2 keer heel Malazan? Heb jij geen kinderen???
Ik heb daar indertijd, wel in een periode dat ik niet superveel las, ongeveer een jaar over gedaan. Zeer vreemd gevoel als het dan uiteindelijk gedaan is. Al de boeken vloeien samen dus ik weet niet meer wat er beter of slechter was maar vond het over het algemeen heel de tijd heel goed eigenlijk. Al kon die Karsa ook wel op mijn zenuwen werken.
Die reeks heeft fantasy een beetje verpest voor mij want ligt imo verschillende niveaus hoger dan al de rest. Vooral qua schrijfstijl dan, wat voor mij wel belangrijk is. Al de andere fantasy die ik probeer voelt aan als kinderboeken. Wheel Of Time ligt hier al een tijdje klaar, ik ben benieuwd.


Die eerste toch ook? :unsure:
Een reread van Malazan zit er nu niet meer in nee :').

Op 9legacy zit/zat iemand die die reeks naar eigen zeggen meer dan 10 keer gelezen heeft. Weet wel niet meer wie.

Wheel of Time blijft mijn grote favoriet. Ik vind gewoon elk boek goed. Er zijn veel sidestories (voor sommigen veel te veel) maar imo is er niks filler aan. Alles heeft een doel. Enkel Perrin en de Aiel kon misschien korter :unsure:. Hoe sommige zaken gehint worden in een bepaald boek om dan opnieuw opgepikt te worden tien boeken later, ronduit geniaal.

Bij Malazan heb je toch vaak het gevoel dat Eriksson een paar keer heel zijn plot heeft omgegooid. Die wou eerst naar Rome, maar besloot dan naar Parijs te gaan, zoiets. Terwijl bij Jordan zijn er vele wegen, maar ze leiden van in het begin allemaal naar Rome.
 
Een reread van Malazan zit er nu niet meer in nee :').

Op 9legacy zit/zat iemand die die reeks naar eigen zeggen meer dan 10 keer gelezen heeft. Weet wel niet meer wie.

Wheel of Time blijft mijn grote favoriet. Ik vind gewoon elk boek goed. Er zijn veel sidestories (voor sommigen veel te veel) maar imo is er niks filler aan. Alles heeft een doel. Enkel Perrin en de Aiel kon misschien korter :unsure:. Hoe sommige zaken gehint worden in een bepaald boek om dan opnieuw opgepikt te worden tien boeken later, ronduit geniaal.

Bij Malazan heb je toch vaak het gevoel dat Eriksson een paar keer heel zijn plot heeft omgegooid. Die wou eerst naar Rome, maar besloot dan naar Parijs te gaan, zoiets. Terwijl bij Jordan zijn er vele wegen, maar ze leiden van in het begin allemaal naar Rome.
Kan het alleen maar eens zijn wat WoT betreft. Heb het zelf 4 keer gelezen en zal het waarschijnlijk na Malazan terug doen. Ik verheug me er al op om me te ergeren aan de TV serie.
 
Een reread van Malazan zit er nu niet meer in nee :').

Op 9legacy zit/zat iemand die die reeks naar eigen zeggen meer dan 10 keer gelezen heeft. Weet wel niet meer wie.

Dat zal ik dan wel geweest zijn. Ik kan enkel mezelf en Mini (enkele jaren terug) herinneren die aangaven zowel WoT als Malazan tegen de dubbele cijfers aan gelezen te hebben.
Geweldige series ook. Maar dat is gewoon mijn leesstijl, bij nieuwe releases in dezelfde serie, herlees ik de voorgaande boeken in de serie altijd. Nu bij Sanderson doe ik hetzelfde, wanneer ik Rythm of War koop, herlees ik eerst de vorige 3 boeken eer ik aan de RoW begin. Als die boeken me blijven boeien, zal dat dus best kunnen dat ik die uiteindelijk tegen 2030 ook tegen de 10 keer herlezen heb.

Snap niet je punt dat je geen reread meer kan doen nu. Je kan daar toch zoveel tijd aan besteden als je wenst? Vorig jaar (2019) heb ik WoT ook nog eens herlezen, en was daar mee bezig van April tot Juni. Elke avond paar uurtjes als de kleine al in bed ligt, op de bus naar werk/huis, etc. Ge komt er uiteindelijk wel relatief snel door, tenzij ge maar half uurke hier en half uurke daar de tijd hebt.
 
