Fiscale voordelen bedrijven in het vizier

Als iedereen die werkt nu gewoon een factuur voor geleverde prestaties stuurt naar de opdrachtgever dan simplificeren we toch een hoop zaken?
euh, not. Bewijslast, bereidheid tot betalen, akkoorden over maximum/minimum-prestaties & meerprestaties, wat bij ongevallen, ...

Facturatie zou allesbehalve stabiliteit opleveren. net daarom is het systeem van arbeider/bediende tov zelfstandige uitgevonden, hé.
 
Gezien men belgie van de leidersplaats omtrent belastingsdruk wil halen impliceert het toch wel dat de belastingsdruk moet dalen
correctie: belastingsdruk op arbeid. Niet belastingsdruk in het algemeen.
 
Is dat niet afhankelijk van de hervorming, een sterke vereenvoudiging zou in principe moeten resulteren in een lagere kost van het systeem op zich, dat verschil is mss wel voldoende om het recht te zetten. Als men dan nog eens de cashloze betaling gaat verplichten zal men zelfs geld te veel hebben.
Ik geloof toch dat veel foefelaars wel wat pijn zouden lijden als men effectief alle achterpoorten sluit.
 
Als je die code nu nog niet aanvinkt: niet. Anders zou je een belastingsvoordeel van 125 euro verliezen.

Maandelijks dus € 125 belastingen meer betalen?
Of belastingen betalen op € 125 als ware het brutoloon?
Jaarlijks lijkt mij dit te weinig, toch?

Ik mag hopen dat dit er nooit zou doorkomen voor een abonnement dat ik enkel gebruik voor woon/werkverkeer, terwijl anderen met een salariswagen het hele land afreizen, of verder zelfs, aan quasi géén extra kost.
 
Ik geloof toch dat veel foefelaars wel wat pijn zouden lijden als men effectief alle achterpoorten sluit.

Zeer zeker, maar is dat dan niet terecht? Het kan toch niet de bedoeling zijn dat m'n bvb. nachtwinkels, restaurants gaat subsidiëren? Bijkomend ook een concurrentieel voordeel binnen de sectoren onderling.
 
euh, not. Bewijslast, bereidheid tot betalen, akkoorden over maximum/minimum-prestaties & meerprestaties, wat bij ongevallen, ...

Facturatie zou allesbehalve stabiliteit opleveren. net daarom is het systeem van arbeider/bediende tov zelfstandige uitgevonden, hé.
Kan best zijn en het is utopisch, I know...

Maar ik ben anderzijds wel blij met het super simpele systeem: deze maand X dagen gewerkt dat is dan zoveel op de factuur. Voor de rest geen gezever met allerhande cheques, type telefoon, dichtgetimmerde laptops die ook privé voordeel zijn of whatever...

Ik krijg geld en regel mijn eigen shizzle. Kies zelf met welke phone ik wil bellen, auto ik wil rijden, type pensioenplan, verzekering enz... Enige limiet is de stand van mijn rekening.
 
Ik mag hopen dat dit er nooit zou doorkomen voor een abonnement dat ik enkel gebruik voor woon/werkverkeer, terwijl anderen met een salariswagen het hele land afreizen, of verder zelfs, aan quasi géén extra kost.
Als je nu een treinabo hebt, kan je het volgende doen:
- je treinabo ingeven in code 1254 én 1255 (waardoor je treinabo onbelast is) OF
- je treinabo niet ingeven, maar je werkelijke kosten bewijzen (max 100 km à 15 cent/km enkele rit)

EN dan ook als je meer dan 75 km doet (ongeacht het vervoersmiddel)
je aantal km's ingeven in code 1256, zodat je een vergoeding van 75 tot 175 euro krijgt (75 euro voor wie minstens 75 kilometer van het werk woont, 125 euro vanaf 101 km en 175 euro vanaf 125 kilometer. (ik had de 125 euro van mijn situatie genomen).
 
Kan best zijn en het is utopisch, I know...

Maar ik ben anderzijds wel blij met het super simpele systeem: deze maand X dagen gewerkt dat is dan zoveel op de factuur. Voor de rest geen gezever met allerhande cheques, type telefoon, dichtgetimmerde laptops die ook privé voordeel zijn of whatever...

