Filmreview: Fast & Furious 9

De coronacrisis heeft op alle mogelijke manieren wel wat roet in het eten gegooid. Zo ook voor filmliefhebbers die thuis niet kunnen genieten van een eigen home cinema of degelijke tv-installatie. Ik was dan ook enorm blij toen ik terug de bioscoopzaal mocht intrekken, dan nog meteen op het grootste IMAX-scherm in België (ooit het grootste van Europa). Enthousiast als een kind in een snoepwinkel ging ik gaan kijken naar F9: The Fast Saga. Of ik even enthousiast terug buitenkwam, krijg je te lezen in onderstaande review!

F9: The Fast Saga, of kortweg ‘F9’, is de nieuwste telg in de Fast & Furious-franchise. In dit deel neemt Justin Lin opnieuw de regie voor zijn rekening (gekend voor deel drie tot en met zes). Initieel stond deze al op de planning voor begin 2020, maar omwille van de coronacrisis besloot Universal Pictures de actiefilm te verplaatsen naar 2021. Gelukkig een goede call, want dergelijke films zijn uiteraard spectaculairder op het grote scherm. Wie ook benieuwd is naar deze inmiddels tiende film in de reeks (inclusief de Hobbs & Shaw-spinoff) kan vanaf 14/07/2021 de Belgische bioscoopzalen bestormen.

F9 1.jpg


Een race naar het verleden

Dom Toretto (Vin Diesel) leeft een teruggetrokken bestaan met vrouw Letty (Michelle Rodriguez) en zoontje Brian. Dat een rustig leven hen niet gegund is konden we uiteraard voorspellen. Deze keer komt het gevaar wel uit een zeer vreemde hoek. Dom en Mia (Jordana Brewster) blijken namelijk nog een broer, Jakob Toretto (John Cena), te hebben! - Vreemd dat we dit nu pas te weten komen, terwijl familie zo een belangrijke factor is in de franchise… maar goed, niet te veel bij nadenken! - Dat Jakob niet meteen het meest geliefde deel van de familie is, blijkt in een flashback naar het jaar 1989. Hier zien we hoe Jack Toretto (papa Toretto) om het leven komt en dat broer Jakob hier vermoedelijk een hand in heeft. Dom zou Dom niet zijn als hij het geschil niet zou uitvechten met een straatrace. Inzet: als Jakob verliest, blijft hij rijden en komt hij nooit meer terug. En zo geschiedde…

In het heden blijkt Jakob betrokken te zijn bij een aanval op een vliegtuig van Mr. Nobody, terwijl laatstgenoemde cyberterrorist Cipher (Charlize Theron) aan het vervoeren was. Doel van de missie was het verkrijgen van een item genaamd ‘Aries’, een zeer krachtig toestel waarmee elk wapensysteem ter wereld kan worden gehackt. Teneinde hier een stokje voor te steken wordt het volledige team terug samengeroepen en zien we een aantal oud bekenden opnieuw de revue passeren! - Ook op dat vlak een aantal (bedenkelijke) verrassingen! -

F9 2.jpg


The F stands for

Fast and Furious, alleszins! Nooit eerder was een F&F-film furieuzer dan F9. Als je specifiek op zoek bent naar over-the-top-beeldmateriaal is dat natuurlijk een goede zaak, maar persoonlijk vond ik het net iets te veel van het goede. Begrijp me niet verkeerd, F9 is een amusante film en past zeker in het F&F-rijtje, maar probeert dat naar mijn mening soms iets té hard. Ik vergelijk de film met een typische Amerikaanse sitcom die al jaren draait. In het begin is alles leuk en grappig, maar naarmate de seizoenen vorderen worden de serie en de personages steeds meer een karikatuur van zichzelf. Dat is naar mijn mening helaas ook het geval in F9. Dit neemt niet weg dat de film niet regelmatig een glimlach op je gezicht weet te toveren, maar dit heeft jammer genoeg eerder te maken met lachwekkende over-the-top-scènes dan met de humor aan zich. Het kan aan mij liggen, maar zonder al te veel te spoilen: auto’s aan een touw over een ravijn zien slingeren of met een Pontiac Fiero, gekoppeld aan een raket, de ruimte ingeschoten worden… lijken mij toch een brug te ver.

Een sterk verhaal ontbreekt, maar het blijft een leuke film met flitsende actie en cheesy oneliners.


Liefhebbers van de F&F-reeks moeten de film uiteraard wel zien. Het blijft namelijk een leuke film met flitsende actie en cheesy oneliners. Een sterk verhaal ontbreekt, maar mis je dat in dergelijke films? Nah, niet echt. De film is eerder een aaneenschakeling van stunts en spectaculaire scènes, die tegelijkertijd voor een aantal tenenkrommende WTF-momenten zorgen, alsook voor leuk beeldmateriaal. Het feit dat iedereen nog eens de revue moet passeren - Al vreemd dat ze Paul Walker niet uit de dood hebben herrezen - deed vermoeden dat het om de laatste film in de reeks zou gaan. Dit blijkt echter niet het geval, daar Fast & Furious 10 (en zelfs 11) ondertussen al werd bevestigd. Vergeet in dat kader ook zeker niet te kijken naar de laatste scène na de aftiteling!

Conclusie

Als je de eerdere films hebt gezien, mag F9 ook zeker niet in het rijtje ontbreken. Hoewel de film het niet van zijn verhaal moet hebben, vinden we toch weer die typische elementen terug die we van een F&F-film gewoon zijn. Helaas waren ze figuurlijk ook af en toe even de pedalen kwijt, maar dat neemt niet weg dat F9 garant staat voor meer dan twee uur vermaak. Ik raad wel aan om deze op het grote scherm te gaan kijken, want in een standaard huiskamer zal het vermoedelijk toch iets minder indrukwekkend zijn.

Pro

  • Spectaculaire beelden
  • De hele cast die nog eens de revue passeert
  • Verwijzingen naar eerdere films zijn leuk

Con

  • Acteerprestaties soms ondermaats
  • Matig verhaal
  • Heeft nog weinig met straatracen te maken
6

Over deze film

Beschikbaar vanaf

14 juli 2021

Genre

  1. Actie
  2. Avontuur
  3. Misdaad

Speelduur

143 minuten

Regie

Justin Lin

Cast

Vin Diesel, Michelle Rodriguez, Jordana Brewster, Tyrese Gibson, Ludacris, Charlize Theron, John Cena, ...

Uitgever

Universal Pictures
 
Terug
Bovenaan