Is er zo weinig goede fantasy?
gDlIwb2.gif

Hoe bedoel je dit?
Omdat ik zulke grote boekenseries zo vaak heb herlezen? Toegegeven, de meeste herleesbeurten gebeurden in 2004-2008 en ik zat toen echt vast in die wereld. Als tiener had ik ook niet zoveel geld. Sinds 2012 heb ik beide boekseries maar tweemaal herlezen en heb ik mijn leeswereld wel gevoelig uitgebreid, desondanks ben ik wel van mening dat er geen enkele boekenserie in de buurt komt van beiden :)
 
Snap niet je punt dat je geen reread meer kan doen nu. Je kan daar toch zoveel tijd aan besteden als je wenst? Vorig jaar (2019) heb ik WoT ook nog eens herlezen, en was daar mee bezig van April tot Juni. Elke avond paar uurtjes als de kleine al in bed ligt, op de bus naar werk/huis, etc. Ge komt er uiteindelijk wel relatief snel door, tenzij ge maar half uurke hier en half uurke daar de tijd hebt.
Ha, het is van Mini dat ik het me herinnerde.

Onze oudste heeft het 's avonds zeer moeilijk om de slaap te vatten, tegen dat mijn vrouw of ik hem in slaap hebben gekregen en zin kamer zijn uit geraakt zit de avond er vaak al half op. En voor een reeks als Malazan wil ik toch echt elke dag een paar uur kunnen doorlezen, dat zit er nu gewoon niet meer in.

Ik ben trouwens hetzelfde hoor. Nieuw boek in een serie = reread. Enkel voor ASOIAF heb ik dat niet meer gedaan bij de laatste, want daar was het na de eerste drie echt wel bagger. Van Malazan zal ik zeker wel nog eens de eerste drie herlezen, gewoon omdat die -zo- goed zijn. Maar een volledige reread zit er niet meteen in. Ik zeg het, ik snap van die latere boeken nog altijd niet de helft en de goesting ontbreekt me om me weer door de verdere boeken te worstelen. Voor Wheel of Time kriebelt het wel om mij er nog eens aan te zetten.
Is er zo weinig goede fantasy?
gDlIwb2.gif
Zeker niet. Maar het is wel het genre bij uitstek waarbij verhalen over hele boekenreeksen worden verteld. Ik heb nu verschillende reeksen die allemaal wachten op een vervolg, en eenmaal zo een vervolg er dan komt dan doe je vaak een herlezing van de vorige boeken uit de reeks. Een Brando Sanderson die er telkens in slaagt om zowat binnen de twee jaar een vervolg neer te pennen is redelijk uniek. Voor veel boeken wacht je jaren op het vervolg (Scott Lynch, Martin, looking at you guys) en dan is een reread gewoon noodzakelijk.

Voor mij is dat nu ook een reden om me niet meteen op nieuwe reeksen te storten en wacht ik liever af tot er al wat vordering in zit. Binnenkort begin ik bijvoorbeeld eindelijk aan The Daevabad Trilogy.
Iemand de boeken van de zieners van Robin Hobb gelezen? Deze en de trilogie daarna, de boeken van de nar heb ik altijd geweldig gevonden.

Ja, grote fan van Hobb. Ik heb alles uit de Realm of the Elderlings gelezen. Doet er me aan denken dat ik haar Soldiers Son trilogie ook eindelijk eens in huis moet halen.
 
1) Van Malazan zal ik zeker wel nog eens de eerste drie herlezen, gewoon omdat die -zo- goed zijn. Maar een volledige reread zit er niet meteen in. Ik zeg het, ik snap van die latere boeken nog altijd niet de helft en de goesting ontbreekt me om me weer door de verdere boeken te worstelen.

2) Voor mij is dat nu ook een reden om me niet meteen op nieuwe reeksen te storten en wacht ik liever af tot er al wat vordering in zit. Binnenkort begin ik bijvoorbeeld eindelijk aan The Daevabad Trilogy.

1) Akkoord, al ligt voor mij het zwaartepunt wel in het midden van de serie nadat alles en iedereen geintroduceerd is geweest en het verhaal echt op gang komt. House of Chains, Midnight Tides met Tehol in Letheras en The Bonehunters + Reaper's Gale, voornamelijk dan de Malazans. Het einde in RG is echter een van de meest schokkende eindes die ik ooit gelezen heb, en boek 8 is gewoon pure afval. 9/10 vallen wel mee, maar toch niet meer op het niveau als in het midden van de serie.

2) Ga ik ook mee akkoord. Dat heeft mij de laatste maanden toch ook zwaar beinvloed in mijn keuzes. En dat allemaal dankzij GRR Martin, 10 jaar voor een vervolg wachten, nooit meer. Al heb ik de indruk dat de tijd van 10-delige series wat achter ons ligt. Tegenwoordig zie ik voornamelijk maar trilogieen, eventueel een paar 4- of 5-delige boekseries. Dat maakt het wat gemakkelijker om te kiezen.
 
Als ik House of Chains nog eens herlees, dan skip ik alles van Karsa. Ik vond dat eerste deel hersendodend saai.

Sanderson is toch goed op weg om naar zo'n 10-delige serie te gaan met zijn Stormlight Archive, maar die man is ook echt een fenomeen. Om de drie jaar stipt een nieuw boek in Stormlight Archive en sinds 2005 jaarlijks minstens (!) één boek uitgebracht. En alles blijft zo goed. Ik koop gewoon elk boek van die man.

Robert Jordan blijft mijn favoriete fantasy auteur, gewoon omdat niets voor mij de scope van Wheel of Time overtreft. Maar Sanderson is een zeer close second.
 
Ben zelf bezig aan de Mistborn reeks van Brandon Sanderson.
Laatste boek van 1e trilogy eind vorig jaar uitgelezen. Nu aan 1e boek van de sequels bezig (vindt 300 jaar later plaats).

De 1e 3 boeken (eigenlijk 6, telkens 2 delen) van The Stormlight Archive liggen ook op mij te wachten.
Ik weet nog wat te lezen dus :D

WoT ooit 1e boek van gelezen. Ik zou ook eens moeten herbeginnen met de 1e en dan meteen ook de rest lezen... So little time

Lezen jullie in het Engels of Nederlands eigenlijk?
Ik ben altijd voorstander om in het Engels te lezen, als het gaat om een Engelstalige auteur. Kwestie van nuances soms te begrijpen die bij een vertaling zouden kunnen verloren gaan, en vrije vertalingen wat te vermijden. (Nederlandse vertaling kost vaak ook het dubbel tov het originele Engelse boek).
 
Laatst bewerkt:
Ik zit 200 blz ver in Wheel of Time en dat is gewoon Lord Of The Rings?????????

Er zijn gelijkenissen omwille van de Myrddraal op het bospad, net zoals in LotR. En met de Aes Sedai die onwetende dorpbewoners op sleeptouw neemt en mysterieus is. Ook is op dat punt het verhaal van Good vs Evil nogal vrij simplistisch voorgesteld en is de trektocht/vlucht uit het dorp LotR geinspireerd. Naderhand begint het wel meer op zichzelf te staan en zijn er weinig echte gelijkenissen meer. Op een Gollum-cloon na dan (al is die dat imago ook wel ontgroeit in boek 2, sorry als dit een spoiler is).

Robert Jordan heeft in een interview eens gezegd dat dit op vraag van de publisher was, m.a.w. bewust, om zo wat familiariteit op te wekken bij de lezer. Uiteindelijk is dit eind jaren '80 geschreven en destijds was het wel meer een trend om verhalen wat op LotR te doen gelijken om lezers te lokken.
 
Ik ben van plan terug te beginnen lezen na een periode van bijna 20 jaar dat ik amper een boek heb vast gepakt..

Wat ik nu heb klaarliggen zijn de cliché reeksen:
- Game of Thrones reeks in het Engels (ongelezen)
- Harry Potter reeks in het Engels (ongelezen)
- LotR in het Nederlands (laatst gelezen 20j geleden)

Lezen de meesten hier nog echt boeken, of gebruiken jullie liever e-readers?

Stel ik wil een nieuwe boekenreeks in het genre van LotR, welke raden jullie dan aan? (van andere auteurs)
Het niveau van complexiteit van LotR zou ik graag aanhouden :), dus niet al te complex maar wel een medieval geinspireerde fantasywereld met voldoende lore om geloofwaardig te zijn.

edit: Ik zie hierboven net dat Wheel of Time hard op LotR trekt, is dat een aanrader?
 
Ik ben van plan terug te beginnen lezen na een periode van bijna 20 jaar dat ik amper een boek heb vast gepakt..

Wat ik nu heb klaarliggen zijn de cliché reeksen:
- Game of Thrones reeks in het Engels (ongelezen)
- Harry Potter reeks in het Engels (ongelezen)
- LotR in het Nederlands (laatst gelezen 20j geleden)

Lezen de meesten hier nog echt boeken, of gebruiken jullie liever e-readers?

Stel ik wil een nieuwe boekenreeks in het genre van LotR, welke raden jullie dan aan? (van andere auteurs)
Het niveau van complexiteit van LotR zou ik graag aanhouden :), dus niet al te complex maar wel een medieval geinspireerde fantasywereld met voldoende lore om geloofwaardig te zijn.

edit: Ik zie hierboven net dat Wheel of Time hard op LotR trekt, is dat een aanrader?

WoT is een aanrader, maar het is een "commitment", gezien het 14 boeken zijn.
Enkel het eerste boek vertoont sterke gelijkenissen met LotR, tegen het einde van boek 1 begint het echter aan een compleet eigen pad.
 
WoT is een aanrader, maar het is een "commitment", gezien het 14 boeken zijn.
Enkel het eerste boek vertoont sterke gelijkenissen met LotR, tegen het einde van boek 1 begint het echter aan een compleet eigen pad.
Maar de setting is een beetje gelijkaardig met LotR? Uiteraard een ander universum, maar ook met een verscheidenheid aan rassen en technologisch gezien gelijk met de Middeleeuwen?

Soit ik zal sowieso eerst mijn huidige boeken nog doorworstelen :)
 
Terug
Bovenaan