Ik krijg geld en regel mijn eigen shizzle. Kies zelf met welke phone ik wil bellen, auto ik wil rijden, type pensioenplan, verzekering enz... Enige limiet is de stand van mijn rekening.
Dat werkt mss voor 'super simpele' zaken zoals consultant IT, maar voor jobs met risico's zoals bouwvakker of zelfs dingen zoals poetshulp zou zoiets niet werken. Er is een reden waarom men geen 100 zelfstandigen heeft op 1 bouwwerf, hé, dat zou niet te coördineren zijn OF (waar het nu gebeurt) levert dat massaal miserie op (zie de Borealis-werven :)).
 
Maandelijks dus € 125 belastingen meer betalen?
Of belastingen betalen op € 125 als ware het brutoloon?
Jaarlijks lijkt mij dit te weinig, toch?

Ik mag hopen dat dit er nooit zou doorkomen voor een abonnement dat ik enkel gebruik voor woon/werkverkeer, terwijl anderen met een salariswagen het hele land afreizen, of verder zelfs, aan quasi géén extra kost.

Het is jaarlijks :p.
Je krijgt 75 of 125 euro extra op je forfaitaire beroepskosten.

Het is geen vetpot :p.
Ik snap niet waarom het ontstaan is maar ik snap wel waarom het blijft hangen gezien de heel beperkte budgettaire impact ervan.
 
Het is jaarlijks :p.
Je krijgt 75 of 125 euro extra op je forfaitaire beroepskosten.

Het is geen vetpot :p.
Ik snap niet waarom het ontstaan is maar ik snap wel waarom het blijft hangen gezien de heel beperkte budgettaire impact ervan.

Hahaha, ik heb dat dus nog nooit aangevinkt, en werk al jaren met de trein ver van huis. Snap niet dat je dat nog krijgt als je kiest voor het forfait, zoals ik doe.

Ironisch genoeg vandaag m'n belastingaanslag ontvangen.
 
Hahaha, ik heb dat dus nog nooit aangevinkt, en werk al jaren met de trein ver van huis. Snap niet dat je dat nog krijgt als je kiest voor het forfait, zoals ik doe.

Ironisch genoeg vandaag m'n belastingaanslag ontvangen.
je kan met een eenvoudig mailtje/telefoontje (de laatste tijd wel alleen via telefoon dacht ik) een rechtzetting vragen. Vraag naar een "ambtshalve rechtzetting". Ze zijn niet verplicht daarop in te gaan, maar meestal doen ze dat wel tot 3 jaar geleden.

1666698602141.png
 
Wel koppelt hij de tankkaart los van de bedrijfswagen: privé-verplaatsingen met bedrijfswagens worden belast. 'We kunnen daar bijvoorbeeld werken met een forfait, of een berekening maken op basis van de afstand tussen woning en werk,' zegt Van Peteghem, die zulke chirurgische details liever voor later houdt.
Dat hebben we toch al, dat noemt Voordeel Alle Aard...
Vroeger op basis van fiscale pk's en afstand woon-werk, vandaag op CO2 uitstoot.
 
Omdat een heel grote groep werknemers minder netto hebben door zulke constructies?

De grootste hoop mensen die voordeel hebben van die constructies is de hoop mensen die nu waarschijnlijk al het meeste uitgemolken wordt qua belastingen (maw, de middenklasse/hogere middenklasse). Om dan een andere groep (stukje middenklasse, maar voor een groot deel de lagere klasse, die al een pak minder belastingen betalen), meer netto te geven gaan we de eerste groep dan NOG MEER uitmelken.

Waarschijnlijk meer buikgevoel argument dan wat anders, maar als ik in mijn omgeving kijk naar wat mijn kennissen/vriendenkring verdient, en welke voordelen ze krijgen, ligt dat wel zowa in die lijn.

Zo'n voorstellen dan zien gebeuren, om dan als argument te krijgen dat dit is zodat een ander meer zou kunnen hebben, terwijl die al ni zo veel bijdragen, dat voelt toch enorm zuur aan ze.
 
Dat hebben we toch al, dat noemt Voordeel Alle Aard...
Vroeger op basis van fiscale pk's en afstand woon-werk, vandaag op CO2 uitstoot.
Dan moeten we straks ook een register bijhouden van alle werkverplaatsingen die gebeuren? Toch weer een heel gedoe en rompslomp zo lijkt het.
 
Ik snap niet echt hoe je kan toejuichen dat een hele rits werknemers een paar honderd euro netto dreigt te verliezen in deze tijden.

