Ik zit 200 blz ver in Wheel of Time en dat is gewoon Lord Of The Rings?????????
De eerste hoofdstukken krijg je inderdaad een heel fel LOTR gevoel, da's waar. Ik herinner me dat ik bij mijn eerste lezing ook even de wenkbrauwen omhoog trok. Tegen het einde van boek 1 heeft het wel al zijn heel eigen weg gevonden en daarna is de enige overeenkomst met LOTR nog dat ze beiden high fantasy zijn.

Maar de setting is een beetje gelijkaardig met LotR? Uiteraard een ander universum, maar ook met een verscheidenheid aan rassen en technologisch gezien gelijk met de Middeleeuwen?

Soit ik zal sowieso eerst mijn huidige boeken nog doorworstelen :)

Ja ... maar dat kan je over zowat elk boek in het genre zeggen natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:
Ben 2 maanden (na jarenlang gezaag aan mijn oren van een vriend) aan de Malazan reeks begonnen.

Net boek 4 uit en heeft me nog geen moment verveeld. Echt een dikke aanrader tot nu toe.
 
WoT is héél aangenaam lezen en vind ik persoonlijk een van de absolute toppers in het genre. Maar het is niet echt iets dat ik zou aanraden aan iedereen.
Heel veel om te lezen met zijn 15 boeken, de boeken zelf zijn heel lijvig en als dusdanig ook heel veel verhaallijnen die echt heel diep worden uitgespit. Voor mij is da als muziek in de oren, maar net ook een van de struikelblokken voor lezers die eraan beginnen.

A song of ice and fire is dan iets "vriendelijker" vind ik. Ma GRRM schrijft zo traag dat ik soms denk dat de laatste boeken post mortem gaan moeten geschreven worden.


In WoT zijn de laatste boeken ook niet van Robert Jordan zijn hand trouwens, hij was toen overleden aan een ziekte. Maar ze zijn geschreven gebaseerd op zijn uitvoerige nota's.
 
In WoT zijn de laatste boeken ook niet van Robert Jordan zijn hand trouwens, hij was toen overleden aan een ziekte. Maar ze zijn geschreven gebaseerd op zijn uitvoerige nota's.

Het verschil ook tussen Martin en Jordan, Martin gaf al aan dat het echte verhaal met hem mee naar zijn graf gaat en hij geen soortgelijke tactiek heeft.
Goed, Jordan vocht dan ook tegen een langdurig aanslepende ziekte en overleed niet onverwachts. Hij kon de overdracht dus heel goed voorbereiden.

Martin heb ik al opgegeven. We wachten al 10 jaar op boek 6, evenveel als boek 4+5 samen (en dat was al heel lang) en die kwaliteit was toch heel betrekkelijk. Met GoT hebben we al een mogelijk einde gezien en dat was toch zeer teleurstellend.
Ik denk stiekem dat dat een van de redenen is waarom trilogieen weer zo populair zijn geworden.
 
Ik heb toch serieus gemengde gevoelens bij Malazan. De eerste pakweg 5 boeken vond ik bijna allemaal fantastisch, met Memories of Ice (boek 3) als absoluut hoogtepunt. Vanaf dan ging het bergaf. De laatste 3 boeken vond ik regelrecht afschuwelijk, wat best tegenvalt aangezien elk van die boeken tegen of boven de 1000 blz zit. Klassiek geval van een fantasy schrijver die absoluut een editor nodig had.
 
A song of ice and fire is dan iets "vriendelijker" vind ik.
Maar wel stukken slechter geschreven, met veel filler hoofdstukken die doodsaai zijn om te lezen en werkelijk niets maar dan ook niets bijbrengen aan het verhaal (Brienne, looking at you). Martin heeft echt zijn kruit volledig verschoten na boek 3, volgens mij ook de reden waarom die er zo lang over doet om nieuwe boeken te schrijven. Hij wil een epos schrijven alla Jordan, maar heeft gewoon die kwaliteiten niet. Zijn recentste boek was weer iets beter, maar eerlijk gezegd ... ik denk dat er in combinatie met het aflopen van GoT niemand nog echt zit te wachten op een vervolg.

Die eerste drie boeken waren top omdat hij er iets 'nieuws' in deed. Maar dan begon hij het uitmoorden van zijn hoofdpersonages behoorlijk hard uit te melken, waardoor het een beetje een one trick pony werd en het een emotionele binding met de personages in de weg begon te staan. Gecombineerd met het feit dat hij dan plots besloot de high fantasy toer op te gaan, hij het concept suspension of disbelief nog niet zou herkennen als je hem er mee om de oren slaat, doodsaaie filler hoofdstukken begon te schrijven, ...
 
Laatst bewerkt:
Ik heb toch serieus gemengde gevoelens bij Malazan. De eerste pakweg 5 boeken vond ik bijna allemaal fantastisch, met Memories of Ice (boek 3) als absoluut hoogtepunt. Vanaf dan ging het bergaf. De laatste 3 boeken vond ik regelrecht afschuwelijk, wat best tegenvalt aangezien elk van die boeken tegen of boven de 1000 blz zit. Klassiek geval van een fantasy schrijver die absoluut een editor nodig had.

The Bonehunters was toch ook fantastisch? Reaper's Gale was ook heel goed.
De laatste 3 boeken (met Toll the Hounds als hoogtepunt, ironisch dat net dat het langste boek in de serie is) waren inderdaad heel slecht. Erikson zijn vader was gestorven tussen RG en TtH en dat heeft naar het schijnt een grote impact op hem gehad, je merkt dat ook in TtH dat hij toch literair een stuk anders is beginnen schrijven.
Daarom ook dat zijn Tiste Andii trilogie een grote flop is geworden, hij heeft zelfs het 3e boek geannuleerd omdat de sales van de eerste 2 zo gigantisch slecht waren.
Hij hoopt nu dat met de start van zijn Karsa-trilogie, hij de sales wat kan aanzwengelen.
 
The Bonehunters was toch ook fantastisch? Reaper's Gale was ook heel goed.
De laatste 3 boeken (met Toll the Hounds als hoogtepunt) waren inderdaad heel slecht. Erikson zijn vader was gestorven tussen RG en TtH en dat heeft naar het schijnt een grote impact op hem gehad, je merkt dat ook in TtH dat hij toch literair een stuk anders is beginnen schrijven.
Daarom ook dat zijn Tiste Andii trilogie een grote flop is geworden, hij heeft zelfs het 3e boek geannuleerd omdat de sales van de eerste 2 zo gigantisch slecht waren.
Hij hoopt nu dat met de start van zijn Karsa-trilogie, hij de sales wat kan aanzwengelen.
Je kan gelijk hebben, The Bonehunters heb ik volgens mijn Goodreads nog een hoge score gegeven, dus de eerste 6 boeken ipv 5 dan. :) Reaper's Gale vond ik blijkbaar ok (3 sterren). Maar die laatste 3... Ik herinner mij die als honderden pagina's vol interne monologen; elk personage was een filosoof geworden. Ik kan er begrip voor opbrengen dat zijn persoonlijke situatie daar een enorme impact op had, maar voor de nietsvermoedende lezer helpt dat de zaak niet vooruit.

Mijn honger naar verdere Malazan reeksen was in elk geval voorbij. Ik ben zelfs niet meer aan de reeks van Esslemont begonnen, hoewel dat een andere schrijver is. Ik wou even niets meer horen of zien van het Malazan-universum. En een Karsa-trilogie? No thanks! :LOL:
 
Ik heb de eerste twee boeken gelezen van zijn Tiste Andii trilogie. Het eerste was nog enigszins te doen, maar door de tweede heb ik me echt moeten doorworstelen. Voor een Karsa-trilogie pas ik zeker, door die zijn hoofdstukken heb ik me ook steeds moeten worstelen.
 
Mijn honger naar verdere Malazan reeksen was in elk geval voorbij. Ik ben zelfs niet meer aan de reeks van Esslemont begonnen, hoewel dat een andere schrijver is. Ik wou even niets meer horen of zien van het Malazan-universum. En een Karsa-trilogie? No thanks! :LOL:

De boeken van Esslemont zijn een pak anders, en zijn veel meer actiegericht. Ze lezen een stuk vlotter, en zijn (op 1 uitzondering na) ook allemaal een stuk dunner en minder zwaar tout-court. Max 500 pagina's, met maar een handvol personages met aparte verhaallijnen. Ik heb ze altijd met veel plezier gelezen.
 
Ben zelf bezig aan de Mistborn reeks van Brandon Sanderson.
Laatste boek van 1e trilogy eind vorig jaar uitgelezen. Nu aan 1e boek van de sequels bezig (vindt 300 jaar later plaats).

De 1e 3 boeken (eigenlijk 6, telkens 2 delen) van The Stormlight Archive liggen ook op mij te wachten.
Ik weet nog wat te lezen dus :D

WoT ooit 1e boek van gelezen. Ik zou ook eens moeten herbeginnen met de 1e en dan meteen ook de rest lezen... So little time

Lezen jullie in het Engels of Nederlands eigenlijk?
Ik ben altijd voorstander om in het Engels te lezen, als het gaat om een Engelstalige auteur. Kwestie van nuances soms te begrijpen die bij een vertaling zouden kunnen verloren gaan, en vrije vertalingen wat te vermijden. (Nederlandse vertaling kost vaak ook het dubbel tov het originele Engelse boek).
Stormlight Archive is zeker de moeite waard. Ben nu ook de boeken opnieuw aan het lezen als voorbereiding op Rhythm of War.
 
Buiten het feit dat daar meestal een happy end is is dat nu wel absoluut geen fantasy.

wel goed geschreven en lezen zeer vlot weg.
 
Ik heb de eerste twee boeken van zijn Kingsbridge serie gelezen, en die zijn geweldig. Maar dat is gewoon historische fictie en heeft niets met Fantasy te maken uiteindelijk.
 
I know I know, stond op moment van typen voor mijn boekenkast, daarom gewoon de vermelding.

On topic terug dan maar.

De grijze jager van John Flanagan is ook een serie die altijd durf aanbevelen.
 
Wheel of Time boek 1 is uit en daar zal het bij blijven denk ik, tenzij dit echt niet representatief was voor de rest van de serie. Als 13-jarige zou ik dit fantastisch gevonden hebben maar zonder jeugdig enthousiasme of nostalgische gevoelens was het een oefening in frustratie. Op geen enkel moment inttrigerend, origineel of onvoorspelbaar en 3 keer te lang.
wel

a) het is niet echt representatief (ook met reden, is zo geschreven omdat er anders geen uitgever te vinden was)
b) ik vind het altijd moeilijk om van een boek van 30 jaar geleden te zeggen dat het niet origineel is. Als je lotr nu leest na een hoop andere fantasy te lezen dan is het ook 'lol good vs evil, elfjes, orcs en tovenaars'
 
Wheel of Time boek 1 is uit en daar zal het bij blijven denk ik, tenzij dit echt niet representatief was voor de rest van de serie. Als 13-jarige zou ik dit fantastisch gevonden hebben maar zonder jeugdig enthousiasme of nostalgische gevoelens was het een oefening in frustratie. Op geen enkel moment inttrigerend, origineel of onvoorspelbaar en 3 keer te lang.
Het eerste boek is inderdaad niet echt representatief. Het tempo daalt en zakt per boek, en soms zelfs binnen het boek zelf. Zeker boek 4 en 5 zijn heel goed.

Maar als tempo echt een struikelblok is, dan is WoT idd geen gepaste keuze (gezien de reeks 14 boeken is).
Update: begonnen aan boek 2


Maar alle ideeën komen gewoon rechtstreeks uit lotr :p Het is echt wel meer dan verwijzing of homage. Toen hij plots met een ent afkwam waarme ze dan door moria trekken achtervolgd door gollum ben ik toch eens gaan nakijken of ik niet per ongeluk een parodie aan het lezen was.
En allemaal goed en wel, op zich moet het niet per se origineel zijn, maar het is ook gewoon geen aangemame leeservaring. Hij herhaalt zichzelf eindeloos en maakt zijn punten met de subtiliteit van mijn oma die vindt dat ik mijn huis moet kuisen. Compleet gebrek aan respect voor de intelligentie van de lezer.

Maar goed, als ik het oneens ben met een groot deel van de wereld ga ik er meestal vanuit dat het aan mij ligt dus hij krijgt nog een kans.
Je zult zien dat vanaf boek 2 en 3 het verhaal een hele andere richting uitgaat dan enig ander fantasy dat ik al gelezen heb.
 
Update: begonnen aan boek 2


Maar alle ideeën komen gewoon rechtstreeks uit lotr :p Het is echt wel meer dan verwijzing of homage. Toen hij plots met een ent afkwam waarme ze dan door moria trekken achtervolgd door gollum ben ik toch eens gaan nakijken of ik niet per ongeluk een parodie aan het lezen was.
En allemaal goed en wel, op zich moet het niet per se origineel zijn, maar het is ook gewoon geen aangemame leeservaring. Hij herhaalt zichzelf eindeloos en maakt zijn punten met de subtiliteit van mijn oma die vindt dat ik mijn huis moet kuisen. Compleet gebrek aan respect voor de intelligentie van de lezer.

Maar goed, als ik het oneens ben met een groot deel van de wereld ga ik er meestal vanuit dat het aan mij ligt dus hij krijgt nog een kans.
Nu ben ik niet zeker of je Loial of de 'Green man' bedoelt. Gollum = Padan Fain? In boek 1 kan ik de gelijkenis mss nog wel zien, maar Padan Fain is veel complexer dan Gollum imo :p

Maar goed ik ben en grote WoT fan, dus ik ga u niet proberen overtuigen. Probleem met (veel) fantasy reeksen is ook dat ze veel herhalen doorheen de boeken imo, heeft waarschijnlijk iets te maken met dat tussen boek 1 en het laatste vaak 10-30 jaar zit. Denk dat in de eerste helft van boek 1 iemand zit die opduikt in boek 6 of 7 en dan nog eentje die in het laatste of voorlaatste boek terug komt voor mss een halve bladzijde.
 
Nu ben ik niet zeker of je Loial of de 'Green man' bedoelt. Gollum = Padan Fain? In boek 1 kan ik de gelijkenis mss nog wel zien, maar Padan Fain is veel complexer dan Gollum imo :p

Maar goed ik ben en grote WoT fan, dus ik ga u niet proberen overtuigen. Probleem met (veel) fantasy reeksen is ook dat ze veel herhalen doorheen de boeken imo, heeft waarschijnlijk iets te maken met dat tussen boek 1 en het laatste vaak 10-30 jaar zit. Denk dat in de eerste helft van boek 1 iemand zit die opduikt in boek 6 of 7 en dan nog eentje die in het laatste of voorlaatste boek terug komt voor mss een halve bladzijde.
Het rare is dat Wheel of Time zich maar over een periode van een drietal jaar afspeelt.
 
Terug
Bovenaan