BeyondGaming @ FACTS Spring Edition 2023

Naar ondertussen halfjaarlijkse gewoonte was het terug tijd om BeyondGaming te vertegenwoordigen op FACTS! Voor de liefhebbers van comics, anime, cosplay, scifi, fantasie, video- en boardgames, fantasieseries en -films dé place to be! De beurs die staat voor Fantasy, Animation, Comics, Toys and Scifi vierde deze editie tevens zijn dertigste verjaardag! Benieuwd of het een nóg magischere ervaring beloofde te worden! Bovendien een dikke merci aan Day One MPM om dit steeds mogelijk te maken voor ons!

Dertig jaar geleden begon het allemaal voor FACTS. In 'Het Tonneke' in Gent werd een zaaltje ingericht voor fans van het betere geek-gebeuren. Ondertussen dertig jaar later is de beurs uitgegroeid tot een vaste waarde binnen de popcultuur. Naast zijn derde decennia vierde FACTS deze editie bovendien ook zijn 700.000ste bezoeker. Dat kan alvast tellen! De gelukkige Sanne uit Brakel werd overladen met goodies en merch. Voor haar alvast een editie om niet snel te vergeten. Ook de BeyondGaming-redactie beleefde terug enkele onvergetelijke momenten. Benieuwd naar onze ervaring? Ontdek ze in onderstaande Special!

F Banner.png

Tova​

Met een gezonde portie aan keuzestress, een stel sneakers en een tien maanden oude dochter, zal de dertigste verjaardag van FACTS alvast een editie voor de geschiedenisboeken zijn. Starten doen we zoals steeds om negen uur scherp, met een rij cosplayers die het ganse universum en bijhorende parallelle universa weerspiegelen. Of dat is toch het idee als we de wekker zetten op vrijdag. We willen geen minuut missen van FACTS! Met het rijden van de verplichte rondjes op The Loop, wie heeft dit toch aangelegd, is het alvast aanschuiven om de parking op te rijden. Dat belooft wat voor vandaag en hier zijn we al wat kostbare minuten verloren. Het grootste voordeel aan 09u10 toekomen is alvast het skippen van de zwetende rij VIPS. Want buiten Sir. K en een mini Spider-Man was er niemand meer aan de persingang aan het wachten, waardoor we snel de Geek Market konden bestormen.

Kan je je een betere start van de dag voorstellen dan met een espresso in de hand op FACTS te staan? Kijkend en mijmerend op het balkon, waar een subtiele mist van Axe-man rondhangt, waar links van je de kerk van Storybrook opdoemt, centraal een betoverd huis staat in het sprookjesbos en waar rechts de post-apocalyptische ruïnes uit The Last of Us je een mogelijke schimmelinfectie kunnen opleveren. En de Geek Market is slechts de Wegisweg van cosplayland. Want buiten de Geek Market bestaat FACTS uit zowat gans Flanders Expo en laat dat nu eenmaal uit meerdere hallen bestaan. Gelukkig voor mij begint die caffeïneshot te bruisen, zijn de veters strakgespannen en hebben ook Spider-Man en mijn kleine heks uit Hogwarts er ook zowaar zin in! Samen met Sir. K dalen we af in die wondere wereld zonder noemanswaardig plan. Deze editie laten we alles en iedereen op ons pad tegemoet komen. Het duurt niet lang of de eerste R2D2 en stormtroopers flankeren ons wanneer we langsheen Japanse foodstandjes wandelen. Kijken we rechts dan hebben we de mogelijkheid om een toverstok van Harry Potter te kopen, kijken we links dan kunnen we kiezen uit een resem zwaarden. Tijden van extreme inflatie kennen ze op FACTS alvast ook, wanneer een standje met de zeldzaamste Pokémonkaarten opduikt voor een meer dan behoorlijk prijskaartje. Slik! Hier best niet al te lang rondhangen want dat komt niet goed ...

FACTS is als het ware de Gentse Tomorrowland for Geeks.


