FIA Formula One 2021

Wie wordt wereldkampioen in 2021 ?

• Totaal aantal stemmers
    72
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.
Mja dan had die keuze gewoon al direct tijdens de race moeten gemaakt worden. In Oostenrijk zijn er zo ook 2 penalties om juist t zelfde uitgedeeld. Als max dan die 5 sec penalty krijgt laat hij om te beginnen bottas al niet tot op 3 sec komen al weet ik niet of verstappen nog ingehouden heeft eens hamilton er voorbij was…

Meer als inconsistentie van de stewards/fia kunt ge over heel dit voorval niet zeggen vind ik.
Mercedes hééft die keuze ook gemaakt he. Ze hebben daar vragen bij gesteld, maar Massi antwoordde dat ze alles bekeken hadden.

Nu blijkt dat ze niet eens alles hadden...

Op F1TV / sky zeiden ze iets dat de stewards enkel de beelden mogen gebruiken die in de uitzending ter beschikking staan. En het onboard beeld van Max is niet in de uitzending uitgezonden, dus misschien mochten ze dat niet gebruiken.

Ofwel heb ik het helemaal verkeerd gehoord natuurlijk.

Dat is ook mijn grootste probleem: er zit geen consistentie in de beslissingen van de stewards. Als ge bij wijze van spreke het hele seizoen penalty geeft, begin dan niet ineens met "let them race".
Dat is dan ook niet makkelijk. Niet elk incident is hetzelfde.

Het reglement moet getoetst worden aan de gebeurtenis en “the heat of the moment”
Daarom vind ik het persoonlijk goed dat de stewards bijgestaan worden door ex(F1)-racers. Die weten wat het is om aan de top van de racerij mee te draaien en zeker wat het is om rijden is op zo’n niveau.
Rekening houdend dat fans uit de gehele wereld meekijken en hun mening klaar hebben is ook niet evident. Als je gewoon al eens kijkt naar de verdeelde meningen hier weet je toch genoeg?. Elke beslissing zal een pak kritiek opleveren en elke beslissing kan cruciaal zijn het verloop van het kampioenschap. En dan wil je echt als steward niet de verkeerde beslissing nemen. Niet te streng en ook niet te zwak.

Voor mij hebben ze de juiste beslissing genomen, met de mogelijkheden die tijdens de race voor handen waren.

Op F1TV / sky zeiden ze iets dat de stewards enkel de beelden mogen gebruiken die in de uitzending ter beschikking staan. En het onboard beeld van Max is niet in de uitzending uitgezonden, dus misschien mochten ze dat niet gebruiken.

Ofwel heb ik het helemaal verkeerd gehoord natuurlijk.
Denk dat je dat verkeerd begrepen hebt.
Op elke wagen staan meerdere camera's. Maar elke wagen kan maar 1 beeld tegelijkertijd uitzenden. Op het moment van het gevecht tussen Lewis en Max was bij Max de camera die achteruit gericht stond actief. Die was aan het uitzenden. De FIA kon gewoon niet aan de beelden van de andere camera's die op de wagen van Max stonden. Na de race, wanneer de wagen stil staat, kunnen al die beelden wel gedownload worden vanuit het intern geheugen van de camera's.
Ze mogen dus wel meerdere camerastandpunten gebruiken, ze kunnen het gewoon niet. Tenminste, zo lang de auto"s aan het rijden zijn kunnen ze dat niet. Zo heb ik het althans begrepen...

Laatst bewerkt:
Denk dat je dat verkeerd begrepen hebt.
Op elke wagen staan meerdere camera's. Maar elke wagen kan maar 1 beeld tegelijkertijd uitzenden. Op het moment van het gevecht tussen Lewis en Max was bij Max de camera die achteruit gericht stond actief. Die was aan het uitzenden. De FIA kon gewoon niet aan de beelden van de andere camera's die op de wagen van Max stonden. Na de race, wanneer de wagen stil staat, kunnen al die beelden wel gedownload worden vanuit het intern geheugen van de camera's.
Ze mogen dus wel meerdere camerastandpunten gebruiken, ze kunnen het gewoon niet. Tenminste, zo lang de auto"s aan het rijden zijn kunnen ze dat niet. Zo heb ik het althans begrepen...
Ah, maar in principe blijft het hetzelfde maar een betere technische uitleg 😀 de stewards kunnen in the heat of the moment enkel maar de camera’s die uitzenden zien.
Tis dan niet van niet mogen maar niet kunnen bekijken.

