The Green Bone Saga door Fonda Lee: "The Kaul family is one of two crime syndicates that control the island of Kekon. It's the only place in the world that produces rare magical jade, which grants those with the right training and heritage superhuman abilities.
The Green Bone clans of honorable jade-wearing warriors once protected the island from foreign invasion--but nowadays, in a bustling post-war metropolis full of fast cars and foreign money, Green Bone families like the Kauls are primarily involved in commerce, construction, and the everyday upkeep of the districts under their protection. When the simmering tension between the Kauls and their greatest rivals erupts into open violence in the streets, the outcome of this clan war will determine the fate of all Green Bones and the future of Kekon itself."

Denk Aziatische godfather. De afsluiter van de trilogie komt in September uit. Te beginnen met Jade City.

Dragon Mage door ML Spencer: Geweldige stand-alone ode aan fantasy van de jaren 80, met een modern laagje verf en een autistisch hoofdpersonage. Ookal is deze 981 pagina's, zo voelt hij zeker niet aan.

Ash and Sand trilogie door Richard Nell: "A deformed genius plots vengeance while struggling to survive. A wastrel prince comes of age, finding a power he never imagined. Two worlds are destined to collide. Only one can be king."

Enorm duistere boek. Deze zou ik zeker niet aanraden als je graag fantasy leest die redelijk 'blij' is. Het hoofdpersonage is gruwelijk intrigerend. Te beginnen met Kings of Paradise.

Licanius Trilogy door James Islington: "It has been twenty years since the end of the war. The dictatorial Augurs—once thought of almost as gods—were overthrown and wiped out during the conflict, their much-feared powers mysteriously failing them. Those who had ruled under them, men and women with a lesser ability known as the Gift, avoided the Augurs' fate only by submitting themselves to the rebellion's Four Tenets. A representation of these laws is now written into the flesh of any who use the Gift, forcing those so marked into absolute obedience."

Deze gebruikt wel wat standaard fantasy tropes, maar ze zijn zo goed uitgewerkt! Alsook, alles komt hier subliem samen in de afsluiter van de trilogie. Te beginnen met The Shadow of What Was Lost

The Burning door Evan Winter: "The Omehi people have been fighting an unwinnable fight for almost two hundred years. Their society has been built around war and only war. The lucky ones are born gifted. One in every two thousand women has the power to call down dragons. One in every hundred men is able to magically transform himself into a bigger, stronger, faster killing machine. Everyone else is fodder, destined to fight and die in the endless war. Young, gift-less Tau knows all this, but he has a plan of escape. He's going to get himself injured, get out early, and settle down to marriage, children, and land. Only, he doesn't get the chance. Those closest to him are brutally murdered, and his grief swiftly turns to anger. Fixated on revenge, Tau dedicates himself to an unthinkable path. He'll become the greatest swordsman to ever live, a man willing to die a hundred thousand times for the chance to kill the three who betrayed him."

Een geweldig wraak-verhaal met een verfrissende setting. Te beginnen met The Rage of Dragons. 2/4 boeken zijn momenteel uit.

A Brightness Long Ago door Guy Gavriel Kay (of een van zijn klassiekers als The Lions of Al-Rassan, Tigana, ...): Low fantasy geinspireerd door bepaalde historische periodes van onze wereld. Deze speelt zich af in het Renaissance Italie. Geen "je moet de wereld redden van het kwaad". Geweldige personages. Aangrijpend.

China Mountain Zhang door Maureen F McHugh: "With this groundbreaking novel, Maureen F. McHugh established herself as one of the decade's best science fiction writers. In its pages, we enter a post-revolution America, moving from the hyper-urbanized eastern seaboard to the Arctic bleakness of Baffin Island; from the new Imperial City to an agricultural commune on Mars. The overlapping lives of cyber-kite fliers, lonely colonists, illicit neural-pressball players, and organic engineers blend into a powerful, taut story of a young man's journey of discovery. This is a macroscopic world of microscopic intensity, one of the most brilliant visions of modern SF."

Dit gaat over hoe een homoseksuele man van Chinese afkomst door het leven worstelt in een toekomstige sinocentrische wereld. Was zijn tijd ver vooruit. Mag gerust bekend staan als klassieker.

---
Hopelijk zit er een aanrader bij voor iedereen.
 
Voel je vrij om suggesties te doen!

Omdat je het toch vraagt, al moet ik eerlijk zeggen dat ik nog nooit over Malazan gehoord heb.

Een aantal fantasy-reeksen die nog niet vernoemd zijn en die ik (persoonlijk) wel de moeite waard vind. Sommige auteurs zijn al minder bekend dan de andere.

Shannara van Terry Brooks (zowel de originele trilogie als drie vervolgen, De Reis van de Jerle Shannara, Het Erfgoed... en De Hoge Druïde...). Er zijn er nog maar die heb ik niet of niet gelezen.
Heugenis, Smart en het Sterrenzwaard (Memory, Sorrow and Thorn) van Tad Williams
Shadowmarch, eveneens van Tad Williams (4 delen)
De Poort des Doods-cyclus van Margaret Weiss & Tracy Hickman (7 boeken)

Eerder urban-fantasy dan de pure vorm:

The Dresden-files van Jim Butcher over de enige tovenaar-detective in hedendaags Chicago die misdaden oplost met alles wat hij min of meer tegenkomt (vampieren, weerwolven, feeën, geesten en dergelijke). Momenteel al 17 boeken en twee collecties korte verhalen.
Sandman Slim van Richard Kadrey over een een man met magische krachten die wordt opgeofferd en na letterlijk de hel te hebben overleefd terugkeert naar L.A. om wraak te nemen. Een type anti-held pur sang. Momenteel 11 boeken.
Beide reeksen zijn afzonderlijke verhalen, maar opvolgend en met terugkerende personages.

The Invisible Library - Genevieve Cogman. Over een spionne die voor die onzichtbare bibliotheek werkt en boeken steelt in werelden in dit universum. De werelden lijken min of meer allemaal op de onze, met hier en daar verschillen (19e eeuws Victoriaans tijdperk, Amerika van in de jaren '20, Venetië waar het altijd carnaval is). De werelden worden min of meer gecontroleerd door ofwel draken (ook in mensvorm) die voor orde staan en Fae, die voor chaos staan. Beiden kunnen elkaar wel niet luchten.

Earthsea - Ursula K. Le Guin (enkel boek 1 van 4 gelezen)

Nog een aantal reeksen/ boeken die ik heb, maar nog niet gelezen:

The Belgariad (5 boeken) en Tamuli (3 boeken) - David Eddings
Temeraire (9 boeken) - Naomi Novik
Gormenghast Trilogy - Mervyn Peake
Majipoor - Robert Silverberg
 
@Mountain-Djinn Veel van de boeken die je opnoemt, worden tegenwoordig veel besproken op YouTube, en ook op Goodreads/Reddit komen ze vaak terug voor in de Recommendations threads. Ik kan ze zelf aan niemand aanraden omdat ik ze nog niet gelezen heb. Ik heb een een wishlist van 100+ boeken m.b.t. Fantasy (en ik probeer tegenwoordig ook andere boeken te lezen) en aan een gemiddeld tempo van 30 boeken per jaar, wordt die lijst enkel maar groter ipv kleiner. Meeste van de boeken die je opnoemt, staan ook op de Wishlist :)

Al zou ik tegenwoordig toch ook eerder Mark Lawrence, Brian Staveley en Brian McClellan aanraden ipv Jordan en Erikson, omdat trilogieen nu eenmaal toegankelijker zijn. Het tijdperk van de series met dubbele digits in volumes is weer even achter ons (op Sanderson na). En de Broken Empire trilogie van Mark Lawrence is gewoon geweldig goed natuurlijk :)

@Yulquen Eindelijk iemand die Terry Brooks aanraadt! Heel vaak gelezen als tiener, vooral De Elfstenen en Het Erfgoed van Shannara heb ik met plezier herlezen, nu nog. De rest van de boeken was iets te opzichtig LotR-geinspireerd en kon me minder smaken. Verder dan de Reis van Shannara ben ik uitendelijk niet geraakt.
Memory, Sorrow and Thorn heb ik eindelijk 2-3 jaar terug uitgelezen, geen spijt van gehad. Goeie serie.
De Poort des Doods staat net zoals Dragonlance al bijna 15 jaar op de Wishlist, maar het komt er gewoon niet van :D
De rest niet gelezen, op de Belgariad na maar dat is al bijna 20 jaar geleden en kan me er weinig van herinneren. Is geloof ik wel meer traditionele Fantasy met een queeste om "Evil" te verslaan, en de queeste overheerst heel de verhaallijn.
 
Van deze lijst heb ik zelf de tweede Shannara trilogie, Heugenis Smart en het Sterrenzwaard, Earthsea, De Poort des Doods en Tamuli gelezen en de enige die ik daar onmiddellijk van ga aanraden is Earthsea. De tweede Shannara vond ik echt relatief generische fantasy (mss dat de originele trilogie beter is, maar nooit gelezen). Ook Tamuli is wel aangenaam leesvertier, maar niet iets dat ik als klassieker zou beschouwen. De Poort Des Doods vond ik wel nog goed, maar niet op het niveau van Earthsea

Heugenis is wel al zeer lang geleden, maar ik heb niet direct de behoefte om hem opnieuw te zien.

Wat voor mij nog mogelijke aanraders zijn:
Alles van Conan door Robert E. Howard of Robert Jordan
de Aquasilva trilogie door Anselm Audley heb ik zeer graag gelezen, maar is intussen ook weer vele jaren gelden.
Ik heb zelf ook een aantal boeken gelezen van Shadows of the Apt van Adrian Tchaikovsky. Dat is wel een interessant uitgewerkte wereld, maar ik heb ze niet allemaal gelezen (en zelfs diegene die ik heb niet in de goede volgorde, dus kan niet de gehele reeks becommentariëren.
 
A Brightness Long Ago door Guy Gavriel Kay (of een van zijn klassiekers als The Lions of Al-Rassan, Tigana, ...): Low fantasy geinspireerd door bepaalde historische periodes van onze wereld. Deze speelt zich af in het Renaissance Italie. Geen "je moet de wereld redden van het kwaad". Geweldige personages. Aangrijpend.

In Tigana zit toch een behoorlijke scheut magie/fantasy. Bedoel je niet "Een Lied Voor Arbonne"?
Ik vind zijn The Fionavar Tapestry trilogie trouwens ook echt top. Meer standaard high-fantasy, maar tegelijkertijd wel prachtig geschreven. En heel dat verhaal (net zoals bij Tigana) ademt een onmetelijk oer-verdriet uit. Moeilijk te omschrijven maar laat u dat niet afschrikken, het maakt het net een prachtige leeservaring.
 

Als je deze bibliotheek afgaat voor de boeknamen dan denk ik dat je wel even zoet bent en leuk om ideetjes op te doen voor wat is het volgende boek :p.

Heb er al wel een redelijk groot gedeelte van gelezen in mijn jongere jaren. Ben tegenwoordig minder een boeklezer.
 

Als je deze bibliotheek afgaat voor de boeknamen dan denk ik dat je wel even zoet bent en leuk om ideetjes op te doen voor wat is het volgende boek :p.

Heb er al wel een redelijk groot gedeelte van gelezen in mijn jongere jaren. Ben tegenwoordig minder een boeklezer.

Leuk overzicht, een hoop oudere Fantasy die ik al vergeten was. Bij deze weer op de lijst gezet.
 

Als je deze bibliotheek afgaat voor de boeknamen dan denk ik dat je wel even zoet bent en leuk om ideetjes op te doen voor wat is het volgende boek :p.

Heb er al wel een redelijk groot gedeelte van gelezen in mijn jongere jaren. Ben tegenwoordig minder een boeklezer.
Dju. Ik ben op zoek naar de dwergen reeks aangezien ze op de meeste plaatsen 20-30€ per boek kosten. Jammer dat bijna alles is uitverkocht :(
 
In het Engels lezen, staan heel goedkoop op Amazon.
Ik het al overwogen. Ik doe dit voor de warhammer boeken (geen keuze daar), maar geef toch voorkeur aan Nederlandstalige boeken. Dat leest gewoonweg vlotter. Tweedehands of nieuw maakt me niet zo veel uit. Soms ga ik wat wroeten in de bib om zo nieuwe zaken te ontdekken.
 
10 jaar blijkbaar :wallbash:
Maar inderdaad, altijd zo raar dat de eerste boeken zo vlot gaan en het daarna opeens stopt. Het stomme is dan ook dat ik het niet zou willen kopen, om zo de schrijvers onze frustratie te laten zien. Maarja, dat gaat dan weer niet lukken.
Heb je "A Slow regard of silent Things" gelezen? Ik vind dat zo'n pareltje nie normaal.
 
Heb je "A Slow regard of silent Things" gelezen? Ik vind dat zo'n pareltje nie normaal.
Nee, raar genoeg nooit aan begonnen. Ik denk dat de gemiddelde score onder 4 sterren op goodreads mij heeft tegengehouden om er aan te beginnen :rolleyes:
Maar zal deze dan toch eens vastnemen.
 
Ik het al overwogen. Ik doe dit voor de warhammer boeken (geen keuze daar), maar geef toch voorkeur aan Nederlandstalige boeken. Dat leest gewoonweg vlotter. Tweedehands of nieuw maakt me niet zo veel uit. Soms ga ik wat wroeten in de bib om zo nieuwe zaken te ontdekken.
Bij mij is het juist andersom, eenmaal je gewend bent aan Engelstalig wil je niet meer terug en vind ik het zelfs frustrerend als ik boeken op 2dehands in het Nederlands zie staan.
Aan de andere kant is het wel weer veel goedkoper om ze zelfs nieuw te kopen of op een piraten manier te vinden :rolleyes:
 
Nee, raar genoeg nooit aan begonnen. Ik denk dat de gemiddelde score onder 4 sterren op goodreads mij heeft tegengehouden om er aan te beginnen :rolleyes:
Maar zal deze dan toch eens vastnemen.

Ik kan me inbeelden dat niet iedereen (ook niet alle Rothfuss-fans) het fantastisch vinden. Het is een specialer boekje, maar ik vond het ook wel geweldig moet ik zeggen.
 
Words of radiance van The stormlight archive net uit. Toch wel compleet hooked. Wil de andere boeken er ook zo snel mogelijk doorvlammen, maar wil ze tegelijkertijd wat sparen omdat de andere boeken nog niet uit zijn :unsure:
 
Words of radiance van The stormlight archive net uit. Toch wel compleet hooked. Wil de andere boeken er ook zo snel mogelijk doorvlammen, maar wil ze tegelijkertijd wat sparen omdat de andere boeken nog niet uit zijn :unsure:
tegen dat de volgende uitkomt kan je ze weer herlezen =)
 
The Bonehunters uit \o/ It's all coming together

Natuurlijk had ik Reaper's gale nog niet besteld.. dus nu weet ik niet echt wat ik ga lezen tot dat hier toekomt. Ondertussen ook de 3 van de Poppy War besteld.

Eens zien of ik wat discworld vind ergens.
 
Ergens gelezen dat Goodkind vorig jaar gestorven is, wat me triggerde om zijn boeken nog eens te gaan lezen. Boek 1 overgeslagen omdat het kak is, boek 2 en boek 3 zijn relatief te pruimen als je op voorhand weet dat een groot gedeelte kut is en je het gewoon kan skippen zonder problemen. Boek 4 en 6 zullen nog gelezen worden. Boeken 5, 7 en 8 zijn ook helemaal kak dus die worden overgeslagen. Boeken 9, 10 en 11 kan ik me minder goed herinneren. Volgens mij waren die ook niet zo goed, maar ik vond het hele Ja'La dh Jin-gedeelte wel vrij aangenaam om te volgen dus dat zal ik dan ook wel gaan herlezen, al vermoed ik dat grote gedeeltes geskipped zullen worden.

Infantiele dialogen en "slimme" personages die de ene domme beslissing na de andere nemen, puur om de plot vooruit te brengen, af en toe afgewisseld met wat epic "amazing superhero" fantasy. Dat is Goodkind. Ah, en veel rape natuurlijk. Niet vergeten.

Wel ironisch dat ik al 3 weken bezig was in Perdido Street Station, van China Mieville, en nog altijd niet verder ben gekomen dan pagina 200. Terwijl ik nu op geen 4 dagen 2 boeken van Goodkind heb gelezen.
 
Terug
Bovenaan