Financiële crisis of niet?

Dat doen ze door de indexkorven te bepalen met basisproducten ;). Ik vermoed dat Rolex-horloges niet in die korf zit.
Maar zoals in @TooChé zijn voorbeeld, die basiskosten zijn vaak gelijk gebleven of je nu een hoog of laag loon hebt.
Het verschil in levenswijze tussen een rijke en arme gaat eerder over luxe producten dan over basisproducten.
 
Mijn vriendin zat in de zorgsector waar geen doorgroeimogelijkheden meer waren voor haar, dus heb haar gezegd dat ze gewoon in de IT moest starten als ze wou doorgroeien (had geen IT ervaring). Dit heeft ze gedaan en ze is fameus in loon gestegen op die paar jaar tijd en heeft nog verschillende doorgroeimogelijkheden. En zo ken ik nog personen. Waar een wil is, is een weg imo.
IT is een raar beestje, paar jaar terug stuurde onze externe IT beheerder een jongeman op: 20 jaar, komende van BSO onderwijs, afdeling hout - zijn eerste jobs bevielen hem niet en dan maar gesolliciteerd bij een grote boite:

- 6 maand opleiding
- meen iets van 2100 € bruto - maar wel 19.. netto door allerhande optimalisaties
- kleine bedrijfswagen (Volvo - iets klein, maar toch nen otto)

Dat is dan iemand die Windows updates kwam doen, Adobe installeren, netwerkprinter aansluiten - eigenlijk allemaal zaken die plug and play zouden moeten zijn maar die dusdanig slecht gemaakt en geschreven worden dat je gewoon de moeite niet doet en gewoon een externe IT'er vraagt.

Het is natuurlijk wel een sector met tal van "groei"mogelijkheden - die ook nog eens makkelijk en route en door ervaring kunnen verworven worden, je hebt ook de zekerheid dat alles om de haverklap wijzigt en vol met bugs zit waardoor steeds meer en meer mensen nodig zijn. En dan is er nog gans die switch naar cloud etc.

In de zorg heb je die evolutie veel minder - maar lang niet iedereen zal zich goed voelen in één van beide situaties.
 
..., een te lage belasting ...
Misschien zijn de (bruto)lonen te laag of zijn de belastingen ontmoedigend?

Meer vraag als aanbod, hoogstwaarschijnlijk dalende kwaliteit.

Vraag en aanbod, pas de spelregels aan en ...
Niet vergeten dat een degelijke (bijvoorbeeld) IT'er (wat is dat?) opleiden, gelijkaardig als andere complexe sectoren, veel energie en tijd kost. Dus langetermijnvisie.
 
Dat zeg ik toch niet? Er zijn trouwens genoeg jobs in de zorg die veel betalen, maar daar moet je bepaalde diploma's voor hebben. Ik kan het ook in het belachelijke gaan trekken: anders diploma's in de zorg afschaffen?
Nee, niet direct. Maar de bemerking dat je altijd kunt overstappen naar de IT of 'andere jobs in de zorg die beter betalen', is geen structurele oplossing. (buiten dat dat niet voor iedereen geschikt is)

Het maatschappelijk probleem wordt zo niet opgelost. Jij stelt individuele oplossingen voor die een ander maatschappelijk probleem enkel vergroten.
 
Dat is dan iemand die Windows updates kwam doen, Adobe installeren, netwerkprinter aansluiten - eigenlijk allemaal zaken die plug and play zouden moeten zijn maar die dusdanig slecht gemaakt en geschreven worden dat je gewoon de moeite niet doet en gewoon een externe IT'er vraagt.

Het is natuurlijk wel een sector met tal van "groei"mogelijkheden - die ook nog eens makkelijk en route en door ervaring kunnen verworven worden, je hebt ook de zekerheid dat alles om de haverklap wijzigt en vol met bugs zit waardoor steeds meer en meer mensen nodig zijn. En dan is er nog gans die switch naar cloud etc.
Amai, dat is de waarheid serieus oneer aandoen. Een bedrijf zit helemaal anders in elkaar dan je thuisnetwerk waar alles plug en play is omdat het gewoon een mega simpele setup is.
 
Nee, niet direct. Maar de bemerking dat je altijd kunt overstappen naar de IT of 'andere jobs in de zorg die beter betalen', is geen structurele oplossing. (buiten dat dat niet voor iedereen geschikt is)

Het maatschappelijk probleem wordt zo niet opgelost.
Niet vergeten dat er altijd mensen geboren worden.
 
Maar als ze groot zijn willen ze allemaal IT'er worden...
Ben ik blij dat die van mij al jaren zegt dat ze dokter of politieagent wil worden!

(Kort gezegd: er zijn weinig echt 100% nutteloze jobs. Er zijn wel jobs die meer aanzien en/of meer loon krijgen dan andere...)
 
Ben ik blij dat die van mij al jaren zegt dat ze dokter of politieagent wil worden!

(Kort gezegd: er zijn weinig echt 100% nutteloze jobs. Er zijn wel jobs die meer aanzien en/of meer loon krijgen dan andere...)
Toch beter indoctrineren om it'er te worden :unsure:
 
Als je echt ambitie hebt en weg wil van die grijze middenklasse, ga je gewoon direct voor de jackpot: hamstercoördinator.

 
Als je echt ambitie hebt en weg wil van die grijze middenklasse, ga je gewoon direct voor de jackpot: hamstercoördinator.

Voor 800.000 euro zorg ik persoonlijk voor de voortplanting.
 
Terug
Bovenaan