Financiële crisis of niet?

Ik heb vaak de indruk dat hier een paar goedverdienende profielen zitten, al dan niet in combinatie met de levensstijl van een pater, die graag klaar staan met het vermanende vingertje wanneer "het plebs onnodig geld uitgeeft". Hoe vaak ik op BG nu al niet heb moeten lezen "welke crisis, de horeca zit vol!", liefst met daarachter een statement over hoe het zeker die mensen gaan zijn die in de problemen gaan komen. Het is niet omdat je een spaghetti gaat eten met een pint dat je niet met geld kan omgaan.
Als ik zie hoe hoog de prijzen intussen in de horeca zijn dan sta er ik wel van te kijken dat de terrassen nog vol zitten

4,90€ voor een Duvel in Hasselt afgelopen week.
Voor dat geld zal ik er misschien één drinken, maar die 2e zal ik niet bestellen terwijl ik er voordien echt niet naar keek.

4,8€ voor een glas witte wijn
4,9€ voor een Duvel
Spaghetti met kippenblokjes 21€
29,5€ voor een entrecote
Dan ben je meer dan 60€ kwijt en hebt ge nog maar snel snel gegeten en 1 glas p/p gedronken. Geen dessertje of koffie of aperitief

Daar kunt ge een kleine week voor eten als ge oplet (of een week uw huis verwarmen :D)
Ik zeg niet dat het die mensen zijn die in de problemen komen of niet met geld kunnen omgaan, maar die horeca prijzen zijn wel belachelijk aan het worden.

Als ik zie hoe hoog de prijzen intussen in de horeca zijn dan sta er ik wel van te kijken dat de terrassen nog vol zitten

4,90€ voor een Duvel in Hasselt afgelopen week.
Voor dat geld zal ik er misschien één drinken, maar die 2e zal ik niet bestellen terwijl ik er voordien echt niet naar keek.

4,8€ voor een glas witte wijn
4,9€ voor een Duvel
Spaghetti met kippenblokjes 21€
29,5€ voor een entrecote
Dan ben je meer dan 60€ kwijt en hebt ge nog maar snel snel gegeten en 1 glas p/p gedronken. Geen dessertje of koffie of aperitief

Daar kunt ge een kleine week voor eten als ge oplet (of een week uw huis verwarmen :D)
Ik zeg niet dat het die mensen zijn die in de problemen komen of niet met geld kunnen omgaan, maar die horeca prijzen zijn wel belachelijk aan het worden.
Ik heb de prijzen in van die tien in een dozijn brasseries altijd wel zot gevonden eerlijk gezegd. Er zijn ook wat meer "upmarket" zaken die vooral zichzelf exclusief willen voordoen hier in de buurt, en daar is de prijs/kwaliteitsverhouding helemaal zoek.

Algemeen is gaan eten gewoon iets dat hier duur is.

Wie graag gaat eten is beter om eens minder te gaan eten naar brasserie en dan dit geld te besteden in een “beter restaurant”.

Beter 1 keer gaan eten voor 120/130/150 eur pp. dan twee/drie naar de zoveelste brasserie te gaan om iets te gaan eten wat je thuis veel goedkoper kan maken.

Ga je naar een goede zaak is dat een hele avond genieten, in een brasserie ben je sneller buiten en heb je nadien niet zoiets van: “weet je nog die keer toen we naar X of Y gingen eten?”

Ieder zijn mening natuurlijk.

Wie graag gaat eten is beter om eens minder te gaan eten naar brasserie en dan dit geld te besteden in een “beter restaurant”.

Beter 1 keer gaan eten voor 120/130/150 eur pp. dan twee/drie naar de zoveelste brasserie te gaan om iets te gaan eten wat je thuis veel goedkoper kan maken.

Ga je naar een goede zaak is dat een hele avond genieten, in een brasserie ben je sneller buiten en heb je nadien niet zoiets van: “weet je nog die keer toen we naar X of Y gingen eten?”

Ieder zijn mening natuurlijk.
Gelukkig dat je dat laatste zegt, want dat verandert het toch volledig.