We besluiten dan maar om snel een veilige hal in te slaan, waar we enkele artiesten kunnen ontmoeten. En eerlijkheid gebied me, van comics en manga ken ik niet veel, maar als ik deze artiesten bezig zie, heb ik ook zin om die wereld te ontdekken. Aanschuiven om een veel te dure foto te maken bij één van de opgetrommelde artiesten zien we niet zitten en wanneer onze perskaart het niet toelaat om de veel te lange
Samson en Marie-wachtrij voor te steken, komen we even terug in de realiteit. Maar ook in diezelfde hal worden we aangesproken om de BeyondGaming-familie te laten schitteren in de Aftermovie. Dit is ons moment om FACTS hun dertigste verjaardag toe te wensen. En wanneer de marching R2D2-band opduikt, weten we dat we nog even kunnen verder dromen op FACTS. Want verder heb je nog de mogelijkheid om ook Supercube en The Park Playground te testen in respectievelijk de Superhero Academy en de Cosplay and Gaming area.

In de hal waar vorige keer het Spellenspektakel plaatsvond, kunnen we deze maal terecht in The Fan Village. Wanneer de Belgische delegatie van Power Rangers hand-in-hand staan met de Ghostbusters weet je dat je op FACTS veilig zit. FACTS wil dan ook voor het ganse alfabet van LGBTQ+-gemeenschap de mogelijkheid bieden om zichzelf te zijn. Wie van de veertig eerste aanwezigen en ene poedel had dat kunnen denken in 1993? En als deze editie zowat het duizendvoudige van aanwezigen kan tellen, weet je dat dit concept wel aanslaat. Tussen de tafels gedekt met de mooiste legosets en tafels waar je kan aanschuiven om een rondje DnD te spelen, kan je ook aan het speeddaten slaan. Voor elk wat wils en waar in deze hal ook het besef kwam dat tijd hier genadeloos snel voorbij tikt, beloof ik nu plechtig dat je voor de oktobereditie de volle twee dagen op mij kan rekenen. Als we nog snel even FACTS and Figures bovenhalen - pun intended - kunnen we besluiten dat een 302 standjes veel is om op één dag af te lopen. Vergeten we de Q&A's, de mogelijkheid om workshops mee te volgen, Laser Tag te spelen, sumoworstelaar te spelen, Gruzielementen te zoeken, een live opname van The Thompsons podcast bij te wonen, League of Legends te spelen, Deepfake video's te maken, in een Red Bull Racing simulator plaats te nemen en zo veel meer. FACTS is als het ware de Gentse Tomorrowland for Geeks. Op naar de volgende editie!


Sir. K​

FACTS, iets waar ik toch elke keer opnieuw naar uitkijk. Van het wanderen tussen de kraampjes, tot verbaasd worden door de cosplay catwalk parades, Q&A-sessies met bekende idolen of even langsgaan in de Fan Village of Artist Alley. Kortom, voor elk wat wils. Het beloofde een speciale editie te worden in de Gentse Expo, niet enkel omdat FACTS zijn dertigste verjaardag vierde, maar ook omdat mijn vijfjarig zoontje mij voor de eerste keer vergezelde. Uitgedost als schattige Spider-Man trotseerden we samen de wondere wereld van FACTS.

Wachten op Tova, persbandje ophalen, koffie drinken en de zeven uitgebreide hallen tegemoet! Starten doen we op de Geek Market. Interessant om dit meteen te doen, want na de middag is het daar letterlijk over de Superman-, Pikachu-, Naruto- et cetera-koppen lopen. Voor een doorwinterde FACTS-bezoeker zijn de standjes uiteraard al meteen herkenbaar, maar voor mijn zoontje ging er een hele nieuwe wereld open. De Mario- en Pokémon collectibles blonken in zijn oogjes, maar wat hij nog het interessantst vond, waren het centrale huisje en de The Last of Us art in de grote hal en de tal van cosplayers die zich in de mooiste outfits hadden gehesen. Reden te meer om je in een fantastische fantasiewereld te wanen. De portefuille trachte ik als vanouds zo lang mogelijk dicht te houden. Nog even langs de Artist Alley, waar we een (wel érg uitgebreide) toelichting kregen over 'magical potions', een praatje maakten met Lectrr en een glansrol vertolken in het filmpje voor de FACTS aftermovie (iemand trouwens de BeyondGaming-truien al gespot?!).

FACTS blijft steeds top en een aanrader voor iedereen die interesse heeft in popcultuur.


Wat meteen opviel, was dat de zaterdageditie iets minder druk was dan de najaarseditie die ik laatst bijwoonde. Mooi meegenomen, want als er iets is dat vijfjarigen niet kunnen, is het 'wachten'. Dat bleek na de middag ook toen we om 13:30 verbijsterd stonden te kijken naar de lange rij voor Samson en Marie. Belofte maakt schuld, dus aanschuiven it is. Stiekem wou ik uiteraard ook zelf op de foto. Ondanks dat het niet meer de OG-Samson is, blijft het toch een serieuze brok nostalgie. Fijn om te zien dat ook de burgemeester, meneer spaghetti, meneer 'van veelluizen' en meneer De Bolle aanwezig waren onder de vorm van cosplayers (goed gedaan jongens, dikke pluim!). Jammer genoeg bleek deze editie naar mijn mening 'iets minder interessante wereldsterren' te hebben gestrikt. Toch een beetje jammer als je weet dat het een verjaardagseditie is. Maar uiteraard niet getreurd, want ondanks dat blijft FACTS toch steeds top en een aanrader voor iedereen die interesse heeft in popcultuur.

Dat mijn zoon mij vervoegde vond ik uiteraard erg fijn, al stonden daardoor natuurlijk erg veel van de activiteiten in teken van hem. Zo bezochten we ook de verschillende springkastelen of de spellen in de gaming zone en moesten we regelmatiger een pauze inlassen voor een hapje, een drankje en een sanitaire stop. Dat maakt dat ik helaas een Q&A-sessie met Alexander Ludwig (damn you Börn Lothbrok!) heb moeten missen. Gelukkig maakte de enthousiaste uitleg van mijn zoon, toen hij mama vertelde wat hij allemaal had gedaan, dat meer dan goed! Voor de editie in oktober hoop ik alvast terug van de partij te mogen zijn!


Killjoy​

Na al die jaren FACTS vallen er nog weinig grote verrassingen te ontwaren. Dat hoeft ook niet, we weten perfect waarom we na al die edities nog steeds enthousiast naar de beursvloer afzakken, en dat is voor het vieren van de hoogmis van alles wat geeky is. We krijgen er dan ook geen genoeg van om langs de vele standjes met overpriced merch te struinen, op zoek naar dat ene juweeltje dat we maar al te graag aan onze schatkist willen toevoegen. Of dat nu een beeldje van een eenhoorn met kleurige manen is of een petje van Spider-Man met lichtgevende ogen, op FACTS kun je altijd wel wat ontdekken waarvan je niet wist dat het in je leven ontbrak. Tot mijn schaamte en schande moet ik toegeven dat ik zo druk bezig was met mij te vergapen aan de vele standjes en de erg uitgebreide parade op de catwalk van de vele cosplayers, dat er hele hallen zijn waar ik deze editie niet eens geraakt ben. De tijd gaat snel wanneer je je aan het amuseren bent, het is een cliché dat op FACTS duidelijk tot zijn recht komt. Uiteraard helpt het ook niet dat ik een dik uur stond mee aan te schuiven voor Samson en Marie. Officieel deed ik het om Sir. K gezelschap te houden, maar off the record ... wanneer de kans zich voordoet om de bekendste hond van Vlaanderen een aai over de bol te geven, dan laat ik die niet liggen. Dat is een brokje jeugdsentiment dat ik dankzij FACTS kan afvinken.

Ook het panel van Arild Midthun nam meer tijd in beslag dan ik had verwacht. Ik had gerekend op een kort praatje over de carrière van de man als Noorse Big Boss van het Donald Duck magazine, maar kreeg een behoorlijk uitgebreid overzicht van de politieke visies van de man aangaande Donald Trump, de pandemie en global warming. Dat de Noor boeiend kan vertellen en duidelijk geëngageerd is hielp om een boeiend uur te vullen. Dat er aan het eind nauwelijks vragen uit het publiek kwamen lag grotendeels aan het feit dat alles al verteld was. Meer vragen kwamen er uiteraard aan bod tijdens het vraaggesprek met Alexander Ludwig, toch wel de grootste naam onder een teleurstellend zwak aanbod aan gasten voor deze editie. Gelukkig dat Ludwig een vlotte verteller bleek, die oprecht inging op de vragen uit het publiek. Op die manier ontdekten we dat de Canadees een paar jaar geleden op handen en voeten uit een Brussels café moest kruipen, zijn rol in Vikings eerst had geweigerd en opnieuw van de partij zal zijn in Bad Boys 4. Het korte vraaggesprek bleek een fijn slotstuk van wederom een amusant dagje FACTS dat alweer doet uitkijken naar de herfst-editie.

 
Terug
Bovenaan