FIA Formula One 2023

Wie wordt wereldkampioen in 2023 ?

• Totaal aantal stemmers
    73
  • Opiniepeiling gesloten .
In indycar beslissen de piloten dat ook gewoon als het circuit het toe laat.

In Monza moeten ze maar bandenmuren zetten dan. Was vroeger ook zo. Of daar gravel leggen.

Zo kunnen we de lijnen blijven hertekenen want de rijeigenschappen van die wagens veranderen continue. Leg grindbakken zoals eerder aangehaald en je geeft ze niet de optie om extra asfalt mee te nemen voor een snellere bocht. Ze zullen dan wel iets minder hard het gaspedaal induwen en de lijnen blijven gerespecteerd. Een circuit is er om gerespecteerd te worden, anders ga je maar wat dragraces kijken.

Paar jaar terug was het nog dat ze races in zelfde regio's wouden spreiden over het jaar om "overdaad" tegen te gaan. Intussen met het net zero programma zijn ze toch tot de conclusie gekomen dat het beter is te regionaliseren. Qua transport ook wel logisch. Enkel Canada blijft daar toch wel op een rare plek staan.

Ik kwam deze tegen vandaag. 20j terug trokken ze zich ook al niet te veel aan van track limits in Spielberg. En vooral turn 1 is daar wel erg.
Schumacher zijn drift op 1:38, om dan nog met 1 seconde voorsprong de snelste tijd neer te zetten. :crazy:

En het zijn de 20 beste piloten ter wereld dus dat zou toch wel verondersteld worden makkelijk te zijn voor die mannen.
Mja, dat lees ik overal. Maar je kan dat anders bekijken ook he. Dit zijn idd 20 van de beste piloten ter wereld, en ZELFS ZIJ hebben het moeilijk om in deze bochten tot het uiterste te gaan en EN binnen die lijnen te blijven.

Hoeveel jaren gaan we dit grapje dan nog laten duren eigenlijk? Het werkt niet op deze manier, dus moet er een betere oplossing komen dan wat nieuwe lijnen trekken. Zoveel is toch duidelijk zeker. Ik las al veel comments die ervoor pleiten betere technologie te gebruiken. Sensors etc.
Begin er aub niet mee...

@eniac: Uw vergelijking om dan maar chicanes te cutten vind ik kort door de bocht ( :unsure: )
Daar zien we toch amper problemen mee eigenlijk? Het gaat hier om een heel specifieke situatie.

In chicane zijn er inderdaad bijna altijd voorzieningen dat je trager bent als je cut.

Maar de eerste chicane in Monza kan je inderdaad gewoon vol gas rechtdoor rijden.... Heeft imo ook niet veel met het Oostenrijk probleem te maken. Laat ze gewoon die bochten op de snelst mogelijke manier nemen. Indien je niet akkoord bent hoe ze rijden leg dan graveltraps, geasstrook, sausage curbs, ....

Ik vind dat filmpje van x aantal jaar terug echt een pak beter dan de penalty show van nu.

@eniac: Uw vergelijking om dan maar chicanes te cutten vind ik kort door de bocht ( :unsure: )
Daar zien we toch amper problemen mee eigenlijk? Het gaat hier om een heel specifieke situatie.

Nee, als de redenering is "laat ze maar de snelste lijn zoeken ongeacht hoe het circuit is uitgetekend" dan kunnen ze effectief chicanes cutten a volonte he.

Het circuit is een vast uitgetekend trace afgebakend door de witte lijnen. Wagens moeten het circuit volgen. Ik snap echt niet wat daar van discussie over zou moeten zijn.

Ik vind dat filmpje van x aantal jaar terug echt een pak beter dan de penalty show van nu.
Nee ik ben ook niet voor die penalty show, maar een grens is een grens. En geef je ze de mogelijkheid om erover te gaan waar ligt de grens dan? De ene gaat 50cm naast het circuit, de andere 1m en er zijn er die ver in de tribune zitten. Zeker in bocht 1 zie je in dat filmpje de meeste mogelijke varianten. En afhankelijk hoe je hem neemt ga je al meer voor of nadeel hebben dan een ander. Als de grenzen voor iedereen hetzelfde zijn moeten ze maar maken dat ze het voordeel binnen die grenzen kunnen vinden.

Mja, dat lees ik overal. Maar je kan dat anders bekijken ook he. Dit zijn idd 20 van de beste piloten ter wereld, en ZELFS ZIJ hebben het moeilijk om in deze bochten tot het uiterste te gaan en EN binnen die lijnen te blijven.
Maar dat is iets dat niet enkel in Oostenrijk is, maar op praktisch alle circuits. (Hoewel Oostenrijk wel de extreme vorm is) Kijk naar een snelle ronde op praktisch elk circuit tegenwoordig op de kalender. Kijk eens in hoeveel bochten de piloten nog net met 1 van de binnenste banden aan de buitenkant van de bocht binnen track zitten en de rest van de wagen buiten de witte lijnen? En ja dat is volgens de regels nog binnen maar veel is het niet meer. Dat is al een heel verschil met bv de jaren 80 waar je ze hooguit met een wiel aan de buitenkant even op de buitenste Kernstone zag gaan. Maar toen waren de grenzen duidelijk en werd je wel afgestraft voor erbuiten te gaan. Nu heb ik de indruk dat het niet is van er niet binnen kunnen blijven maar eerder van niet willen. De grenzen van het mogelijke voortdurend af te tasten en opschuiven omdat ze die ruimte nu hebben en in de jaren 80 niet.

Sam Dejonghe heeft dit ook aangehaald in de podcast (vanaf minuut 44). De radius van bocht 10(?) word totaal anders, en levert tijdwinst op in de vorm van tienden. Bocht 1 hetzelfde.

Monza hierbij betrekken is nutteloos want bv Parabolica wijd gaan kom je in het vuile gedeelte en is tijdverlies. En daar die 2de chicane wijd gaan is ook tractieverlies doordat de car unsettled geraakt op die curbs en ligt ook gravel zeker. En wat heeft een chicane cutten ermee te maken? -.-

Ik had liever gehad dat ze nog strenger hadden opgetreden in Oostenrijk. na 5 off tracks Drive Through. ofzo. Het jammere was eigenlijk dat er niet kort genoeg op de bal kon gespeeld worden, dat zou verbeterd moeten worden met een systeem dat het instant detecteerd. Ze zullen snel genoeg binnen de lijntjes kleuren.

Laatst bewerkt:
Tja, Ik kan het er niet eens mee zijn. De FIA is blijkbaar al een aantal jaar van dezelfde mening en kijkt er naar.

Sinds wanneer zijn de piloten trouwens de onwillige sukkelaars geworden die dan maar 'beter moeten rijden'?

Wanneer in zo'n bocht een muur staat, gravel ligt, of iets anders, hebben zij zeer fysieke limieten waarop ze zich kunnen afstemmen, en waarbij ze leren hoever ze kunnen gaan. Gaan ze erover, verliezen ze tijd of is 't zelfs gedaan. DAT is de straf die ze dan in 't achterhoofd houden.

Nu is dat een witte lijn die ze passeren aan +300 en ze niet voelen of deftig zien vanuit de cockpit. Daar valt weinig uit te leren, en schrikt ook niet af. Het enige 'gevaar' zijn die penalties die er misschien aankomen. Mentaal is dat toch iets compleet anders? dus ik begrijp waarom ze daar eerder onbewust dieper durven gaan.

Onbewust, want ik geloof niet dat ze expres erover gaan in de hoop dat niemand het gezien heeft. Ja, ze zoeken die limiet op, maar omdat het over een stomme witte lijn gaat gaan ze daar vaker over. En ze weten het ook gewoon niet wnr het over milimeters gaat.

Ik ben geen voorstander van extra regels of systemen (we hebben er meer dan genoeg) om nog meer penalties te kunnen gaan geven. Jullie theorie is dat het dan meer zal afschrikken en ze zich wel zullen gaan 'gedragen'. We zitten al in die fase he. Er zijn superveel waarschuwingen gegeven, maar toch bleven de tracklimits een probleem en liepen de penalties binnen. Betere en snellere 'spot' techniek lijkt me dus absoluut geen oplossing.

een witte lijn die ze passeren aan +300 en ze niet voelen of deftig zien vanuit de cockpit.
Vooral dit. Stel je zelf eens in hun plaats. Zet je eens in een F1 wagen en probeer die witte lijn eens te zien. Dat is gewoon onmogelijk. Het is dan ook helemaal niet verwonderlijk dat ze enkele millimeters over die witte lijn gaan.
Zorg er gewoon voor dat het naast het circuit langzamer is dan er op. En indien dat niet gaat, laat ze gewoon rijden. Sorry, maar al deze penalties zijn een lachertje. Daar valt gewoon niet naar te kijken.... wat ik dan ook gedaan heb ook. MTB in Val di Sole gekeken in de plaats.

leg gewoon een iets dikkere curbstone naast de baan, ipv nu gewoon geschilderde vlakken. wagen wordt unsettled, en je verliest sowieso tijd.

maar ook die "je kan bijna de tribune inrijden" vergelijking gaat niet op he, want door die afstand te doen verlies je meer tijd dan je doet.
chicane gewoon rechtdoor gaan is het circuit niet he, da's echt een andere situatie als 1cm over de witte lijn gaan. waar het gewoon in 90% van de gevallen op neer kwam he, vorig weekend. zelfs als je je verremt en van de baan ging, enkele seconden verloor telde mee voor uw aantal waarschuwingen.

chicane gewoon rechtdoor gaan is het circuit niet he, da's echt een andere situatie als 1cm over de witte lijn gaan. waar het gewoon in 90% van de gevallen op neer kwam he, vorig weekend. zelfs als je je verremt en van de baan ging, enkele seconden verloor telde mee voor uw aantal waarschuwingen.

Voor de duidelijkheid: de vergelijking met de chicane was als antwoord op de argumentatie "laat ze maar gewoon de snelste lijn zoeken ongeacht waar de lijnen liggen".

Vooral dit. Stel je zelf eens in hun plaats. Zet je eens in een F1 wagen en probeer die witte lijn eens te zien. Dat is gewoon onmogelijk. Het is dan ook helemaal niet verwonderlijk dat ze enkele millimeters over die witte lijn gaan.

Ja kijk, en toch slaagde iedereen erin om te hotlappen tijdens quali (allez, behalve Perez dan), kreeg verre van iedereen een penalty tijdens de race en slaagden de meesten er precies toch ook in om nadat ze de zwartwitte vlag kregen niet meer over de limiet te gaan. Zeker dat laatste geeft ook al aan dat ze het bewust toen tot er een duidelijke straf tegenover staat.

De reden dat Ocon en anderen na de race nog een hele hoop straffen kregen was omdat ze niet wisten tijdens de race dat de FIA het achteraf zou bekijken. Ocon bvb kreeg zwartwit, en hield zich er daarna gewoon aan.

Ze kunnen het goed genoeg, ze flirten gewoon met de limiet zolang ze weten dat er nog geen straf tegenover staat.

Ja kijk, en toch slaagde iedereen erin om te hotlappen tijdens quali (allez, behalve Perez dan), kreeg verre van iedereen een penalty tijdens de race en slaagden de meesten er precies toch ook in om nadat ze de zwartwitte vlag kregen niet meer over de limiet te gaan. Zeker dat laatste geeft ook al aan dat ze het bewust toen tot er een duidelijke straf tegenover staat.

De reden dat Ocon en anderen na de race nog een hele hoop straffen kregen was omdat ze niet wisten tijdens de race dat de FIA het achteraf zou bekijken. Ocon bvb kreeg zwartwit, en hield zich er daarna gewoon aan.

Ze kunnen het goed genoeg, ze flirten gewoon met de limiet zolang ze weten dat er nog geen straf tegenover staat.
Ik ga hier volledig mee akkoord.

Ik denk dan ook dat het grootste probleem is dat ze dat vroeger en op andere circuits niet genoeg bestraffen. Als ze volgend jaar net zo strikt gaan zijn als dit jaar ga je al een pak minder overschrijdingen van de lijnen zien. En als ze dat op andere circuits nu ook nog zouden doen is de discussie helemaal van de baan.

De reden dat er niet nog meer penalties zijn gevolgd was omdat de stewards gewoon niet alles hebben kunne reviewen. Er waren 1200 mogelijke overtredingen:;

Er is dus totaal geen definitief zicht op of er na die waarschuwingen plots helemaal clean gereden is.
Niemand zal het geweten hebben, en dus de piloten ook niet.

Jij vindt het dus niet vervelend dat een race meer om dit soort zaken kan draaien dan het racen zelf? It's all fine, piloten moeten gewoon maar tussen de lijntjes rijden. Problem solved. Ik kijk gewoon naar opnieuw het uiteindelijke resultaat: een shitshow
Om dat dan alleen maar op koppig of klungelig rijgedrag te steken vind ik fout. Als je leest wat de rijders er zelf over te zeggen hebben geloof ik al helemaal niet in dat onwillige.

Er zijn er wsl die het iets makkelijker hadden om geen verdere inbreuken te maken ja. Diegenen die niet hard meer moesten pushen, bvb Verstappen en zo zullen er inderdaad nogwel zijn geweest. Geeft totaal niet aan dat er geen probleem is.

De reden dat er niet nog meer penalties zijn gevolgd was omdat de stewards gewoon niet alles hebben kunne reviewen. Er waren 1200 mogelijke overtredingen:;

Er is dus totaal geen definitief zicht op of er na die waarschuwingen plots helemaal clean gereden is.

Jawel, ze hebben uiteindelijk wel degelijk alles bekeken. Alleen niet TIJDENS de race:
Due to the influx of reports creating an “unprecedent situation”, the governing body has acknowledged that it was unable to review all potential infringements during the grand prix.

Ocon kreeg een final warning, en bleef daarna binnen de lijnen. Dat er daarvoor een hele hoop overtredingen waren die achteraf bestraft werden verandert niets aan het feit dat wanneer hij dacht dat hij het niet meer mocht doen, hij het ook effectief niet meer gedaan heeft.

Jij vindt het dus niet vervelend dat een race meer om dit soort zaken kan draaien dan het racen zelf?

Ik heb geen idee waar je die conclusie haalt uit wat ik zeg :)

maar ook die "je kan bijna de tribune inrijden" vergelijking gaat niet op he, want door die afstand te doen verlies je meer tijd dan je doet.
Tuurlijk, op een bepaald moment ga je meer tijd verliezen dan de correcte lijn. Maar als je hierdoor op de Apex 10km sneller kan gaan dan iemand die wel tussen de lijnen blijft neemt hem die surplus aan snelheid mee over een recht stuk met een lengte van bijna een km. In het geval van turn 1 ga je dat meer dan goed maken. In turn 10 kan die paar cm ook een aardige surplus aan snelheid geven voor start/finish. Ik ben ook niet naïef dat de teams dat allemaal miniscuul zullen uitrekenen waar ze net moeten zitten om maximale winst te hebben, desnoods hun wagens iets afstellen om dat ook optimaal te kunnen doen en de coureurs kunnen dat mijn ogen meer dan goed genoeg rijden om het allemaal optimaal uit te voeren. F1 is een en al de limieten van het toelaatbare opzoeken, zowel op als off track.

Ik ga er wel mee akkoord dat Oostenrijk hier een extreem voorbeeld is en uiteindelijk meer een combinatie van verschillende factoren is waarvan rijders en handhaving van limieten doorheen het hele jaar door slechts een onderdeel is. Ook het circuit en de bouw op zichzelf levert een serieuze bijdrage. Maar ik ben wel van mening dat als door het hele jaar door de witte lijnen wat strenger/duidelijker gehandhaafd worden, ook het probleem een stuk kleiner zou zijn.

Ik heb geen idee waar je die conclusie haalt uit wat ik zeg :)
Omdat ik de indruk heb dat je voorstander bent van een strengere en meer precieze aanpak in deze situatie. En dat zou imo geen oplossing zijn voor volgend jaar als de limits in hun huidige vorm blijven, want er zouden alleen maar meer penalties uitgedeeld moeten worden.
Dat deze tracklimit-policing een race overnemen vind ik een spijtige zaak.

Als er gravel komt is het natuurlijk gewoon van de baan.
De tegenargumenten voor gravel die ze in The Paddock bespreken vind ik overdreven. Plots zouden de steentjes altijd op de baan komen en andere piloten hinderen. Dat kan gebeuren ja, als ze heel diep gaan, maar da's toch geen overheersend probleem op de circuits waar effectief gravel ligt? Waarom zou dat op dit circuit dan plots 'not done' zijn.

Omdat ik de indruk heb dat je voorstander bent van een strengere en meer precieze aanpak in deze situatie.

Ik ben vooral tegen het idee dat rijders zomaar wat hun eigen circuit mogen uitvinden en dat de lijnen louter indicatief zijn voor de algemene richting in hoe men moet rijden. Het circuit is het circuit.

Ik zeg nergens dat ik de onzin van dit weekend OK vind, noch dat "de rijders moeten maar binnen de lijnen blijven" de enige oplossing is om het probleem dat zich stelt op te lossen. Ook al ben ik echt wel van mening dat ze capabel genoeg zijn om dat te kunnen - of toch alleszins om de grootte-orde van de onzin van dit weekend te vermijden.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan