Onlangs begonnen aan de Lightbringer reeks, zit nog niet zo ver in het eerste boek, The Black Prism. Het zou flinklock fantasy moeten zijn maar daar is voorlopig nog niet veel van te merken. Wel een speciaal magic systeem met de verschillende kleuren van het spectrum die het type magie bepalen. 't Is een trage starter, het heeft me nog niet helemaal mee.
 
Ondertussen de eerste twee boeken van The Daevabad Trilogy uitgelezen. De derde is onderweg, benieuwd naar het slot. Neigt een beetje naar young adult met momenten, maar ik vind de setting wel zeer verfrissend.

The book is set in an alternative 18th century Middle-East, and follows Nahri, a talented con woman who uses palm reading and sleight of hand to swindle Ottoman nobles. During an exorcism in Cairo, she summons a djinn warrior named Darayavahoush e-Afshin, "Dara" for short. Nahri is taken on a journey where she meets spirits and monsters, and grows close with Dara.

Qua setting inderdaad eens iets anders, maar deze hele beknnopte samenvatting doet me toch weinig om het boek op te pakken. Of is dit gewoon een heel simplistische voorstelling?
 
Gisteren avond begonnen aan Cage of Souls:

Kzit er niet onmiddellijk in, maar de setting (dystopian future) ligt me zodanig dat ik dit zeker een kans zal geven!
 
The book is set in an alternative 18th century Middle-East, and follows Nahri, a talented con woman who uses palm reading and sleight of hand to swindle Ottoman nobles. During an exorcism in Cairo, she summons a djinn warrior named Darayavahoush e-Afshin, "Dara" for short. Nahri is taken on a journey where she meets spirits and monsters, and grows close with Dara.

Qua setting inderdaad eens iets anders, maar deze hele beknnopte samenvatting doet me toch weinig om het boek op te pakken. Of is dit gewoon een heel simplistische voorstelling?
Dat vat de eerste paar hoofdstukken samen, het is wel meer dan dat. Nu, je moet er zeker geen WoT of Malazan in zoeken. Ook geen Sanderson. Het neigt met momenten echt naar young adult. Maar ik heb de eerste twee boeken wel in één ruk uitgelezen en ik kijk uit naar boek 3.

Het verhaal gaat eigenlijk meer naar een viertal facties die al dan niet bewust plotten voor controle over Daevabad. Meer politieke 'intriges' en vooral iedereen met de beste bedoelingen maar door omstandigheden toch telkens diametraal tegenover elkaar. Zoiets.
 
Midnight Tides done, Bonehunters are go.

Denk dat Midnight Tides mijn 2de favoriete boek is toe nu toe in Malazan
Ah echt? Ik ben na het verslinden van de vorige boeken eigenlijk stilgevallen in Midnight Tides. Wel net terug begonnen (terugtocht van de Sengar broeders) en had wel meteen weer zin om verder te lezen. Denk dat de Tiste Edur mij gewoon het minst interesseren om een of andere reden... Maar goed weer een extra reden om verder te lezen! Wat was je favoriete tot nu toe dan?
 
Ah echt? Ik ben na het verslinden van de vorige boeken eigenlijk stilgevallen in Midnight Tides. Wel net terug begonnen (terugtocht van de Sengar broeders) en had wel meteen weer zin om verder te lezen. Denk dat de Tiste Edur mij gewoon het minst interesseren om een of andere reden... Maar goed weer een extra reden om verder te lezen! Wat was je favoriete tot nu toe dan?
Memories of Ice. Nu halverwege The Bonehunters, toch ook heel goed imo
 
Laatste boek van The Daevabad Trilogy uitgelezen. Eindconclusie blijft dat het een vermakelijke reeks is, eentje die ik wel kan aanraden als verfrissend tussendoortje. Het is wel duidelijk eerder young adult en niet alles is even goed uitgewerkt, maar ik kick wel op die Midden-Oosterse en islamitische mythologie dus dat maakt veel goed.

Nu tijd om aan Rhythm of War te beginnen, allicht wel eerst een reread van de eerste boeken doen.
 
Laatst bewerkt:
Ben nu begonnen met De Dwergen van Markus Heitz. Tot nu toe pas 2 hoofdstukken, maar het is verrassend goed! Ik vermoed dat de cover van het boek mij wat heeft tegen gehouden (ziet er een beetje cheap uit imo), maar er zit goed vaart in het verhaal, interessante personages en wereld ... Deze gaat vooruit gaan :)
 
Dan toch terug begonnen aan The Kingkiller Chronicles, ook al weet ik dat de 3e nog niet uit is. Maar ik ben het verhaal al bijna helemaal vergeten en het is ook alweer 5 jaar geleden dat ik het heb gelezen denk ik.
Toch in mijn hoofd achter gebleven als één van de beste fantasy boeken die ik tot toen (en wss tot nu) had gelezen.

Nog een vraag terzijde. Ik heb namelijk sommige boeken die ik met plezier heb gelezen zoals Ranger's Apprentice en hele reeksen van Robin Hobb. Maar meestal lees ik dan veel (niet alle) boeken in die serie achter elkaar, om ze dan beu te hebben gelezen en nood te hebben aan een nieuwe wereld. Nu ben ik enkele jaren later en wil ik soms verder gaan in die serie, maar ik ben ook weer veel vergeten van de eerste boeken. Hoe lossen jullie dit op? Bestaan er goede summarries van de boeken? Ik zie het niet zitten om ze opnieuw te lezen en dan weer na 6 boeken het beu te zijn.
 
Ben nu begonnen met De Dwergen van Markus Heitz. Tot nu toe pas 2 hoofdstukken, maar het is verrassend goed! Ik vermoed dat de cover van het boek mij wat heeft tegen gehouden (ziet er een beetje cheap uit imo), maar er zit goed vaart in het verhaal, interessante personages en wereld ... Deze gaat vooruit gaan :)
1 van mijn lievelingsboeken. Logisch ook, het gaat over dwergen ipv die hippies de bomenknuffelaars ;p.
De serie van de alfen valt ook nog mee, maar ik vond de dwergen beter.
 
Dan toch terug begonnen aan The Kingkiller Chronicles, ook al weet ik dat de 3e nog niet uit is. Maar ik ben het verhaal al bijna helemaal vergeten en het is ook alweer 5 jaar geleden dat ik het heb gelezen denk ik.
Toch in mijn hoofd achter gebleven als één van de beste fantasy boeken die ik tot toen (en wss tot nu) had gelezen.

Nog een vraag terzijde. Ik heb namelijk sommige boeken die ik met plezier heb gelezen zoals Ranger's Apprentice en hele reeksen van Robin Hobb. Maar meestal lees ik dan veel (niet alle) boeken in die serie achter elkaar, om ze dan beu te hebben gelezen en nood te hebben aan een nieuwe wereld. Nu ben ik enkele jaren later en wil ik soms verder gaan in die serie, maar ik ben ook weer veel vergeten van de eerste boeken. Hoe lossen jullie dit op? Bestaan er goede summarries van de boeken? Ik zie het niet zitten om ze opnieuw te lezen en dan weer na 6 boeken het beu te zijn.
Dat 3e deel, hoe lang wachten we daar al niet op... :( Ik zou in ieder geval ook deel 1 en 2 moeten herlezen als 3e deel er zit aan te komen...
 
Dat 3e deel, hoe lang wachten we daar al niet op... :( Ik zou in ieder geval ook deel 1 en 2 moeten herlezen als 3e deel er zit aan te komen...
10 jaar blijkbaar :wallbash:
Maar inderdaad, altijd zo raar dat de eerste boeken zo vlot gaan en het daarna opeens stopt. Het stomme is dan ook dat ik het niet zou willen kopen, om zo de schrijvers onze frustratie te laten zien. Maarja, dat gaat dan weer niet lukken.
 
Laatst bewerkt:
Eentje om naar uit te kijken dit najaar!
Tot dusver enkel maar de eerste 4 gelezen, maar die waren wel heel aangenaam.


 
Het verbaasde me ergens dat hier in dit Fantasy topic voornamelijk gesproken wordt over de 'typische' mainstream fantasy reeksen. LOTR, WoT, Malazan, GoT, Kingkiller, Gentlemen Bastard, Lightbringer ... terwijl er zo veel meer is dan dat. Maar dit is uiteraard te verwachten want populaire oude reeksen worden aangeraden aan mensen die beginnen met Fantasy -> deze mensen gaan op hun keer dezelfde reeksen aanraden aan anderen.
De ziekte van tegenwoordig he. Martin, Rothfuss, Lynch,...
Niet echt. Martin heeft al 10 jaar geen nieuwe boek uitgebracht in ASoIaF, Rothfuss ook al 10 jaar niet meer en Lynch al 8 jaar niet meer. Dat noem ik echt niet tegenwoordig.
 
Terug
Bovenaan