Het was voor mij ook de minste tot nu toe. Hij brengt in dit boek de cosmere opeens héél fel op de voorgrond, wat op zich wel interessant is maar nauwelijks te volgen. Ook heel de 'wetenschap' achter bepaalde concepten die worden uitgelegd is op zich wel interessant, maar haalt je inderdaad nogal uit de flow.

Ik vond dit ook een beetje het boek te veel wat betreft de mentale problemen van Kaladin en Shallan. Het is mooi om te zien hoe ze groeien, vallen, opstaan, ... maar het maakt niet voor literatuur waar je vrolijk van wordt.

Ik had er ook wat moeite mee dat boek drie lijkt op te werken tot een climax van het verhaal, terwijl boek 4 weer een stap terugzet.

Ik ben nog altijd zeer benieuwd naar boek 5 (en de rest), maar ik weet niet of ik nog een reread aankan. Ik heb heel de reeks opnieuw gelezen, inclusief de short stories en warbreaker voor ik aan Rythm begon en dat was toch even teveel Sanderson. En dan beseffende dat ik eigenlijk best ook nog Mistborn er had tussengenomen om helemaal mee te zijn met de cosmere :crazy:
 
Ik ga echt volledig met je akkoord!
Als verhaal, en dat is een fantasyboek voor mij nog altijd allereerst, ging het te vaak te traag vooruit, of was het niet interessant genoeg om te blijven doorlezen.

Ik doe nooit rereads, mede daarom vreesde ik dat het boek voor mij tegenviel net omdat ik niet volledig in de cosmere sfeer zit. (Ook al heb ik de eerste trilogie van Mistborn ook gelezen)

De twist met Taravangian en uiteindelijk ook met Wit kan heel leuk worden. Maar inderdaad naar opbouw van epische afsluiter van de 5 delige reeks, zat er niet veel in. Het gehele boek speelt ook echt quasi op dezelfde 3 locaties af. De tower, fort in shadesmar, en het slagveld met Dalinar...
 
Ik ben halverwege Rhythm of War na ook alle voorgaande delen te hebben herlezen en ik kan jullie conclusies voorlopig alleen maar onderstrepen.

De pacing is erg traag, wat op zich niet mis is, maar mijn interesse in de meeste plots en subplots is voorlopig niet al te groot. De hoofdstukken met Navani zijn ronduit saai en de problemen van Shallan voelen grotendeels als herhaling aan. Gezien dit was aangekondigd als het boek van Venli en Eshonai, had ik gehoopt op meer hoofdstukken vanuit het standpunt van de Parshendi maar dat valt voorlopig ook een beetje tegen.

Ik ben zeker van plan om het boek uit te lezen maar voorlopig staat deze toch onderaan de ranking van de vier.
 
  • Leuk
Waarderingen: Pion
Ik ga echt volledig met je akkoord!
Als verhaal, en dat is een fantasyboek voor mij nog altijd allereerst, ging het te vaak te traag vooruit, of was het niet interessant genoeg om te blijven doorlezen.

Ik doe nooit rereads, mede daarom vreesde ik dat het boek voor mij tegenviel net omdat ik niet volledig in de cosmere sfeer zit. (Ook al heb ik de eerste trilogie van Mistborn ook gelezen)

De twist met Taravangian en uiteindelijk ook met Wit kan heel leuk worden. Maar inderdaad naar opbouw van epische afsluiter van de 5 delige reeks, zat er niet veel in. Het gehele boek speelt ook echt quasi op dezelfde 3 locaties af. De tower, fort in shadesmar, en het slagveld met Dalinar...

Die twist had ik voor mezelf gespoiled door dingen zitten op te zoeken over de cosmere :(

Nu, Sanderson is ook wel de koning van 500 bladzijden eigenlijk "niets" te schrijven en dan plots 200 pagina's je in een rollercoaster te gooien. Maar dit is zowat het eerste boek van hem waar dat toch niet super goed uitpakt.

Ik vond het nu te lang te traag en het einde voelde dan weer gerushed. Ik was ook geen fan van Shallans conclusie. Die van Kaladin wel, die was episch. Voorspelbaar, maar episch.
 
  • Leuk
Waarderingen: Pion
We kunnen dus duidelijk concluderen dat RoW de minste van de reeks is tot nu toe.

Er was wel goede actie hoor, maar het verdronk zowat in de algemene tekortkomingen van het boek. (Al zijn we natuurlijk ook wel streng omdat we door Sanderson echt verwend zijn met veel kwaliteit op korte periodes)
Hopelijk is het vervolg terug beter, want deze serie begon voor mij echt heel goed.

Momenteel lees ik een non fictie boek, daarna duik ik door dit topic in The Realm of Elderlings van Hobb, ik ben benieuwd!
 
Ik moet Oathbringer nog eens verder lezen... maar ik denk dat ik toch een paperback ga bestellen. Ik ben van plan om verder te gaan met deze reeks als ik een pauze neem van WoT na het derde boek (waar ik nu ben in begonnen). Waarschijnlijk ga ik wel eerst iets lezen dat geen epic fantasy is.

Heeft er iemand een idee waar ik een goede samenvatting kan vinden van Way of Kings en Word of Radiance. ? Ik heb eigenlijk geen zin om ze weer al eens te lezen (heb ze ondertussen twee maal gelezen) maar ik zou wel even een opfrissing willen van het plot. Of is het genoeg om de grote lijnen te weten?

Verder was ik vergeten dat Cytonic van Brandon Sanderson ook nog uitkomt dit jaar en ik wil Misborn en Warbringer eigenlijk ook nog wel eens lezen :'D En de andere gigantische stapel boeken die ik nog moet lezen.

Veel te veel boeken, veel te weinig tijd.
 
Vraagje voor de WoT-kenners:

Het begint te kriebelen om eens aan WoT te beginnen. (Ik ben jaren geleden tot halverwege het vierde boek geraakt.) Is het aan te raden om eerst de proloog (Een Nieuw Begin) te lezen alvorens aan Het Oog Van De Wereld te beginnen? Of gaat dat teveel spoilen als je de reeks een eerste keer echt gaat doorlezen?
 
Gaat teveel spoilen. Aangeraden wordt om het te lezen na boek 10 of, als je echt niet kan wachten, tot na boek 6. Het boek is niet bedoeld als een introductie van de reeks, maar werkt het best als intermezzo na boek 10 (of 6). Dan lees je het als flashback van een van de belangrijkste personages uit de reeks.
 
Eindelijk tijd voor de nieuwe Abercrombie trilogie nu alle drie de boeken uit zijn. Heeft iemand hier de nieuwe boeken al gelezen?
 
Laatst bewerkt:
Ben Malazan Book of the Fallen aan het herlezen. Heb nu ook de moeite gedaan om boeken te lezen buiten de main series. Kon die context wel goed gebruiken eigenlijk. Ben wel een fan van dingen interpreteren en dat mij niet alles van A tot Z uitgelegd wordt maar wat meer achtergrond over de Tiste Andii en Dancer+Kellanved kon zeker geen kwaad.

Heb ondertussen de Kharkanas Trilogy gelezen, Path to Ascendancy trilogy en de eerste twee boeken van Novels of the Malazan Empire. Ga het daarbij laten voorlopig, de andere boeken lijken eerder te gaan over de Crimson Guard en die vind ik niet zo interessant.

Zit nu bijna aan het einde van The Crippled God. Kan daarna beginnen aan The God is Not Willing. Can't wait!
 
Fijn om te zien dat er nog meer mensen hier de fantastische wereld van Malazan weten te apprecieren.

De rest van de boeken van Esslemont zijn niet zo zeer gefocusd op de Crimson Guard, maar eerder op al die "mythische" regio's en continenten die in de main serie vermeld worden maar in mysterie gehuld zijn. Je komt in Korel, Jacuruku en Assail. Maar de Crimson Guard en veel afvallige Malazans zijn de voornaamste personages waarmee je die regios ontdekt, dat klopt.

Assail was wel een teleurstelling voor me (het boek zelf is goed, daar niet van), dat continent wordt voorgesteld als een continent waar enkel de sterksten kunnen overleven, maar uiteindelijk is het gewoon een continent als elk ander.
 
Ben Malazan Book of the Fallen aan het herlezen. Heb nu ook de moeite gedaan om boeken te lezen buiten de main series. Kon die context wel goed gebruiken eigenlijk. Ben wel een fan van dingen interpreteren en dat mij niet alles van A tot Z uitgelegd wordt maar wat meer achtergrond over de Tiste Andii en Dancer+Kellanved kon zeker geen kwaad.

Heb ondertussen de Kharkanas Trilogy gelezen, Path to Ascendancy trilogy en de eerste twee boeken van Novels of the Malazan Empire. Ga het daarbij laten voorlopig, de andere boeken lijken eerder te gaan over de Crimson Guard en die vind ik niet zo interessant.

Zit nu bijna aan het einde van The Crippled God. Kan daarna beginnen aan The God is Not Willing. Can't wait!
Lees jij heel de reeks in een keer uit? Ik heb de eerste boeken (tot House of Chains) al een paar keer gelezen maar eens ik ze even aan de kant leg, is het moeilijk om de draad weer op te pikken.

Ben nu zelf met the Dresden Files begonnen (audiobook), eerste boek was toch een aangename verrassing. Veel clichés uiteraard maar ook een leuke sfeer en setting.
 
Je komt in Korel, Jacuruku en Assail. Maar de Crimson Guard en veel afvallige Malazans zijn de voornaamste personages waarmee je die regios ontdekt, dat klopt.
Ok als je het zo bekijkt dan ben ik terug geïnteresseerd. =) Heb al zoveel keer Jacuruku en Korel vermeld zien staan in de main series.

Lees jij heel de reeks in een keer uit? Ik heb de eerste boeken (tot House of Chains) al een paar keer gelezen maar eens ik ze even aan de kant leg, is het moeilijk om de draad weer op te pikken.

Ben nu zelf met the Dresden Files begonnen (audiobook), eerste boek was toch een aangename verrassing. Veel clichés uiteraard maar ook een leuke sfeer en setting.
Ik las toch meestal een pauze in nadat ik een boek uitgelezen heb. Het volgende boek focust zich meestal op andere personages dus ik moet toch van nul beginnen + het duurt redelijk lang om 1 boek uit te lezen dus dan stop ik liever eventjes met lezen in plaats van direct naar het volgende te springen. Als ik een pauze neem terwijl ik in het midden van een boek zit dan ga ik meestal terug naar het begin van een hoofdstuk om mijn geheugen op te frissen.

Dresden Files is een guilty pleasure voor mij, samen met Garret P.I. :) Zeer entertainende boeken.
 
Ik heb een beetje een haat-liefde verhouding met Malazan. Daar zitten boeken tussen die tot het absolute beste horen van wat ik in het genre al heb gelezen, maar evengoed boeken die ik vreselijk vond en waar ik me echt heb moeten door sleuren. Ik weet dat er hier fans zitten van Karsa, maar ik vond zelfs de nergensnaartoegaande verhaallijnen van Brienne in ASAOIAF boeiender om te lezen. En dat was al nauwelijks interessanter dan verf zien drogen.

Ik denk dat ik na de reeks twee keer te lezen ook nog altijd niet 100% mee ben met verhaal :unsure:. Ik heb de Kharkanas Trilogy ook staan, maar heb me enkel nog maar door de eerste twee boeken geworsteld. Gekocht omdat ik wel heel grote fan ben van Anomander, maar ik zie me eerlijk gezegd dat derde boek nooit lezen. Het eerste boek was nog oké, maar het tweede was gewoon totaal oninteressant.
 
Ik heb een beetje een haat-liefde verhouding met Malazan. Daar zitten boeken tussen die tot het absolute beste horen van wat ik in het genre al heb gelezen, maar evengoed boeken die ik vreselijk vond en waar ik me echt heb moeten door sleuren. Ik weet dat er hier fans zitten van Karsa, maar ik vond zelfs de nergensnaartoegaande verhaallijnen van Brienne in ASAOIAF boeiender om te lezen. En dat was al nauwelijks interessanter dan verf zien drogen.

Ik denk dat ik na de reeks twee keer te lezen ook nog altijd niet 100% mee ben met verhaal :unsure:. Ik heb de Kharkanas Trilogy ook staan, maar heb me enkel nog maar door de eerste twee boeken geworsteld. Gekocht omdat ik wel heel grote fan ben van Anomander, maar ik zie me eerlijk gezegd dat derde boek nooit lezen. Het eerste boek was nog oké, maar het tweede was gewoon totaal oninteressant.

HALLOOOOOOO!!

Aan de Kharkanas trilogie ben ik niet begonnen, ik vermoedde dat het teveel ging gelijken op de Tiste Andii-shit uit Toll the Hounds en dat was echt de saaiste Fantasy die ik ooit gelezen had. Sinds Steven's vader gestorven is, is zijn schrijfstijl wat mij betreft in negatieve wijze veranderd. Dan lees ik liever de Esslemont side-stories over de Malazan World. Hoewel die qua epicness niet kunnen tippen aan de Malazan-boeken, zijn ze tenminste wel vermakelijk.
3e boek van Kharkanas is trouwens al een paar jaar uitgesteld omdat de verkoop van de eerste 2 boeken zo teleurstelde. Erikson hoopt met zijn Karsa-trilogie de schwung er weer in te krijgen zodat zijn 3e Kharkanas boek wel deftig verkopen kan.
 
Terug
Bovenaan