Financiële crisis of niet?

Wees maar zeker dat zij jou verkopen aan 10% meer.
Wees maar zeker dat de meeste geen 10% meer kunnen vragen hoor. Zeker de hogere dagrates niet.
Als je 1000 euro per dag vraagt, gaat de klant niet zomaar meegaan in je vraag om dat te verhogen naar 1100 per dag.
 
Wees maar zeker dat de meeste geen 10% meer kunnen vragen hoor. Zeker de hogere dagrates niet.
Als je 1000 euro per dag vraagt, gaat de klant niet zomaar meegaan in je vraag om dat te verhogen naar 1100 per dag.
Ik had dat liever niet gelezen maar ik was lang geleden aan het werken voor de applicatie genaamd 'contracten'.
(+-11 jaar geleden)

Ik heb dan mails kunnen in kijken die over mijn eigen contract gingen en daar zei de klant dat mijn werkgever een tariefverlaging moest doorvoeren of dat ik anders gewoon mocht oprotten. En de klant heeft toen effectief ook zijn zin gehad.

Dat de klant zich hiermee onpopulair maakt? Ja dat zal wel en zoiets is volgens mij erg zeldzaam, maar ze hebben toen weldegelijk die eisen gesteld en een tariefverlaging doorgevoerd.
 
Ik ben noch werkgever, noch werknemer maar bon. De automatische koppeling aan de index is een heel goed instrument om de koopkracht van gezinnen te beschermen. Net zoals het sociaal tarief dat is... Echter, mijn vraag gaat over het mechanisme. Dat dit nu verschillende systemen zijn afhankelijk van statuut en/of paritair comité en een percentage dat van toepassing is ongeacht het loon lijken me misschien niet de meest optimale inzet van dit instrument.

Laat ons als voorbeeld 's de goed betaalde ambtenaren van het loodswezen erbij nemen: https://www.gva.be/cnt/dmf20160303_02162219

Uit het artikel kan je hun bruto loon niet afleiden maar vermits daar spreken van gemiddeld en gemakkelijk 7000 euro netto verdienen gebruik ik 14.000 euro als bruto. De vraag is dan toch of zulke lonen procentueel even hard moeten stijgen als de lagere lonen?
Dat is dan de vraag he, in hoeverre indexeert hun variabel stuk mee. Ze spreken ergens van een 48k bruto is 3400 bruto aan 13.92. Dus het lopje netto vlug ff in bruto trekken klopt waarschijnlijk niet

Zo'n kranten trekken het ook maar al te graag op flessen.

In hoeverre gaat dit verhaaltje nog door, als ze je al de profiteurs van de Schelde noemen. Dit is toch niet echt een situatie van de norm zelfs voor hoge lonen.

En pasop hé, ik heb geen enkel probleem met heilige huisjes volledig met de grond gelijk te walsen. Al gebruik je er TNT voor, maar wat niet weg neemt dat de connotatie van "hoge lonen hebben dat niet nodig" is niet echt altijd zo zwart/wit.
 
En het is gewoon naast de kwestie.

Als de discussie is van de index moet er zijn, dan is die er voor beiden.
Is de discussie dat de lonen te hoog zijn voor die simpele ambtenaartjes of die politiekers of... dan moet je daaraan morrelen.

En niet aan een tool dat dient om de koopkracht op punt te houden. Wetende dat geen enkel systeem om de koopkracht te indexeren perfect is. Zelfs als we in centen in plaats van procenten gaan indexeren gaat de oplossing niet goed zijn. Want dit gaat voorbijgaan aan hetgeen de mensen effectief verbruiken.
Zijn de lage lonen te laag, dan moet je de minimumlonen omhoog trekken. Is de index niet representatief, dan moet je de indexportfolio aanpassen. Al moeten we ook eerlijk zijn dat er in het verleden stappen genomen zijn geweest om die te hervormen of te veranderen. Als ik mij goed herinner heeft men de voertuigbrandstoffen eruit gehaald. Of heeft men ipv de merkproducten de witte producten gekozen, ...

Maar uiteindelijk moeten we eerlijk zijn dat het indexsysteem zoals het nu is, een enorm stuk beter is dan wat er in andere landen aanwezig is... vooral voor de zwakkeren in de maatschappij. De sterkeren in de maatschappij gaan zo'n indexatie er al makkelijker doorkrijgen. Waardoor als je zegt van we doen enkel een indexatie in centen waarbij de sterkeren zeggen foert dan steun ik geen indexatiemechanisme meer... ik regel het dan maar zelf voor mijn eigen. Het volledig systeem van indexatie, dat al een buitenbeentje is in de volledige wereld, op losse schroeven komt te staan.
 
Het volledig systeem van indexatie, dat al een buitenbeentje is in de volledige wereld, op losse schroeven komt te staan.
Die automatische indexering wordt in Europa toch ook toegepast in Luxemburg, Spanje en Cyprus? Dus het is niet zo dat we de enigen zijn die dit principe kennen. In Luxemburg is er wel dit jaar een aanpassing gebeurd waarbij de automatische indexering gelimiteerd wordt tot 2,5 percent per jaar.
 
In Nederland bestaat dit niet dacht ik. Toch erg als er mensen zijn die geen opslag krijgen, terwijl ze daar ook spreken van meer dan 10% inflatie.
 
Die automatische indexering wordt in Europa toch ook toegepast in Luxemburg, Spanje en Cyprus? Dus het is niet zo dat we de enigen zijn die dit principe kennen. In Luxemburg is er wel dit jaar een aanpassing gebeurd waarbij de automatische indexering gelimiteerd wordt tot 2,5 percent per jaar.
Een buitenbeentje wil niet zeggen dat je de enigste bent. Dit wil zeggen dat het er niet zo zeer veel zijn. Als je dan zelf afkomt met een lijstje binnen Europa dat dit aanwezig is in 4, maar eigenlijk zijn het er 5 (malta zou er ook bij horen), landen van de 27 die onderdeel zijn van de Europese unie. Of 5 van de 51 landen van het continent Europa. Dan kan je toch niet zeggen dat dit echt veel is, alomtegenwoordig is of het systeem zo evident is?
Het feit dat ik daarnaast sprak over de Wereld, stelt dit nog een beetje meer in perspectief.


In Nederland bestaat dit niet dacht ik. Toch erg als er mensen zijn die geen opslag krijgen, terwijl ze daar ook spreken van meer dan 10% inflatie.
Neen, bestaat niet in Nederland. Is bij hen afgeschaft geweest. En er zijn studies dat er geen oorzakelijk verband is tussen afschaffing van indexatie en gegarandeerd betere consequenties dan met de index. Er zijn er waarbij het beter was en er zijn er waarbij het slechter was. Dus laat ons dat indexmechanisme maar behouden.
En blij zijn dat we desondanks dat we meer belastingen betalen, het toch eigenlijk echt niet zo slecht is in België. Ook al torsen wij nu een serieuze staatsschuld...
 
Een buitenbeentje wil niet zeggen dat je de enigste bent. Dit wil zeggen dat het er niet zo zeer veel zijn. Als je dan zelf afkomt met een lijstje binnen Europa dat dit aanwezig is in 4, maar eigenlijk zijn het er 5 (malta zou er ook bij horen), landen van de 27 die onderdeel zijn van de Europese unie. Of 5 van de 51 landen van het continent Europa. Dan kan je toch niet zeggen dat dit echt veel is, alomtegenwoordig is of het systeem zo evident is?
Het feit dat ik daarnaast sprak over de Wereld, stelt dit nog een beetje meer in perspectief.
Ik zeg niet dat die 3 landen en België de enige zijn hè. Italië had ook zo'n systeem, maar geen idee of dit nog steeds zo is. En verder weet ik het gewoon niet. Jij spreekt dan ook nog eens over Malta. Het zou me zeer straf lijken dat dit de enige landen zijn die zoiets toepassen. We spreken dus al zeker over 10 percent van Europa, mogelijk meer. Als ik "een buitenbeentje" hoor, dan versta ik dat we veruit de enige zijn en dat is niet het geval. Maar het is idd niet alomtegenwoordig.
 
Ik zeg niet dat die 3 landen en België de enige zijn hè. Italië had ook zo'n systeem, maar geen idee of dit nog steeds zo is. En verder weet ik het gewoon niet. Jij spreekt dan ook nog eens over Malta. Het zou me zeer straf lijken dat dit de enige landen zijn die zoiets toepassen. We spreken dus al zeker over 10 percent van Europa, mogelijk meer. Als ik "een buitenbeentje" hoor, dan versta ik dat we veruit de enige zijn en dat is niet het geval. Maar het is idd niet alomtegenwoordig.
Italië had zo'n systeem. Nederland had zo'n systeem. Frankrijk had zo'n systeem. Duitsland had zo'n systeem. Op dit moment zijn die 5 landen de enigste landen in Europa die het hebben. Ik heb ook nog wat zitten opzoeken maar over de rest van de wereld zie ik nergens info komen dat dat ook bestaat. In de meeste teksten die ik tegenkom staat er duidelijk in dat eigenlijk België samen met Luxemburg de enigste zijn waar het een volledig geautomatiseerd indexsysteem is waarbij je dan zelf nog zegt dat Luxemburg dat beperkt heeft tot 2.5% ipv de volledige inflatie (de facto dus indexsprongen heeft uitgevoerd)... maar ik heb geen diepgaande studie hierover gedaan (al zeggen die links al veel, en daar had je vb kunnen uithalen hoe het ermee zat in het verleden ;p - was eigenlijk al zeer diepgaande informatie)

Dus voor mij komt de beschrijving als zijnde een buitenbeentje perfect overeen. Maar bon, laat ons het niet in de richting van semantiek drijven. En laat ons duidelijk zijn dat het een minderheid is die het doet.

Waarbij we een beetje eerlijkheid moeten aan de dag leggen dat België, luxemburg, Cyprus en Malta nu niet direct grote landen zijn om een statement te maken om te zeggen jamaar het is 10% dus dat is toch al wel een redelijk aantal.
Voor mij lijkt het indexmechanisme nog altijd een serieuze uitzondering. En ik behoud liever deze uitzondering, dan om dat af te schaffen en te rekenen op onderhandelingen...
 
In Nederland bestaat dit niet dacht ik. Toch erg als er mensen zijn die geen opslag krijgen, terwijl ze daar ook spreken van meer dan 10% inflatie.
Dat staat hier toch al een paar keer? Dat klopt niet. Het is wel iets wat bedrijven graag aanhalen.
In Nederland is er geen automatische indexatie. Die is niet automatisch gekoppeld aan de inflatie zoals bij ons. Maar dat wil niet zeggen dat hun lonen niet mee stijgen, integendeel. Dat gebeurt daar alleen in CAO's en loopt dus ietsjes achter.
 
Dat staat hier toch al een paar keer? Dat klopt niet. Het is wel iets wat bedrijven graag aanhalen.
In Nederland is er geen automatische indexatie. Die is niet automatisch gekoppeld aan de inflatie zoals bij ons. Maar dat wil niet zeggen dat hun lonen niet mee stijgen, integendeel. Dat gebeurt daar alleen in CAO's en loopt dus ietsjes achter.
Bij ons is al gecommuniceerd dat ze grootste gedeelte van nog vrije budget gaan transfereren naar Nederland
 
En wat betekent dat? Dat er geen CAO's zijn om de indexatie te volgen?
Dat betekent dat de Nederlanders België mogen bedanken. Want door de ongelijke behandeling doordat de Belgen in het bedrijf een verhoging krijgen, vinden ze zich verplicht om in Nederland ook voor een verhoging te zorgen.

Indien de regels van België er niet geweest waren, dan had het puur afhankelijk geweest van hoe goed de vakbonden of de personen kunnen onderhandelen met hun bedrijf. Wat de uitkomst daar over was met 10+%inflatie... ik zou mijn hand er niet voor in het vuur steken...

Of iemand die link gaat leggen, is natuurlijk een ander paar mouwen.
 
En wat betekent dat? Dat er geen CAO's zijn om de indexatie te volgen?
Vrije budget he, dus wat er na de indexatie van de lonen nog over is om mensen opslag te geven
In Nederland hebben ze geen indexatie dus moet via opslag en dat budget zal dus uitgebreid worden vanuit ons land, wij hebben al 10% en enkel mensen die 'onderbetaald' zijn en heel goeie evaluatie hebben zullen ze nog wel iets geven hier
 
Ik denk dat het er zeker nu niet zoveel toe doet. Een heleboel bedrijven doen het ondanks de subsidies en ondanks de lage intresten niet goed, we zitten anderzijds met een hoop bedrijven die niet genoeg volk vinden om hun klanten te kunnen bedienen. De index zal voor veel bedrijven pijnlijk zijn en soms onbetaalbaar maar de economie kan wel een kleine schifting gebruiken denk ik.
 
Dat betekent dat de Nederlanders België mogen bedanken. Want door de ongelijke behandeling doordat de Belgen in het bedrijf een verhoging krijgen, vinden ze zich verplicht om in Nederland ook voor een verhoging te zorgen.

Indien de regels van België er niet geweest waren, dan had het puur afhankelijk geweest van hoe goed de vakbonden of de personen kunnen onderhandelen met hun bedrijf. Wat de uitkomst daar over was met 10+%inflatie... ik zou mijn hand er niet voor in het vuur steken...

Of iemand die link gaat leggen, is natuurlijk een ander paar mouwen.
Ik denk dat ook. Ik ken iemand die maandelijks moet vergaderen met Nederland via teams. Zijn baas is een Nederlander (bedrijf is Hollands) en is enorm verbaasd als hij 10% opslag vraagt omdat alle Belgen dat krijgen dankzij index. De ene discussie na de andere, omdat ze dat daar niet willen doen. Het is dus niet zo dat ze dat zomaar geven, omdat de Belgen dat krijgen. Andere landen andere wetten zeggen ze daar!
 
Wat gebeurt er met de minimumlonen ? Gaan die eigenlijk ook omhoog of niet ?
Zo kan de werkgever de werknemer ontslaan en 'goedkoop' opnieuw aanwerven toch..
 
Wat gebeurt er met de minimumlonen ? Gaan die eigenlijk ook omhoog of niet ?
Zo kan de werkgever de werknemer ontslaan en 'goedkoop' opnieuw aanwerven toch..

Die worden uiteraard ook geïndexeerd, exact om het misbruik dat jij aanhaalt te voorkomen vermoed ik dan. Bovendien gelden in verschillende sectoren ook CAO's die een hoger minimumloon hebben dan het wettelijke minimum denk ik dan.
 
Ik denk dat ook. Ik ken iemand die maandelijks moet vergaderen met Nederland via teams. Zijn baas is een Nederlander (bedrijf is Hollands) en is enorm verbaasd als hij 10% opslag vraagt omdat alle Belgen dat krijgen dankzij index. De ene discussie na de andere, omdat ze dat daar niet willen doen. Het is dus niet zo dat ze dat zomaar geven, omdat de Belgen dat krijgen. Andere landen andere wetten zeggen ze daar!
Maar als hun CAO dat aangeeft na overleg met de basis, gaan ze toch moeten. Dat is toch wat ik zeg?
 
Terug
Bovenaan