Filmreview: Gran Turismo

Neill Blomkamp leek een paar jaar verdwenen te zijn na de release van de bekende Chappie (2015), maar heeft het ondertussen heel druk gehad met het creëren van kortfilms en een film genaamd Demonic (2021). Nu komt hij terug in de blockbusterwereld met de release van Gran Turismo, dat aangekondigd werd als één van de videogame-adaptaties waaraan PlayStation Studios werkt.

Heb je er ooit al van gedroomd om je skills van een videogame in het echt met dezelfde soort sport uit te testen? Wel, deze kans kregen meerdere Gran Turismo-spelers in 2011 en Jann Mardenborough (Archie Madekwe) is er zo één van. De film volgt zijn verhaal. Opgegroeid in een niet-zo-rijke familie in Cardiff, Wales met een vader, Steve (Djimon Hounsou) die wil dat Jann een professionele voetballer wordt. Maar Jann wil dit niet omdat hij houdt van auto’s en racen. Ondertussen volgen we Danny Moore (Orlando Bloom), de Nissan marketing agent gebaseerd op Darren Cox. Hij stelt bij het hoofdkantoor van Nissan in Japan zijn idee voor om Gran Turismo-spelers een kans te geven met echte raceauto’s te rijden.

Het verhaal van Gran Turismo lijkt te ongeloofwaardig om waar te zijn, maar is helemaal realistisch. Behalve het veranderen van wat namen en de chronologische volgorde van sommige races, is de film een echt waargebeurd verhaal.


De hype

Bij het eerste nieuws dat er een Gran Turismo-film ging uitkomen, was ik heel erg sceptisch. Ik vroeg me af waarom er nu een film specifiek over deze game gemaakt moet worden, aangezien het dan gewoon een racecircuitfilm kon zijn. Toen het nieuws uitbrak dat Neill Blomkamp regisseur werd, veranderde mijn verwachting. Ik begon er heel erg naar uit te kijken aangezien Neill bekend staat voor zijn fantastische, maar ook wel soms over the top en depressieve sciencefictionverhalen.

Na de release van Chappie (2015) heeft het algemene publiek niet erg veel gehoord van Neill Blomkamp. Dit komt doordat hij druk bezig was met nieuwe filmtechnieken te onderzoeken. Samen met zijn bedrijf Oats Studios heeft hij de laatste jaren videogameprogramma’s onderzocht. Hij focuste hierbij op het zo snel mogelijk maken van fotorealistische renders van omgevingen om deze zo in films te steken. Een soortgelijk proces werd gebruikt bij The Mandalorian, waar de omgevingen gemaakt zijn in Unreal Engine en zo in realtime geprojecteerd werden op een gigantisch scherm rondom de acteurs. Dit gebruik van videogame engines, zoals ze genoemd worden, zorgt ervoor dat de acteurs een directe interactie kunnen hebben met de toegevoegde special effects en de werelden waar ze zich bevinden.

Jammer genoeg was al deze hoop die ik had voor de Gran Turismo-film snel verzadigd toen ik een paar maanden geleden de eerste trailer zag. Plots keek ik niet echt meer uit naar de film, maar ik wou het toch nog een kans geven aangezien ik een fan ben van de games en van racefilms.


Pedal to the metal

Gelukkig heb ik de film een kans gegeven. De trailer toonde helemaal niet hoe episch de film is en wat voor diepgang de personages hebben. De band tussen Jann en Jack Salter (David Harbour) werkt fantastisch en tilt het verhaal omhoog. Het personage van Jack brengt een serieuze, maar ook humoristische sfeer die perfect gebalanceerd wordt zodat er genoeg emotionele maar ook luchtige momenten in de film zitten.

Het racen zelf wordt fantastisch in beeld gebracht en doet je soms twijfelen of je naar echte beelden of een videogame aan het kijken bent. Zo wordt er een ode gebracht aan de game door sommige perspectieven eruit te tonen, maar dan met echte beelden. Ik was ook altijd mee met de auto waar Jann met aan het rijden was doordat, net zoals in de game, boven zijn auto de positie in de race vermeld stond. Bovendien is de stuntman van Archie Madekwe de levensechte Jann Mardenborough. De racescènes werden ook voor het echt gefilmd door middel van drones, helikoptershots en ingebouwde camera’s bij de auto’s. Hierdoor voelde alles echt aan en voelde elke scène aan alsof je mee aan het rijden bent.

