EV vs ICE, alle kosten op een rij

Mja, er zijn zoveel factoren dat je het niet echt kunt veralgemenen natuurlijk. Zal allemaal een persoonlijke inschatting moeten zijn.

Als we mijn situatie bekijken, zal dat zowat worst-case zijn:
Geen garage, geen oprit, geen vaste parkeerplaats; dus eigen laadpaal is zo goed als onmogelijk, granny charger ook. Dus 100% afhankelijk van publieke laadpalen.
In een straal van 1km (wat al ruim gerekend is, ik zou al veel goesting moeten hebben om 1km ver te gaan staan enkel voor te laden) zijn er:
2x 22kW en 4x 11kW publieke laadpunten van Allego. Dus eigenlijk 3 palen met elk 2 stekkers. Staan zo goed als altijd volzet of is er wel één defect.
Dan nog op 3 plaatsen semi-publiek: 2x22kW op de parking van de Colruyt, waarvan het hek dicht is buiten openingsuren. Dan nog 2x22kW bij een ander bedrijf met ook gesloten parking buiten openingsuren. En dan nog een horecazaak die niet meer bestaat; dunno of die paal met 2x22kW nog actief en bereikbaar is.

En dat is dan nog maar enkel laden vs tanken. Als je er aankoop, onderhoud & andere kosten bijrekent, wordt het nog moeilijker te vergelijken. Zeker met premies die komen en gaan en onzekerheid over belastingen.
Ge kunt een publieke laadpaal aanvragen in uw buurt hé.

Heb dit ook aangevraagd omdat die in de buurt veel bezet zijn, en ik geen eigen laadmogelijkheden heb. Ze kijken naar gemiddelde bezettingsgraad van de laadpalen en als die boven bepaald % komen, i.c.m. aanvraag, mag er capaciteit bij.
Mijn aanvraag werd na een week aanvaard.

Die rijden niet zo aangenaam en leuk tov hun benzine versie vind ik
Die rijden niet zo leuk als je op hun limiet rijdt, of op zijn minst zéér sportief.
Wat bij de meeste EV's al zeer snel "illegaal" wordt :oi22:.

Gewoon rijden, en ik vindt ze een héél stuk beter rijden (eens je het gewoon bent), wanneer ik terug in een ICE wagen stap is het een héél vreemd gevoel, al dat lawaai, vibraties, ellendige trage respons op het gaspedaal, en in bijna alle gevallen heel veel minder snel in hernemingen, dus bij voorsteken, invoegen op autostrade, rijvak switchen in wat drukker verkeer en dergelijke kan je best wat beter anticiperen (bijvoorbeeld pookje even naar links in de BMW's alvorens je een "snel" maneuver moet uitvoeren).

Ik bol met een i4 M50 en prefereer hem over de e40, vermoedelijk omdat ik zeer zelden de limiet opzoek, maar bij bijvoorbeeld nat wegdek toch wel de 4 wielaandrijving voel en apprecieer als ik wat sneller wil weg zijn.
Anderen prefereren dan weer de e40, minder snel (maar uiteraard wel nog steeds véél sneller dan eigenlijk nodig op de Belgische weg), maar wegens enkel de achterwielaandrijving veel meer dat echte BMW gevoel, lichtere voorkant (geen motor/tractie op de voorwielen), dus wat meer dat gevoel dat de achterkant de voorkant in de juiste richting "duwt" en de achterkant die zich nogal snel BMW stijl wat wil "zetten".

Minder mijn ding, maar wil toch wat zeggen dat de meeste chauffeurs hun gading wel vinden.
Paar kleine toegevingen voor veel voordelen, en die laatste wordt je heel snel gewoon!

Het geen dat vooral minder aangenaam is, is hun prijs, maar dat is bij echte ICE fun wagens ook hoor!

