FIA Formula One 2023

Wie wordt wereldkampioen in 2023 ?

• Totaal aantal stemmers
    73
  • Opiniepeiling gesloten .
ik heb toch vaak de indruk dat Max gewoon voor zichzelf rijdt, en dat Red Bull voor hem eerder een leverancier van een auto is, dan zijn team.

ik heb toch vaak de indruk dat Max gewoon voor zichzelf rijdt, en dat Red Bull voor hem eerder een leverancier van een auto is, dan zijn team.

Yep,same feeling.
Max mag doen wat hij wilt (remember Interlagos vorig jaar) en RB zal hem (openlijk) niks kwalijk nemen.
Hij heeft zich in een positie gewrongen die onaantastbaar is, al geven ze hem teamorders, hij kan/mag ze naast zich neerleggen.
Individu boven team verkiezen maar wel rekenen op de hulp va het team wanneer hij het nodig heeft.

tja, beetje realistisch zijn allemaal.
Had Max geen geluiden gehoord aan zijn aandrijving dan reed hij er makkelijk naartoe.
Had hij geen kapotte auto, dan vertrok hij van 1.
Ik zou voor Perez ook niet opzijgaan.

Dat doet namelijk geen 1 wereldkampioen.

Hamilton niet, Alonso niet
Zelfs Norris heeft Piastri bijna 5 ronden opgehouden eer hij hem doorliet om te jagen op iemand anders.
Als je je gewoon neerlegt bij alles, dan ben je zoals Stoffel.
Te braaf voor F1.

Uit de FIA technical regulations 2023:
  • 8.6 Telemetry
    • 8.6.1 All cars must be fitted with a car to team telemetry system which has been manufactured by
      the FIA designated supplier to a specification determined by the FIA.
    • 8.6.2 Telemetry systems must operate at frequencies which have been approved by the FIA.
    • 8.6.3 Team to car telemetry is prohibited, with the exception of:
      • a. The FIA Marshalling System defined in Article 8.12;
      • b. Handshaking required by the car to team telemetry system defined in Article 8.6.1.
Het is dus verboden om info door te sturen naar de wagen buiten het Marshalling systeem. = wanneer er gele vlaggen zijn, VSC delta, SC, groene vlag, etc. De piloten weten dus nooit via hun dashboard wat de tussentijden zijn of de delta met een andere piloot.

Zij krijgen inderdaad deze info doorgespeeld via o.a. de radio maar het valt vaak voor tijdens een race dat een piloot zegt dat zijn engineer moet zwijgen omdat hij zich wilt concentreren. Die borden dienen om de radio comms te declutteren en alsnog info door te geven aan de piloot.
Merci voor duidelijke en samenvattende toelichting!

Dat Verstappen rijdt voor elk punt is begrijpelijk. Niets verkeerd mee op zich. Maar de manier waarop hij zichzelf boven alles en iedereen, incl het team plaatst is toch alles behalve ok. Hoe hij zijn ingenieur negeert wanneer die zegt: target time, please confirm... Zelfde als in Brazilië (en daar kon je nog over een echt team order spreken, dat vond ik hier toch minder een team order). Het team heeft er niets aan te zeggen. En als hij toch wat "mis" doet dan gaan ze het met de mantel der liefde bedekken.
Langs de andere kant mag hij zelf wel het team bekritiseren ivm de problemen aan de wagen.
Dat Verstappen en Perez geen kameraden zijn is duidelijk. Maar Red Bull gaat moeten opletten, want hier komen problemen van.

Als je dan ook nog eens zijn pa bekijkt en wat een gezicht die had na de race, zegt toch ook genoeg. Zo arrogant, met moeite een groet naar Perez als hij de hele rij mecaniekers komt begroeten. Enkel die 1e plek is van belang, hoe maakt niet uit. Misschien zie ik spoken maar in de cool down room ging Verstappen toch ook op het middenste stoeltje bestemd voor Perez zitten. Even zonder woorden duidelijk maken wie nr1 is?

Maar Red Bull gaat moeten opletten, want hier komen problemen van.

Ja, gelijk er na multi21 ook problemen gingen komen tussen Vettel en Webber, en Webber Vettel wel ging saboteren, etc?

Geschiedenis toont dat de toprijders in F1 nu eenmaal wat meer leverage hebben om te doen wat ze nodig vinden wanneer ze dat nodig vinden. Dat wordt vaak als arrogant of ondankbaar beschouwd, maar aan de andere kant is er ook steeds de kant die we niet zien. Max wordt dan beschouwd als iemand die "zijn team vooral de leverancier van zijn wagen" ziet, maar wat je natuurlijk niet ziet is hoe die buiten races binnen het team werkt, met teamleden omgaat, rondloopt in de factory, uren in de sim en in training zit, en waarschijnlijk gewoon een uitstekende werkrelatie bestaat waarbij beide partijen elkaar dus wel vertrouwen en op elkaar bouwen.

Elk woord wordt ook uit verband getrokken. Als Max zegt dat als het tussen hen beiden gaat beide wagens dan wel betrouwbaar moeten zijn lijkt me niet scheef toch? Hoeveel Hamilton fans schelden Rosberg nog altijd tot het bot uit en noemen hem een fake kampioen die won door betere betrouwbaarheid? Maar als Max daar dan op wijst kan het weer niet?

Voor wat betreft Brazilië vorig jaar: de reactie van Max wees er duidelijk op dat er intern een en ander gaande was geweest doorheen het jaar waardoor hij op die manier reageerde. Je kan dat van buitenaf dan wel een kutactie vinden, wij weten niet wat daar intern is gebeurd, wat er is gezegd, wat er is afgesproken. En hebben dus ook weinig basis om een gedegen oordeel te maken.

ik vond het eigenlijk ook opvallend dat er in Drive To Survive niks over dat Brazilië gedoe verteld is

Geschiedenis toont dat de toprijders in F1 nu eenmaal wat meer leverage hebben om te doen wat ze nodig vinden wanneer ze dat nodig vinden. Dat wordt vaak als arrogant of ondankbaar beschouwd, maar aan de andere kant is er ook steeds de kant die we niet zien. Max wordt dan beschouwd als iemand die "zijn team vooral de leverancier van zijn wagen" ziet, maar wat je natuurlijk niet ziet is hoe die buiten races binnen het team werkt, met teamleden omgaat, rondloopt in de factory, uren in de sim en in training zit, en waarschijnlijk gewoon een uitstekende werkrelatie bestaat waarbij beide partijen elkaar dus wel vertrouwen en op elkaar bouwen.

Elk woord wordt ook uit verband getrokken. Als Max zegt dat als het tussen hen beiden gaat beide wagens dan wel betrouwbaar moeten zijn lijkt me niet scheef toch? Hoeveel Hamilton fans schelden Rosberg nog altijd tot het bot uit en noemen hem een fake kampioen die won door betere betrouwbaarheid? Maar als Max daar dan op wijst kan het weer niet?
Bijna volledig mee akkoord met de uitleg maar wat Verstappen hier doet vind ik naar het team toe alles behalve geplaatst. Hij krijgt een wagen die er met grote voorsprong bovenuit steekt. Hij gaat dan in de media nog eens zeggen dat ze moeten zorgen dat beide wagens in orde moeten zijn? Je kan dat dan uit verband trekken noemen maar de uitspraak is er geweest en naar het team toe kan je dat opvatten als een insinuatie die kan tellen. Net alsof het team is die zijn wagen saboteert.

En als het klopt dat hij dan ook nog eens de geschikte plek omdat aan te kaarten namelijk de debrief met zijn eigen team gemist heeft (wat ook al niet de eerste keer is), dan is zijn manier van werken helemaal verkeerd. Dat is allemaal intern te bespreken, net zoals het geval met Perez in Brazilië een interne discussie is die hij in het openbaar brengt. F1 is een teamsport van in sommige gevallen tegen de 1000 man, waar hij en Perez de eindverantwoordelijkheid hebben om de resultaten te rijden. Maar die 998 andere team leden openbaar aanvallen vind ik beneden alle peil. Net als dat ik dat van Hamilton en Wolff ook not done vind. Daar kan ik het nog enigszins begrijpen omdat het probleem daar al enige tijd bestaat. Enkel van Wolff niet omdat hij als teambaas natuurlijk nog altijd de eindverantwoordelijk heeft over het ontwerp en manufacturing.

ik vond het eigenlijk ook opvallend dat er in Drive To Survive niks over dat Brazilië gedoe verteld is

Zat er eigenlijk naar uit te kijken,maar kwam bedrogen uit :( .

Nog even over Max,heeft echte winnaarsmentaliteit maar je kan dan nog in functie van het team werken en niet je eigen willetje uitvoeren.
Wat er achter de schermen gebeurd (is) weten we niet zoal Eniac aanhaalt,we kunnen alleen maar oordelen over wat we via feeds doorkrijgen.
En dat is misschien maar 30% van het compleet plaatje.

Als de geruchten kloppen dat Max de rekening vereffende (van Perez al dan niet bewuste crash in Monaco) in Brazilië vind ik dat nog altijd onprofessioneel.
Persoonlijk denk ik niet dat Perez bewust crashte, hij stond zelf maar op P3 op de grid wat toch ook geen garantie is op zege daar, verre van zelfs.

Ik heb kritiek op Max zijn onprofessionele houding.
Je moet een ego hebben,dat is een eigenschap van een kampioen maar hij komt echt wel met alles weg.
RB zal hem niet rap openlijk berispen,ze zullen dat altijd intern doen.
Max mag wel (al dan niet terecht) openlijk kritiek hebben op het team.
Dat is toch ook niet normaal.

Nog ff deze achterlaten, de beste rijder van zijn generatie waarschijnlijk maar als persoon schat ik hem niet hoog in.

Zal zelf zelden een fout toegeven, het is vaker de andere zijn schuld dan zijn eigen.

toen hij op het stoeltje ging zitten , waren de namen en dergelijke niet geprojecteerd dus nee, hij ging niet op het verkeerde stoeltje zitten.
Bijna volledig mee akkoord met de uitleg maar wat Verstappen hier doet vind ik naar het team toe alles behalve geplaatst. Hij krijgt een wagen die er met grote voorsprong bovenuit steekt. Hij gaat dan in de media nog eens zeggen dat ze moeten zorgen dat beide wagens in orde moeten zijn? Je kan dat dan uit verband trekken noemen maar de uitspraak is er geweest en naar het team toe kan je dat opvatten als een insinuatie die kan tellen. Net alsof het team is die zijn wagen saboteert.

En als het klopt dat hij dan ook nog eens de geschikte plek omdat aan te kaarten namelijk de debrief met zijn eigen team gemist heeft (wat ook al niet de eerste keer is), dan is zijn manier van werken helemaal verkeerd. Dat is allemaal intern te bespreken, net zoals het geval met Perez in Brazilië een interne discussie is die hij in het openbaar brengt. F1 is een teamsport van in sommige gevallen tegen de 1000 man, waar hij en Perez de eindverantwoordelijkheid hebben om de resultaten te rijden. Maar die 998 andere team leden openbaar aanvallen vind ik beneden alle peil. Net als dat ik dat van Hamilton en Wolff ook not done vind. Daar kan ik het nog enigszins begrijpen omdat het probleem daar al enige tijd bestaat. Enkel van Wolff niet omdat hij als teambaas natuurlijk nog altijd de eindverantwoordelijk heeft over het ontwerp en manufacturing.
Ge zijt toch op de hoogte dat hij de debrief mist omdat hij ziek was hoop ik?
dat dat vrijdag al beslist was? dat hij niet bij de derbief welkom was indien hij nog last had.
echt, precies twitter hier.

Laatst bewerkt:

Dat is toch echt een verkeerde conclusie die je daar trekt? Het is geen insinuatie dat het team saboteert of iets dergelijke.
Kijk, ook hier vind ik het weer heel hard uit context getrokken. Lees zijn woorden:
"We need to make sure we are reliable without any issues. Now again, after three positive practice sessions I have an issue in qualifying. I recovered to second which is good, everyone is happy in the team but personally I am not happy. Because I am not here to be second especially when you are working hard back in the factory making sure that everything is spot on.
Then you have to do a recovery race, which I like, I don't mind doing it but when you're fighting for a championship and it looks like it's between two cars you have to make sure those two cars are reliable.

Weinig opzienbarend toch?

Dan zal er weer commentaar komen dat hij durft dat hij niet geïnteresseerd is in tweede worden. Maar is dat een opzienbarende uitspraak voor een wereldkampioen? :)

net zoals het geval met Perez in Brazilië een interne discussie is die hij in het openbaar brengt

Hola, wel opletten hier he. Nogmaals, we hebben geen idee wat er doorheen het seizoen intern is gebeurd, besproken en afgesproken is. Als Red Bull vervolgens die team orders oplegt terwijl intern andere zaken zijn afgesproken (dat weten we dus niet) dan zijn er exact 3 dingen die hij kan doen:
1) orders volgen: gans de wereld happy maar gaat RBR in tegen de afspraken en volgt hij voor de schone schijn
2) orders niet volgen en niets zeggen: gans de wereld boos want "Max luistert niet"
3) orders niet volgen en wel iets zeggen: gans de wereld boos want "hij brengt een interne discussie in het openbaar"

Maar dan is het wel RBR die hem in een positie zet waarin ze hem niet zouden mogen zetten he.

Als de geruchten kloppen dat Max de rekening vereffende (van Perez al dan niet bewuste crash in Monaco) in Brazilië vind ik dat nog altijd onprofessioneel.

Als dat zo is zonder dat er intern over gesproken is, dan zou dat onprofessioneel zijn.
Er is duidelijk WEL over gesproken, want hij verwees daarnaar. We hebben dan niet de nodige gegevens om te oordelen, maar allez laten we het wel doen want we weten niet wat er gezegd is, dus houden we er geen rekening mee, dus houden we enkel over dat hij een TO negeerde en dat is stout dus boe Max :)

Als dat zo is zonder dat er intern over gesproken is, dan zou dat onprofessioneel zijn.
Er is duidelijk WEL over gesproken, want hij verwees daarnaar. We hebben dan niet de nodige gegevens om te oordelen, maar allez laten we het wel doen want we weten niet wat er gezegd is, dus houden we er geen rekening mee, dus houden we enkel over dat hij een TO negeerde en dat is stout dus boe Max :)

Yep, een persoonlijke rekening vereffenen om hetzelfde welke reden tov een teamorder is idd stout en onprofessioneel,dus ja zeker boe Max.
Ik hoop gewoon dat om het even wie teammaat is van Max, zich niet zo maar aan de kant gaat laten schuiven.
Dat die ook zijn persoonlijke ambitie boven het team plaatst.
Maar ik vrees dat het kot dan te klein is.

Horner zijn reactie na de race was ook maar lauwtjes,als Max zo'n race rijdt krijgt hij bijna een orgasme.
Ook bij de post race interviews vond ik hem acteren toen hij Perez feliciteerde.

Zat er eigenlijk naar uit te kijken,maar kwam bedrogen uit :( .

Nog even over Max,heeft echte winnaarsmentaliteit maar je kan dan nog in functie van het team werken en niet je eigen willetje uitvoeren.
Wat er achter de schermen gebeurd (is) weten we niet zoal Eniac aanhaalt,we kunnen alleen maar oordelen over wat we via feeds doorkrijgen.
En dat is misschien maar 30% van het compleet plaatje.

Persoonlijk denk ik niet dat Perez bewust crashte, hij stond zelf maar op P3 op de grid wat toch ook geen garantie is op zege daar, verre van zelfs.

Ik heb kritiek op Max zijn onprofessionele houding.
Je moet een ego hebben,dat is een eigenschap van een kampioen maar hij komt echt wel met alles weg.
RB zal hem niet rap openlijk berispen,ze zullen dat altijd intern doen.
Max mag wel (al dan niet terecht) openlijk kritiek hebben op het team.
Dat is toch ook niet normaal.

Nog ff deze achterlaten, de beste rijder van zijn generatie waarschijnlijk maar als persoon schat ik hem niet hoog in.

Zal zelf zelden een fout toegeven, het is vaker de andere zijn schuld dan zijn eigen.
Verklaarde de telemetrie niet dat Perez belachelijk veel gas veel te vroeg gaf in dat bochtje?

Niet de beste bron, I know.

Yep, een persoonlijke rekening vereffenen om hetzelfde welke reden tov een teamorder is idd stout en onprofessioneel,dus ja zeker boe Max.

Pff, dan toon je toch gewoon dat je niet leest wat er geschreven wordt he?

Nog eens, als daar intern bepaalde zaken zijn gebeurd en er is letterlijk afgesproken dat Max niet moet opzijgaan voor Perez dan heeft het niet luisteren naar een TO weinig te maken met "onprofessioneel" of "een persoonlijke rekening vereffenen" en is het vooral RBR dat de onderlinge afspraken niet respecteert. En dan is DAT onprofessioneel.

Ik zeg niet dat het per sé zo gebeurd is, maar we weten dat niet. Maar dat het tout court ongeacht wat er gebeurd is onprofessioneel is, dan ga je te kort door de bocht.

Dat is idd ook een feit,maar Max en Daniel zijn nu ook niet bepaald beste vrienden hé al hebben ze samen wel momenten fun gehad.

Ik denk nu niet dat Ricciardo in een positie zit waar hij veel te eisen heeft. Hij mag al blij zijn dat Red Bull hem opgepikt heeft om voor een mooi loon simwerk te doen :p.

Verklaarde de telemetrie niet dat Perez belachelijk veel gas veel te vroeg gaf in dat bochtje?

Niet de beste bron, I know.

is makkelijker te vergelijken.
het moment dat hij op't gas gaat is op zijn minst vreemd voor een professioneel autopiloot.
maar dan nog,stond slechts op P3 op een circuit waar inhalen extreem moeilijk is.
Als hij alleen maar de bedoeling had om zich voor Max te kwalificeren door bewust te crashen is hij in zijn opzet geslaagd.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan