FACTS 21-22 oktober 2023

ViperHD

Well-known member
Een beetje verbaasd dat ik hier nog geen topic over vond. Ook niet zeker of dit het juiste sub-forum is.

Anyway, mijn 2 tieners zouden graag naar FACTS gaan dit weekend. We zijn daar nog nooit geweest en wil me toch wat op voorhand informeren gezien ze beide ASS hebben en ik hen dus goed wil voorbereiden.
Enkele zaken die ik me afvraag:
* hoe druk is dit ? Ik vermoed 'heel erg druk'.
* hoe vlot geraak je aan drank/eten ? Gezien er ook een Fast Pass (uitverkocht) is met priority toegang tot catering, vrees ik er een beetje voor.
* hoe vlot ga je van de ene naar de andere zaal/zone ? (heb geen idee hoeveel hallen ze gebruiken - EDIT: floor plan staat blijkbaar op de website).
* lopen er in alle zalen/zones cos-players rond ?

Andere tips ook welkom natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:
Even geleden bij mij nu ondertussen maar in general meestal vrij tot zeer druk.
Eten en drinken vond ik altijd wel relatief vlot, maar ja eventjes aanschuiven ga je nu en dan wel eens moeten doen zoals op elk evenement.
De zalen zijn vlot bereikbaar op zich, zijn grote doorgangen lans ge kanten van de grote zaal in het midden. Je gaat wel de grote zaal door moeten voor van de ene naar de andere kant te gaan dat wel.
Meestal zie je overal wel mensen met een cosplay lopen ja die lopen uiteindelijk ook gewoon rond om naar dingen te gaan kijken of iets te kopen. Het cosplay evenement was meestal in het midden van de grote zaal waar ze wel wat samenkomen als het evenement bezig is.

Maar misschien gaan anderen nog meer kunnen aanvullen.
 
Vroeger was dat nog redelijk goed te doen qua volk, maar de laatste jaren is het op momenten echt belachelijk druk.

Ik raad aan om gewoon zelf wat boterhammen of sandwiches mee te nemen. Eten is daar pokke duur en soms serieus lang aanschuiven. Ik zou eerder opteren om de laatste paar uren voor de sluit te arriveren. De meeste early birds zijn dan al weg en het is dan iets minder druk in het algemeen.

Je kan soms dan ‘koopjes’ doen aangezien sommige verkopers zo min mogelijk stock terug naar huis willen sleuren.
 
Ik ga dit jaar ook voor de eerste keer.

Wel al gehoord van mensen die op zaterdag gaan dat het inderdaad wel druk is.

Zelf ga ik op zondag misschien iets minder druk (hopelijk).

Kan je eigenlijk alles met de kaart betalen of is het vooral cash op de standjes?
 
Druk,duur eten( 10 euro voor ne hamburger), wc is ook te betalen, vroeger geekfeest nu popcon met nadruk op populariteit,...
 
Ik heb daar ooit eens gestaan met gadget, wel tof dat je de dag ervoor al kan rond kijken en 's morgens twee uur vroeger.
Zo kunde de beste deals vinden.
 
Na een jaar of 7 niet meer te zijn geweest ga ik deze zondag nog is terug met mijn pluszoon.
Ik vond het toen al de beste beurs van België.
 
Ik ging vroeger elke editie maar ben dan gestopt wegens VEEL te druk. Vaak ultra lange rij om binnen te geraken. Dan in zombie kolonne van zaal naar zaal schuifelen. Mij zullen ze er niet rap terug zien.
 
Twee keer geweest en wij gingen eten in den Ikea aan den overkant en we waren zeker niet de enige FACTS-bezoekers. 😇
 
Paar jaar geleden nog eens geweest en ik vind het persoonlijk zijn geld niet (meer) waard.
Enorm druk waardoor je eigenlijk alle extra's misloopt en je dus niet veel meer doet dan naar kraampjes vol overpriced miniatures kijken.
Er zijn nog wel een paar leuke zaken om te gaan bezien in de zij-hallen maar ik merkte dat het mij snel tegen stak.
 
Prijzen zijn ook gewoon dubbel zo duur (letterlijk) als vroeger. Toen vond ik dat nog oké om zo wat rond te slenteren voor € 10, maar voor € 23-25 doe ik wel wat anders.
Vroeger waren het ook gewone mensen die verkochten , nu zijn het allemaal bedrijfjes die veel te duur verkopen.
Allemaal hetzelfde ook , laatste keer dat ik geweest ben was het allemaal funko en japans, met uitzondering van een kraampje hier of ginder met strips of boeken.
 
Als ik dat hier zo lees, dan blijf ik daar ook beter weg. Laatste keer dat ik geweest ben is al 10-tal jaar terug toen Face en Murdock er waren. 20 Euro voor een gesigneerde foto en een handdruk...en dat op een zaterdag terwijl er niet te veel volk was. Good times...
 
Is de reden waarom ik ook al een paar jaar iet meer geweest ben. Voelde echt heel commercieel aan en de fun van leuke dingen vinden was er wat af. Alles wat je daar vind vind je online goedkoper dus echt iets kopen vond ik wat dom en voor daar dan gewoon rond te kijken in een drukte vond ik het te duur. Dus nu ga ik enkel nog naar retro gaming beurzen waar je 3 euro inkom betaald en ik wel nog keer wat stuf vind en koop.
 
2/3 keer geweest over de jaren. Uiteindelijk vind ik de cosplays wel leuk om te zien en soms heb je leuke kraampjes met game-demo's of iets anders. Ik kan me er echter zelden toe brengen omdat ik voor dergelijke gelegenheden nooit een of andere beroemdheid of acteur wil ontmoeten.... Misschien als ze de originele mangaka voor JJBA of EVA op bezoek hadden, maar anders...

Een grote reden waarom mensen hier echter heen gaan zijn de markt/kraampjes. In mijn ogen zijn heel van die figuurtjes/strips/t-shirts/games meestal overpriced of in het beste geval gelijk geprijsd met vele webshops.

Het is leuk om in persoon iets te zien en kunnen kopen, maar ik zou ten zeerste aanraden dat je online even checkt of een respectabele winkel hetzelfde product niet verkoopt voor je het op FACTS besluit te kopen.

Kosten voor het uitstapje alleen al tellen snel op:
€21 voor een standaard ticket
€10 parking
Als je van ver moet komen kan je nog even de naft tellen of een treinticket.

Dan heb je nog niet eens een leuk figuurtje gekocht, mogen betalen voor toiletbezoekjes en je bent hopelijk je boterhammen niet vergeten. Wil je kind een gesigneerde handtekening van een of andere acteur voor je kind -> nog eens €10 - €20

Cosplayers lopen zowat overal rond, maar ik geloof dat er ook altijd een wedstrijd is voor de mooiste cosplay op een bepaald podium. Eten is gemakkelijk te verkrijgen in mijn ervaring, maar veel geld voor wat je krijgt. Tevens is het een grote mensenzee, dus het is meestal traag slenteren.
 
Pakt maar 40-100 euro :D
Lol wut. :biglaugh:

Soms vraag ik me af of die beroemdheden echt zo veel verlies draaien op hun visite en dat de organisatie hen zo weinig betaalt. Nu ja, ik heb sowieso al weinig voeling met die hele celebrity-cultuur. Ik kan me moeilijk inbeelden dat het echt als liefdadigheid wordt gezien als ze "maar" €10 vragen voor een handtekening.
 
Terug
Bovenaan