Ik kan u zeggen dat ik op de paar keer dat ik eens naar zo'n speciale locatie ben geweest, ik liever naar een brasserie zou gegaan zijn. Meestal omdat mij al die speciaaltjes niet zo echt uitmaken en ik graag meer heb dan een holle tand te vullen :p, al ga ik dan nog liever naar een speciaal restaurant waarbij het evengoed 20 - 30€ is voor een schotel maar waar het eten iets is wat ik niet direct zelf kan of wil maken.

Of waar ik het gewoonweg niet zo goed kan. Maar standaard ben ik ook eerder iemand die weinig meerwaarde ziet in uit eten gaan, en maak ik liever mijn eigen schotel klaar voor een fractie van de prijs.

€34 voor een steak… en dan €3,5 voor de saus
Dan blijf ik liever thuis of zoals hier gezegd wat meer sparen en in een deftige zaak wat meer betalen

ff Delhaize gepasseerd paar gezonde dingetjes

6.0€ voor 500gr blauwe bessen
3.9€ voor 100gr framboos
4.3€ voor 190gr zalmblokjes
3.5€ voor 250gr bio brocolli
2.7€ voor 1 bio mango
7.35€ voor 350gr walnootpitten

27.75€ voila

Dit is echt niet betaalbaar voor Jan modaal

€34 voor een steak… en dan €3,5 voor de saus
Dan blijf ik liever thuis of zoals hier gezegd wat meer sparen en in een deftige zaak wat meer betalen
Gewoon saus van thuis meebrengen. Ne steak zonder saus vragen en daar doodleuk uw eigen saus op de steak doen. :tongue:

3.9€ voor 100gr framboos
2.7€ voor 1 bio mango

27.75€ voila

Ja, deuh...
Je kiest ook niet direct de goedkoopste opties. Wat mandarijntjes, wat salade, wat worteltje, er zijn gewoon andere keuzes die je kan maken waardoor die prijs perfect meevalt.

Ik weet niet hoe jij bent opgegroeid, maar toen ik jong was, was het niet meer dan normaal om seizoensgroenten te eten ipv in de herfst of de winter iets zoals mango, frambozen of zo binnen te spelen...

Moet zoiets er dan ook zijn voor jan modaal... als je met dat geld andere keuzes kan maken dan lijkt het mij dat er betere keuzes zijn dan 28€ daaraan te spenderen. Maar dat ben ik...

Gewoon saus van thuis meebrengen. Ne steak zonder saus vragen en daar doodleuk uw eigen saus op de steak doen. :tongue:
Dat is toch zoals frieten gaan halen?
Frieten gaan halen zonder vleesjes of saus. Omdat de pot mayonaise een pak goedkoper is en even lekker. En voor vlees je wel rap iets van betere kwaliteit kan bakken in een pan ipv die ongezonde "troep" duur te gaan betalen ;p.
Alhoewel dat voor steak doen wel niet echt als standaard gezien werd in het verleden ;p.

Ik kan u zeggen dat ik op de paar keer dat ik eens naar zo'n speciale locatie ben geweest, ik liever naar een brasserie zou gegaan zijn. Meestal omdat mij al die speciaaltjes niet zo echt uitmaken en ik graag meer heb dan een holle tand te vullen :p
Same.

Vorige week donderdag met mijn madam + ons 2 gastjes gaan eten in Pizza Hut.
10,95€pp voor mijn vrouw en ik: voorgerecht/pizza/dessert/drinken, voor ons gastjes was enkel hun fruitsapje betalend want hun eten was gratis omdat ze verkleed waren. Samen nog geen 28€.

Thuis nog plezier, want ze kregen ook nog een stickerboek + stickers mee van Nachtwacht.

Liever elke week zoiets dan om de paar weken iets veel duurder.

Frieten gaan halen zonder vleesjes of saus. Omdat de pot mayonaise een pak goedkoper is en even lekker. En voor vlees je wel rap iets van betere kwaliteit kan bakken in een pan ipv die ongezonde "troep" duur te gaan betalen ;p.
Alhoewel dat voor steak doen wel niet echt als standaard gezien werd in het verleden ;p.
Ik bedoel je gaat naar een braserie en je bestelt ne steak zonder saus (als dat mogelijk is, soms moet je daar effectief extra voor betalen).
Dan tover je ineens saus te voorschijn en je doet dit op je steak.
Dat is volgens mij "not done" hé ;) (of vergis ik mij?)

Maar wat gaan ze dan daar tegen kunnen doen? Eigenlijk niks hé. :tongue:

Plukken uit de tuin

3.9€ voor 100gr framboos

Plukken uit de tuin
oogsten uit de tuin
2.7€ voor 1 bio mango
Rapen in de tuin

27.75€ voila

Alle gekheid op een stokje. Als je frambozen of blauwe bessen wil, koop een plant. Kost 7 euro in de aveve. 0 onderhoud aan, en dozen oogst per jaar. En elke dag 10-20 oogsten. Verser worden ze niet.

Ik heb hier 10m frambozen staan, heb nog crème dozen vol in de vriezer zitten om smoothies te maken voor de kinders.

Walnoten prijs versta ik niet. Hier staat een boompje van 5y oud. Heb hier nog 2 emmers oogst staan. Bij een boom van 20y oud kun je een remorque per jaar vullen.

Ik vermoed ook dat je niet elke dag een mango en frambozen en zalm etc eet.

Ja, deuh...
Je kiest ook niet direct de goedkoopste opties. Wat mandarijntjes, wat salade, wat worteltje, er zijn gewoon andere keuzes die je kan maken waardoor die prijs perfect meevalt.

Ik weet niet hoe jij bent opgegroeid, maar toen ik jong was, was het niet meer dan normaal om seizoensgroenten te eten ipv in de herfst of de winter iets zoals mango, frambozen of zo binnen te spelen...
Frambozen zijn wel een herfst iets. Ik heb hier juist de frambozen terug gesnoeid en er hingen nog 100en frambozen aan, maar de vriezer zit vol. That being said.

Maar ik ga akkoord met je. Ik heb zelf een grote moestuin en hou de prijzen in de gaten voor de sport. Een bloemkool of prei kost in het seizoen 50 cent, buiten seizoen 2 3 4 euro. Geld wegpissen aan "buiten seizoen groenten" is niet moeilijk.

Moet zoiets er dan ook zijn voor jan modaal... als je met dat geld andere keuzes kan maken dan lijkt het mij dat er betere keuzes zijn dan 28€ daaraan te spenderen. Maar dat ben ik...

Ik denk dat de meeste frieten gaan halen uit luiheid/tijdsgebrek. Thuiskomen en een vleesje bakken, past niet in dat plan.

Ik heb de prijzen in van die tien in een dozijn brasseries altijd wel zot gevonden eerlijk gezegd. Er zijn ook wat meer "upmarket" zaken die vooral zichzelf exclusief willen voordoen hier in de buurt, en daar is de prijs/kwaliteitsverhouding helemaal zoek.

Algemeen is gaan eten gewoon iets dat hier duur is.
Als je langs de andere kant eens kijkt naar de gemiddelde brasserie dan moet dat gewoon ook geld kosten he, een kaart met 20 verschillende gerechten (dus een hoop zaken die vers beschikbaar moet zijn, of toch zou moeten), een hoop personeel, kosten voor verwarming en uitbating, meubilair, tafellakens, fancy interieur en ga zo maar verder. Als je dat dan vergelijkt met het buitenland dan zijn die zaken toch veel soberder kwa kaart en aankleding (terwijl hetgeen je krijgt op uw bord veelal wel even goed is, zo niet beter.)

Plukken uit de tuin

Plukken uit de tuin

oogsten uit de tuin

Rapen in de tuin

Alle gekheid op een stokje. Als je frambozen of blauwe bessen wil, koop een plant. Kost 7 euro in de aveve. 0 onderhoud aan, en dozen oogst per jaar. En elke dag 10-20 oogsten. Verser worden ze niet.

Ik heb hier 10m frambozen staan, heb nog crème dozen vol in de vriezer zitten om smoothies te maken voor de kinders.

Walnoten prijs versta ik niet. Hier staat een boompje van 5y oud. Heb hier nog 2 emmers oogst staan. Bij een boom van 20y oud kun je een remorque per jaar vullen.

Ik vermoed ook dat je niet elke dag een mango en frambozen en zalm etc eet.
Frambozen zijn wel een herfst iets. Ik heb hier juist de frambozen terug gesnoeid en er hingen nog 100en frambozen aan, maar de vriezer zit vol. That being said.

Maar ik ga akkoord met je. Ik heb zelf een grote moestuin en hou de prijzen in de gaten voor de sport. Een bloemkool of prei kost in het seizoen 50 cent, buiten seizoen 2 3 4 euro. Geld wegpissen aan "buiten seizoen groenten" is niet moeilijk.
Wgens gezondheidsredenen dien ik nu zelf echt op mijn voeding te letten volgens nogal strikte dieeten, en ik zoek mijn weg daar nog wat in want ik ken er eigenlijk bijna niks vanaf. Een kilo spruiten is bijvoorbeeld wel nog relatief goedkoop vergeleken met de voeding die daar in zit. Zelf een tuin aanleggen om walnoten te oogsten enzo is niet op 1,2,3 gebeurd. Maar de prijzen zullen wel heel seizoens afhankelijk zijn ja daar zal ik toch wat beter in moeten zoeken. Maar een bio brocolli is vb 10€ per kilo, en een gewone brocolli is dan 3.2€ per kilo. Je kunt dat ook geld wegpissen noemen maar in sommige omstandigheden is dat toch echt beter geschikt en gezonder.

Wgens gezondheidsredenen dien ik nu zelf echt op mijn voeding te letten volgens nogal strikte dieeten, en ik zoek mijn weg daar nog wat in want ik ken er eigenlijk bijna niks vanaf. Een kilo spruiten is bijvoorbeeld wel nog relatief goedkoop vergeleken met de voeding die daar in zit. Zelf een tuin aanleggen om walnoten te oogsten enzo is niet op 1,2,3 gebeurd. Maar de prijzen zullen wel heel seizoensafhankelijk zijn ja daar zal ik toch wat beter in moeten zoeken.
Tip van het huis. Scoor in de aveve of horta de moestuin kalender. Daar staan zaai en oogst data op. Die komen heel goed overeen met typische prijs fluctuaties.

Aardbeien in november of paprikas in maart. Die kosten waarschijnlijk 2-3x zoveel als in juni of augustus respectively.

Niet dat groenten stukken van mensen kosten, maar het zorgt ook voor wat afwisseling in de menu. De tomatensoep is hier geswitcht naar prei en selder soep en binnenkort knolselder soep.

Als je langs de andere kant eens kijkt naar de gemiddelde brasserie dan moet dat gewoon ook geld kosten he, een kaart met 20 verschillende gerechten (dus een hoop zaken die vers beschikbaar moet zijn, of toch zou moeten), een hoop personeel, kosten voor verwarming en uitbating, meubilair, tafellakens, fancy interieur en ga zo maar verder. Als je dat dan vergelijkt met het buitenland dan zijn die zaken toch veel soberder kwa kaart en aankleding (terwijl hetgeen je krijgt op uw bord veelal wel even goed is, zo niet beter.)
Hoe groter de kaart hoe kleiner de kans dat alles vers is hoor.

Hoe groter de kaart hoe kleiner de kans dat alles vers is hoor.
De brasserie hier in de straat heeft een doorzichtig business model. Pasta, stoofvlees, vol au vent, curryworst, kaaskroketten, macaroni, ...

En alles ligt 10min later op je bord.

Denk dat ze enkel een microgolfoven en een frietpot hebben. Een hamburger of steak kun je zelfs niet krijgen, daar heb je vermoedelijk iets wat op een kok lijkt voor nodig :ROFLMAO:

Als er iets is waar ik niet op wil inboeten is het wel lekker eten. Nu dat ik een kleine dochter heb ga ik wel (veel) minder op resto, maar we kiezen wel als alternatief voor topkwaliteit bij de slager, visboer en supermarkt. Slager is wel goedkoper als in Vlaanderen.

Als ik al die kosten van de kleine buiten beschouwing laat bespaar ik nu zelfs 😅

Terug
Bovenaan