FIA Formula One 2021

Wie wordt wereldkampioen in 2021 ?

• Totaal aantal stemmers
    72
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.
Leclerc is snel, maar niet altijd even consistent lijkt me. Kan ook mijn gevoel zijn maar hij lijkt me regelmatig wel nog eens een foutje te maken.
Is logisch ook he wat je met die Ferrari moet doen. Kijk naar Max een paar jaar terug die was ook constant aan het crashen enz, hoe kwam dat omdat hij gewoon de car aan het overdriven was. Iets wat Leclerc nu ook regelmatig doet. Geef hem een waardige wagen en hij zit direct mee op het niveau van Max of toch zéér dicht ertegen. Hier hebben we al meerdere keren het bewijs van gezien in het verleden.

Max heeft veel beter dan "3 puntjes beter" gereden dan Lewis he, laten we efkes serieus zijn. Lewis heeft al een paar fouten gemaakt (Oostenrijk, Baku, Imola) en was in Monaco nergens. Staat enkel met veel chance op slechts 3 punten van Max en had gezien de pech van Max eigenlijk veel verder op kop moeten staan.
Hij heeft beter gereden, maar pech/geluk horen nu eenmaal bij de sport. Ge kunt ook moeilijk gaan zeggen dat Mazepin een goed seizoen had, want zonder pech had die elke race uitgereden.

Is logisch ook he wat je met die Ferrari moet doen. Kijk naar Max een paar jaar terug die was ook constant aan het crashen enz, hoe kwam dat omdat hij gewoon de car aan het overdriven was. Iets wat Leclerc nu ook regelmatig doet. Geef hem een waardige wagen en hij zit direct mee op het niveau van Max of toch zéér dicht ertegen. Hier hebben we al meerdere keren het bewijs van gezien in het verleden.

Ik ben het hiermee voor een groot deel eens. Alleen of hij op het niveau van Max of Lewis raakt, dat gaan we moeten inschatten op het ogenblik wanneer hij een wagen heeft waarmee hij voor het kampioenschap kan vechten en in zo'n strijd ook consistent en foutloos kan zijn. Max heeft dit jaar voor het eerst die kans en is dat wel aan het bewijzen. Leclerc zou dat ook kunnen doen, maar dat moeten we afwachten.

Lewis maakte de voorbije jaren ook zelden fouten. Werd op zich ook niet altijd hard gepusht, en dat kwam wel degelijk vaak door de wagen. Nu moeten zowel Max als Lewis zwaar pushen, en is het op zich wel heel duidelijk wie tot hiertoe het best gepresteerd heeft.

Toch?

Die Mercedes is trouwens ook dit jaar echt een goede wagen he. Bottas doet nog steeds zijn "ik rij rustig op P3"-ding.
Je snapt wel waarom ik dat zeg he. Ik wil aantonen dat dat argument de voorbije jaren ook gewoon BS was.

Soit, ik zou dus Norris bv. ook wel eens in een RB of Mercedes willen zien, het verbaast mij wel echt dit jaar hoe slecht Perez eigenlijk presteert (vooral Q) in die RB. Is dat dan omdat die volledig op Max wordt afgesteld of is dat dan toch een minder goeie rijder dan ik vroeger dacht.

Hij heeft beter gereden, maar pech/geluk horen nu eenmaal bij de sport. Ge kunt ook moeilijk gaan zeggen dat Mazepin een goed seizoen had, want zonder pech had die elke race uitgereden.

Pech en geluk horen erbij, dat klopt volledig. Maar dat staat wel los van hoe goed iemand rijdt, toch? Allez, de oorspronkelijke stelling was "Max heeft Lewis naar huis gereden" - als dat over de prestaties gaat dan vind ik het ietwat overdreven, maar die 3 punten is geen representatie van hoe goed beiden gereden hebben.

Om het wat extremer uit te drukken: Russel heeft Tsunoda dit jaar toch ook al zwaar naar huis gereden (prestatie) maar staat er wel achter in de stand.

Je snapt wel waarom ik dat zeg he. Ik wil aantonen dat dat argument de voorbije jaren ook gewoon BS was.

Goh, ja en nee. Het verschil tussen Max en Lewis de voorbije jaren was toch echt vooral de wagen, waarbij Max gewoon geen competitieve wagen had en alles of niets moest spelen - met meer fouten tot gevolg. Dit jaar heeft Max de wagen wel om te vechten en toont hij toch dat hij het kan. Tot nu toe :)
Ik heb dat de voorbije jaren hier meerdere keren gezegd maar dat werd vaak als onzin afgedaan.