Dat is wel een zeer intellectueel oneerlijke manier om de zaken te verwoorden natuurlijk. De eeuwige dooddoener dat wanneer je aankaart dat bepaalde mensen genieten van een fiscaal zéér voordelig systeem en anderen niet, dat je dan "jaloers" bent, maar in een andere sector moet gaan werken, etc.
Wil je het intellectueel correcter verwoorden: dan stoppen die mensen in deze tijden met een paar honderd euro netto meer te krijgen dan waar anderen met hetzelfde loon nooit recht op hebben gehad.

Iedereen betaalt belastingen, er is niets mis met de vraag achter een meer rechtvaardige verdeling daarvan als je ziet dat er héél wat scheefgroei en koterijen zijn in het huidige systeem.

Dit forum was er vroeger één van de grootste voorbeelden van. Je zag hier brutolonen passeren van mensen die minder verdienden dan jezelf, maar toch dankzij allerhande optimalisaties: bedrijfswagen, nettovergoeding, etc. gewoon netto een pak meer overhielden.

Aan het einde van de maand kijk ik alleen naar mijn eigen loon, en misgun ik niemand anders die meer verdient. Maar op een systeemniveau is dit gewoonweg fundamenteel onrechtvaardig en verkeerd.

De grootste hoop mensen die voordeel hebben van die constructies is de hoop mensen die nu waarschijnlijk al het meeste uitgemolken wordt qua belastingen (maw, de middenklasse/hogere middenklasse). Om dan een andere groep (stukje middenklasse, maar voor een groot deel de lagere klasse, die al een pak minder belastingen betalen), meer netto te geven gaan we de eerste groep dan NOG MEER uitmelken.

Waarschijnlijk meer buikgevoel argument dan wat anders, maar als ik in mijn omgeving kijk naar wat mijn kennissen/vriendenkring verdient, en welke voordelen ze krijgen, ligt dat wel zowa in die lijn.

Zo'n voorstellen dan zien gebeuren, om dan als argument te krijgen dat dit is zodat een ander meer zou kunnen hebben, terwijl die al ni zo veel bijdragen, dat voelt toch enorm zuur aan ze.

Dat is eenvoudig op te lossen door deze voordelen te schrappen maar ze niet uit te keren in de vorm van de belastingvrije som, maar ze wél te geven via de hogere belastingschijven waar je in dit land snel in terecht komt. Gedaan met dan iemand te hebben die € 3000 bruto verdient die in de praktijk meer overhoudt dan iemand die € 4000 bruto verdient, maar bij de "foute" werkgever werkt, die diens loon niet optimaliseert via wagens, tankkaarten, cheques en nettovergoedingen.
 
De grootste hoop mensen die voordeel hebben van die constructies is de hoop mensen die nu waarschijnlijk al het meeste uitgemolken wordt qua belastingen (maw, de middenklasse/hogere middenklasse). Om dan een andere groep (stukje middenklasse, maar voor een groot deel de lagere klasse, die al een pak minder belastingen betalen), meer netto te geven gaan we de eerste groep dan NOG MEER uitmelken.

Waarschijnlijk meer buikgevoel argument dan wat anders, maar als ik in mijn omgeving kijk naar wat mijn kennissen/vriendenkring verdient, en welke voordelen ze krijgen, ligt dat wel zowa in die lijn.

Zo'n voorstellen dan zien gebeuren, om dan als argument te krijgen dat dit is zodat een ander meer zou kunnen hebben, terwijl die al ni zo veel bijdragen, dat voelt toch enorm zuur aan ze.
Inderdaad, de groep die het niet krijgt wordt het volgende op de schoot geworpen:

-werkbonus
-sociale tarieven
-sociale woningen
-een pak meer studietoelagen voor schoolgaande kinderen

En ik vergeet er nog een heel aantal.
Dat zijn allemaal zaken die de 'middenklasse' geen gebruik van kan maken of zeer beperkt.

Als je al die voordelen van hen optelt, zou het me niet verbazen dat het meer wordt dan de extralegale voordelen die ze willen afschaffen.
 
Dan moeten we straks ook een register bijhouden van alle werkverplaatsingen die gebeuren? Toch weer een heel gedoe en rompslomp zo lijkt het.

Ze zullen wel voor een forfetair bedrag gaan, controle kost immers ook veel geld.
Van mij mag dat ook, in ruil voor afschaf VAA en belastingsvermindering.

Je ziet in Nederland bvb dat een bedrijfswagen veel meer kost, maar netto houden die evenveel over. En dan heb je een keuze tussen de wagen en bijtelling of het loon. In België zijn maar zeer weinig situaties waarbij een bedrijfswagen weigeren voordelig uitkomt.

Inderdaad, de groep die het niet krijgt wordt het volgende op de schoot geworpen:

-werkbonus
-sociale tarieven
-sociale woningen
-een pak meer studietoelagen voor schoolgaande kinderen

En ik vergeet er nog een heel aantal.
Dat zijn allemaal zaken die de 'middenklasse' geen gebruik van kan maken of zeer beperkt.

Als je al die voordelen van hen optelt, zou het me niet verbazen dat het meer wordt dan de extralegale voordelen die ze willen afschaffen.

En dit. Degene met minder loon worden gecompenseerd, een sociaal energietarief is vandaag net zo voordelig, dan wel niet voordeliger dan een bedrijfswagen.

Als we van de middenklasse netto meer wegnemen, gaat er uiteindelijk minder in de economie, wat betekend dat deze sociale koterij ook op de schop moet.
 
Dat is wel een zeer intellectueel oneerlijke manier om de zaken te verwoorden natuurlijk. De eeuwige dooddoener dat wanneer je aankaart dat bepaalde mensen genieten van een fiscaal zéér voordelig systeem en anderen niet, dat je dan "jaloers" bent, maar in een andere sector moet gaan werken, etc.
Wil je het intellectueel correcter verwoorden: dan stoppen die mensen in deze tijden met een paar honderd euro netto meer te krijgen dan waar anderen met hetzelfde loon nooit recht op hebben gehad.

Iedereen betaalt belastingen, er is niets mis met de vraag achter een meer rechtvaardige verdeling daarvan als je ziet dat er héél wat scheefgroei en koterijen zijn in het huidige systeem.

Dit forum was er vroeger één van de grootste voorbeelden van. Je zag hier brutolonen passeren van mensen die minder verdienden dan jezelf, maar toch dankzij allerhande optimalisaties: bedrijfswagen, nettovergoeding, etc. gewoon netto een pak meer overhielden.

Aan het einde van de maand kijk ik alleen naar mijn eigen loon, en misgun ik niemand anders die meer verdient. Maar op een systeemniveau is dit gewoonweg fundamenteel onrechtvaardig en verkeerd.



Dat is eenvoudig op te lossen door deze voordelen te schrappen maar ze niet uit te keren in de vorm van de belastingvrije som, maar ze wél te geven via de hogere belastingschijven waar je in dit land snel in terecht komt. Gedaan met dan iemand te hebben die € 3000 bruto verdient die in de praktijk meer overhoudt dan iemand die € 4000 bruto verdient, maar bij de "foute" werkgever werkt, die diens loon niet optimaliseert via wagens, tankkaarten, cheques en nettovergoedingen.
Eh ik betaal al sowieso structureel meer belastingen dan mensen met lagere lonen en ik geniet niet van een hele resem voordelen die zij wel genieten. Dus ik moet als werknemer met een bepaald pakket voordelen plots alles kwijtgeraken? Dat zou zomaar even quasi 1000 euro netto per maand schelen voor mij. Zelfs een groepsverzekering moet er aan geloven. En dat zou zo veel moeten opbrengen? Ik weet niet of ze dan rekening houden met al het geld dat niet meer terugvloeit naar de economie én werkkrachten die gigantisch veel duurder worden voor ondernemingen.

Dan moeten ze wel meer herzien dan die paar dingen die mensen hun ogen uitsteken. Dan moeten we een tabula rasa doen in plaats van een populistische scherpschutter los te laten op een paar mensen.

Sorry, maar cru gezegd: Zoek u inderdaad een 'juiste' werkgever als uw huidige pakket u niet aanstaat. Ik heb ook vanalle moeite gedaan om een aantrekkelijk pakketje samen te stellen.

Als ze zo een dingen afschaffen wil ik een regeling die mij netto uiteindelijk exact hetzelfde geeft, met exact dezelfde levensstijl. Ik ga echt niet zuurverdiende zaken afgeven omdat er mensen zijn die het oneerlijk vinden dat we in een vrije arbeidsmarkt verschillen hebben.

Omdat een heel grote groep werknemers minder netto hebben door zulke constructies?
Hoe heb jij minder netto door een voordeel dat ik heb? Jij hebt dat ene voordeel misschien niet, maar het feit dat ik dat wel heb neemt niets af van jouw nettoloon. Deze zienswijze is ridicuul.
 
Terug
Bovenaan