FIA Formula One 2026

Wie wordt wereldkampioen in 2026 ?

• Lando Norris

Stemmen: 1 1,9%
  • Oscar Piastri

Stemmen: 5 9,4%
  • Charles Leclerc

Stemmen: 8 15,1%
  • Lewis Hamilton

Stemmen: 4 7,5%
  • Max Verstappen

Stemmen: 23 43,4%
  • Isack Hadjar

Stemmen: 0 0,0%
  • George Russell

Stemmen: 4 7,5%
  • Andrea Kimi Antonelli

Stemmen: 2 3,8%
  • Fernando Alonso

Stemmen: 3 5,7%
  • Lance Stroll

• Pierre Gasly

• Franco Colapinto

• Esteban Ocon

• Oliver Bearman

• Liam Lawson

• Arvid Lindblad

• Alexander Albon

• Carlos Sainz

• Nico Hulkenberg

• Gabriel Bortoleto

• Sergio Perez

• Valtteri Bottas

• Totaal aantal stemmers
    53
  • Opiniepeiling gesloten .
Stevige crash van Bearman, hopelijk dat been ok. Crash onder andere vanwege delta in snelheid? Zat ineens heel dicht op de auto voor hem.

Edit: bij zien van de replay lijkt dat alsof iemand op een hot lap iemand haalt die op een outlap zit, maar dan beide in de race en voor positie aan het vechten.
Ik denk niet dat colapinto "verdedigde".
Maar het toont wel aan det een slecht idee is om f1-wagens te racen met delta's tegen 50 per uur of honderden pk's verschil op een gegeven moment.

In een multiclass race zie je nog dat het een andere klasse is.
Nu moet iedereen gokken.

Nu moet iedereen gokken.

Ik dacht dat dat via specifiek knipperen van de achterlichten gebeurde. Ze zouden dus -in theorie- moeten kunnen zien dat de voorligger aan het superclippen is. Toen ik hierover las, vroeg ik me wel direct af waarom ze niet met verschillende kleuren werkten, of bvb met verschillende combinaties van de 3 lichten.

Ik dacht dat dat via specifiek knipperen van de achterlichten gebeurde. Ze zouden dus -in theorie- moeten kunnen zien dat de voorligger aan het superclippen is. Toen ik hierover las, vroeg ik me wel direct af waarom ze niet met verschillende kleuren werkten, of bvb met verschillende combinaties van de 3 lichten.

Er is geen licht dat knipperde bij Colapinto wanneer Bearman naderde dus die was niet aan het superclippen ofzo? Die moet ergens in een scenario geweest zijn dat geen licht deed knipperen.

Ik denk ook niet dat het echt veel ging helpen.
Het was Colapinto's "late" beweging naar het midden dat Bearman naar het gras duwde. Maar Colapinto had geen enkel idee dat Bearman met 50 per uur sneller ging naderen. :p. Hij zegt zelf dat die Bearman pas zag toendat die al aan het spinnen was in het gras.

Ik denk niet dat colapinto "verdedigde".
Maar het toont wel aan det een slecht idee is om f1-wagens te racen met delta's tegen 50 per uur of honderden pk's verschil op een gegeven moment.

In een multiclass race zie je nog dat het een andere klasse is.
Nu moet iedereen gokken.
Blijkbaar 90 km/h verschil tussen Bearman en Colapinto.

Blijkbaar 90 km/h verschil tussen Bearman en Colapinto.

“Bearman was niet fit genoeg om interviews te geven. Colapinto deed dat wel. "Het was eerlijk gezegd heel vreemd. Ik was een sitting duck", zei de Argentijn.

"Het snelheidsverschil is soms zo groot, het voelt bijna alsof je een outlap rijdt en de andere coureur in een snelle ronde zit. Dat is echt bizar. In die bocht geven we allemaal vol gas, maar soms is het verschil alsnog meer dan 50 kilometer per uur."”

https://www.nu.nl/formule-1/6390845...crash-bearman-er-moet-snel-iets-gebeuren.html

Ik hoop dat ze in april deftig overleg kunnen doen en dat er technische mogelijkheden zijn om dit soort zaken tenminste deels op te vangen.

Geen TV beeld van de impact gezien trouwens, vermoedelijk had de broadcast weer technische problemen :oi22:
Van Bearman?
Dat hebben ze volgens mij toch 7 keer herhaald uit verschillende camerapunten?

Race zelfs was niet zo veel aan te zien. Kimi een gelukje met SC.

Maar hij was ook gewoon de snelste dit weekend.

Maandje pauze ofzo. Kunnen ze wat sleutelen aan de reglementen.

Deze avond nog Indycar op Barber. Beelden van Q zijn beetje getikt. Ik dacht gisteren spontaan: "waarom doet Max dit niet? Zou hij geweldig vinden."

Als verstappen fan van dag 1 is dit n niet zo leuk seizoen, redbull heeft hier de bal volledig misgeslagen en t is nog maar de vraag of ie volgend jaar OF nog bij redbull zit en uberhaupt OF ie nog in de f1 gaat zitten, hopen van wel want om te stoppen na n slechter seizoen zou wel n beetje triestig zijn.

Ik zie niet in wat daar triestig aan is.
Deze regs zijn een dikke fail en Max heeft al lang aangegeven niet lang meer te blijven. Ge doet juist alsof hem nu ineens plots wilt stoppen omdat zijn wagen een midfield car is.

Ik heb meer respect als die het aftrapt en gewoon gaat doen wat hij echt graag doet ipv met tegengoesting meer poen te scheppen in de huidige F1 en volgend jaar bij Mercedes rijden.

En vergeet niet dat het allemaal klagen en zagen is zodat de FIA in actie schiet. Moest dat niet gebeuren, dan denk ik dat ie wel zou stoppen.

Laatst bewerkt:
Niet van de impact onboard

Eerste herhaling was toch een onboard maar de camera ging eraan op moment van de impact dus waarschijnlijk zijn ze de laatste halve seconde beeld kwijt.
Nu ook niet nodig om die laatste seconde te zien voor mij ...

Ofwel is dat standaard om te knippen bij zware crashes.
Omdat er juist over Barber werd gepraat.
Zie je ook de het moment van de impact niet bij een onboard en dat zal ook een stevige G geweest zijn voor Mclauglin.

Wordt alles van elektriciteit niet afgekoppeld als een wagen een zware crash detecteert?

Ik zie niet in wat daar triestig aan is.

alles. allez, al zjin gezaag is nu "talk", maar dat hij in het verleden al had gezegd dat hij niet lang zou blijven, is nu een teken dat het niet "omwille van het slechte seizoen" zou zijn, maar omwille van de regels die hij een jaar geleden al shit genoemd had - hij had dus perfect al gestopt kunnen zijn, als hij dààr serieus over zou zijn.

Hij gaat echt niet stoppen na dit jaar, dat lijkt mij idd allemaal maar praat om de FIA onder druk te zetten om aanpassingen te doen.

maar àls hij het wel zou doen, dan is het omdat het voor de Red Bull een slecht seizoen is. en da's gewoon zwak.
als iedereen dat zou doen, zou je nu geen Alonso, Hamilton, Leclerc, Russel, Sainz etc hebben. Hulkenberg zou al lang gequit zijn. Button zou nooit kampioen geweest zijn, want zou opgegeven hebben in het seizoen dat hij bij Renault ergens achteraan hing.

voorbeelden genoeg van piloten die niet opgegeven hebben omdat het efkes wat minder ging.

Max is er nog altijd maar 28 he, die heeft nog meer dan tijd genoeg om andere kampioenschappen uit te proberen.

Voor mij komt het ook over als: "de RB22 is ne kutbak, ik kan nie meer winnen, ik bol het hier af", weliswaar versterkt door zijn haat voor de nieuwe regels (wat ik wél kan begrijpen). Max moet zijn eigen al lang nie meer bewijzen. Anderzijds hebt ge een Alonso en Hamilton die ook al vele jaren (vooral Alonso dan) met shit moeten rondrijden maar die blijven doorgaan. Daar heb ik uiteindelijk toch wel veel respect voor. Als Max na dit jaar effectief zou stoppen omdat het allemaal tegen zit, tjah..

Feit is dat ik Max niet ga missen in de F1. Die wereld blijft ook gewoon verder gaan en er zijn altijd nieuwe talenten die komen piepen, zoals Kimi, Ollie, Gabi, den Isack en den Arvid.

Daarom dat hij dit al zei in het meest dominante jaar ooit van hem?
Hij heeft toen letterlijk gezegd, als ze het racen zo aanpassen dat het niet meer leuk is, dan ben ik weg.
Zou hij minder van zijn oren maken als hij iedereen op een seconde per ronde kan rijden? ongetwijfeld wel

Heel wat coureurs die geen schrik hebben van hun werkgever of FIA geven hem trouwens 100% gelijk.
Het is gevaarlijk, saai en dergelijke.
Je hebt hier ook wat mensen dat denken dat het leuk racen is, dat de coureur meer zijn skill kan laten tonen.
Newsflash, dat is het totaal niet. De piloot beslist niet wanneer er superclipping is.
Mocht dit wel het geval zijn, dan was het misschien minder erg.
Nu weet de piloot nooit 100% waar hij vermogen heeft en waar niet.
90% van de overtakes zijn dus gewoon de ene geeft gas, de andere niet.

alles. allez, al zjin gezaag is nu "talk", maar dat hij in het verleden al had gezegd dat hij niet lang zou blijven, is nu een teken dat het niet "omwille van het slechte seizoen" zou zijn, maar omwille van de regels die hij een jaar geleden al shit genoemd had - hij had dus perfect al gestopt kunnen zijn, als hij dààr serieus over zou zijn.

Hij gaat echt niet stoppen na dit jaar, dat lijkt mij idd allemaal maar praat om de FIA onder druk te zetten om aanpassingen te doen.

maar àls hij het wel zou doen, dan is het omdat het voor de Red Bull een slecht seizoen is. en da's gewoon zwak.
als iedereen dat zou doen, zou je nu geen Alonso, Hamilton, Leclerc, Russel, Sainz etc hebben. Hulkenberg zou al lang gequit zijn. Button zou nooit kampioen geweest zijn, want zou opgegeven hebben in het seizoen dat hij bij Renault ergens achteraan hing.

voorbeelden genoeg van piloten die niet opgegeven hebben omdat het efkes wat minder ging.

Max is er nog altijd maar 28 he, die heeft nog meer dan tijd genoeg om andere kampioenschappen uit te proberen.
En hoe had Max al kunnen stoppen?
Ik denk dat we genoeg gelezen hebben over zijn exit clausule het afgelopen jaar.

Max heeft letterlijk al gezegd dat ie hoogstwaarschijnlijk gaat stoppen na zijn contract toen hij het meest dominante jaar ooit in de F1 reed... Hij heeft toen ook al gezegd dat deze regs dikke bullshit waren. Ge doet precies alsof hij dat nu allemaal voor het eerst zegt.

Dat de RB slecht is zal het uiteraard allemaal verergeren/versnellen , maar dat is zeker niet de enige reden en dat weet ge ook. Als dat zo was, dan rijdt die volgend jaar gewoon bij een ander team.
Wat uiteraard ook een mogelijkheid is.

Ik snap uw lijst met rijders niet. De meeste zijn weggegaan om betere oorden op te zoeken. Dat is uw team toch ook in de steek laten? Gek dat ge met zoiets afkomt terwijl Max al sinds dag 1 in dit team zit.

Laatst bewerkt:
als iedereen dat zou doen, zou je nu geen Alonso, Hamilton, Leclerc, Russel, Sainz etc hebben.
Alonso wil nog graag een keer winnen voor ie stopt. Hamilton voelt zich berooid van een record breaking 8ste titel en gelooft tegen beter weten in dat hij dat kan behalen bij Ferrari tegen een sterkere Leclerc. Russell hoopt kampioen te worden en heeft daar een superieure wagen voor nodig. Sainz is (onterecht) buiten gegooid bij Ferrari en wil zich perse bewijzen.
Verstappen heeft geen van alles nog nodig, wat heeft hij nog te bewijzen? Hij heeft al meermaals aangegeven niet voor de absolute records te gaan. Die man ademt racen, en F1 anno 2026 is dat niet. Punt.

Is toch gewoon een feit dat niemand hier zou speculeren dat Max zou stoppen mocht hij nu een championship winning auto hebben?

Dus zijn mogelijk stoppen gaat echt wel samen met het feit dat hij een slechte auto heeft. Dat en uiteraard het feit dat hij geen fan is van de nieuwe regels. Maar beide gaan echt wel samen.

Soit, ik was in het begin nog redelijk hoopvol en ben dat nog steeds, ik denk echt dat we met deze auto's leuke races kunnen zien. Maar ik ben wel 100% akkoord dat de spanning en sensatie in de quali's helemaal weg zijn en dat het super clipping er echt uit moet. Hopelijk vinden ze in de komende weken de oplossingen hiervoor.

Terug
Bovenaan