Soit, ik zou dus Norris bv. ook wel eens in een RB of Mercedes willen zien, het verbaast mij wel echt dit jaar hoe slecht Perez eigenlijk presteert (vooral Q) in die RB. Is dat dan omdat die volledig op Max wordt afgesteld of is dat dan toch een minder goeie rijder dan ik vroeger dacht.

Nee, dat komt omdat Max (en Lewis, doorgaans) op een zodanig niveau presteren dat er maar weinig andere rijders aan kunnen tippen. Bij Perez komt er nog wel bij dat hij zich wat moet inwerken, maar je gaat eigenlijk weinig rijders vinden die dichtbij een Max of Lewis kunnen blijven. Hoe je die wagens ook afstelt.

Perez heeft 10 jaar ervaring, en de wagens zijn nauwelijks veranderd sinds 2019.
Ik geloof nooit dat die enkel "moeite heeft met zich inwerken."
We zijn wel al wat GP's ver he.

Maar kijk in Zandvoort: pech met de queue in Q1, waardoor hij zijn tijd niet meer kon verbeteren, en dan vanuit de pitlane gestart. Uiteindelijk nog punten gehaald. Op een circuit waar je niet zou kunnen inhalen.

Lewis maakte de voorbije jaren ook zelden fouten. Werd op zich ook niet altijd hard gepusht, en dat kwam wel degelijk vaak door de wagen. Nu moeten zowel Max als Lewis zwaar pushen, en is het op zich wel heel duidelijk wie tot hiertoe het best gepresteerd heeft.

Toch?

Die Mercedes is trouwens ook dit jaar echt een goede wagen he. Bottas doet nog steeds zijn "ik rij rustig op P3"-ding.
Zeker een goede wagen maar Bottas "ik rij rustig op P3"? Die staat wel momenteel P3 maar andere jaren ging dat toch gemakkelijker.
Goh, ja en nee. Het verschil tussen Max en Lewis de voorbije jaren was toch echt vooral de wagen, waarbij Max gewoon geen competitieve wagen had en alles of niets moest spelen - met meer fouten tot gevolg. Dit jaar heeft Max de wagen wel om te vechten en toont hij toch dat hij het kan. Tot nu toe :)
Ik heb dat de voorbije jaren hier meerdere keren gezegd maar dat werd vaak als onzin afgedaan.
Andersom werd dan ook vaak gezegd dat Hamilton dat alleen maar kan door zijn wagen. Ik hou het erop dat beiden uitzonderlijke talenten zijn.
Max heeft de voorbije jaren ook moeten leren zijn temperament wat aan de kant te zetten. Daar heeft hij, zoals we dit jaar zien, wel een grote stap gezet (Behalve in Silverstone dan, anders was de titel al binnen :wink: ).

Zeker een goede wagen maar Bottas "ik rij rustig op P3"? Die staat wel momenteel P3 maar andere jaren ging dat toch gemakkelijker.

Wel, het is duidelijk dat de Mercedes niet meer dominant is, maar wanneer Bottas finished is het toch meestal P3. Enkel Frankrijk (vooral door strategie van het team) en Baku waren daar uitzonderingen op. In Imola was hij echt slecht, maar Bottas en regen gaan nu eenmaal niet samen, dat ligt niet aan de wagen.

Andersom werd dan ook vaak gezegd dat Hamilton dat alleen maar kan door zijn wagen. Ik hou het erop dat beiden uitzonderlijke talenten zijn.
Max heeft de voorbije jaren ook moeten leren zijn temperament wat aan de kant te zetten. Daar heeft hij, zoals we dit jaar zien, wel een grote stap gezet (Behalve in Silverstone dan, anders was de titel al binnen :wink: ).

Mja, het enige grote verschil tussen vorig jaar en dit jaar is het feit dat Max een wagen heeft waarmee hij gewoon kan vechten zonder te moeten overdriven. Ik ben er redelijk van overtuigd dat indien hij vorig jaar ook een wagen van dit niveau had gehad, hij op dezelfde manier kon rijden als nu. Dat is wat ik bedoel met fouten als gevolg van alles of niets moeten spelen.

En Silverstone haal ik niet meer naar boven 😬

Pech en geluk horen erbij, dat klopt volledig. Maar dat staat wel los van hoe goed iemand rijdt, toch? Allez, de oorspronkelijke stelling was "Max heeft Lewis naar huis gereden" - als dat over de prestaties gaat dan vind ik het ietwat overdreven, maar die 3 punten is geen representatie van hoe goed beiden gereden hebben.

Om het wat extremer uit te drukken: Russel heeft Tsunoda dit jaar toch ook al zwaar naar huis gereden (prestatie) maar staat er wel achter in de stand.
Die 3 punten is inderdaad niet het volledige beeld, maar het is wel het enige dat telt uiteindelijk. De meeste crashes van Verstappen dit jaar zijn niet zijn fout, maar een Baku was mogelijks wel een fout van het team (iets mis met bandenstrategie?) en Hongarije, als hij daar P1 kan starten, dan is hij er ook voorbij zonder schade he. Iedereen weet dat T1 een risico is en dat je van op P1 daar minder risico loopt.
Silverstone even in het midden gelaten, die discussie is hier al vaker gevoerd.
Hamilton heeft vooral wat geluk gehad met rode vlaggen etc, daar ben ik wel akkoord mee.

Ik vind ook niet dat je echt kan zeggen wie de beste is dit seizoen. Ze steken er beide bovenuit en Max heeft zo te zien een iets betere auto.
Iedereen zegt dat Max pech heeft door zijn platte band in Baku. Lewis had daar ook 'pech' dat die knop nog aanstond. Indien beide geen probleem hadden gehad die race dan waren ze 1 & 2 en was Max 7 punten uitgelopen (en niet 25 zoals velen het zien).
Max had ook geluk met zijn spin in Imola. Max had ook geluk toen hij in Spa punten uitliep zonder race.
Lewis had pech met zijn motor in Zandvoort en max met zijn DRS etc etc.

Ik ga zeker niet zeggen dat Lewis geen geluk had dit seizoen maar sommigen hier klinken een beetje zoals de podcast van racingsnews365 (NL). Daar gaat het enkel maar over de pech van Max en het geluk van Lewis :)

Die 3 punten is inderdaad niet het volledige beeld, maar het is wel het enige dat telt uiteindelijk. De meeste crashes van Verstappen dit jaar zijn niet zijn fout, maar een Baku was mogelijks wel een fout van het team (iets mis met bandenstrategie?) en Hongarije, als hij daar P1 kan starten, dan is hij er ook voorbij zonder schade he. Iedereen weet dat T1 een risico is en dat je van op P1 daar minder risico loopt.

Baku: Pirelli had de drukverlaging van de banden onderschat en daardoor een te lage startdruk gespecifieerd. Lag niet aan de teams.
Hongarije: vind ik wel wat vergezocht. Dat kan je toch echt op geen enkele manier aan Max toeschrijven :)

Ik vind ook niet dat je echt kan zeggen wie de beste is dit seizoen.

Sorry, maar dan ben je echt niet aan het opletten. Lewis gaat eraf in Imola, maakt de fout in Baku, maakt een fout in Oostenrijk waarbij hij zijn wagen beschadigt en punten weggooit, is nergens in Monaco.
Max? Hoogstens gedeelde schuld in Silverstone en... dat is het?

Iedereen zegt dat Max pech heeft door zijn platte band in Baku. Lewis had daar ook 'pech' dat die knop nog aanstond.

Uh. Die knop stond niet "nog aan" he :)
Hij was daar onhandig en heeft die knop aangezet. Dat is gewoon een rijdersfout. Kan iedereen gebeuren? Sure, maar toch een fout.

Indien beide geen probleem hadden gehad die race dan waren ze 1 & 2 en was Max 7 punten uitgelopen (en niet 25 zoals velen het zien).

Maar Lewis had daar dus geen probleem. Laten we nu ook niet de zoete woorden van Toto zomaar overnemen die het een "finger problem" noemde 😬

Max had ook geluk met zijn spin in Imola. Max had ook geluk toen hij in Spa punten uitliep zonder race.

Is dat? Had hij die race gewonnen, had hij meer punten uitgelopen. Valt dus over te discussiëren. En sowieso spreken we hier over 5 punten. Dat komt nog niet eens in de buurt om de farce van Bottas in Hongarije goed te maken.

Lewis had pech met zijn motor in Zandvoort en max met zijn DRS etc etc.

Beide geen invloed op de punten.

Ik ga zeker niet zeggen dat Lewis geen geluk had dit seizoen maar sommigen hier klinken een beetje zoals de podcast van racingsnews365 (NL). Daar gaat het enkel maar over de pech van Max en het geluk van Lewis :)

Netto komt het er toch op neer dat de pech/geluk balans heel hard in het nadeel van Max uitslaat. Kan je toch moeilijk over discussiëren zeker?

Baku: Pirelli had de drukverlaging van de banden onderschat en daardoor een te lage startdruk gespecifieerd. Lag niet aan de teams.
Hongarije: vind ik wel wat vergezocht. Dat kan je toch echt op geen enkele manier aan Max toeschrijven :)
Awel, dat is wat ik zeg he :D Het is niet zijn schuld, hij kan niks doen om die crash te vermijden. Maar met een betere quali had hij het niet voorgehad. Dat praat de actie van Bottas daar niet goed ofzo (al blijf ik erbij dat dat niet bewust was) maar het is wel een punt dat ook bekeken moet worden in het geheel.
Ik denk persoonlijk ook dat Max een betere chauffeur is dan Hamilton (al zal het verschil klein zijn). Maar het is niet zo dat de ene de andere naar huis rijdt. Zelfs al wint Max elke week en is Hamilton elke week 2e (dat geeft 154 punten verschil ofzo?) als dat verschil elke keer is na een spannende strijd, dan rijd je nog niet iemand "naar huis".

Awel, dat is wat ik zeg he :D Het is niet zijn schuld, hij kan niks doen om die crash te vermijden. Maar met een betere quali had hij het niet voorgehad. Dat praat de actie van Bottas daar niet goed ofzo (al blijf ik erbij dat dat niet bewust was) maar het is wel een punt dat ook bekeken moet worden in het geheel.
Ik denk persoonlijk ook dat Max een betere chauffeur is dan Hamilton (al zal het verschil klein zijn). Maar het is niet zo dat de ene de andere naar huis rijdt. Zelfs al wint Max elke week en is Hamilton elke week 2e (dat geeft 154 punten verschil ofzo?) als dat verschil elke keer is na een spannende strijd, dan rijd je nog niet iemand "naar huis".

Ja, dan gaan we wel akkoord. Naar huis rijden is sowieso te fel uitgedrukt. Hij is, dit seizoen alleszins, wel de betere tot hiertoe.

Silverstone even in het midden gelaten, die discussie is hier al vaker gevoerd.
Hamilton heeft vooral wat geluk gehad met rode vlaggen etc, daar ben ik wel akkoord mee.
Hongarije de fout van Max omdat ie geen pole heeft? For real?

Baku is ook zever, iedereen weet waar er daar gebeurd is. En verkeerde bandenstrategie? Welke strategie had Lewis dan?

Hongarije de fout van Max omdat ie geen pole heeft? For real?

Baku is ook zever, iedereen weet waar er daar gebeurd is. En verkeerde bandenstrategie? Welke strategie had Lewis dan?
Heb dat bandenvoorval niet in detail geanalyseerd wat de oorzaak was. Maar vaak zijn lekke banden wel een fout van het team (in deze dus niet zoals @eniac al zei).

En het is niet de fout van Max, maar als hij wel pole had gehad, had hij niet in de crash gezeten.

Maar Lewis had daar dus geen probleem. Laten we nu ook niet de zoete woorden van Toto zomaar overnemen die het een "finger problem" noemde 😬
Zelfs al zie je het niet als een probleem, zonder Max zijn crash was Lewis niet in die situatie gekomen. Dus in geen enkel scenario ging Max daar 25 punten uitlopen.
Beide geen invloed op de punten.
Zonder die motorproblemen had Lewis waarschijnlijk op pole gestaan (als we dan niet kijken naar het DRS probleem van Max). Wie eerst door de eerste bocht gaat in Zandvoort wint de race.
Netto komt het er toch op neer dat de pech/geluk balans heel hard in het nadeel van Max uitslaat. Kan je toch moeilijk over discussiëren zeker?
De balans is idd in het nadeel van Max maar nu ook niet om te zeggen dat Lewis al een heel seizoen geluk heeft en Max pech.

Maar bon we kunnen hier over blijven discussiëren.. Het is een leuk seizoen en hopelijk blijft het zo.

Hamilton is wel meester in schade beperken. Toen ie daar als enige op de startgrid stond toch maar mooi naar een uiteindelijke 2e plek gereden.
En dan enkele races terug met die rode vlag zodat hij ronde achterstand heeft kunnen wegwerken.
Max eerder pech: Incident Bottas, klapband zonder echte aanleiding.

Laat Max de titel maar pakken deze keer. Hij verdient het.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan