Review: Hogwarts Legacy

Hogwarts Legacy is een van de eerste AAA-games van dit jaar. Forspoken hebben we ondertussen al achter de kiezen en ook Dead Space wisten we wel te smaken, maar nu is het tijd om in de magische Wizarding World te duiken. Na enkele keren uitgesteld geweest te zijn, is de game vanaf morgen eindelijk beschikbaar voor degenen die de Deluxe Edition hebben bemachtigd. Anderen moeten nog wachten tot 10 februari. Dit is althans het geval als je een PlayStation 5, Xbox Series X of pc hebt. Game je op PlayStation 4, Xbox One of Nintendo Switch, dan wordt je geduld nog wat langer op de proef gesteld. De ontwikkelaars hebben nog wat extra magie nodig om die spellen af te krijgen. Maar soit, ik kon me dus al helemaal laten gaan in de wondere wereld die we allen hebben leren kennen dankzij Harry Potter, dus laten we er maar meteen invliegen.

We hebben al een aantal Harry Potter-games voor de kiezen gekregen, maar veel schitterende ervaringen zijn we daar niet rijker van geworden. Diverse ontwikkelstudio's en uitgevers stonden afgelopen 22 jaar klaar om van de populaire boeken- en filmfranchise een graantje mee te pikken op vlak van videogames. Zo kregen we onder andere spellen van Electronic Arts en enkele LEGO-iteraties van ontwikkelaar Traveller's Tales. Het is ondertussen van 2013 geleden dat Harry Potter nog eens aan bod kwam in een videogame en Avalanche Software probeert het nu opnieuw met hun AAA-game Hogwarts Legacy , al is dat helaas zonder Harry Potter zelf. Wel aanwezig is de wonderlijke Wizarding World, de wereld waarin al het magische gebeurt!

Hogwarts 1.jpg


Terug in de tijd

Hogwarts Legacy speelt zich af in de late jaren van de negentiende eeuw. Spelers die iets kennen van de Harry Potter-wereld, beseffen hiermee direct dat deze verhaallijn zich dus voor de boeken en bijgevolg ook de films afspeelt. Van Harry Potter, Hermelien en Severus Sneep is er dus geen spoor te bekennen, maar dat betekent niet dat Hogwarts Legacy niets te bieden heeft. In tegendeel zelfs, want de Wizarding World die Avalanche Software voorschotelt aan de gamers, is van een magisch ongezien niveau. Als je de game start, kies je de gewenste moeilijkheidsgraad, stel je eventueel wat instellingen goed in (waaronder bijvoorbeeld de HDR-instelling) en maak je het gewenste personage aan. Die personagemaker is erg uitgebreid, waarbij je heel wat mogelijkheden hebt qua vormen, kleuren en meer van alles wat met het uiterlijk te maken heeft. Daarnaast geef je het personage een naam, waarna je avontuur van start gaat.

Hogwarts Legacy is één en al magie.


Je speelt een vijfdejaarsstudent aan Hogwarts en je reis naar de tovenaarsschool loopt niet van een leien dakje. Onderweg word je tegengewerkt door een draak. Gelukkig heb je professor Eleazar Fig aan je zijde die het boeltje weet te redden, waarna je met vertraging aankomt tijdens de Sorting Ceremony. Hierbij krijgt elke student de Sorting Hat op het hoofd, waarna deze hoed beslist in welke van de vier afdelingen deze leerling het best hoort: Gryffindor, Hufflepuff, Ravenclaw, of Slytherin. Ik werd in de laatste groep ingedeeld, maar erg veel invloed heeft dit niet op het verdere verloop van het verhaal, heb ik de indruk. Eens je dit achter de rug hebt, ben je klaar om echt aan de slag te gaan in de gigantische wereld die het spel je te bieden heeft.

Hogwarts 2.jpg


De boel verkennen

Hogwarts Legacy bestaat uit een aantal gebieden, waaronder uiteraard Hogwarts zelf en Hogsmeade. In Hogwarts vind je natuurlijk alle schoolgerelateerde zaken. Hier woon je onder andere de lessen bij, leer je nieuwe spreuken en ga je conversaties aan met de diverse professoren. Hogsmeade ligt naast de school en daar kun je bijvoorbeeld gaan winkelen en voorwerpen verkopen. Daarnaast zijn er nog een heleboel andere locaties te bezoeken, want de wereld die je voorgeschoteld krijgt is bijzonder groot. Gelukkig is er van een doodse boel geen sprake, want naast de ontzettend uitgebreide verhaalmodus, waarbij je in totaal meer dan twintig spreuken aangeleerd krijgt en heel wat magische gevechten aan zult gaan, zijn er ook een groot aantal optionele missies. Zo zijn er een pak leerlingen die je hulp willen inschakelen, moet je het een en ander doen voor professoren en zijn er onder andere goblins die van je diensten gebruik willen maken.

Verwacht je aan een uitgebreid aanbod aan missies, waarbij geen enkele dezelfde is. Je zult uiteraard af en toe eens iets gelijkaardig tegenkomen, maar storend is dit zeker niet. Alles wordt op zo'n manier gebracht dat je werkelijk in het verhaal wordt gezogen, de magie van je scherm spat en je onmiddellijk zin hebt om nog wat te verkennen of een nieuwe missie te zoeken. Dat het spel niet snel verveelt komt ook doordat je op regelmatige basis nieuwe spreuken aangeleerd krijgt. Zo zijn er een aantal basisspreuken die je helpen bij het verkennen van de wereld en het oplossen van puzzels, waaronder bijvoorbeeld Lumos, Accio en Revelio. Lumos geeft je wat licht in het duisternis, terwijl je met de spreuk Accio voorwerpen naar je toe trekt. Revelio geeft dan weer enkele geheimen prijs. Bij de puzzels wordt er weinig prijsgegeven en moet je je grijze hersenmassa aan het werk zetten om ze op te lossen.

Hogwarts 3.jpg


Hocus pocus

Naast het aantal basisspreuken is er uiteraard ook plaats voor het serieuzere werk. Zo kun je vijanden in vuur en vlam zetten met Incendio, gebruik je Stupefy om vijanden even te verdoven en spreek je de spreuk Protego uit om een schild op te roepen. Er is plaats voor vier spreuken en afhankelijk van de situatie kies je zelf welke spreuken je wil gebruiken. Het slim inzetten van de juiste spreuken kan de gevechten echter een stuk eenvoudiger maken. Een vijand in de lucht hijsen met Levioso om vervolgens naar je toe te trekken met Accio en uiteindelijk Incendio gebruiken, is bijvoorbeeld een combinatie die wel wat schade aan de vijand toebrengt. Als je daartussen nog wat basisaanvallen plant, hebben je tegenstanders niet veel kans om zelf iets uit hun stok te schudden. Zelfs de 'onvergeeflijke' spreuken als Crucio en Imperio zijn aanwezig, wat resulteert in heel wat mogelijkheden!

Hogwarts Legacy is ongetwijfeld de beste 'Harry Potter'-game.


Uiteraard draait het in Hogwarts Legacy niet allemaal om de spreuken alleen. Ook belangrijk zijn onder meer de magische drankjes. Hiermee kun je jezelf genezen of een boost geven om zowel je aanvallende als verdedigende statistieken te verbeteren. Daarvoor kun je ingrediënten kweken in potten, al kun je ze ook kopen of vinden in de open wereld. Wat je ook veel zult vinden, zijn verzamelobjecten. Met meer dan zeshonderd (600!) stuks is er dus heel wat te ontdekken en vrij te spelen. Zo zijn er een pak scrolls die je enkel kunt vinden door de spreuk Revelio en vind je her en der Collection Chests die je waardevolle gear geven. Ook Demisguise Statues staan op het programma, al heb ik daarvan nog geen enkele gevonden ...

Hogwarts 4.jpg


Upgraden maar!

Een van de belangrijkere elementen in Hogwarts Legacy is de gear. Deze kledingstukken krijg je door missies te voltooien of door het vinden van kisten. Een nieuwe hoed, sjaal of handschoenen zorgen ervoor dat je defensieve of offensieve stats omhoog gaan en je bijgevolg sterker wordt. Helaas zorgt dit er in Hogwarts Legacy voor dat je er in de meeste gevallen nogal belachelijk uitziet. Het groene Slytherin-pak werd aangevuld met een drakenbril die uit een carnavalswinkel lijkt te komen, een nogal fel paarse sjaal en handschoenen waar een robot jaloers op zou zijn. Je bent dan ook de enige in gans Hogwarts die in de kringloopwinkel lijkt te shoppen en valt bijgevolg uit de toon. Is het storend? Niet echt. Het ziet er alleen niet uit!

Wat Hogwarts Legacy wel nog goed doet, is de speler telkens opnieuw verrassen. Nieuwe spreuken worden aan de lopende band aangeleerd, je krijgt toffe (zij)missies voor de kiezen, en meer. Dit wordt aangevuld met nog enkele andere toffe elementen, waaronder het berijden (of bevliegen?) van een dier. Daarnaast word je als tovenaar (of heks, kies je zelf aan het begin van het spel) steeds sterker. Een handigheidje hierbij zijn de Talents. Deze permanente upgrades zorgen ervoor dat je steeds krachtiger wordt. Zo zorgen je Stealth-statistieken er bijvoorbeeld voor dat je minder snel gezien wordt, terwijl je Core-stats een invloed hebben op je gezondheidsbalk en algemene effectiviteit. Er is eigenlijk nog bijzonder veel te vertellen over Hogwarts Legacy, maar de rest mag je gerust zelf ontdekken. De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik het spel bijlange nog niet heb uitgespeeld, dus ik begeef me nu nog maar eens in de magische wereld!

Conclusie

Hoewel Hogwarts Legacy het zonder Harry Potter doet, is het toch de beste Harry Potter-game. Avalanche Software schotelt je een levendige open spelwereld voor waarin er een heleboel te ontdekken valt, gaande van meeslepende missies, toffe zijmissies en vele honderden verzamelobjecten. Je krijgt op regelmatige basis nieuwe spreuken aangeleerd die je nodig hebt om de boel te verkennen, maar ook om de bovenhand te nemen in heel wat gevechten. Daarnaast is ook de gear een belangrijk gegeven in Hogwarts Legacy, aangevuld met vijf Talents waardoor je een steeds sterkere tovenaar (of heks) wordt. Hogwarts Legacy zal je meer dan eens verrassen!

Pro

  • Zeer uitgebreide, levendige wereld
  • Magisch verhaal
  • Een pak toffe spreuken
  • Heel wat te doen naast het verhaal
  • Veel mogelijkheden met talents en gear

Con

  • Grafische schoonheidsfoutjes
  • Je ziet er soms belachelijk uit
9

Over

Beschikbaar vanaf

10 februari 2023

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. PC
  2. PlayStation 4
  3. PlayStation 5
  4. Xbox One
  5. Xbox Series X|S

Genre

  1. Action
  2. RPG

Ontwikkelaar

  1. Avalanche Software

Uitgever

  1. Warner Bros.
 
Ik heb best wel interesse in deze game maar ik zit toch met twee prangende vragen.

1. Is de PC versie stabiel in tegenstelling tot andere games die onlangs zijn uitgekomen?
2. Hoe kwaadaardig kan je het aanpakken als tovenaarsleerling m.b.t. spreuken, verhaallijn etc... of is het allemaal nogal braafjes?
 
Redactie
Ik heb best wel interesse in deze game maar ik zit toch met twee prangende vragen.

1. Is de PC versie stabiel in tegenstelling tot andere games die onlangs zijn uitgekomen?
2. Hoe kwaadaardig kan je het aanpakken als tovenaarsleerling m.b.t. spreuken, verhaallijn etc... of is het allemaal nogal braafjes?
Ik heb Hogwarts Legacy gespeeld op PlayStation 5, zoals in de review aangegeven (onder het puntje 'over'). Hoe het speelt op pc, daar heb ik dus geen idee van.

Het tweede puntje: Qua verhaallijn moet je geen veranderingen verwachten. Er is 1 verhaallijn en afhankelijk van in welke afdeling zit, is er een andere main objective. Er zijn wel kwaadaardige spreuken, zoals Crucio en Imperio en je kunt ook met behulp van de Dark Arts Talents de wat 'stoutere' toer opgaan. Zo kun je vijanden een curse geven waardoor die bijvoorbeeld meer schade oplopen. Een Voldemort zal je echter niet worden.
 
Ik heb Hogwarts Legacy gespeeld op PlayStation 5, zoals in de review aangegeven (onder het puntje 'over'). Hoe het speelt op pc, daar heb ik dus geen idee van.

Het tweede puntje: Qua verhaallijn moet je geen veranderingen verwachten. Er is 1 verhaallijn en afhankelijk van in welke afdeling zit, is er een andere main objective. Er zijn wel kwaadaardige spreuken, zoals Crucio en Imperio en je kunt ook met behulp van de Dark Arts Talents de wat 'stoutere' toer opgaan. Zo kun je vijanden een curse geven waardoor die bijvoorbeeld meer schade oplopen. Een Voldemort zal je echter niet worden.

Alvast bedankt voor de snelle interventie maar kan je bv ook studenten doden etc... Zoals u al aangaf kan je jammer genoeg niet zo kwaadaardig worden als Voldemort maar ik neem aan dat je je bv wel enkel kan focussen op de donkere talenten in het spel. Ik zou namelijk als speler een personage als Voldemort wel zo dicht mogelijk willen benaderen.
 
Redactie
Alvast bedankt voor de snelle interventie maar kan je bv ook studenten doden etc... Zoals u al aangaf kan je jammer genoeg niet zo kwaadaardig worden als Voldemort maar ik neem aan dat je je bv wel enkel kan focussen op de donkere talenten in het spel. Ik zou namelijk als speler een personage als Voldemort wel zo dicht mogelijk willen benaderen.
Nee, dat gaat niet. Je kunt ook geen 'onvergeeflijke' speuren op hen gebruiken.
Je moet sowieso de 'minder sexy' spreuken ook gebruiken in de game, al is het maar om puzzels op te lossen en verder te geraken in het spel.
Op dat vlak is Hogwarts Legacy wel braaf.
 
Alvast bedankt voor de snelle interventie maar kan je bv ook studenten doden etc... Zoals u al aangaf kan je jammer genoeg niet zo kwaadaardig worden als Voldemort maar ik neem aan dat je je bv wel enkel kan focussen op de donkere talenten in het spel. Ik zou namelijk als speler een personage als Voldemort wel zo dicht mogelijk willen benaderen.
Aangezien het spel Pegi 12 is ga je zo'n dingen snel uit je gedachten mogen zetten gok ik.
 
Nee, dat gaat niet. Je kunt ook geen 'onvergeeflijke' speuren op hen gebruiken.
Je moet sowieso de 'minder sexy' spreuken ook gebruiken in de game, al is het maar om puzzels op te lossen en verder te geraken in het spel.
Op dat vlak is Hogwarts Legacy wel braaf.

Bij deze weet ik voldoende en is het spel dus veel te braaf in al zijn aspecten. Los van dat is het ook jammer dat je de andere spreuken moet gebruiken om verder te geraken in het spel.
 
  • Leuk
Waarderingen: math
Terug
Bovenaan