Financiële crisis of niet?

Amai, dat is de waarheid serieus oneer aandoen. Een bedrijf zit helemaal anders in elkaar dan je thuisnetwerk waar alles plug en play is omdat het gewoon een mega simpele setup is.
Speciaal wat op flessen getrokken voor alle IT’ers :ROFLMAO:

Zo ben ik vrees ik, maar er zit steeds wel een veel genuanceerdere mening in verwerkt, ik weet ook wel dat bepaalde zaken net wat complexer zijn, dat geld voor quasi alles trouwens. Maar het neemt niet weg dat ze bij werkgever een paar jaar terug een aantal licenties kochten van Adobe writer en dat er effectief iemand is moeten langskomen om dat gewoon te installeren, van zoiets verwacht ik dat het plug and play is, is het dat niet - dan is het gewoon slecht geregeld. CD insteken, installeren, code ingeven en klaar toch - niks daarvan, hebben er een volle dag werk mee gehad en contact moeten opnemen met helpdesk Adobe.
 
(Kort gezegd: er zijn weinig echt 100% nutteloze jobs. Er zijn wel jobs die meer aanzien en/of meer loon krijgen dan andere...)
Ik kan er anders wel veeeel bedenken. Te beginnen bij jobs die ontstaan en bestaan omwille van allerlei fiscale eigenaardigheden. Alles gerelateerd aan Maaltijdcheques, ecocheques, random fiscaal voordeel, de mega complexe payroll because reasons, by extension zowat de helft van de boekhouders... Dit soort werk draagt nul komma nul bij aan de vooruitgang van de mensheid of zelfs gewoon aan onze maatschappij.

Aan de andere kant van het spectrum zijn er dingen die eigenlijk al lang semi geautomatiseerd moesten zijn: treinbestuurder is er zo eentje. Ik heb nog nooit een van die mannen met plezier hun job zien uitoefenen telkens die aan het perron aankomen. Ik kan eigenlijk niet meer dan begrip opbrengen iedere keer de grappigste mededeling door de luidsprekers knalt: "door onverwachte afwezigheid van het boordpersoneel..."

Ik wil hiermee zeker niemands werk schofferen, maar bvb een vuilnisman heeft bij mij eindeloos meer respect dan iemand die voor een bedrijf het zoveelste itemke aan een FIP/cafetariaplan moet toevoegen in een of andere software geschreven om veel te complexe regels van een overheidsapparaat dat het bos door de bomen niet meer ziet, te implementeren.

/rant

Voorlopig voel ik de crisis persoonlijk enkel aan mijn supermarktrekening en aan de pomp waar ik vier keer op een jaar tank.
Ik vraag me alleen af hoe mijn bedrijf in januari ineens de kost van 10-15 extra medewerkers (zonder de bijhorende mankracht) gaat kunnen of willen dragen.
Voor mij mag die indexatie gerust gelimiteerd zijn tot een bepaald deel van je loon. Zoals hierboven al eens is aangehaald: de kost van de basis: eten dan vooral, is voor iedereen in absolute getallen even hard gestegen. Een algemene overheidsmaatregel (ten koste van ALLE bedrijven) moet er niet voor zorgen dat jij je Cote d'Or of bakkerschoco kan blijven kopen. Die moet in eerste instantie zorgen dat je de basiskosten kan dragen. Dat je budget voor extra luxe afneemt door inflatie is in lijn ogen niet een problemen dat voor iedereen gelijk moet opgelost worden.
Zo zou ik gerust een maatregel kunnen pruimen die de indexatie van mijn loon beperkt tot de eerste, let's say 2500 bruto. Leuke bijkomstigheid is dat dit er ineens voor zorgt (op heel kleine schaal natuurlijk) dat de kloof tussen de toplonen en de lagere lonen verkleint. Wat in mijn ogen toch maatschappelijke vooruitgang betekent.
 
Aan de andere kant van het spectrum zijn er dingen die eigenlijk al lang semi geautomatiseerd moesten zijn: treinbestuurder is er zo eentje. Ik heb nog nooit een van die mannen met plezier hun job zien uitoefenen telkens die aan het perron aankomen. Ik kan eigenlijk niet meer dan begrip opbrengen iedere keer de grappigste mededeling door de luidsprekers knalt: "door onverwachte afwezigheid van het boordpersoneel..."
Moeten wij een circus act uitvoeren als we aan perron komen ofzo? Bij mij weten ga ik nog steeds met een lach naar men werk ook met de vele nadelen.

Treinen kunnen niet geautomatiseerd worden. Reden teveel problemen met infrastructuur. Zelfmoordpogingen, defect materiaal, seinen die fouten geven, kabeldiefstal, vee op het spoor, mensen op spoor en ga zo maar verder.
 
Laatst bewerkt:
Zo zou ik gerust een maatregel kunnen pruimen die de indexatie van mijn loon beperkt tot de eerste, let's say 2500 bruto. Leuke bijkomstigheid is dat dit er ineens voor zorgt (op heel kleine schaal natuurlijk) dat de kloof tussen de toplonen en de lagere lonen verkleint. Wat in mijn ogen toch maatschappelijke vooruitgang betekent.
Wordt heel snel problematisch:
  • Werkt mss als die grens hoger ligt - laat ons zeggen 6-7000 € bruto
  • Toplonen worden in veel gevallen niet gemaakt door het bruto loon maar door aandelen, bonussen, dividend via vennootschappen
In u voorbeeld: neem eens een werknemer die 2000 € bruto heeft en eentje die 2600 € bruto heeft, je ziet al heel snel een probleem ontstaan en het is niet dat die laatste veel overschot heeft.
 
Wordt heel snel problematisch:
  • Werkt mss als die grens hoger ligt - laat ons zeggen 6-7000 € bruto
  • Toplonen worden in veel gevallen niet gemaakt door het bruto loon maar door aandelen, bonussen, dividend via vennootschappen
In u voorbeeld: neem eens een werknemer die 2000 € bruto heeft en eentje die 2600 € bruto heeft, je ziet al heel snel een probleem ontstaan en het is niet dat die laatste veel overschot heeft.
Of een mechanisme waarbij de indexering degressief is tov de loonschalen. Nu krijgt iedereen hetzelfde %.

Open vraag: hebben werknemers met lonen van 6.000 euro of meer nood aan een indexering van 10% om hun koopkracht te vrijwaren?
 
Open vraag: hebben werknemers met lonen van 6.000 euro of meer nood aan een indexering van 10% om hun koopkracht te vrijwaren?

Voor wie het freelance topic wat volgt: freelancers die 6000 € netto per maand verdienen zijn allemaal aan het kijken om hun tarieven aan te passen, in combinatie met het fiscaal voordelige systeem hebben zijn geen 10% nodig om dezelfde netto winst te boeken als een werknemer.

Nodig: nee - maar men doet het toch :)
 
Voor wie het freelance topic wat volgt: freelancers die 6000 € netto per maand verdienen zijn allemaal aan het kijken om hun tarieven aan te passen, in combinatie met het fiscaal voordelige systeem hebben zijn geen 10% nodig om dezelfde netto winst te boeken als een werknemer.

Nodig: nee - maar men doet het toch :)
Dat is naast de kwestie he... Ik ben zelf een freelancer en onderhandel ook over mijn tarief om de zoveel tijd. Dat staat echter los van de indexering... Ik ga niet tegen mijn klanten zeggen dat mijn tarieven 10% omhoog moeten omdat de lonen ook 10% gaan stijgen. Het zou rap gedaan zijn. Zelfstandigen hun loon is afhankelijk van de omzet die ze draaien. Er is geen automatische indexering van de omzet van een bedrijf he.

Ik denk dat heel wat van de mechanismen die de overheid toepast te algemeen zijn of te arbitrair.

- Sociaal tarief: erop of eronder afhankelijk van een arbitraire grens. Wie daar een eurocent bovenzit kan dus fluiten naar het voordeel.
- Loonindexatie: in januari 10%, ongeacht of je, bruto, 2500 euro of 10.000 euro verdient

Als die mechanismen bedoelt zijn om te helpen waar het nodig is dan mogen die toch wat intelligenter in mekaar steken.
 
Moeten wij een circus act uitvoeren als we aan perron komen ofzo? Bij mij weten ga ik nog steeds met een lach naar men werk ook met de vele nadelen.

Treinen kunnen niet geautomatiseerd worden. Reden teveel problemen met infrastructuur. Zelfmoordpogingen, defect materiaal, seinen die fouten geven, kabeldiefstal, vee op het spoor, mensen op spoor en ga zo maar verder.

Belgische start-up. Lanceert momenteel eerste real life use cases. Momenteel op privé treinsporen. Maar ga me aub niet vertellen dat treinen niet geautomatiseerd kunnen worden. In andere delen van de wereld rijdt demetro ook al zonder bestuurder.
 
Wordt heel snel problematisch:
  • Werkt mss als die grens hoger ligt - laat ons zeggen 6-7000 € bruto
  • Toplonen worden in veel gevallen niet gemaakt door het bruto loon maar door aandelen, bonussen, dividend via vennootschappen
Zo'n fiscale uitzonderingsconstructies zijn dan ook deel van het probleem en kunnen evengoed aangepakt worden.
In u voorbeeld: neem eens een werknemer die 2000 € bruto heeft en eentje die 2600 € bruto heeft, je ziet al heel snel een probleem ontstaan en het is niet dat die laatste veel overschot heeft.
Euhm die snap ik niet. In mijn voorstel krijgt bij 10% index de eerste 200 euro meer, en de tweede 250. Het is die bovenste 100 die voor mij echt niet meer geïndexeerd moet worden.
 

Belgische start-up. Lanceert momenteel eerste real life use cases. Momenteel op privé treinsporen. Maar ga me aub niet vertellen dat treinen niet geautomatiseerd kunnen worden. In andere delen van de wereld rijdt demetro ook al zonder bestuurder.
Dat gaat als er niets fout loopt. In realiteit loopt er van alles fout. Er zal nog steeds een persoon in de stuurcabine zitten ook al is het geautomatiseerd.

We rijden nog met treinen van 1970 veel succes met dit te automatiseren. Tegen 2025 moet volledig spoor in dienst zijn met ETCS ( European train control system). Rijden al deels op niveau 1 en 2 mooie systemen maar omdat ze het niet op tijd klaar krijgen hebben ze effe basis versie uitgevonden (limiet supervision) voor bestuurder zelf trekt dat op geen zak. Als dat allemaal al niet lukt zonder fouten. Overlaatst gaf programma aan dat ik door een rood sein was gereden terwijl ik nog voor het sein stond als ik dan zelf het programma niet override met toelating van seinpost zou die trein daar gewoon blijven staan als het geautomatiseerd was. Goed wss kan dit via afstand in toekomst ook maar dekking trekt op niets.

Nog voorbeeld we vertrekken nu met een programma "Linda". Dit is programma dat boordchef ons verrichtingen gedaan moet geven met zijn horloge te swipen dan krijgen wij op ons tablet in stuurpost melding dat alle deuren gesloten zijn en boordchef ook op trein aanwezig is. 20% van tijd is er geen dekking waarbij we dus geen melding krijgen en we over moeten gaan naar mondeling communicatie. Als er al geen dekking is voor zoiets simpels hoe wil je dan een trein laten rijden eens die verbinding verliest gewoon in middel of nowhere uren stilstaan?
 
Laatst bewerkt:
Of een mechanisme waarbij de indexering degressief is tov de loonschalen. Nu krijgt iedereen hetzelfde %.

Open vraag: hebben werknemers met lonen van 6.000 euro of meer nood aan een indexering van 10% om hun koopkracht te vrijwaren?
Ja, ik heb nood aan die indexering om de koopkracht te vrijwaren.

Sowieso zorgt een inperking van de indexatie ervoor dat de lonen korter naar mekaar toe werken. Al zou je kunnen stellen dat als je vb de grens legt op 4-5k bruto met een overgangsmodaliteit naar de hogere lonen dat het minder uitmaakt. Aangezien de hogere lonen waarschijnlijk wel in een betere positie staan om hun loon te verhogen bovenop die automatische index, hetgeen minder voorvalt in de groep waar men zwakker staat voor de loonsonderhandeling (dus bij de lagere lonen).
En dit zou direct al een significante besparing kunnen opleveren bij de overheid ( dus ambtenaren, leerkrachten,...)

Het enigste dat je echter niet mag vergeten is, dat als je de index niet toepast op de hogere loonschalen. Dat de inkomsten van de overheid in principe ook ingeperkt worden en dat er dus een gat in hun begroting komt waar je dus besparingen moet realiseren om hetzelfde (maar aangepast aan de index) te kunnen blijven voorzien.
En wetende dat degenen die goed verdienen in bruto loon, de sterke schouders zijn die de fondsen ter beschikking stellen, kan zo'n impact wel eens pijnlijk zijn als je dat doet. Nog pijnlijker als onze begroting nu al is.
En het is nu ook niet, alsof we de budgettaire ruimte hiervoor hebben. Heck we moeten juist maatregelen gaan nemen om de inkomsten te verhogen/verschuiven zodanig dat het gecreëerde gat van het verleden (zoals verloning in extralegale voordelen ipv in brutoloon, kortingen op sociale bijdragen, lagere belastingen op geld dat je uit de vennootschap haalt,...) terug teniet gedaan wordt.

Al verbleekt dat gat natuurlijk in vergelijking met het gat van enerzijds de coronacrisis en nu de energiecrisis. Maar ongeacht van wat ze hadden gedaan, kritiek zou er daar toch op komen.
 
Dat is naast de kwestie he... Ik ben zelf een freelancer en onderhandel ook over mijn tarief om de zoveel tijd. Dat staat echter los van de indexering... Ik ga niet tegen mijn klanten zeggen dat mijn tarieven 10% omhoog moeten omdat de lonen ook 10% gaan stijgen. Het zou rap gedaan zijn. Zelfstandigen hun loon is afhankelijk van de omzet die ze draaien. Er is geen automatische indexering van de omzet van een bedrijf he.

Ik denk dat heel wat van de mechanismen die de overheid toepast te algemeen zijn of te arbitrair.

- Sociaal tarief: erop of eronder afhankelijk van een arbitraire grens. Wie daar een eurocent bovenzit kan dus fluiten naar het voordeel.
- Loonindexatie: in januari 10%, ongeacht of je, bruto, 2500 euro of 10.000 euro verdient

Als die mechanismen bedoelt zijn om te helpen waar het nodig is dan mogen die toch wat intelligenter in mekaar steken.

Ongeacht de motivatie om u tarief aan te passen zal een automatische indexatie toch een invloed hebben, er zijn tal van redenen waarom een tarief kan wijzigen maar gewoon het feit dat de index er is bij reguliere werknemers maakt het wat makkelijker om ook voor externen wat budget te voorzien.

Edit: om oprecht te antwoorden: er is een héél grote groep die de index niet nodig heeft, maar iedereen heeft hem graag, er is een kans op afgunst wanneer het niet zo is. Je ziet dat ook bij één van de actiepunten van de vakbonden vandaag: meer opslag bij bedrijven die het goed doen en winst maken - maar ook dat heeft een keerzijde: er zijn een aantal wereldleiders die de markt gewoon kunnen zetten hoe ze willen - alleen kan niet iedereen daar werken, de verschillen tussen sectoren zijn nu reeds zeer hoog en zullen alleen maar groter worden op die manier. Daar zijn veel gelijkenissen met de discussie over de index.

Voor het 2de ben ik het helemaal eens, wat eerlijkere beoordeling van de situatie zou zeker en vast helpen - maar dat kan niet zonder een grote hervorming van de definitie van "loon" waarbij alle onderdelen daarvan in rekening worden gebracht, voor alle categorieën. Wanneer die stap gezet is zijn die zaken ook niet meer nodig in principe, je kan dan puur gaan sleutelen aan de belastingvoet + correctiefactoren voor personen ten laste, mindervalide ... Voor vennootschappen etc. zal ook een aangepaste regeling moeten voorzien worden, wie nu een min. loon laat uitbetalen en miljoenen in de zaak laat kan ook genieten van diverse zaken - ook dat is niet correct maar uitdagend om dat in wetgeving te gaan gieten.
 
Laatst bewerkt:
Zo een discussie ontaard relatief rap in heeft persoon x effectief bedrag y nodig? Laten we dan meteen de kop eraf bijten: verdienen politiekers de riante lonen die ze moeten verdienen, en zeker als ze in de oppositie zitten.

Het is een moeilijk en ambetante discussie ergens die meestal niet echt op iets constructief uitdraait.

En eerlijkheidshalve ik zou het ook niet graag hebben dat Jan met de pet aan het einde van den toog is ne keer met zijn kammeke door mijne loonsbrief gaat.

Over den index gezegd zijnde. Sorry maar die mag er gewoon komen. Anders mogen de sectoren die per maand al bijgekregen hebben hun stuk ook terug afgeven. Bijvoorbeeld bij de bank zitten ze al frequent aan ~1-2 pct stevig door te verdienen tijdens t jaar terwijl PC200 maar zit wortel te schieten tot januari. Werkgevers schieten maar al te graag in een kramp en roepen moord en brand als ze PC200 moeten indexeren. Wel, ik heb er geen enkel probleem mee om onder een ander PC te kruipen en frequenter bij te krijgen.

Om dan een bepaalde groep van paritaire comités onder de bus te gooien omdat hun procent is opgeklommen tot een zeer grote som geld is feitelijk de reinste vorm van financiële discriminatie tegenover de paritaire comités die wel al gekregen hebben. Als je dit doet gaat er op verloop van tijd zeker en vast geen PC200 meer overblijven om mensen in te duwen, want waarom zou je als werknemer nog een job aannemen onder PC200 als ze je toch altijd overslaan?

Dat de procent hoog is ja dat kan ik begrijpen, maar ik betaal mijn energie ook per maand omdat het voor mij toch ook een serieuze aderlating is om zoiets jaarlijks te betalen.

Dat je tegen de index bent als werkgever, wel dat is een opinie die ik kan plaatsen maar als werknemer ga ik hier niet in volgen. Wat niet wegneemt dat er bepaalde mogelijkheden zijn om de hele boel toch aan te passen. Stevig rommelen aan het korfje tot je procenten dalen is er eentje van dan daalt het voor quasi iedereen. Maar één groep overslaan gewoon omdat het veel geld kost is financiële zelfmoord waarmee je met volledige (on)kunde bepaalde sectoren mee kunt dood knijpen.

Dan heb je ook nog eens een keertje het argument van zeer hoge lonen en het effect dat hierop volgt. Wel, heb je een zeer groot loon dan is er meestal (behalve in de politiek) een groot deel van je loon buiten de index valt. Bij hogere lonen heb je sowieso een variabel en een vast stuk. Een vast stuk gaat de index meevolgen. Variabel zoals comissieplannen of (persoonsgebonden) doelstellingen hoeven dit bijvoorbeeld niet.
 
Laatst bewerkt:
Dat je tegen de index bent als werkgever, wel dat is een opinie die ik kan plaatsen maar als werknemer ga ik hier niet in volgen. Wat niet wegneemt dat er bepaalde mogelijkheden zijn om de hele boel toch aan te passen. Stevig rommelen aan het korfje tot je procenten dalen is er eentje van dan daalt het voor quasi iedereen. Maar één groep overslaan gewoon omdat het veel geld kost is financiële zelfmoord waarmee je met volledige (on)kunde bepaalde sectoren mee kunt dood knijpen.
Ik ben noch werkgever, noch werknemer maar bon. De automatische koppeling aan de index is een heel goed instrument om de koopkracht van gezinnen te beschermen. Net zoals het sociaal tarief dat is... Echter, mijn vraag gaat over het mechanisme. Dat dit nu verschillende systemen zijn afhankelijk van statuut en/of paritair comité en een percentage dat van toepassing is ongeacht het loon lijken me misschien niet de meest optimale inzet van dit instrument.

Laat ons als voorbeeld 's de goed betaalde ambtenaren van het loodswezen erbij nemen: https://www.gva.be/cnt/dmf20160303_02162219

Uit het artikel kan je hun bruto loon niet afleiden maar vermits daar spreken van gemiddeld en gemakkelijk 7000 euro netto verdienen gebruik ik 14.000 euro als bruto. De vraag is dan toch of zulke lonen procentueel even hard moeten stijgen als de lagere lonen?
 
Laat ons als voorbeeld 's de goed betaalde ambtenaren van het loodswezen erbij nemen: https://www.gva.be/cnt/dmf20160303_02162219

Uit het artikel kan je hun bruto loon niet afleiden maar vermits daar spreken van gemiddeld en gemakkelijk 7000 euro netto verdienen gebruik ik 14.000 euro als bruto. De vraag is dan toch of zulke lonen procentueel even hard moeten stijgen als de lagere lonen?

Uiteraard, want anders leggen ze de havens plat - want ook dat is België. Mss moet men eens wat ballonnetjes oplaten - een leuk experiment.
 
Dat is naast de kwestie he... Ik ben zelf een freelancer en onderhandel ook over mijn tarief om de zoveel tijd. Dat staat echter los van de indexering... Ik ga niet tegen mijn klanten zeggen dat mijn tarieven 10% omhoog moeten omdat de lonen ook 10% gaan stijgen. Het zou rap gedaan zijn. Zelfstandigen hun loon is afhankelijk van de omzet die ze draaien. Er is geen automatische indexering van de omzet van een bedrijf he..
Ah ja? Al mijn leveranciers sturen mails dat hun prijzen stijgen. En wij zouden dat dan niet mogen doorrekenen? Straf.

Als je geen onkosten hebt, en je vraagt geen 10% opslag, dan heb je 10% verlies.

Wees maar zeker dat zij jou verkopen aan 10% meer.
 
Idd ook freelancer hier, staat gewoon in mijn contract dat ik mijn prijs jaarlijks mag indexeren hoor. Bedrijf heeft doorheen het jaar ook al meerdere prijsstijgingen gehad = ik ook. Dagtarief aanpassen buiten de index om zal er ook wel komen eind december.
 
Ah ja? Al mijn leveranciers sturen mails dat hun prijzen stijgen. En wij zouden dat dan niet mogen doorrekenen? Straf.

Als je geen onkosten hebt, en je vraagt geen 10% opslag, dan heb je 10% verlies.

Wees maar zeker dat zij jou verkopen aan 10% meer.
Idd ook freelancer hier, staat gewoon in mijn contract dat ik mijn prijs jaarlijks mag indexeren hoor. Bedrijf heeft doorheen het jaar ook al meerdere prijsstijgingen gehad = ik ook. Dagtarief aanpassen buiten de index om zal er ook wel komen eind december.
Exact, er is geen automatische koppeling van de tarieven en de index zoals dat bij een loon het geval is. Je kan dat wel contractueel overeenkomen of een akkoord over bereiken maar het is toch niet zo dat je automatisch en eenzijdig je tarieven zomaar wijzigt oiv. de index.

Ik zeg nergens dat je gestegen kosten niet 'mag' doorrekenen he... Enkel dat je omzet als zelfstandige niet automatisch gekoppeld is aan een index zoals dat bij een loon het geval is, tenzij dat contractueel is vastgelegd. En bij Pol en Jef kan dat dan het geval zijn maar bij Piet en Luk is dat niet zo... Terwijl het bij werknemers, gepensioneerden en uitkeringsgerechtigden altijd gekoppeld is, zij het onder verschillende systemen. Dit is een antwoord op de comment, geen pleidooi om zelfstandigen hun omzet te indexeren.

Als je geen onkosten hebt en je vraagt geen 10% opslag dan heb je geen 10% verlies he. Verlies heb je pas als je opbrengsten de kosten niet dekken. Je zal 10% minder winst hebben in de veronderstelling dat je 10% meer zou kunnen vragen.
 
Laatst bewerkt:
Uiteraard, want anders leggen ze de havens plat - want ook dat is België. Mss moet men eens wat ballonnetjes oplaten - een leuk experiment.
Dus omdat zo'n groep veel macht heeft en grote economische schade kan berokkenen moeten we ze vooral ontzien? Dat slaat toch nergens op... Je kan op z'n minst de piste over degressieve indexering bekijken, of een indexsprong voor toplonen,... Misschien vinden die toplonen dat wel ok he. Persoonlijk zou het mij geen ene flikker interesseren of ik nu 10.000 of 11.000 euro verdien. Denk niet dat je een boterham minder moet eten in het eerste geval en dat is net de bedoeling van de indexering van de lonen. Dat dient niet om je spaarvermogen te verhogen he.
 
Tot het zover is. Dan heb je 2 villa’s af te betalen en heb je enkele wanbetalers in dat 3e huis dat je verhuurt.

Iedereen leeft naar zijn portefeuille.
 
Terug
Bovenaan