FIA Formula One 2023

Wie wordt wereldkampioen in 2023 ?

• Totaal aantal stemmers
    73
  • Opiniepeiling gesloten .
Nu pas kunnen kijken, gelukkig het nieuws kunnen vermijden.

Die SC was echt belachelijk. Ok, het is knap van AM en Alonso en ik supporter best wel voor hem, maar dat was toch gigantisch in hun voordeel. Er zou imo toch een regel moeten zijn dat een tijdstraf niet onder SC zou mogen uitgevoerd worden.

Dat ze vervolgens 30 ronden niks zeggen en dan na de race plots 10sec penalty gaan geven is heel vreemd, maar mss was er pas na of helemaal op het einde van de race een klacht van Mercedes? Het was ook pas toen dat ze vroegen aan Russel om binnen de 5 sec te blijven van Alonso. Am vertelde het toen ook aan Alonso, dus mss hadden zij net dan het bericht gekregen van een klacht/onderzoek.

De SC ook in het voordeel van de Mercedessen tov de Ferrari's, die waren daardoor toch serieus gejost.

Verder zal het vooral leuk worden voor de 3de plaats, hoewel ik hoop dat Perez en Max toch gaan mogen strijden en tegen elkaar racen de komende races. Mocht Max mss nog eens pech hebben in quali of race de komende races kan het toch nog leuk worden.

En dat Max nog voor die snelste ronde gaat is toch gewoon normaal? Waarom je dat belachelijk of kinderachtig zou vinden, beats me.

Het is Max, en alles wat die doet moet hier afgebrand worden.

Kees, kwal, "ik hoop dat Red Bull kapot gaat". Schitterend niveau hier weer. Proficiat iedereen (allez, of toch een aantal).
Ik wil wel nog eens de post opsommen van wat er allemaal gezegd is als de merc. met Ham oppermachtig was. Was 10x erger dan aan insinuaties en opmerkingen.

Ik wil wel nog eens de post opsommen van wat er allemaal gezegd is als de merc. met Ham oppermachtig was. Was 10x erger dan aan insinuaties en opmerkingen.

Ik kan me niet direct voor de geest halen dat er hier gewoon ronduit gescholden werd.

Dat gezegd zijnde doet dat er geen hol toe he. "Other things bad too" is een belachelijk slecht argument. Het was toen erg (als dat inderdaad ook zo was), en het is nu erg.

Dat ze vervolgens 30 ronden niks zeggen en dan na de race plots 10sec penalty gaan geven is heel vreemd, maar mss was er pas na of helemaal op het einde van de race een klacht van Mercedes? Het was ook pas toen dat ze vroegen aan Russel om binnen de 5 sec te blijven van Alonso. Am vertelde het toen ook aan Alonso, dus mss hadden zij net dan het bericht gekregen van een klacht/onderzoek.

Vrij reële kans dat het effectief Mercedes is geweest. Uit het officiële FIA document voor het eerst toekennen van de 10s, blijkt dat race control eerst al had gecontroleerd of de penalty correct was uitgevoerd, en hadden aangegeven dat het OK was. En dan plots in de laatste ronde gaf race control ineens wel aan dat hij niet correct was geserved. Er is dus iets gebeurd dat aanleiding gaf om die pitstop van Alonso opnieuw te bekijken. Die trigger moet wel extern geweest zijn, want intern hadden ze het dus al eerder vastgenomen en waren ze er tevreden mee.

't is niet omdat ze niet voor de titel kunnen gaan, dat ze zich in de strijd voor 2de, 3de en 4de plaats moeten laten doen he. die strijd gaat belanrgijk worden met Merc, Aston en Ferrari, dus elk punt dat er kan gewonnen worden, moet je proberen winnen.

en 't is niet alsof er nooit iemand geklaagd heeft over iets bij Mercedes in die 8 jaar, terwijl ze zelf niet competitief waren.

Alonso zijn straf terug kwijtgescholden ineens. Ze zijn daar weer sterk bezig..

Blijkbaar is een jack raken aan de wagen niet zomaar gelijk aan "werken aan de auto" en heeft FIA dat eigenlijk ook impliciet bevestigd door dat in het verleden nooit te bestraffen. En niemand klaagde toen daarover.

Tot Mercedes :p.

Die jack wordt bij een timepenalty toch al bijna altijd onder de auto geschoven? Het zou dan idd vreemd zijn dat ze dat nu plots zouden gaan bestraffen.

Blijkbaar is een jack raken aan de wagen niet zomaar gelijk aan "werken aan de auto" en heeft FIA dat eigenlijk ook impliciet bevestigd door dat in het verleden nooit te bestraffen. En niemand klaagde toen daarover.

Tot Mercedes :p.
Pffff mygosh

Vraagje in de rand; viel mij "opeens" op dat er nog heel veel van die manuele tijdsborden door de pit tralies worden uitgehangen als hun driver voorbij rijdt. Die krijgen toch alles door per comms of op hun stuur? Is dat puur voor de show of nostalgie naar vroeger of staan daar geheime codes op ofzo...?

Vraagje in de rand; viel mij "opeens" op dat er nog heel veel van die manuele tijdsborden door de pit tralies worden uitgehangen als hun driver voorbij rijdt. Die krijgen toch alles door per comms of op hun stuur? Is dat puur voor de show of nostalgie naar vroeger of staan daar geheime codes op ofzo...?
Uit de FIA technical regulations 2023:
  • 8.6 Telemetry
    • 8.6.1 All cars must be fitted with a car to team telemetry system which has been manufactured by
      the FIA designated supplier to a specification determined by the FIA.
    • 8.6.2 Telemetry systems must operate at frequencies which have been approved by the FIA.
    • 8.6.3 Team to car telemetry is prohibited, with the exception of:
      • a. The FIA Marshalling System defined in Article 8.12;
      • b. Handshaking required by the car to team telemetry system defined in Article 8.6.1.
Het is dus verboden om info door te sturen naar de wagen buiten het Marshalling systeem. = wanneer er gele vlaggen zijn, VSC delta, SC, groene vlag, etc. De piloten weten dus nooit via hun dashboard wat de tussentijden zijn of de delta met een andere piloot.

Zij krijgen inderdaad deze info doorgespeeld via o.a. de radio maar het valt vaak voor tijdens een race dat een piloot zegt dat zijn engineer moet zwijgen omdat hij zich wilt concentreren. Die borden dienen om de radio comms te declutteren en alsnog info door te geven aan de piloot.

vroeger mocht dat wel, en toen hadden ze ook die old school borden.
en in endurance reeksen hebben ze al jàren digitale borden, die gewoon uit hun pitstands schuiven. zelfs in een nationaal kampioenschap als Belcar hebben de topteams geavanceerdere pit-borden dan in F1.

Puur objectieve observatie: Perez stak zijn hand uit en moest precies wel even wachten :p
Voor de rest weer een en al onnozelheid.
Absoluut. Ik kon Jos niet hebben als piloot en nu eigenlijk ook niet, maar er wordt vaak toch wel wat opgeklopt in de media. Hoe snel mensen daar in meegaan is ook wel frappant eigenlijk.

Er is natuurlijk ook wel een verschil in persoonlijkheid. De ene is een extraverte joviale Mexicaan en de andere een eerder zure Nederlander...
Veel meer moet je daar niet achter zoeken volgens mij.

Opgeklopt ja, maar z'n lange toote zegt genoeg, en buiten een handshake die Checo hem aanbiedt en idd toch efkes op moet wachten valt er niets positief te zeggen over Jos. Mocht er effectief een lachje vanaf gekund hebben en een schouderklopje uit zn eigen dan zou er ook niets uitgevonden kunnen worden. Zure Nederlander idd, alleen heeft dat Nederlander zijn er niets mee te maken.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan