Filmreview: Hopper en de Hamster der Duisternis

Ik ben ondertussen zowat dé man op BeyondGaming als het aankomt op het reviewen van animatiefilms. Dat ik twee kinderen heb die maar al te graag meegaan naar een persvisie, heeft daar uiteraard iets mee te maken. Ook voor de persvisie van Hopper en de Hamster der Duisternis werden we uitgenodigd. De animatiefilms die normaal de revue passeren zijn van Amerikaanse makelij, maar Hopper is op en top Belgisch. Of de film even goed te verteren is als lekkere Belgische frietjes, kom je in deze review te weten.

Animatiestudio nWave in Vorst is geen onbekende in de wereld der animatiefilms, want voor Hopper en de Hamster der Duisternis werkten ze ook aan bijvoorbeeld Sammy's Avonturen - De Geheime Doorgang en Bigfoot Family. Films die ik niet heb gezien en bij nader inzien is dit een schande. Bigfoot Family, de negende langspeelfilm van de studio, werd zelfs gekocht door Netflix en miljoenen mensen vonden hun weg naar de film. Maar goed, Hopper en de Hamster der Duisternis is dus de eerste film die ik mijn kleine spruiten heb laten zien van de Belgische studio. De trailer beloofde een spannend avontuur en ik kan je nu al verklappen dat mijn zoon en dochter, én ook ikzelf, hebben genoten van het avontuur van Hopper.

CHH_STILLS_RGB8_2k_SCOPE_010_0040_fr0617_nW_20210503.jpg


Op avontuur

Het verhaal draait om Hopper, een jong beest dat gek is op avontuur. Enkele jaren geleden werd het kleine baasje, toen nog een baby, gevonden door ontdekkingsreiziger Peter en diens broer. Nu, vele jaren later, is Peter koning geworden en zit zijn broer in de gevangenis. De adoptiezoon van de koning voelt zich echter niet goed in zijn vel. Hij is namelijk half haas en half kip, waardoor hij door de inwoners van het koninkrijk niet wordt aanvaard en door enkelingen zelfs wordt gepest. Hij wil zich tegenover zijn vader bewijzen en neemt deel aan een zware test om als avonturier door het leven te gaan, al gooit zijn onhandigheid roet in het eten. Hij faalt. Dat is uiteraard niet naar de zin van Hopper en hij wil opnieuw aan het kampioenschap deelnemen, maar de wet zegt dat deelname maar eenmaal mogelijk is. Daar gaat de kans om zich te bewijzen ...

Hopper is een Belgische film waar we fier op mogen zijn.


Tot zijn oom uit de gevangenis ontsnapt. Enkele jaren geleden was hij met zijn broer op zoek naar de Hamster der Duisternis, zonder resultaat. De jaren in de gevangenis gebruikte hij om te achterhalen waar die Hamster precies verborgen ligt en nu hij dat heeft achterhaald, is het koninkrijk in gevaar. Er schuilt namelijk een duistere kracht in die Hamster en die kracht wil de oom gebruiken om het koningschap op te eisen. Hopper besluit in actie te schieten en sleurt de humeurige Abe, een schildpad die voor Hoppers vader werkt, mee. Onderweg maken ze kennis met Meg. Deze expert in avontuurlijke tochtjes zal het duo bijstaan waar nodig. En dat is nodig ook ... Dat ze als stinkdier een geurtje heeft, moeten ze er maar bijnemen.

CHH_STILLS_RGB8_2k_SCOPE_518_0100_fr0486_nW_20211115.jpg


Uncharted

De film deed me een beetje denken aan de videospellenreeks Uncharted. Daarin trekt een schattenjager met enkele kompanen op avontuur, terwijl ze achterna worden gezeten door wat snoodaards met slechte bedoelingen. De langspeelfilm van Uncharted speelt, net als Hopper en de Hamster der Duisternis, sinds gisteren in de bioscoopzalen. Afgaande op collega Karel-Jan zijn review, is laatstgenoemde de beste keuze om je kostbare tijd aan te spenderen. Of nWave het vuur aan de schenen wil leggen van animatiestudio's zoals Walt Disney of Pixar, wil ik niet gezegd hebben. Terwijl laatstgenoemde bedrijven het doen met budgetten van meer dan honderd miljoen dollar per film, deden ze het bij nWave met twintig miljoen. Naar Belgische normen een enorm bedrag. Dat een producent als Sony ook zijn steentje heeft bijgedragen, komt de film in dit geval enkel maar ten goede.

Zowel mijn kinderen als ik stonden versteld van de film. Op de animaties is niks aan te merken. Ondertussen heeft het bedrijf al heel wat ervaring en dat is aan deze film te zien. Daarnaast is het verhaal tof gebracht, grappig en zelfs motiverend. Hopper is namelijk heel onzeker en naarmate de film vordert merk je dat hij zichzelf leert aanvaarden, mede door hoe hij met Meg en Abe omgaat. Twee gevallen waar ook wel wat mee scheelt. Afsluiten wil ik nog doen met een positieve noot voor de studio, want ook voor deze film heeft Netflix rechten gekocht. Ik ben nu oprecht benieuwd naar wat de mensen bij nWave uit hun volgende mouw schudden.

Conclusie

Hopper en de Hamster der Duisternis is een heel vermakelijke film voor jong en oud. Hopper, half haas en half kip, is erg onzeker en trekt op avontuur met twee andere speciale gevallen. Hij leert zijn onzekerheden te accepteren in de hoop zijn oom een stap voor te zijn. Verwacht je aan een pak avontuurlijke scènes, op tijd en stond wat humor en vooral knappe animaties. Hopper is een film waar we als Belgen fier op kunnen zijn.

Pro

  • Heel avontuurlijke scènes
  • Topanimaties
  • Stemmencast

Con

  • Sommige scènes wat langgerekt
8

Over deze film

Beschikbaar vanaf

16 februari 2022

Genre

  1. Animatie
  2. Avontuur
  3. Familie

Speelduur

91 minuten

Regie

Benjamin Mousquet en Ben Stassen

Cast

Eline De Munck, Kobe Van Herwegen, Tom De Cock, ...

Uitgever

Belga Films
 
Terug
Bovenaan