Naar aanleiding van de vermelding van oa Goodkind en verwijzingingen naar "oude" reeksen: nog lezers die hun draai moeilijk vinden tegenwoordig omdat de typische (high) sword&sorcery fantasy gewoon te cliché is om nog echt leesbaar te zijn maar moderne schrijvers dan precies ook weer te hard hun best doen om ruw en gritty te zijn zonder reden.

Pas op he, ik lees nog altijd veel en er zijn zeker nog schrijvers die mij kunnen boeien maar het aantal dat mij tegenwoordig nog echt doet "verstommen" met een diepe wereld of echt een meeslepend en origineel erhaal is maar pover.
Veel te vaak heb ik halverwege zoiets van meh, been there, done that...
 
Ik lees te weinig moderne Fantasy tegenwoordig om daar echt over te oordelen. Ik heb die afslag wat gemist. Meeste Fantasy wat ik lees is minstens 5-10 jaar oud, op de Stormlight Archives van Sanderson en de Malazan boeken van Esslemont na.
Hetgeen ik de afgelopen 2 jaar gelezen heb (sinds ik weer Fantasy begon te lezen na enkele jaren droogte), was alleszins goed tot zeer goed: McClellan - Powder Mage, R Scott Bakker - The Prince of Nothing, Glen Cook - The Black Company, KJ Parker - The Siege, Brian Staveley - Unhewn Throne, Joe Abercrombie - First Law, Esslemont - Path to Ascendancy, Lawrence - Broken Empire

Persoonlijk vind ik Sword&Sorcery / Heroic/High Fantasy nu ook niet te cliche om leesbaar te zijn, Goodkind is gewoon een slechte schrijver :D Af en toe wat lichtpunten, maar toch veel afval.
Las enkele jaren terug toch met heel veel plezier Michael Moorcock's Elric en ook RA Salvatore viel best te pruimen de eerste 6 boeken (daarna is het gewoon rinse and repeat).
 
Mja, gezien het schrijfritme van de meeste schrijvers (1 boek/2jaar) en de trage evoluties in literatuur klasseer ik alles van de voorbije 10j eigenlijk wel onder moderne fantasy.
Waarschijnlijk ook wel omdat ik in het genre gerold ben met de typische schrijvers/stijl uit de jaren '80 of eerder. Conan, Midkemia(Feist), Weiss&Hickman, Eddings, D&D boeken, vroege Warhammer,....
Het heeft redelijk lang geduurd om die backlog bij te lezen zeker :D
 
Weiss&Hickman staat al 15 jaar op mijn lijst. Heb de eerste boeken van DragonLance gelezen maar achteraf nooit verder gegaan. Hoewel ik geen zin heb om tientallen DL te gaan lezen, heb ik over de Twin trilogie toch veel goeie dingen gehoord. En hun Deathgate Cycle staat ook op de lijst.
 
Nee, raar genoeg nooit aan begonnen. Ik denk dat de gemiddelde score onder 4 sterren op goodreads mij heeft tegengehouden om er aan te beginnen :rolleyes:
Maar zal deze dan toch eens vastnemen.
En wat vond je? (Aan je waardering te zien goed?)
 
The Bonehunters uit \o/ It's all coming together

Natuurlijk had ik Reaper's gale nog niet besteld.. dus nu weet ik niet echt wat ik ga lezen tot dat hier toekomt. Ondertussen ook de 3 van de Poppy War besteld.

Eens zien of ik wat discworld vind ergens.
Reaper's Gale zondag uitgelezen. En net aan Toll the hounds begonnen. Nog 3 te gaan, maar aan dit tempo ga ik dit jaar niet meer aan Rythm of War kunnen beginnen :p
 
Is er iemand bezig aan Rythm of War?
De vorige delen ben ik doorheen gevlogen, maar deze kost toch wat moeite...
 
Ik! Net begonnen. Het gaat hier ook wat moeizamer, maar da's voor een deel ook omdat ik nu op een maand of twee achtereenvolgens The Way of Kings, Warbreaker, Words of Radiance, Edgedancer, Oathbringer en Dawnshard heb gelezen. Een beetje een overload aan Cosmere en Sanderson :').
 
Dan is jouw leestempo toch wel indrukwekkend, allemaal kleppers zijn het :D
Ik heb Warbreaker geskipt, maar de rest ook meegenomen. Het Cosmere gebeuren volg ik niet helemaal, al heb ik wel Mistborn ook gelezen maar het is nu niet zo dat ik zoek naar alle links tussen alles, misschien is dat een reden dat ik in RoW minder ingezogen ben :p

Ik vond SA tot nu echt zo goed, maar nu valt de hype wat stil voor me :p
 
Dan is jouw leestempo toch wel indrukwekkend, allemaal kleppers zijn het :D
Ik heb Warbreaker geskipt, maar de rest ook meegenomen. Het Cosmere gebeuren volg ik niet helemaal, al heb ik wel Mistborn ook gelezen maar het is nu niet zo dat ik zoek naar alle links tussen alles, misschien is dat een reden dat ik in RoW minder ingezogen ben :p

Ik vond SA tot nu echt zo goed, maar nu valt de hype wat stil voor me :p
Ja awel, eigenlijk had ik voor ik aan RoW begon ook nog eens een reread moeten doen van Mistborn wegens een toch redelijk grote tie-in maar da's wel een grote ommetoer.

Mijn enige zorg op dit moment is dat hij nog 6 volwaardige novels (en een resem novella's) heeft gepland in Stormlight Archive, terwijl ik in Oathbringer al een beetje het gevoel had dat we naar het einde toe aan het werken waren. Ik weet wel dat boek 5 een afronding moet betekenen van de huidige reeks en boek 6 een serieuze tijdssprong zal maken. Maar toch. Enfin, ik zit nog maar in het begin van RoW, dus benieuwd waar Sanderson mij gaat meenemen nu :)
 
Ik heb al een paar keer geprobeerd om Oathbringer te lezen. Ik had het boek cadeau gekregen als een gigantische Hardback en ook zo beginnen lezen maar dit leest echt zo onhandig en dan maar gestopt. Paar maanden geleden de e-book gekocht en nog eens een poging gewaagd en ook hier weer gestrand omdat ik te kampen had met vermoeidheid door medische reden en ik echt amper iets gelezen kreeg. Misschien moet ik nog eens een poging wagen nu dat ik me wat beter voel.

Ik vond de voorgaande boeken echt goed net zoals alle andere dingen die ik van Sanderson heb gelezen.
 
Ik heb het in mijn hoofd dat boeken 1-5 en 6-10 van SA quasi twee verschillende series zullen zijn maar in dezelfde wereld en lore enzo
Zit momenteel op 60% ongeveer.

@Aprella Oathbringer is de moeite, doorzetten en je zult beloond worden!
Ik lees ze ook op een e-reader. Het nadeel is dan wel dat de kaartjes en tekeningen minder uit de verf komen :p
 
Ik ben nu bezig aan het laatste boek van John Gwinne's The faithful and the Fallen.
Leest heel vlot, best wel spannend en goed geschreven, helaas niet echt origineel en de paar originele concepten worden niet diep genoeg uitgewerkt (goed/kwaad en de perceptie ervan) naar mijn mening. Ook weinig uitdieping van de wereld in combinatie met (heel) veel oppervlakkige personages zodat ik soms echt gewoon niet meer weet wie wie is (en dan heb ik de boeken rlfs bck-to-back gelezen over 2 maand tijd, zonder echt tijd tussen). De schrijver is ook een grote fan van anticlimax,regelmatig veel build-up die dan nergens toe leidt.
Een aanrader voor wie een leuk, luchtig verzetje zoekt maar niet veel meer als dat.
 
Na zowat alles gelezen te hebben van Sanderson, eindelijk begonnen aan The Wheel of Time.
De eerste 4 boeken aan een sneltrein tempo uitgelezen maar halverwege boek 5 stilgevallen en iedere keer dat ik het terug wil lezen geraak ik maar een paar paginas ver voordat ik het weer neerleg... Iemand tips om over zo een "readers block" te geraken?

Ik vond de eerste 4 boeken alvast echt goed, en boek 5 voor zover ik gelezen heb eigenlijk ook!
 
Naast je vraag, excuses, maar wat vond je van Stormlight 4, RoW?
Dat is de "zowat" in mijn antwoord haha. Die heb ik nog niet gelezen! Staat wel al op de e reader maar wil eerst nog eens een reread van de vorige drie doen en mistborn (zowel de eerste trilogy als de Wax and Wayne boeken, want daar komt ook binnenkort een nieuwe van uit geloof ik).
 
Terug
Bovenaan