Filmreview: Ferrari

Enzo Ferrari beschouwde autoracen als een verschrikkelijke vreugde. Zij die zich aangetrokken voelen tot dit beroep begrijpen dat de dood altijd op de loer ligt. Enzo eiste niets minder dan uitmuntendheid van zijn coureurs: “Als je plaatsneemt in een van mijn auto's, doe je dat om te winnen. Heldhaftigheid is een essentieel element, een bereidheid om tot het uiterste te gaan en meer moed te tonen dan de coureur in de auto naast je”. Regisseur Michael Mann brengt met Ferrari een momentopname uit het leven van Enzo Ferrari: de zomer van 1957. Een jaar waarin veel veranderingen plaatsvonden voor de Italiaanse zakenman.

In 1957, op het randje van faillissement, was een overwinning in de Mille Miglia cruciaal voor Ferrari; het zou een enorme boost betekenen voor de verkoop van zijn auto's. Deze race voor sportwagens in Italië werd gehouden van 1927 tot 1957. De oorspronkelijke route bedroeg 1000 mijl (1600 kilometer), van Brescia naar Rome en vervolgens weer terug naar Brescia. De Mille Miglia was wereldwijd bekend als een van de meest prestigieuze en uitdagende races, met een parcours door de Italiaanse landschappen en steden. De race was ook berucht vanwege de tragische sterfgevallen van zowel coureurs als toeschouwers.

ferrari (1).jpg

Het Ferrari-imperium​

Ferrari opent met een montage van zwart-wit beelden die de jonge Enzo tonen terwijl hij aan het racen is. Vervolgens verplaatst de film zich naar het jaar 1957, waar Enzo (Adam Driver) en zijn vrouw Laura (Penélope Cruz) rouwen om hun zoon Dino, die een jaar eerder is overleden. Deze tragedie legt een zware last op het huwelijksleven van het paar. Laura realiseert zich dat hun huwelijk voorbij is, maar ze dringt erop aan dat hij de schijn hoog houdt om geen schande over haar te brengen. Ondertussen verdeelt Enzo zijn tijd tussen thuis en zijn relatie met Lina Lardi (Shailene Woodley), met wie hij al enkele jaren een zoon – Piero – heeft.

Enzo Ferrari verdeelt zijn tijd tussen zijn vrouw, zijn minnares en zijn bedrijf.


Terwijl Enzo worstelt met zijn gezinsleven en het uiten van zijn emoties, worden ook de toenemende spanningen van de races en de financiële uitdagingen van zijn bedrijf blootgelegd. Enzo's hartstocht ligt voornamelijk bij het racen, eerder dan bij de verkoop van zijn auto's, hoewel juist die verkoop noodzakelijk is om de dure sport te bekostigen. Zijn diepe betrokkenheid bij het racen vormt een constante bron van spanning.

ferrari (3).jpg

Ferrari in Focus​

De film richt zich op de driehoeksverhouding, maar ook op de gemoedstoestand van de coureurs, waardoor het verhaal dieper ingaat op de deelnemers en hun emotionele reis tijdens de races. De coureurs zijn zich bewust van de risico's en schrijven de avond voor de race afscheidsbrieven aan hun dierbaren. De film balanceert tussen het actie- en biopicgenre, maar wat betreft de races zelf, bereikt het niet het gewenste niveau van opwinding en adrenaline, ondanks enkele opvallende momenten. Met parallel lopende verhaallijnen worstelt regisseur Mann om een evenwicht te vinden.

Penélope Cruz schittert als het krachtige middelpunt van de film en overstijgt de hele cast als een diepbedroefde vrouw met een pittig karakter. Ze neemt je mee in haar pijn en frustratie, waarbij elke emotie voelbaar is, terwijl ze tegelijkertijd haar innerlijke kracht laat zien. Als een essentieel figuur in de groei van het bedrijf, bezit ze de macht om het te vernietigen en ze houdt voortdurend de controle.

In tegenstelling tot Cruz lijkt Shailene Woodley moeite te hebben om gelijke tred te houden. Haar accent is opmerkelijk inconsistent en haar prestatie komt flets over. Bovendien waren alle accenten te opvallend. Het stoort niet dat de film in het Engels is, maar in dit geval waren de accenten echter twijfelachtig, lieten ze te wensen over en blijkt het niet de sterkste kant van Adam Driver te zijn. Driver komt het best tot zijn recht in de aanwezigheid van Cruz en het zijn deze dialogen die enkele van de meest aangrijpende momenten in de film opleveren. Ze zijn brutaal, eerlijk en weten te boeien.

De cinematografie van Erik Messerschmidt verdient zeker lof, evenals het camerawerk. De variatie tussen close-ups en doordachte camerastandpunten is aangenaam. Bovendien werd de crash op spectaculaire wijze vastgelegd, zonder terughoudendheid bij het tonen van de gruwel van een ongeval. Regisseur Mann beheerst de kunst van het overbrengen van actie, maar de film slaagt er niet in indruk te maken en blijft emotioneel afstandelijk. Hoewel de filmmaker zeker talent heeft op visueel gebied, laat het script te wensen over en resulteert het in een typische Hollywoodproductie met een matige impact.

Conclusie

Ferrari is geen racefilm, dus verwacht geen actie en spectaculaire races. De film biedt eerder een kortstondige blik op een specifiek moment in het leven van Enzo, met de nadruk op zijn liefdesrelaties en financiële uitdagingen. De film kenmerkt zich door uitmuntende cinematografie en camerawerk, en de sublieme vertolking van Penélope Cruz voegt een krachtige dimensie toe. De dialogen tussen Cruz en Adam Driver zijn fantastisch en explosief, maar desondanks slaagt de film er niet in om impact te creëren of een dieper inzicht te geven in het leven en werk van Enzo Ferrari.

Pro

  • Penélope Cruz draagt de film
  • Camerawerk en cinematografie uitstekend

Con

  • Gebrek aan diepgang
  • Storende accenten
  • Script niet voldoende uitgewerkt, schiet tekort
6.5

Over deze film

Beschikbaar vanaf

14 februari 2024

Genre

  1. Biografie
  2. Familie

Speelduur

130 minuten

Regie

Michael Mann

Cast

Adam Driver, Penélope Cruz, Shailene Woodley ...

Uitgever

The Searchers
 
Jammer, dat het niet beter uitgewerkt is. Gebaseerd op de trailers had ik hoge verwachtingen, maar dan is het misschien iets voor te streamen eens.
 
Terug
Bovenaan