Filmreview: Fast X

“I don’t have friends, I got family.” Eén van de meest legendarische quotes van Fast & Furious-held Dominic Toretto. En die familie blijft groeien, in de ondertussen tiende film uit de franchise. Met mijn eigen family @Karel-Jan trok ik naar de première van Fast X en konden we naast een lekker hapje, een drankje en zwoele beats uiteraard ook genieten van de nieuwste telg in de Fast & Furious saga. Please, sit back, relax and enjoy the review!

De The Fast and the Furious-franchise ontstond in 2001 en telt na 22 jaar ondertussen tien films, een spin-off, een aantal kortfilms en een animatieserie. Dat het één van de meest succesvolle franchises is, bewijst ook de totaalomzet van ondertussen meer dan zes miljard (jawel, een zes met negen nullen) euro. The Fast and the Furious draait om fancy racewagens, over-the-top actie en bovenal ‘familie’, maar pretendeert ook niet meer dan dat te zijn. Een formule die duidelijk werkt, want ondanks de vaak onrealistische scènes, weet je perfect wat je van deze films kan verwachten. Zo ook in Fast X! Geen uitgediept verhaal, maar snoeiharde actie, een resem aan oneliners en bovenal een sterrencast van jewelste.

FX 2.png


Family was nog nooit zo belangrijk

In Fast X, deze keer geregisseerd door Louis Leterrier (onder andere gekend van Unleashed, The Transporter en Now You See Me), keren we terug naar de gebeurtenissen in Fast Five (2011). In deze film schakelden Dom en zijn team de Braziliaanse drugskoning Hernan Reyes uit. Wat ze echter niet wisten, was dat Reyes een zoon Dante (Jason Momoa) had die getuige was van dit alles. Twaalf jaar later wordt duidelijk dat Dante er zijn levenswerk van heeft gemaakt om Dom en zijn team te laten boeten. Simpele wraak is niet genoeg, hij wil Dom’s familie uit elkaar trekken en hen laten lijden.

Dat lijkt hem ook aardig te lukken. Na een mislukte missie in Rome, zijn de gekende familieleden (Michelle Rodriguez, Tyrese Gibson, Chris Bridges, Nathalie Emmanuel, Jordana Brewster, Sung Kang, Jason Statham, John Cena, …) over de hele wereld verspreid. Van Rome tot Rio De Janeiro, Portugal of zelfs Antarctica. Alsof dat nog niet genoeg is, lijkt Dante het vooral op Dom’s achtjarige zoon, Little Brian, te hebben gemunt. Dat dit niet zonder slag of stoot zal gaan, staat vast. Fast & Furious ontaardt bijgevolg al snel in zijn gekende scenario, waarbij enerzijds moet worden afgerekend met Dante, maar waarbij onze helden anderzijds worden opgejaagd door de The Agency’s opvolger van Mr. Nobody, Aimes (Alan Ritchson). Een kat-en-muisspel op verschillende fronten, waarbij de family op elkaar zal moeten kunnen rekenen.

FX 1.png


“Find the line, feel the air and let it fly.” – Dominic Toretto

Heeft deze film een sterk verhaal? Nee. Is het cinematografisch een pareltje? Nee. Is het een ‘domme’ film met een hoge amusementswaarde? Ja. Wil ik nog Fast & Furious-films? Hell yeah! Dat je een film als Fast X onmogelijk serieus kan nemen, staat vast. Na de voor mij wat mindere F9, lijkt Fast X toch terug iets meer ‘on track’. Met fysica en logica wordt nog steeds weinig rekening gehouden, maar dat betekent uiteraard niet dat je je er niet mee kan amuseren. Een bom die eindeloos door de straten van Rome blijft rollen of een wagen die nog steeds rijdt na uit een vliegtuig te vallen, blijft weinig realistisch, maar toch brengt Fast X terug iets meer ‘realisme’ vergeleken met zijn voorganger. Deze keer dus geen slingerende auto’s over ravijnen of buitenaardse trips met de wagen (we still remember that one, don’t we …), maar wel terug meer focus op straatraces en échte actie. Iets dat ik enkel kan toejuichen, al mocht het straatracen voor mijn part nóg iets meer in de verf worden gezet.

Na een mindere F9, weet Louis Leterrier met Fast X opnieuw het juiste(re) spoor te vinden.


Wie ook overduidelijk in zijn nopjes was, was Jason Momoa. Als fris en fruitige, extreem flamboyante, maar overduidelijk psychopathische slechterik, steelt hij hier ongetwijfeld de show. Ondanks zijn foute outfits en dito oneliners, weet hij zijn rol op een overtuigende en geslaagde manier neer te zetten en brengt hij net dat tikkeltje humor die deze F&F-film best kon gebruiken. Toegegeven, er zitten hier en daar enkele bedenkelijke scènes tussen die nét niet over het randje gaan, maar desondanks weet Momoa zijn rol als geschifte antagonist met glans te vervullen, met de Swan Lake-scène als één van de meer memorabele momenten van de film. “Find the line, feel the air and let it fly.” passeert als memorabele quote in de film, maar omschrijft ook perfect hoe je Fast X moet bekijken!

FX 3.png


Entertainend, maar niet zonder foutjes

Voorlopig ben ik overwegend positief. Dat ben ik ook over de vele toplocaties die de film te bieden heeft, welke steeds gepaard gingen door een bijpassende, hippe soundtrack, enkele knappe wagens en uiteraard onontbeerlijk vrouwelijk schoon. Helaas waren er ook heel wat minpuntjes. Zo waren er mijns inziens iets te veel ‘been there, done that’-momentjes, waarvan de zoveelste strubbeling tussen Tej en Roman voor mij de kroon spande, leek het personage van Allison Brie toch niet al te geslaagd in het concept te passen, was de CGI niet altijd top en bleek persoon X of Y toch toevallig net weer een zoon, broer of zus te hebben die opeens opdook. Over opduiken gesproken, het opeens tevoorschijn toveren van personages begint ondertussen ook een constante te worden. Dat er een sterrencast aanwezig is, staat vast, maar daarom hoeft er niet te pas en te onpas terug iemand ten tonele te verschijnen. Anyway, als fanservice kan het natuurlijk wel tellen!

Wie de media volgt, weet al langer dat Fast X uit twee (of drie?) delen zal bestaan. Op zich niets mis mee, maar dat maakt wel dat deze film niet als afgewerkt geheel kan worden beschouwd en dat bepaalde verhaallijnen voorlopig eerder onnodig lang leken te duren. Daarenboven eindigt dit deel op een cliffhanger van jewelste. Wat lijkt als een leuke aanzet voor een vervolg, deed me echter met een serieus WTF-gevoel achterblijven in de cinema (net als de post credits-scène trouwens). Desalniettemin heb ik van dit brainless entertainment genoten en zal ik, uiteraard, net als vele miljoenen anderen toch terug naar het vervolg gaan kijken!

Conclusie

Fast X neemt ons mee terug naar de gebeurtenissen in Fast Five. De Braziliaanse drugskoning Hernan Reyes werd weliswaar uitgeschakeld, maar er werd toen geen rekening gehouden met zijn zoon Dante, die deze keer de rol als slechterik op zich zal nemen. De extraverte, flamboyante, maar overduidelijk psychopathische bad guy, wordt met glans vertolkt door Jason Momoa, wat hem meteen ook de ster van de show maakt. Na een mindere F9, weet Louis Leterrier met Fast X opnieuw het juiste(re) spoor te vinden. En ondanks dat de film geen afgewerkt geheel vormt, doet hij toch uitkijken naar het vervolg. Een topper? Niet echt. Maar wel exact wat je van een F&F-film mag verwachten!

Pro

  • Jason Momoa als flamboyante, psychopathische slechterik
  • Hoge amusementswaarde
  • Leuke locaties met bijpassende soundtrack

Con

  • Sommige scènes leken overbodig
  • CGI niet altijd geslaagd
  • Geen afgewerkt geheel
  • Iets teveel quick cuts en bijhorende continuïteitsfoutjes
6.5

Over deze film

Beschikbaar vanaf

17 mei 2023

Genre

  1. Actie
  2. Avontuur
  3. Misdaad

Speelduur

141 minuten

Regie

Louis Leterrier

Cast

Vin Diesel, Michelle Rodriguez, Jason Momoa, Jason Statham, Tyrese Gibson, Ludacris, Nathalie Emmanuel, Charlize Theron, John Cena, Sung Kang, Allison Brie, ...

Uitgever

Universal Pictures
 
Hoge scores zal een F&F film nooit krijgen maar het is wel een zalige film om eens je hersenen uit te zetten, een snack erbij te nemen en genieten van het spektakel.
 
Terug
Bovenaan