Vind ik er ook van, maar dat is het moeilijke hé. Hoe weet je om welk van de 2 gevallen het gaat ? Intuitie ? Dan wordt het al heel snel een subjectieve beslissing van 1 of meerdere personen en dat is het laatste wat we willen natuurlijk.
EDIT : Wat verder over dit geval aan't lezen en in een youtube video zag ik een heel goede oplossing voor een geval als dit. Bij het geven van een penalty zou moeten gekeken worden naar het directe gevolg van zo een botsing. en met het directe gevolg bedoelde hij wat er gebeurde de eerste seconden na een aanrijding In dit geval was het gevolg niks. Perez bleef gewoon voor Hamilton. Het was pas verderop dat Perez in de problemen kwam doordat hij geen grip meer had door dat gat in de sidepod. Het was eigenlijk heel duidelijk dat Hamilton niet als een een wilde stier zich er tussen duwde en Perez aan de kant ramde. Hij probeerde in te halen, ging iets over de limiet en schoof tegen Perez aan. Het gevolg voor Perez was heel groot maar eigenlijk deed Hamilton heel weinig verkeerd, buiten de grip wat overschat te hebben. Wat die kerel hier voorsteld (penalty aan de hand van het directe gevolg) is eigenlijk geen slecht idee.
Max stond er ook niet versteld van. Piastri zat in elke bocht te driften. Die Red Bull rijdt als op rails, logisch dat die minder banden verslijt.
Maar da’s toch helemaal niet ok wat je hier wil voorstellen?
Hamilton heeft een inhaalpoging ondernomen dat tot een lichte aanrijding heeft gezorgd tussen beide rijders. Da’s racen op het scherpst van de snee.
Had het hier wiel tegen wiel geweest was er geen enkel probleem en moest er zeker geen straf gegeven worden. Maar het was tegen een kwetsbaar aerodynamisch onderdeel, dat invloed heeft op het weggedrag en/of prestaties van de wagen.
Of hier een straf moest gegeven worden laat ik nog in het midden.
De FIA heeft beslist van wel, ik kan daar inkomen, maar een straf op basis van het gevolg na de eerste seconden van een contact tussen twee rijders is toch compleet verkeerd?
De gevolgen van schade door een aanrijding kan toch pas na meer dan die eerste seconden duidelijk zijn?
Ik heb de race nog eens herbekeken vanaf het moment van het incident:
maar het is niet dat Perez meer naar buiten geen plaats meer had
Er is toch weinig plaats hoor om naar links uit te wijken voor Perez.
Straffer nog, door de schade die Hamilton toegebracht heeft aan Perez kan hij hem al na amper 30 seconden na het incident inhalen, en meteen daarna doet Sainz hetzelfde. Tegen dat er één minuut na het contact verstreken is, is zowel Hamilton, Sainz en Leclerc er voorbij.