Omdat de bewegingen die een rijder maakt aan zijn stuur altijd cruciale informatie kunnen zijn, zouden ze het cockpit perspectief toch altijd moeten streamen naar de stewards... Die rear-view kan ook waardevol zijn maar vertelt niet altijd alles, zoals hier dus.

Ah, maar in principe blijft het hetzelfde maar een betere technische uitleg 😀 de stewards kunnen in the heat of the moment enkel maar de camera’s die uitzenden zien.
Tis dan niet van niet mogen maar niet kunnen bekijken.
inderdaad. Maar toen ik jou post las leek het mij alsof de stewards enkel de beelden "mogen" gebruiken die in de uitzending zijn. Dat is dus niet zo. Het is niet van "niet mogen", het is van "niet kunnen"
De beelden moeten ook niet uitgezonden worden. Ze moeten er gewoon aan kunnen. En aan die onboard beelden van Max konden ze dus niet.
Nu dus wel, en daarom vraagt Mercedes dus een review aan. Ze willen aantonen dat Max niet eens probeerde van in te sturen maar doelbewust Lewis van het circuit reed. Volgens mij had insturen helemaal niks veranderd. Max reed gewoon veel te snel en schoof over zijn voorwielen weg.

Sainz zijn uitleg vond ik het beste. "Een grindbak zou hier de oplossing geweest zijn.

inderdaad. Maar toen ik jou post las leek het mij alsof de stewards enkel de beelden "mogen" gebruiken die in de uitzending zijn. Dat is dus niet zo. Het is niet van "niet mogen", het is van "niet kunnen"
De beelden moeten ook niet uitgezonden worden. Ze moeten er gewoon aan kunnen. En aan die onboard beelden van Max konden ze dus niet.
Nu dus wel, en daarom vraagt Mercedes dus een review aan. Ze willen aantonen dat Max niet eens probeerde van in te sturen maar doelbewust Lewis van het circuit reed. Volgens mij had insturen helemaal niks veranderd. Max reed gewoon veel te snel en schoof over zijn voorwielen weg.

Sainz zijn uitleg vond ik het beste. "Een grindbak zou hier de oplossing geweest zijn.

Waarom zou dat de oplossing zijn geweest? Dan was Lewis toch gewoon de pineut?

Nu gaat Max ook buiten de baan, maar ik ben er vrij zeker van dat hij dat bewust deed, om aan te tonen "zie eens, ik kon er weinig aan doen, ik schoof ook mee van de baan". Max kon volgens mij perfect binnen het circuit blijven bij die actie.

Voor Sainz wel ja: dan was ie het 4e geworden in plaats van het 6e. Ik ben voor een keer blij dat er geen lag, anders lagen ze er allebei uit. Al had Max dan wel een penalty gekregen volgens mij: ook al zeggen ze dat het resultaat niet uitmaakt, na Silverstone hadden de stewards het niet ongestraft kunnen laten als Hamilton eruit zou gelegen hebben.

Palmer zijn analyse staat intussen ook online. Hij vindt ook dat Max in fout is, en dat de TV beelden duidelijk genoeg waren om een penalty te geven.

En nog een interessant artikel op de F1 site wat (serieus onderbouwd) suggereert dat de snelheid van de Mercedes op Interlagos meer aan de afstelling dan aan de motor ligt. Ze zouden de diffuser stall heel goed op orde hebben gekregen in Brazilië. Op TV vond ik het trouwens ook al opvallend dat de Mercedes heel stabiel bleef in bocht 12, wat cruciaal is voor de snelheid op het rechte stuk. Samen met de nieuwe motor zorgde dat ervoor dat Hamilton zijn Mercedes op een compleet ander niveau presteerde.

Waarom zou dat de oplossing zijn geweest? Dan was Lewis toch gewoon de pineut?

Nu gaat Max ook buiten de baan, maar ik ben er vrij zeker van dat hij dat bewust deed, om aan te tonen "zie eens, ik kon er weinig aan doen, ik schoof ook mee van de baan". Max kon volgens mij perfect binnen het circuit blijven bij die actie.
Misschien was Lewis idd de pineut geweest ja. Ik zie Max wel in staat om gewoon hun beiden er uit te kegelen. Het zou in Max zijn voordeel geweest zijn in elk geval.

Dat Max de bocht had kunnen krijgen geloof ik dan weer niet. Lewis zat op de ideale lijn en kon bijgevokg veel later remmen dan Max. Hij remde op zijn normale punt en toch remt Max nog meters later. Veel te laat om die bocht nig te krijgen volgens mij.

Palmer zijn analyse staat intussen ook online. Hij vindt ook dat Max in fout is, en dat de TV beelden duidelijk genoeg waren om een penalty te geven.
Een penalty vind ik er over, maar misschien zou Max wel verplicht moeten geweest zijn om de positie af te geven.

Indien een aanvallend piloot buiten de lijnen een andere wagen inhaalt, dan moet die positie terug geven. Waarom mag een verdedigende piloot dan wel de plaats behouden wanneer die buiten de lijnen gaat ? Dat is iets waar de FIA best eens over zou moeten nadenken.
Misschien is een verdedigend piloot direct verplichten om de positie af te geven wat overdreven. Misschien pas bij de 2de of 3de keer. Maar je hebt gezien hoe Max dan reageert. Hij doet het gewoon toch totdat hij de waarschuwing krijgt. Daar lacht hij dan mee en dan doet hij het niet meer. Dus ze een paar keer buiten de lijnen laten gaan alvorens ze te bestraffen is ook niet echt een optie.

Misschien was Lewis idd de pineut geweest ja. Ik zie Max wel in staat om gewoon hun beiden er uit te kegelen. Het zou in Max zijn voordeel geweest zijn in elk geval.

Dat Max de bocht had kunnen krijgen geloof ik dan weer niet. Lewis zat op de ideale lijn en kon bijgevokg veel later remmen dan Max. Hij remde op zijn normale punt en toch remt Max nog meters later. Veel te laat om die bocht nig te krijgen volgens mij.
Ik heb het niet over "de bocht krijgen", ik heb het over het feit dat Max niet hoefde buiten de curbs te gaan. Maar hij dat volgens mij enerzijds deed om Lewis nog verder off track te duwen én om zo ook aan te tonen dat alles zowat "per ongeluk" was.

Dan had Max nog altijd minstens een waarschuwing moeten krijgen hé. Max heeft de andere wagen ruimte te laten binnen het circuit. Zelfs als hij zijn bocht nipt zou gekregen hebben binnen de lijnen, dan was er nog altijd geen ruimte voor Lewis.
In Silverstone kreeg Lewis een straf omdat hij niet aan de apex zat. Max had nog 2 wagenbreedtes plaats.

Mintoya heeft onderussen ook zijn zeg gedaan. "Max ging voluit voor de takeout". Als er 1 piloot dat kan weten.... 😂

Max heeft de andere wagen ruimte te laten binnen het circuit.

Klopt niet. Wie binnenkant bocht zit en voor ligt, mag perfect de wagen aan de buitenkant afsnijden zodat er geen ruimte meer is. Dat wordt binnen quasi alle racecategorieen inclusief F1 al gigantisch lang gehandhaafd. Dat doet Lewis ook meer dan genoeg, al z'n hele carrière. Dat is dus het issue niet.

Het issue hier is dat Max zelf niet binnen de baan blijft daarbij. Omdat hij er veel te snel in ging.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan