Filmreview: H4Z4RD

H4Z4RD is de nieuwste film van regisseur Jonas Govaerts; deze keer geen horror maar een actiekomedie. Het is een film waarin Govaerts zijn grenzen verlegt en waar chaos en onconventionele keuzes centraal staan. Het script is geschreven door Trent Haaga (een Amerikaanse acteur, scenarist, producer en regisseur) waarmee Govaerts al jaren bevriend is en met wie hij al enige tijd een film wilde maken.

Deze waanzinnige actiekomedie speelt zich af in hartje Antwerpen en volgt het verloop van één dag en dit bijna uitsluitend verteld van achter het stuur van een goudkleurige Lexus.

h4z4rd.jpg


Antwerpen is 't stad en de rest is parking

Noah Hazard (Dimitri Thivaios) zijn grote trots is zijn auto: een gepimpte, goudkleurige Lexus met gepersonaliseerde nummerplaat en evil eye spiegelhanger. Antwerpen is zijn thuisstad en hij kent er elk straatje. Op een doordeweekse ochtend begint zijn dag met een kleine tegenslag: zijn geliefde Lexus heeft een sterretje in de voorruit, maar dit is slechts de start van een dag waarin alles fout gaat.

Noah brengt eerst zijn dochter Zita (Mila Rooms) naar school en zet vervolgens zijn vriendin Lea (Jennifer Heylen) af aan haar werk. Lea heeft een erg drukke dag waardoor Noah zijn dochtertje om half vier moet afhalen van school. Hij heeft die dag ook nog een jobke te doen voor zijn neef Carlos (Jeroen Perceval) en Lea is daar niet mee gediend. Carlos is namelijk net vrijgekomen uit de gevangenis en ze heeft niet veel vertrouwen in zijn neef.

Vanaf dan begint een waanzinnige rit door de Antwerpse binnenstad die leidt naar drugsdiefstal, achtervolgingen, gevechten en mechanofilie. Hoe meer de dag vordert, hoe meer Noah zich begint af te vragen of dit het leven is dat hij voor ogen had.

h4z4rd-02.jpg


Prima achtervolgingsscènes

Een film waarin de camera nooit de Lexus verlaat, dat is geen evidente keuze om een cinematografisch mooie film te maken, maar regisseur Govaerts is hier met glans in geslaagd. De interessante camerastandpunten en snelle, flitsende beelden zorgen ervoor dat deze film visueel fascinerend is. H4Z4RD moet niet onderdoen voor grote Hollywoodproducties waarin de achtervolgingsscènes gefilmd worden in bruisende hoofdsteden – Antwerpen blijkt hier ook een prima decor voor.

Interessante camerastandpunten en snelle flitsende beelden maken deze film visueel fascinerend.


Deze film is Dimitri Thivaios’ debuut als hoofdrolspeler. De Belgisch-Griekse DJ – beter bekend als Dimitri Vegas – had al enkele kleinere rollen in films, waaronder Jurassic Park en Men in Black, maar in deze film bewijst Dimitri dat hij een degelijk acteur is. De personages in de film zijn persiflages en passen volledig binnen de sfeer van de film. Alle castleden leveren mooi werk maar vooral Jeroen Percival en Tom Vermeir blinken uit met een schitterende prestatie.

Conclusie

Met enige terughoudendheid ging ik deze film zien, want het was de eerste keer dat ik een vooroordeel had. Ik verwachtte voornamelijk veel commerce en weinig inhoud. Vanaf de eerste scène wist ik dat ik het fout had ingeschat. Deze film heeft mij anderhalf uur kunnen boeien met een amusant verhaal, goede humor en briljante acteurs. Het is een genre waar je moet van houden; actiekomedies zijn doorgaans (zwaar) overdreven en dat is hier absoluut ook het geval. Regisseur Govaerts heeft zijn tijd genomen om deze film te maken en dat merk je onder andere aan de manier waarop de achtervolgingsscènes in beeld zijn gebracht. De ontknoping leek wat overhaast en had voor mij iets langer mogen duren, maar dat is zowat het enige dat ik op deze film kan aanmerken.

Pro

  • Flitsende achtervolgingsscènes
  • Actiekomedie op zijn best
  • Goede cast

Con

  • Ontknoping mocht langer duren
8

Over deze film

Beschikbaar vanaf

20 juli 2022

Genre

  1. Actie
  2. Komedie

Speelduur

88 minuten

Regie

Jonas Govaerts

Cast

Jennifer Heylen, Dimitri Thivaios, Jeroen Perceval, Frank Lammers, Tom Vermeir, Gene Bervoets, ...

Uitgever

Kinepolis Film Distribution
 
Terug
Bovenaan