Filmreview: Fantastic Beasts 3-Film Collection (4K Ultra HD blu-ray)

Ik ben wel fan van het Harry Potter-universum, oftewel de Wizarding World-franchise. Hoewel ik geen boeken lees, heb ik alle films gezien én ging ik vorig jaar aan de slag met Hogwarts Legacy, hoewel er van Harry Potter nog geen sprake was. Datzelfde geldt voor Fantastic Beasts. De ondertussen drie films, waarvan de meest recente in 2022 verscheen, vinden dus ook plaats in die Wizarding World. Ondertussen is er een 4K Ultra HD blu-ray set beschikbaar en mijn ervaring deel ik graag met jullie.

Wie denkt dat het verhaal er met de drie films opzit, is eraan voor de moeite. Schrijfster J.K. Rowling, die tevens ook het script op zich nam, heeft nog twee boeken (en films) in de pijplijn zitten. Alle drie de films werden geregisseerd door David Yates en op zich is dat al een verdienste. Er wordt nogal vaak gewisseld van regisseur, maar hier lijkt dat dus niet het geval te zijn. Waar wél wat mee wordt gegoocheld, is met wisselende acteurs, maar daarover later meer. Ik neem je graag mee naar de magische wereld van Fantastic Beasts, al is de ene film al wat magischer dan de andere. Ik neem je mee in mijn review van de Fantastic Beasts 3-Film Collection (4K ultra HD blu-ray). .

FB.png

Fantastic Beasts and Where to Find Them​

Fantastic Beasts and Where to Find Them is de eerste film van de huidige trilogie. Hiermee word je terug naar het Harry Potter-universum gekatapulteerd, al was er van Harry Potter nog geen sprake. Wie wel de show steelt, is Eddie Redmayne als Newt Scamander. Het jaar is 1926 (zo'n zeventig jaar voor de gebeurtenissen uit de eerste Harry Potter-film). De jonge Londense magizoöloog is op reis om magische wezens te bestuderen, maar er loopt al snel het een en ander in het honderd als in New York City enkele van zijn magische beesten uit zijn koffer ontsnappen. Hiermee wordt niet enkel de magische wereld bedreigd, maar ook de relatie tussen tovenaars en degenen die de toverkunst niet machtig zijn, dreuzels genaamd. Om de magische wezens te vangen, zal hij een beroep moeten doen op enkele nieuwe bondgenoten. Een van die bondgenoten is dreuzel Jacob Kowalski. Daarnaast kan hij ook op de hulp rekenen van tovenares Porpentina Goldstein en haar zus Queenie.

Terwijl het team rondreist om de ontsnapte wezens weer in de koffer te steken, komen ze erachter dat de jonge tovenaar Gellert Grindelwald (gespeeld door Johnny Depp) een duister plan heeft. Hij gelooft namelijk dat tovenaars superieur zijn tegenover niet-tovenaars. Ook andere gevaren loeren om de hoek, waaronder in de vorm van de New Salem Philanthropic Society. Deze groepering gelooft in het bestaan van magie en moet het niet hebben van alles wat ermee te maken heeft. En dan is er nog een onstabiele, duistere kracht die wat roet in het eten komt gooien. Het is uiteraard aan het team van Newt om de gevaren te overwinnen en hun doel te bereiken. Hoe cliché het ook mag zijn ...

Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald​

De tweede film verscheen twee jaar na Fantastic Beasts and Where to Find Them en plaatst opnieuw Eddie Redmayne als Newt Scamander in de hoofdrol. Al is er deze keer, zoals de titel doet vermoeden, een grotere rol weggelegd voor slechterik Gellert Grindelwald (Johnny Depp). Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald neemt je vrij snel mee van het New York uit de vorige film naar de hoofdstad van de liefde: Parijs. Al is er in deze nieuwe film weinig sprake van liefde, want het gevaar loert weer om de hoek. Grindelwald wil zijn plan om tovenaars te laten heersen over de wereld, zonder inmenging van degenen die magie niet machtig zijn, tot uitvoering brengen. Dat kan hij niet alleen, dus wil hij een team samenstellen. En een van de knappe koppen moet de jonge tovenaar Credence Barebone (Ezra Miller) zijn. Al is Grindelwald blijkbaar niet de enige die op zoek is naar de tovenaar op het Europese vasteland.

De Fantastic Beasts-franchise heeft potentieel, maar moet het nog waarmaken.


Hierbij maakt Albus Dumbledore (Jude Law) zijn intrede. Hij wil Credence samen met Newt vinden, vooraleer Grindelwald zijn manipulerend vermogen kan gebruiken om hem in zijn team in te lijven. En hoewel de relatie tussen Dumbledore en Grindelwald aan bod komt, wordt het overschaduwd door een aantal mindere zaken. Zo zijn er veel te veel nieuwe personages, springt de plot van de hak op de tak en wordt er zowel weinig als veel verteld. Hierdoor is het moeilijk om er wat de focus bij te houden. De magie die aanwezig was in de eerste film, is daardoor nu helaas wat afwezig. Verwacht je wel aan schitterende beelden en special effects, maar die kunnen de film niet rechttrekken. Het is dan voor mij ook de minste van de drie films.

Fantastic Beasts: The Secrets of Dumbledore​

Derde keer, beste keer? Helaas niet. Ik kan nu wel vertellen dat de eerste film de beste is. En nee, dat is niet omdat Johnny Depp geannuleerd werd en werd vervangen door de schitterende Mads Mikkelsen. Grindelwald is nog altijd zinnens van de wereld naar zijn hand te zetten en Dumbledore (nog steeds Jude Law) zou de enige zijn die dat kan vermijden, uiteraard met de hulp van anderen. Wie de vorige film zag, weet dat Dumbledore en Grindelwald elkaar niet fysiek kunnen bestrijden door een bloedpact dat in het verleden werd gesloten. Dat zorgt er wel voor dat er ook in deze derde film een extra laag spanning is tussen de twee tovenaars. Door deze beperking slaagt Grindelwald er wel in extra volgelingen te rekruteren, waardoor hij bijgevolg sterker wordt. 't Is dan nog maar eens aan onder andere Newt om daar een stokje voor te steken, uiteraard weer bijgestaan door zijn team. Dat wordt geen eenvoudige opgave, want Grindelwald heeft een toekomst voorspellende Qilin te pakken gekregen, waarmee hij het team een stapje voor kan zijn. Wat de slechterik echter niet weet, is dat ook Newt zo'n dier heeft.

Fantastic Beasts: The Secrets of Dumbledore is een stuk donkerder dan z'n voorgangers. Dat komt onder andere door de vertolking van Mads Mikkelsen. De dreiging komt een stuk geloofwaardiger over. De extra schermtijd die de slechterik uit de reeks speelt, zorgt er wel voor dat sommigen wat naar de achtergrond worden verdrongen. Dat is onder andere het geval voor Newt met zijn magische beesten, al zijn er anderen die dan meer schermtijd krijgen. En dan kijk ik naar Jude Law als de jonge Dumbledore. Dat voorkomt echter niet dat deze film bij momenten wat langdradig aanvoelt. Hoewel de plot een wat beter geheel vormt in vergelijking met de voorganger, lijkt het grotere geheel toch nog wat moeite te hebben. En hoewel er dus niet volledig in schoonheid wordt geëindigd, ben ik wel benieuwd naar wat de komende films te bieden zullen hebben.

Een beetje extraatjes?​

Een blu-ray wordt meestal geleverd met enkele extra's en ook deze boxset stelt niet teleur. Hoewel de films al niet van de kortste zijn, krijg je er met alle extra's nog een aantal extra uurtjes kijkplezier bij. Zo bevat elke film een aantal verwijderde scènes en zijn er een groot aantal featurettes waarin onder meer enkele locaties, acteurs, familieleden van personages en wezens worden toegelicht. Ze zijn niet allemaal even kijkwaardig, maar de fans van de Wizarding World zullen hiermee zeker aan hun trekken komen! En ondanks de soms ronduit slechte uitspraken van schrijfster J.K. Rowling is het interessant om te zien hoe ze de wereld van Harry Potter op een unieke manier wou uitbreiden. Zeker de moeite is de Extended Cut op een aparte blu-ray van The Crimes of Grindelwald, waarbij je telkens een duidelijke vermelding krijgt als je naar een verwijderde scène kijkt.

Dat alle films in 4K HDR te bekijken zijn, is een ware lust voor het oog. Ook de soundtrack en het geluid in het algemeen knallen door de boxen. De films zijn dan, ondanks hun minpunten, een ware streling voor zowel oog als oor. Er bestaat geen twijfel over: Ben je fan van alles wat met de Wizarding World te maken heeft, dan is deze set een must-buy.

Fantastic.jpg

Conclusie

De Fantastic Beasts 3-Film Collection is een aanrader voor de fans van de Harry Potter-franchise, al doet niet elke film het even goed. Er wordt met Fantastic Beasts and Where to Find Them sterk gestart, al zakt het in The Crimes of Grindelwald wat in elkaar. Een verwarrende verhaallijn en te veel nieuwe personages doen de film de das om. The Secrets of Dumbledore doet het, onder andere door de wat donkerdere ondertoon, weer wat beter. Helaas weet de film het niveau van de eerste niet te halen. De films zien er dankzij 4K wel schitterend uit. Alle drie zijn ze visuele spektakels. Ook qua extra's stelt de set niet teleur, met onder andere een pak verwijderde scènes en een pak achtergrondinformatie. Ook J.K. Rowling komt meermaals aan bod. Deze set is dus ideaal voor de echte liefhebber.

Pro

  • Soundtrack
  • Ziet er visueel bijzonder knap uit
  • Zalige slechterik
  • Schitterende extra's op de schijfjes

Con

  • Tweede film valt tegen
  • Plot niet altijd duidelijk
7

Over deze film

Genre

  1. Avontuur
  2. Familie
  3. Fantasie

Speelduur

407 minuten

Regie

David Yates

Cast

Eddie Redmayne, Katherine Waterston, Ezra Miller, Johnny Depp, Mads Mikkelsen, ...

Uitgever

Warner Bros. Pictures
 
Terug
Bovenaan