FIA Formula One 2024

Wie wordt wereldkampioen in 2024 ?

• Totaal aantal stemmers
    74
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.
Toon me de relevante regel dan. Hoe ik het begrijp is dat "a cars width" veranderd is en dat in deze situatie het afhangt van wie voor ligt bij de apex.
Ik zou eerlijk gezegd niet weten waar die regels staan. Maar ik ga ervan uit dat die er is aangezien Russell daar in diezelfde bocht voor gestraft is. En die haalde dan nog wel zijn bocht, dus dat was volgens mij nog een properder manoevre. Nu reageerde de presentatoren daar ook wel een beetje verrast dat Russell een straf kreeg.

Hoe meer ik erbij nadenk, hoe meer ik begin te geloven dat er wel meerdere dingen 'scripted' zijn.
Zowel Red Bull (begin seizoen) als McLaren (rond de zomerstop) kennen dominante perioden, maar moeten nu (weeral) de duimen leggen tegen een team dat zelfs zijn eigen strategie niet kent.
Mercedes was nergens, wint 3 races op rij, en is terug nergens.
Stewards die al jaren die meest inconsequente beslissingen neemt, niet alleen qua uitslag, ook qua tijd dat ze erover doen.
Het begint meer op drive to survive te lijken dan drive to survive zelf.
Ja, en de dominantie van Red Bull de afgelopen 2 seizoenen was ook scripted...

De regel van eerst aan de apex is gaan herbekijken op beeld en eigenlijk veel te voorzichtig gereden door Russel maar was wel het meest clean :lol:

Apex.jpg

Ik zou eerlijk gezegd niet weten waar die regels staan. Maar ik ga ervan uit dat die er is aangezien Russell daar in diezelfde bocht voor gestraft is. En die haalde dan nog wel zijn bocht, dus dat was volgens mij nog een properder manoevre. Nu reageerde de presentatoren daar ook wel een beetje verrast dat Russell een straf kreeg.
Russell zelf ook 😁

Nee, de regel is consistent toegepast: Max was eerst aan de apex en had daarom het recht om die bocht zo te nemen.

Is het een domme regel? Dat is een hele andere discusie natuurlijk.

Het was ook gewoon enorm dom van McLaren (alweer) om de positie niet terug te geven en daarna gewoon nog eens te proberen.
Of hem voorlaten, en dan reclameren : "Max pushed me wide".

Zou me niks verbazen moest Max dan de straf hebben gehad (want dan was het compleet identiek aan Russel).

Ik begrijp niet goed dat mensen hier vinden dat Lando geen fout maakt en dus geen straf had moeten krijgen, maar dan wel vragen voor grindbakken want "dan was dit probleem er niet". Dat is toch net erkennen dat Lando in fout was, of dat er toch op zijn minst een reukje aan is?

Want mocht daar een grindbak liggen had Lando ingehouden om niet off track te gaan. Nu doet hij dat niet want hij weet dat hij wijd kan gaan én zo voor Max kan geraken. Dus met een grindbak was het resultaat dat Lando achter Max zou zijn gebleven. Exact wat hij nu eigenlijk had moeten doen (die plaats terug geven).

Met "het probleem" bedoelen we : deze hele discussie.

Dan moet er niet gezaagd worden over wie buiten de lijntjes reed, en eerst aan de apex was, ....
Dan doen zulke situaties zich niet voor.

Tussen haakjes: Max zat dan ook vast hé als ze identiek deden wat ze nu deden. Die reed ook gewoon langs het circuit.

Blijf het een rare beslissing vinden. "Ik verdedig zo hard dat ik van de baan ga ; op die manier krijgt de andere een straf?".
Beiden 5 seconden straf was imo zwart/wit de correcte beslissing.

Max : forcing a driver off the track
Lando : Leaving the track and gaining an advantage.

Laatst bewerkt:
Ja, en de dominantie van Red Bull de afgelopen 2 seizoenen was ook scripted...
Zelfs de eerste races van dit seizoen, en dan zijn ze plots hun dominantie kwijt, en liggen hun top-engineers te roepen dat ze de oorzaak niet kennen 🤔
En de McLaren die de eerste races nergens was is opeens oppermachtig.
Nee, niks vreemds aan.

Zelfs de eerste races van dit seizoen, en dan zijn ze plots hun dominantie kwijt, en liggen hun top-engineers te roepen dat ze de oorzaak niet kennen 🤔
En de McLaren die de eerste races nergens was is opeens oppermachtig.
Nee, niks vreemds aan.
Red Bull weet al langer van dit probleem, maar het kwam pas echt naar voor later in het seizoen toen ze de upgrades begonnen te introduceren.
De constructeurs zitten nu gewoon op ongeveer een gelijkniveau kwa engineering. En als een team dan een loop hole vindt, profiteren ze er goed van. McLaren is nu opeens een stuk trager nu de flexiwing niet meer mag.
Ferrari heeft trouwens geen upgrade naar COTA gebracht en toch waren ze dominant.

Maar geloof wat je wil geloven...

Hoe meer ik erbij nadenk, hoe meer ik begin te geloven dat er wel meerdere dingen 'scripted' zijn.
Zowel Red Bull (begin seizoen) als McLaren (rond de zomerstop) kennen dominante perioden, maar moeten nu (weeral) de duimen leggen tegen een team dat zelfs zijn eigen strategie niet kent.
Mercedes was nergens, wint 3 races op rij, en is terug nergens.
Stewards die al jaren die meest inconsequente beslissingen neemt, niet alleen qua uitslag, ook qua tijd dat ze erover doen.
Het begint meer op drive to survive te lijken dan drive to survive zelf.
Ik heb dat gevoel al een tijdje dit seizoen, heb het hier al eens aangehaald. Liberty, FIA en de teams hebben geen enkel baat bij opnieuw een dominant seizoen van Max & Red Bull. Zelfs dat team niet. Zeker niet op een moment dat F1 boomt in populariteit. Sinds Verstappen stopte met winnen gingen de ticket sales weer door het dak. Ook de strategie van McLaren om Norris zo lang niet te ondersteunen als duidelijke WK kandidaat is extreem bizar. Ze hebben zoveel kansen laten liggen. Alsof men weet dat Max al lang is aangeduid als titelwinnaar in een stijl van "je mag 'm winnen, maar niet zoals in 2022 / 2023". Ik kan me vergissen, maar dit seizoen zie ik dingen die ik sinds 1996 nog niet heb gezien. Het is een extreem bizar WK in slechts het 3de jaar van de huidige reglementen.

Ik heb dat gevoel al een tijdje dit seizoen, heb het hier al eens aangehaald. Liberty, FIA en de teams hebben geen enkel baat bij opnieuw een dominant seizoen van Max & Red Bull. Zelfs dat team niet. Zeker niet op een moment dat F1 boomt in populariteit. Sinds Verstappen stopte met winnen gingen de ticket sales weer door het dak. Ook de strategie van McLaren om Norris zo lang niet te ondersteunen als duidelijke WK kandidaat is extreem bizar. Ze hebben zoveel kansen laten liggen. Alsof men weet dat Max al lang is aangeduid als titelwinnaar in een stijl van "je mag 'm winnen, maar niet zoals in 2022 / 2023". Ik kan me vergissen, maar dit seizoen zie ik dingen die ik sinds 1996 nog niet heb gezien. Het is een extreem bizar WK in slechts het 3de jaar van de huidige reglementen.
Lijkt me wel heel ver gezocht.

Maar in dat "extreem bizar" kan ik me wel vinden.
Nooit gezien dat tijdens een seizoen plots een ander team compleet oppermachtig is voor een paar races. En dit seizoen gaat dat op en af tussen 3, als je Mercedes meetelt 4 teams.

Perfecte analyse van Sky Sports:

maar wel gepost zonder het antwoord van Button, en iets dat hier ook al geopperd is.
ik vind er geen filmke van, maar Button zegt ook dat Max enkel maar voor lag, omdat hij voelde dat hij ingehaald zou worden, en dus niet meer probeerde om binnen de track limits te blijven. eens dat hij dat beslist, weet hij: ik kan sneller door de bocht gaan, ik moet minder remmen.

dat is dus bewust de keuze aan de ander laten: ofwel ga je van het gas, ofwel krijg je een penalty. dat hij daarbij zélf van de baan gaat, is volgens Ant "ok" omdat hij daarvoor een waarschuwing zou krijgen, maar wie een waarschuwing krijgt is in fout.

en hij haalt er wel degelijk een voordeel uit zijn off-track he: als hij de bocht haalt met een car's width voor Norris (zoals voorgeschreven), haalt Norris zonder problemen, en zonder penalty in, en verliest Verstappen een positie.

Lijkt me wel heel ver gezocht.

Maar in dat "extreem bizar" kan ik me wel vinden.
Nooit gezien dat tijdens een seizoen plots een ander team compleet oppermachtig is voor een paar races. En dit seizoen gaat dat op en af tussen 3, als je Mercedes meetelt 4 teams.

ligt ook wel aan het feit dat mensen te rap naar het woord "oppermachtig" grijpen.
Verstappen/Red Bull vorig jaar: dàt was oppermachtig.

nu wint Norris 2 niet-opeenvolgende races met voorsprong, en is hij ook al oppermachtig. als je Hongarije ook meerekent, zijn dat 3 wedstrijden voor de "oppermachtige" Mclaren, terwijl dat net 3 banen zijn waar het bochtenwerk belangrijk is.
Ferrari wint af en toe ook een race (was in COTA niet eens de snelste wagen), en Mercedes heeft er een paar gewonnen.

als je daar het woord "oppermachtig" laat wegvallen, hebben we al ontelbare seizoenen zo gehad, in 2012 hebben we in de eerste 7 wedstrijden bvb altijd een andere winnaar gehad, met 8 in totaal over een heel seizoen. daar veranderden de verhoudingen bijna elke race, tot Red Bull ineens bijna alles begon te winnen.

2009 is dan weer zo'n voorbeeld van 1 team (Brawn) dat oppermachtig begint, en een ander team (Red Bull) dat die dominantie ineens overneemt halverwege.

Laatst bewerkt:
maar wel gepost zonder het antwoord van Button, en iets dat hier ook al geopperd is.
ik vind er geen filmke van, maar Button zegt ook dat Max enkel maar voor lag, omdat hij voelde dat hij ingehaald zou worden, en dus niet meer probeerde om binnen de track limits te blijven. eens dat hij dat beslist, weet hij: ik kan sneller door de bocht gaan, ik moet minder remmen.

dat is dus bewust de keuze aan de ander laten: ofwel ga je van het gas, ofwel krijg je een penalty. dat hij daarbij zélf van de baan gaat, is volgens Ant "ok" omdat hij daarvoor een waarschuwing zou krijgen, maar wie een waarschuwing krijgt is in fout.

en hij haalt er wel degelijk een voordeel uit zijn off-track he: als hij de bocht haalt met een car's width voor Norris (zoals voorgeschreven), haalt Norris zonder problemen, en zonder penalty in, en verliest Verstappen een positie.

Imo heeft Button daar helemaal gelijk.
Ja, hij lag voor maar dat was ook alleen maar omdat hij beslist had te laat te remmen. En daardoor heeft hij ook een voordeel behaald. Als die op tijd/normaal remt, ligt hij achter en is hij in fout.

Nu, heel slim van Verstappen natuurlijk.
Tijdje terug een interview gezien met Newey en die zei dat één van de kenmerken van een echt grote was dat ze zoveel reserve hadden tijdens het rijden, dat ze aan zo'n dingen denken.

Anderen moeten zich zo inspannen en focussen dat ze misschien wel snel zijn maar ze missen dat tikkeltje dat piloten als Verstappen wel hebben en dat doorslaggevend is.

Conclusie: slechte regel, goed mis/gebruikt door Verstappen.

ligt ook wel aan het feit dat mensen te rap naar het woord "oppermachtig" grijpen.
Verstappen/Red Bull vorig jaar: dàt was oppermachtig.

nu wint Norris 2 niet-opeenvolgende races met voorsprong, en is hij ook al oppermachtig. als je Hongarije ook meerekent, zijn dat 3 wedstrijden voor de "oppermachtige" Mclaren, terwijl dat net 3 banen zijn waar het bochtenwerk belangrijk is.
Ferrari wint af en toe ook een race (was in COTA niet eens de snelste wagen), en Mercedes heeft er een paar gewonnen.

als je daar het woord "oppermachtig" laat wegvallen, hebben we al ontelbare seizoenen zo gehad, in 2012 hebben we in de eerste 7 wedstrijden bvb altijd een andere winnaar gehad, met 8 in totaal over een heel seizoen. daar veranderden de verhoudingen bijna elke race, tot Red Bull ineens bijna alles begon te winnen.

2009 is dan weer zo'n voorbeeld van 1 team (Brawn) dat oppermachtig begint, en een ander team (Red Bull) dat die dominantie ineens overneemt halverwege.
McLaren was echt wel bijzonder snel met hun mini-DRS wing, ze hebben heel wat kansen laten liggen om Norris veel meer te doen inlopen op Verstappen. Reden?
2012 was aan het einde van een lange periode van dezelfde reglementen, kan je moeilijk vergelijken vind ik met 2024, het derde jaar van nieuwe reglementen.
2009 --> Brawn was zo goed als bankroet en kon niet meer verder ontwikkelen. Hun voorsprong door de dubbele diffuser vondst in combinatie met de Mercedes motor was zo groot aan het begin van het seizoen dat het een half jaar duurde eer Red Bull ze kon bijbenen. Dat is in 2024 niet het geval. Red Bull heeft enkel minder ontwikkelingstijd gekregen dan de rest.

Bij Mercedes hebben ze nu toch een ronduit gevaarlijke wagen gebouwd.
op 2 weekends al 3x een crash puur door de wagen, 2 daarvan vrij zwaar voor Russell.

Bij Mercedes hebben ze nu toch een ronduit gevaarlijke wagen gebouwd.
op 2 weekends al 3x een crash puur door de wagen, 2 daarvan vrij zwaar voor Russell.
Die crash van Russell van daarstraks was toch omdat hij met zijn wielen over de binnenkant van de kerbs ging, waardoor de onderkant van zijn wagen tegen de ribbels van de kerb kwam, of heb ik dat verkeerd gezien?

Dan is dat toch een rijdersfout?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan