FIA Formula One 2021

Wie wordt wereldkampioen in 2021 ?

• Totaal aantal stemmers
    72
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.
Vettel op mediums, terwijl het nat ligt... sterke zet van AMR
Wou het hier nog vragen, ma dacht dat dat fout zou zijn van banden team.... in beide gevallen pijnlijk.

(Was noodgedwongen in Frans en met drie bengels aant kijken, dus was met een half oog, maar leek wel raar die mediums....)

Dat Ocon zoveel tijd verloor wil nog altijd niet zeggen dat met Lewis hetzelfde zou gebeuren. Toen Lewis binnen ging was er nog altijd niks mis met zijn banden. Mercedes had moeten gokken en op Lewis moeten vertrouwen. Dan zouden ze tenminste nog gevochten hebben voor zijn positie.

Ergens heb je een punt.
Alleen denk ik toch dat Hamilton mogelijk hetzelfde als Ocon (Ricciardo ook nog veel tijd verloren in slot dacht ik) had meegemaakt,nu ja dat is nu niet te bewijzen natuurlijk.
Volgens mij was Hamilton dan in de duels een sitting duck (zie Leclerc) geweest,had verder kunnen terugvallen dan waar hij nu gefinisht is.
Achter Norris bvb.
Ze moeten (Mercedes & Hamilton) hand in eigen boezem steken.
Was wel heel moeilijk om situatie juist in te schatten.

Toegegeven puur persoonlijke veronderstellingen dus onmogelijk om te bewijzen al vind ik dat Ocon wel een referentie is.

Ach, zoals ik eerder al zei, misschien was het mislukt. Norris riskeerde vorige keer ook iets door buiten te blijven en dat mislukte ook, maar toch kudos om het tenminste te proberen en zich niet zomaar gewonnen te geven. Ik vond het heel spijtig dat het niet lukte. Lewis en Mercedes hadden hier het risico ook moeten nemen. Misschien lukte het, misschien niet. En dan was hij inderdaad misschien pas achter Norris gefinished. Maar nu heeft hij uiteindelijk ook geen goede zaak gedaan voor het kampioenschap. Spijtig genoeg zullen we nooit weten hoe het zou uitgedraaid zijn moest hij buiten gebleven zijn.

Was inderdaad wel niet heel fair van Lewis toen hij Perez daar aan de andere kant van dat paaltje duwde. Prachtige race trouwens van Checo.

Bij Merc hebben ze volgens mij gekozen voor een zekere 5de plek of een mogelijkse DNF als de band het helemaal zou begeven.
Als je die schade op Ocon zijn band ziet had die toch ook wel lek gegaan als de race een paar ronden langer was. Lewis heeft in theorie ook meer van zijn banden gevergd door zijn inhaalrace.
Maar enkel mensen in een parallel universum met een andere tijdlijn zullen het zeker kunnen weten.

Mercedes zit hier in een situatie waarin ze niet kunnen winnen:
- ze roepen hem toch nog binnen zoals gebeurd is, en dan krijgen ze kritiek dat ze het hadden moeten proberen
- ze roepen hem niet binnen en als dan die band het begeeft krijgen ze kritiek dat ze hem te lang buiten lieten

Nee, je kan niet bewijzen dat die band het zeker begeven zou hebben. Maar wil je in zo'n close kampioenschap dat risico wel nemen?

Kijk, Hamilton zat op de versnellingsbak van Perez toen die laatste pitte. Mercedes wou hem toen ook pitten. Hij had gewoon moeten luisteren en dan was hij naar P4 gereden, of had misschien wel nog voor P3 kunnen vechten. Het is maar 1 race geleden dat hij een correcte box call negeerde en de tweede keer nog probeerde te argumenteren, maar hij uiteindelijk wel luisterde en dat hem de overwinning opleverde. Gisteren geeft Mercedes de beste (toch zeker qua resultaat icm veiligheid) strategie mee en hij wil opnieuw niet luisteren. Tja, wat moet je er dan van zeggen? Eigen schuld toch?

Helemaal niet. Toen Mercedes wilde dat Hamilton pitte waren zijn rondetijden nog altijd vergelijkbaar met degene die al gepit hadden. En zelfs toen hij uiteindelijk de orders kreeg om binnen te komen, verloor hij nog niet veel terrein. Met die nieuwe inters was hij volgens mij niet sneller dan op zijn oude.
Hier staan de snelste rondetijden van gisteren:

Hamilton reed volgens mij 1 seconde trager dan Bottas voor Hamilton ging pitten, consitent ongeveer 1:34. Die snelste ronde heeft Hamilton neergezet op zijn nieuwe intermediates. Gewoon al het feit dat Bottas de laatste ronde meer dan 2 seconden sneller was dan Hamilton zijn snelste ronde geeft toch al genoeg aan dat Bottas een veel snellere strategie had? Hamilton had eerder moeten pitten, dan had hij misschien op dat moment in een slechtere situatie gezeten, maar dan had hij voor de rest van de race betere banden gehad, en dus potentieel een podium kunnen rijden (als je ziet dat Perez daar nu op stond).

Eigenlijk zegt die tabel met snelste rondetijden alles: als Hamilton geen probleem heeft met zijn wagen of geen slechte banden heeft hoort ie daar altijd in de top 3 te staan.

Nu ja, we zullen nooit weten of ie de derde plaats had kunnen houden. Je kan ook niet zomaar vergelijken met Ocon: het is een andere wagen, en bovendien is Hamilton niet alleen een van de snelste rijders, maar ook nog eens een van de beste in bandenmanagement. Al is Ocon daar ook niet slecht in.

Hoe komt het dat daar geen sanctie aan gegeven wordt? Lijkt me toch een gevaarlijke actie aan de ingang van de pit?
Weet ik het. Ik ben geen FIA steward.
Volgens mij omdat er uiteindelijk niemand verlies heeft geleden. Niemand had schade opgelopen en Checo heeft zijn positie kunnen behouden. Misschien dat Lewis wel een straf gekregen had mocht dat niet het geval geweest zijn.
Eigenlijk maar goed dat niet bestraft hebben. Laat ze maar racen.

Nu ja, we zullen nooit weten of ie de derde plaats had kunnen houden. Je kan ook niet zomaar vergelijken met Ocon: het is een andere wagen, en bovendien is Hamilton niet alleen een van de snelste rijders, maar ook nog eens een van de beste in bandenmanagement. Al is Ocon daar ook niet slecht in.
Ik had de indruk dat de banden van Lewis er veel beter uit zagen dan die van Ocon. Maar dat is natuurlijk maar van wat je op tv kan zien. In hoeverre dat effectief klopt is nattevingerwerk.

Het een heel interessant filmpje over dit geval bekeken op Youtube. Edd Straw gaat er wat dieper op in :

Als ik naar de foto's kijk van de banden van Lewis moet ik toegeven dat ze veel meer versleten waren dan ik dacht. Maar volgens Gary Anderson hadden ze het de restererende 8 ronden het wel vol gehouden.

Wat ik echter heel interessant vind in dit filmpje is dat ze een simulatie doen waar Lewis zou geëindigd zijn moest hij buiten gebleven zijn. Om het verval in zijn tijden te berekenen hebben ze gewoon het verval dat Ocon overkwam gebruikt en op die manier bleek dat Lewis ongeveer 2 seconden sneller aan de finish zou geweest zijn dan dat nu het geval was. In positie zou dat niks uitgemaakt hebben. Hij zou nog steeds op P5 geëindigd zijn.
Ik weet ook wel dat dit geen 100% exacte wetenschap is. Maar het versterkt toch mijn idee dat Lewis niet hadden mogen binnen komen. Hij had dan tenminste het gevecht nog kunnen aangegaan hebben met Perez en Leclerc. Waarschijnlijk had hij die 2 toch niet achter hem hebben kunnen houden, maar door de pitten was zijn kans in elk geval helemaal verkeken.

Edd Straw geeft jullie trouwens wel gelijk door te stellen dat Lewis binnen had moeten komen toen ze bij Mercedes hem de opdracht gaven. Dan was hij zowiezo 4de geweest. Maar op dat moment was dat niet zeker hé. Wat indien de baan plots genoeg opdroogde om met slicks te rijden ? Indien dat het geval was zou Lewis een pitstop uitgespaard hebben en zou hij nog hoger geëindigd zijn.

Moment dat ze hem binnen riepen zou ideaal geweest zijn, en ze hadden Hamilton daar meer op moeten drukken.
Toen ze hem effectief binnen haalden was het te laat.

Achteraf kan je dat stellen ja, maar op dat moment niet. Nuemand wist op dat moment of het circuit droog genoeg zou worden om met slicks te rijden. De meesten dachten van wel. Vettek, die toch heel vee ervaring heeft, was er zelfs zeker van. Volgens mij wilde Lewis daar op gokken. Het zou hem een pitstop uitgespaard hebben.

Op het moment dat hij dan wel binnen kwam was het inderdaad te laat. Op dat moment hadden ze hem moeten laten rijden.

Achteraf kan je dat stellen ja, maar op dat moment niet. Nuemand wist op dat moment of het circuit droog genoeg zou worden om met slicks te rijden. De meesten dachten van wel. Vettek, die toch heel vee ervaring heeft, was er zelfs zeker van.

Waar haal je dat Vettel er zeker van was? Dat zegt hij nergens. Hij spreekt eerder van een keuze om iets te proberen.

Als je voor een kampioenschap vecht maak je beter ook niet teveel gokjes. De baan leek nooit deftig op te drogen, voor de meesten was het duidelijk dat een nieuw setje inters de way to go was. Dat was ook volgens Mercedes zo, met alle data die zij hadden, en ze hadden simpelweg gelijk, net als vorige race.

Waar haal je dat Vettel er zeker van was? Dat zegt hij nergens. Hij spreekt eerder van een keuze om iets te proberen.
Op een bepaald moment vraagt iemand van AM over de radio aan Vettel of die denkt dat het op een bepaald moment in de race droog genoeg za zijn voor slicks. Deze antwoord kort en bandig : "Yes".
Volgens mijn bescheiden mening was Vettel er dus zeker van. Hij us aelf ook overgeschakeld op slicks maar dat was duidelijk veel te vroeg.

Op een bepaald moment vraagt iemand van AM over de radio aan Vettel of die denkt dat het op een bepaald moment in de race droog genoeg za zijn voor slicks. Deze antwoord kort en bandig : "Yes".
Volgens mijn bescheiden mening was Vettel er dus zeker van. Hij us aelf ook overgeschakeld op slicks maar dat was duidelijk veel te vroeg.
Goeike :unsure:

Hij gaf aan dat de inters, die halve slicks waren geworden, niet beter konden zijn dan nieuwe slicks en op basis daarvan schakelde hij over. Dat bleek nogal zwaar fout. Maar nergens bleek uit dat hij "zeker" was.

Ze hebben tujdens de uitzending duidelijk laten horen dat AM dat over de radio aan Vettel vroeg. En ook zijn antwoord waw heel duidelijk. Ik vroeg me toen al af hoe Vettel dat in godsnaam kon weten. Maar ik denk dat niemand verwacht had de baan zo slecht zou drogen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan