FIA Formula One 2023

Wie wordt wereldkampioen in 2023 ?

• Totaal aantal stemmers
    73
  • Opiniepeiling gesloten .
er zijn wel manieren om dat fairer te laten verlopen. je zou kunnen, zoals in NASCAR, pitlane sluiten tot de SC-queue 1 ronde heeft afgelegd.
daar is de manier van pitten, en de pitlane-infrastructuur in F1 totaal ongeschikt voor, maar je neemt dan wel het voordeel van de free stops weg: iedereen komt gelijk binnen, iedereen loopt evenveel risico.

Dat vind ik dan ook weer een dooddoener van strategische mogelijkheden.
Hoe het nu verloopt mag dan niet altijd even fair zijn, die moeilijke snelle beslissingen die de teams moeten nemen dragen wel bij tot de spanning.
Het enige dat F1 mist, is consistentie in de beslissingen van de stewards.

er zijn wel manieren om dat fairer te laten verlopen. je zou kunnen, zoals in NASCAR, pitlane sluiten tot de SC-queue 1 ronde heeft afgelegd.
daar is de manier van pitten, en de pitlane-infrastructuur in F1 totaal ongeschikt voor, maar je neemt dan wel het voordeel van de free stops weg: iedereen komt gelijk binnen, iedereen loopt evenveel risico.

Zoals ik al zei:
Ja, er is "de keuze om te pitten voor de SC", maar dan nog is het een loterij. Rijders die lang gaan (vb starten op hardere compound) vs rijders die kort gaan (starten op zachtere compound).

Beide totaal geldige strategieën. Maar de rijders die lang gaan, hebben uiteraard een latere pit window. Als er dan een rode vlag valt tussen pit window van de soft runners en dat van de hard runners, dan zijn die hard runners toch gewoon in het nadeel? Ja, ze "konden" samen met de soft runners gepit hebben, maar niet echt een viabele optie gezien hun strategie.

edit: ik denk dat ik je voorbeeld niet helemaal goed gelezen had.
Maar om daar specifiek op in te haken: ook daar ga je het inherent niet "fair" doen voor iedereen, want dan zit je met _enorm_ kostelijke stops voor wie net niet gepit had tov wie daarvoor net wel gepit had.

Laatst bewerkt:
kijk, ik ben het wel eens dat je nooit fair kan doen (en in NASCAR heb je dan nog close racing, waardoor je sneller bijeen zit bij een SC).

maar hoe het nu in F1 is, ben je gewoon gejost als ge een risico neemt, en het controle-orgaan beslist om toch iedereen die gratis bandenwissel te geven. dan krijg je idd situaties waar je (zoals Abu Dhabi) een auto op de baan hebt, debris verspreid, en dat je dan niet durft pitten om geen track position op te geven, omdat de raceleiding traag communiceert.

het zal altijd wel sucken voor iemand, maar op deze manier voelt het gewoon niet goed aan.

Dat ze die sprint races gewoon afschaffen. Zeker met dit nieuwe format vind ik dat het de feature race op zondag minder speciaal maakt.

In de junior categorieën, ok, je wil die gasten zoveel mogelijk race ervaring laten opdoen. Maar in F1? Neen dank u…

heel raar dit: ik ben het eens met Max en Horner. er zijn nu al te veel races, dan willen ze er nog meer. dit is echt enkel voor de spektakelwaarde, maar dan kijk ik wel eens een Michael Bay film. geen sport.

Laatst bewerkt:
Ben ik nu echt de enige die zich weinig aantrekt van die dingen? 🫣
Ik volg F1 nochtans ook zeer fanatiek sinds midden jaren 90.

goh ja uiteindelijk zijn dat ook dingen die gewoon gaan gebeuren, echt veel last ga je er achteraf niet van hebben.
maar het begrip Grand Prix wordt echt wel uitgehold, met nu al 23 + 6 races.

Sprintraces bieden 0,0 meerwaarde buiten voor de portemonnee van de organisatoren en de FIA. Ze willen meer inhaalmaneuvres en risico promoten maar welke coureur gaat er nu 100% geven op een sprintrace terwijl je de dag erna nog een gewone race moet rijden. Zeker op een stratencircuit waar een fout je los in de vangrails duwt ipv in gravel zorgt dit voor meer onnodige brokken en kosten voor de teams.

De spektakelwaarde staat tegenwoordig meer gelijk aan brokstukken maken dan inhoudelijk mooie races rijden.

Ben ik nu echt de enige die zich weinig aantrekt van die dingen? 🫣
Ik volg F1 nochtans ook zeer fanatiek sinds midden jaren 90.
Neen, ik ook niet.

Hoe meer races, hoe beter. Van mij mogen ze er 40 organiseren met elk 2 kwalificaties en 2 races. Meer = beter.

1bd87e90b8823b100d13ee7f5a60abbf3571e30f7c2a9cb918788649488f2712_1.jpg

heel raar dit: ik ben het eens met Max en Horner. er zijn nu al te veel races, dan willen ze er nog meer. dit is echt enkel voor de spektakelwaarde, maar dan kijk ik wel eens een Michael Bay film. geen sport.

Er is natuurlijk nog wel een groot verschil tussen een extra GP of een extra race tijdens een weekend. Bij een extra GP moeten ze heel de bazaar verhuizen, opbouwen en terug afbreken. Bij een sprintrace moeten ze bij wijze van spreken enkel maar een keer extra de pits uitrijden.

Maar ik snap wel heel goed dat de leiders in het kampioenschap niet graag een extra risico-element in een weekend willen.

Voor de toeschouwers naast het circuit lijkt me dat wel leuk overigens.

Elke race of sprint race erbij verwaterd voor mij ook het belang en spanning van elke GP. Zowel om het te volgen en er mijn agenda wat op af te stemmen, als voor de spanning in het kampioenschap.

Ik moet zeggen dat ik die sprint toch ook maar voor een beperkt aantal GP's goed vind. 3, misschien 5-6 zoals dit jaar. Dat zullen we wel zien tegen eind dit jaar. Maar meer moet het toch niet worden. Veel circuits lenen zich er gewoon niet toe. En het devalueert de gewone GP. Plus ik zie met een 2e kwalificatie toch nog geen verandering in het feit dat een extra sprintrace gewoon een extra risico op brokken is met alle gevolgen van dien voor de teams: zwaar beschadigde wagen op zaterdag, curfew overtreding, budgetcap, grid penalty's voor engine of gearbox wissels ... Ik zie door een extra kwalificatie niet meer spektakel gebeuren op zaterdag dan we nu al zagen. Of erger: nog minder risico's beginnen nemen tijdens de echte GP. Gelukkig kunnen de punten daar nog overtuigen.
En persoonlijk het feit dat we stilaan op een punt komen dat er voor mij niet meer races hoeven te zijn. Op de duur regeert F1 uw hele weekend, en de weekend nadien, en dat nadien... Midden jaren 90. 15-16 GP's was dat dikwijls 3-4 weken uitkijken naar de volgende gp. Nu hebben we al veel opeenvolgende weekends dat er double headers zijn. Ben al content dat de triple headers er dit jaar niet bij zijn want die 3e is dan toch ook: pfff weer F1, als het echt moet.

Ik vergelijk graag met voetbal waar ze het punt van nog echt interessant zijn al ruim gepasseerd zijn. Ik kijk het spelletje zeer graag, maar vind er nog weinig opwindend meer aan wegens gewoon te veel. Je moet zelfs geen speciaal abonnement hebben, als je beetje openstaat om op de buitenlandse zenders te kijken kan je bijna elke dag van de week voetbal zien. En als ze nog maar een gaatje zonder matchen vinden, passen ze de competitie aan onder het motto meer ploegen = meer matchen of ze vinden een gedrocht van een competitie uit zoals de nations league.

Iets volledig ongerelateerd wat ik deze week ontdekt heb: diegenen die thuis TV van Telenet hebben kunnen in de TV-theek (of hoe noemt dat ding) gratis een deel seizoenen van Belga Sport bekijken. Daar zitten ook 2 afleveringen over de Formule 1 tussen: 1 over Boutsen en 1 over Van Rossem/Moneytron. Seizoenen 8 en 9 is the place to be.

Iets volledig ongerelateerd wat ik deze week ontdekt heb: diegenen die thuis TV van Telenet hebben kunnen in de TV-theek (of hoe noemt dat ding) gratis een deel seizoenen van Belga Sport bekijken. Daar zitten ook 2 afleveringen over de Formule 1 tussen: 1 over Boutsen en 1 over Van Rossem/Moneytron. Seizoenen 8 en 9 is the place to be.
De aflevering met JP staat ook op het YouTube kanaal van JP zelve (officieel of onofficieel wie zal het zeggen, maar zowat elk fragment dat ooit op tv verschenen is van JP staat daar op): die Gachot, wat een godverdomse krabber was dat? Ik had mijn reclame op de onderkant van de wagen moeten zetten want hij lag meer ondersteboven in de grindbak :rofl:

Ik moet zeggen dat ik die sprint toch ook maar voor een beperkt aantal GP's goed vind. 3, misschien 5-6 zoals dit jaar. Dat zullen we wel zien tegen eind dit jaar. Maar meer moet het toch niet worden. Veel circuits lenen zich er gewoon niet toe. En het devalueert de gewone GP. Plus ik zie met een 2e kwalificatie toch nog geen verandering in het feit dat een extra sprintrace gewoon een extra risico op brokken is met alle gevolgen van dien voor de teams: zwaar beschadigde wagen op zaterdag, curfew overtreding, budgetcap, grid penalty's voor engine of gearbox wissels ... Ik zie door een extra kwalificatie niet meer spektakel gebeuren op zaterdag dan we nu al zagen. Of erger: nog minder risico's beginnen nemen tijdens de echte GP. Gelukkig kunnen de punten daar nog overtuigen.
En persoonlijk het feit dat we stilaan op een punt komen dat er voor mij niet meer races hoeven te zijn. Op de duur regeert F1 uw hele weekend, en de weekend nadien, en dat nadien... Midden jaren 90. 15-16 GP's was dat dikwijls 3-4 weken uitkijken naar de volgende gp. Nu hebben we al veel opeenvolgende weekends dat er double headers zijn. Ben al content dat de triple headers er dit jaar niet bij zijn want die 3e is dan toch ook: pfff weer F1, als het echt moet.

Ik vergelijk graag met voetbal waar ze het punt van nog echt interessant zijn al ruim gepasseerd zijn. Ik kijk het spelletje zeer graag, maar vind er nog weinig opwindend meer aan wegens gewoon te veel. Je moet zelfs geen speciaal abonnement hebben, als je beetje openstaat om op de buitenlandse zenders te kijken kan je bijna elke dag van de week voetbal zien. En als ze nog maar een gaatje zonder matchen vinden, passen ze de competitie aan onder het motto meer ploegen = meer matchen of ze vinden een gedrocht van een competitie uit zoals de nations league.

Vergelijk het met Club tegen Anderlecht.

Vroeger was dat een klassieker, een match waar iedereen weken naar uitkeek. Nu is dat al een tijdje een fait divers match, een match die soms niet eens uitverkocht geraakt. Overdaad schaadt.

F1 is juist speciaal omdat het niet iedere week is. Maar met die sprint races en 25 GP's begint het "speciale" ook te verdwijnen.

Ze maken van een mug weer een olifant. Hij heeft het casual laten vallen in een interview en ze doen of zijn ontslagbrief al klaar ligt voor op de post te gaan. Maar ik geef die kerel wel 100% gelijk.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan