Filmreview: Fantastic Beasts: The Secrets of Dumbledore

Zoals jullie ondertussen konden lezen in de reviews van Fantastic Beasts and Where to Find Them en Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald, is het een hobbelig parcours voor schrijfster J.K. Rowling en regisseur David Yates. Daar waar de eerste film een beloftevolle aanzet bleek en de tweede eentje om vlug te vergeten, ontbreekt het de films voorlopig aan een duidelijk en interessant plot en missen ze vooral de magie waar Harry Potter zo om bekend stond. Lukt het de makers om terug een frisse wind in de Wizarding World-franchise te blazen? Je ontdekt het in onderstaande review van de 4K UHD-uitgave van Fantastic Beasts: The Secrets of Dumbledore! Opgelet: voor wie de eerste films nog niet gezien heeft, bevat deze review mogelijk spoilers!

Fantastic Beasts: The Secrets of Dumbledore is ondertussen het derde deel in de geplande vijfdelige Fantastic Beasts-franchise. Omwille van de COVID19-pandemie enerzijds en het feit dat Johnny Depp niet langer te zien zou zijn als Gellert Grindelwald anderzijds, liet de productie iets langer op zich wachten. De rol van Grindelwald werd uiteindelijk toegekend aan Mads Mikkelsen. Benieuwd hoe hij de donkere, evil wizard zal neerzetten!

FB 1.jpg


Het verhaal gaat verder

We zagen het al in de voorgaande film, maar Gellert Grindelwald (Mads Mikkelsen) is vastberaden om de Wizarding World op zijn kop te zetten en de macht naar zich toe te trekken. Albus Dumbledore (Jude Law) is de enige die hier een stokje voor kan steken, maar wordt nog steeds beperkt door het bloedpact die hij sloot met Grindelwald. Het zal dus opnieuw aan Newt Scamander (Eddie Redmayne) en zijn team zijn om Dumbledore hierin bij te staan. Lukt het hen om Grindelwald en zijn groeiende legioen aan volgelingen te stoppen?

Newt bevindt zich ondertussen in de jungle van Kweilin, waar hij de geboorte van een Qilin meemaakt. Een belangrijk fabeldier dat door zijn vermogen om in iemands ziel te kijken en de toekomst te voorspellen, een belangrijke sleutelrol zal spelen in de plannen van Grindelwald. Volgers van Grindelwald weten het dier te ontvoeren. Wat ze echter niet weten, is dat het beestje nog een tweelingbroer of -zusje had. Newt ontfermt zich over het dier en neemt het mee in zijn beschermende koffer.

FB 2.jpg


Een nieuwe leider in de Wizarding World

De plannen van Grindelwald worden al snel duidelijk. Door gebruik te maken van het dier wil hij verkozen worden tot leider van de Wizarding World. Een ceremonieel gebeuren waarbij de Qilin beslist of iemand waardig is of niet. Dat hij het systeem op een manier zal moeten omzeilen, spreekt voor zich. Het feit dat hij gebruik kan maken van de toekomstvoorspellende eigenschappen van het dier, maakt het onze helden ook een stuk moeilijker om zijn plannen te dwarsbomen.

Uiteraard zijn er nog ‘The Secrets’ van Dumbledore. Om Grindelwald te stoppen, zal het nodig zijn om een tipje van deze sluier te lichten en een antwoord te bieden op enkele vragen. Of dit zal lukken met Albus aan de zijlijn, is natuurlijk maar de vraag. Ook Credence blijkt hier opnieuw een rol in te spelen.

FB 4.jpg


De film heeft baat bij de donkerdere ondertoon

Om meteen een antwoord de bieden op de hamvraag: “Lukt het de makers om terug een frisse wind in de Wizarding World-franchise te blazen?”. Wel, laat ons zeggen dat er toch een briesje staat. Een deel daarvan is zeker toe te wijzen aan de vertolking van Mads Mikkelsen. Hoewel het in het begin wat vreemd aanvoelde om een geheel andere Grindelwald aan het werk te zien (zeker ook omdat hij er helemaal anders uitziet), wordt al snel duidelijk dat Mikkelsen een donkerdere en geloofwaardigere bad guy weet neer te zetten. Dat zorgt er meteen ook voor dat de hele film een iets donkerdere vibe krijgt (hallo dictatuur en vergelijkingen met het nazisme), wat naar mijn mening een welkome verademing is. Ook Jude Law, die steeds meer schermtijd krijgt, blijft bevestigen als jonge Albus Dumbledore. Dit gaat voor een stukje ten koste van onze immer charismatische Eddie Redmayne als Newt Scamander. Het valt op dat hij en zijn beestenboel toch steeds meer naar de zijlijn verdwijnen, al doet dit niets af aan zijn geloofwaardige prestaties en het feit dat de fabeldieren er wel nog steeds fantastisch uitzien.

The Secrets of Dumbledore voelt toch al iéts meer aan als de magische prequel waar iedereen op hoopte.


Eén van de grootste problemen in The Crimes of Grindelwald was mijns inziens het rommelige plot. Ook in The Secrets of Dumbledore lijkt J.K. Rowling er nog wat moeite mee te hebben, al moet ik toegeven dat het al heel wat beter is. Zo zijn de Harry Potter-verwijzingen al een heel stuk beter geïntegreerd en bevat de film meer leuke scènes die bijdragen tot het verhaal. Desondanks dreigt de film toch soms iets te langdradig te worden en blijf je regelmatig met de gedachte zitten dat het geen mooi geheel vormt. Sommige verhaallijnen lijken ook niet erg logisch. Waar is bijvoorbeeld Tina Goldstein? Oh ja juist, ze heeft geen tijd omdat ze blijkbaar het hoofd is geworden van de MACUSA (Magical Congress of the United States of America). Maar is Grindelwald niet net de belangrijkste persoon waar ze het tegen moeten opnemen? Meh, whatever!

Dat de visuals er steeds boenk op zitten, was ook al duidelijk in de voorgaande twee films. Dat was in The Secrets of Dumbledore niet anders. Ook de actiescènes zagen er mooi uit, al mochten er voor mijn part iets meer ingezeten hebben. Voor het eerst viel me trouwens ook de erg mooie (en soms herkenbare) muziek op. Niet dat de muziek in de eerdere films minder was, maar het leek me mooier geïntegreerd en daardoor de scènes meer kracht bij te zetten. Op dat vlak is er zoals steeds niets op aan te merken aan de 4K UHD blu-ray. Waar in de uitgave van The Crimes of Grindelwald nog een Extended Cut beschikbaar was, is dat nu niet het geval. Daarentegen zijn er wel zo’n zeventig minuten aan extra featurettes beschikbaar. Leuk voor de fans, maar niet per se gevuld met broodnodige informatie.

Conclusie

Fantastic Beasts: The Secrets of Dumbledore is ondertussen het derde deel in de vijfdelige Fantastic Beasts-reeks, welke deel uitmaakt van de Wizarding World-franchise. Daar waar de eerste film een leuke aanzet was en de tweede film eerder als een filler aanvoelde, weten schrijfster J.K. Rowling en regisseur David Yates zich toch voor een stuk te herpakken en een beter derde deel af te leveren. Ondanks dat de film nog steeds te kampen heeft met plotproblemen, voelt The Secrets of Dumbledore toch al iéts meer aan als de magische prequel waar iedereen op hoopte. Daaraan heeft nieuwkomer Mads Mikkelsen zeker zijn steentje bijgedragen. Volledig bevestigen lukt met deze derde film echter nog niet. En of er nog voldoende materiaal beschikbaar zal zijn voor de volgende twee films, is maar de vraag. Voor wie mogelijks al afhaakte bij de vorige film, raad ik toch aan om deze tóch nog een kans te geven!

Pro

  • Mads Mikkelsen zet een geloofwaardigere en donkerdere Gellert Grindelwald neer
  • Visuals en muziek zitten er boenk op
  • De franchise heeft baat bij de donkerdere ondertoon

Con

  • Soms iets te langdradig
  • Mocht nog iets meer actie bevatten
  • Ondanks beter vergeleken met de vorige film, kampt ook deze toch nog met wat plotproblemen
6

Over deze film

Beschikbaar vanaf

24 augustus 2022

Genre

  1. Avontuur
  2. Familie
  3. Fantasie

Speelduur

137 minuten

Regie

David Yates

Cast

Eddie Redmayne, Jude Law, Mads Mikkelsen, Dan Fogler, Ezra Miller, ...

Uitgever

Warner Bros.
 
Ik vond deze dus te langdradig en saai bij momenten (en zelfs met mn bakkes in slaap gevallen). Even ter referentie, ik heb vandaag nog eens de extended cut van Avatar opgezet (bijna 3 uur lang) en op geen enkel moment in slaap gevallen. Dat is het verschil tussen een echte topfilm en dit hoopje ellende. Ik denk dat met deze laatste Fantastic Beasts het verhaal nu wel definitief uit is. Mss moet WB maar eens een spin off maken met Harry Potter zelf en zijn kids. Back to the roots.
Edit: Mads was wel prima gecast als Gellert. Daar ben ik wel in mee.
 
Redactie
Ik vond deze dus te langdradig en saai bij momenten (en zelfs met mn bakkes in slaap gevallen). Even ter referentie, ik heb vandaag nog eens de extended cut van Avatar opgezet (bijna 3 uur lang) en op geen enkel moment in slaap gevallen. Dat is het verschil tussen een echte topfilm en dit hoopje ellende. Ik denk dat met deze laatste Fantastic Beasts het verhaal nu wel definitief uit is. Mss moet WB maar eens een spin off maken met Harry Potter zelf en zijn kids. Back to the roots.
Edit: Mads was wel prima gecast als Gellert. Daar ben ik wel in mee.
Jij vond deze dus sowieso slechter dan de 2de?
 
Terug
Bovenaan