Fantastische cinematografie, sound design en levensechte autostunts.


Dit alles kwam nog intensiever en spectaculairder over door het IMAX-formaat en -geluid. Ik was verrast toen heel de film in IMAX vertoond werd en hier dus speciaal voor gemaakt werd. Hierdoor voelde ik elk geluid van de auto’s in mijn stoel en zorgde het gigantische scherm voor een immersieve kijk in de racewereld.

Eigenlijk is Gran Turismo geen videogame-adaptatie, maar wordt de game gebruikt in de film om het verhaal van Jann te vertellen. Ik vind dat je hierdoor een interessante kijk krijgt op hoe een game gebruikt kan worden om je reactiesnelheid en denkvermogen te verbeteren in het echte leven.


Een film voor en door videogames​

Door Neills kennis van deze videogametechnieken krijg je een interessante samenwerking tussen echte auto’s en speciale effecten. Zo gebeurt het soms dat de film switcht tussen de videogame en de echte race. Als kijker is dit echter heel moeilijk om op te merken doordat de technologie van videogames al zodanig gevorderd is.

Het is ook een herkenbaar verhaal voor velen dat je als kind niet echt verstaan werd door de oudere generaties wanneer je aan het gamen was. Gelukkig was dit bij mij niet het geval en had ik een heel erg steunende mama. Maar de laatste jaren zien we een enorme opbloei van e-sports en geïntegreerde sporten waarbij er videogames gebruikt worden. Zo spelen vele top coureurs van bijvoorbeeld Formule 1 ook games om zich te verbeteren. Hierdoor worden videogames al wat meer gerespecteerd.

Conclusie

Gran Turismo is een racefilm die op heel erg hoog niveau vertoond wordt door de fantastische cinematografie, sound design en levensechte autostunts. Daarbij is de band tussen de drie hoofdacteurs boeiend en vullen Archie Madekwe en David Harbour elkaar aan als leidend team van deze nagelbijtend-spannende actiefilm.

Zelfs na het zien van de film blijft het ongelooflijk dat dit in het echt gebeurd kon zijn en moet je bewondering hebben voor Nissan en het hele Gran Turismo-team. Gelukkig heeft Neill Blomkamp een film gemaakt die een ode brengt aan de videogameserie en racefilms tegelijk. Ik zou iedereen die een fan is van games, racing en actie aanraden om deze film te gaan kijken en zo onder de indruk te zijn van de fantastische autostunts en het ongelooflijke verhaal van Jann.

Pro

  • Fantastische cinematografie
  • Levensechte autostunts
  • Leuke personages
  • Perfecte mix tussen humor en emotie
  • Echte spanning door de immersiveness
  • IMAX-formaat en -geluid

Con

  • Slechte trailer die de hype verpest
  • De film volgt niet helemaal de chronologie van het waargebeurde verhaal
9

Over deze film

Beschikbaar vanaf

9 augustus 2023

Genre

  1. Actie
  2. Biografie
  3. Sport

Speelduur

135 minuten

Regie

Neill Blomkamp

Cast

Archie Madekwe, David Harbour, Orlando Bloom

Uitgever

Sony
 
Zeer knappe beelden, goed acteerwerk, jammer genoeg heel wat roll-eyes momenten met zaken die race technisch volstrekt onrealistisch waren. Maar dat is natuurlijk ook het doelpubliek niet van de film. Ik vond het zeer vermakelijk, de muziek van Black Sabbath was een bonus :cool:
 
Na een paar minuten dacht ik "amai, die film zit vol fouten" (qua tijdslijn, je ziet hopen technologie die nog niet bestond destijds), maar toen bleek het een moderne adaptatie van het originele verhaal te zijn. Voor de rest een heel knappe film. Staat in het lijstje met Ford vs Ferrari en Rush qua autofilms voor mij.
 
Terug
Bovenaan