Ideaal scenario: EV voor de dagdagelijks kilometervretende ritten (ik doe 3 à 4K km/maand voor mijn werk), en een "heel" leuke ICE wagen voor de fun tripjes.
Met die fun wagens spreken we dan over de wagens die net wat minder geschikt zijn voor het dagdagelijkse km vreten, de BMW (echte) M wagens, de Porsche's (bv 911, al dan niet een klassieker), MX5/Miata zijn ook heel leuke fun wagentjes, ...

maar benzine of diesel is sowieso geen optie voor de zelfstandigen.
Er is nog tijd de optie om een ICE om te laten bouwen naar lichte vracht voor 1000-2000 euro en dan heb je nog alle belastingvoordeel als zelfstandige. Enkel wanneer je geen achterbank nodig hebt natuurlijk, anders moet je een lichte vracht zoeken met extra zitplaatsen (welke ook bestaan uiteraard, maar keuze is beperkt).

Er is nog tijd de optie om een ICE om te laten bouwen naar lichte vracht voor 1000-2000 euro en dan heb je nog alle belastingvoordeel als zelfstandige. Enkel wanneer je geen achterbank nodig hebt natuurlijk, anders moet je een lichte vracht zoeken met extra zitplaatsen (welke ook bestaan uiteraard, maar keuze is beperkt).
Daarop betaal je je blauw aan VAA als je die privé wilt gebruiken. Je kan ook een ritten register beginnen bijhouden, maar dat wordt weer een hoop gedoe.

De uitstoot van een bestelwagen, defender of pick up zijn dermate hoog.

Daarop betaal je je blauw aan VAA als je die privé wilt gebruiken. Je kan ook een ritten register beginnen bijhouden, maar dat wordt weer een hoop gedoe.

Uitstoot maakt voor een lichte vracht niet uit voor zover ik weet. Voor de BTW aftrek kan je gewoon met een forfait werken van 85% voor privé/werk. Hoe dat met VAA in z'n werk gaat weet ik niet, dat regelt de boekhouder. Is dat niet enkel als je jezelf loon uitbetaalt? Het is alleszins interessant, want geen BIV, lage jaarlijkse taks en niet de beperkingen van BTW aftrek zoals bij gewone personenwagens op benzine/diesel.

Laatst bewerkt:

Die VAA is in verhouding van hoeveel je hem privé gebruikt. Het is niet uitzonderlijk dat ze die minder dan 10% privé inschrijven. Waardoor die VAA heel goed meevalt voor de zware motorisaties. Let er maar eens op hoeveel M3 breaks of RS6 breaks er niet rondrijden zonder achterbank.

Uitstoot maakt voor een lichte vracht niet uit voor zover ik weet.
Die VAA is in verhouding van hoeveel je hem privé gebruikt.
Klopt, is dan sinds enkele jaren anders.

Maar zoals ik schreef, is toch ook nog niet gratis en zomaar inschrijven aan 10% lukt ook niet. Je gaat al een ritten register of iets dergelijks moeten gebruiken.

Enige voordeel is dat je de kosten bruto kan betalen ipv netto...

Klopt, is dan sinds enkele jaren anders.

Maar zoals ik schreef, is toch ook nog niet gratis en zomaar inschrijven aan 10% lukt ook niet. Je gaat al een ritten register of iets dergelijks moeten gebruiken.

Enige voordeel is dat je de kosten bruto kan betalen ipv netto...
Sinds enkele jaren? Toch sinds het begin van VAA al? En ik ken niemand met een lichte vracht die rittenregistratie bijhoudt. Dat is net zoals bv een stofzuiger op de zaak zetten voor 50%, niemand die daarvan effectief gaat registreren of je wel aan die 50% komt of dat het niet eerder 75% is oid.

Sinds enkele jaren? Toch sinds het begin van VAA al?
Toen ik nog met een dubbele cabine reed in loondienst moesten wij ons aantal privé kilometers doorgeven. Maar er was een maximum. Daarna werd de VAA regel toegepast van personen wagens...

En dat ritten register is hoe het officieel zou moeten. Zeker met de type wagens die hier passeren zou je toch al een goeie uitleg moeten hebben als er controle is.

Toen ik nog met een dubbele cabine reed in loondienst moesten wij ons aantal privé kilometers doorgeven. Maar er was een maximum. Daarna werd de VAA regel toegepast van personen wagens...

En dat ritten register is hoe het officieel zou moeten. Zeker met de type wagens die hier passeren zou je toch al een goeie uitleg moeten hebben als er controle is.
Ja in loondienst is het een ander verhaal, niet interessant afaik. Al weet ik er weinig over.

Die rijden niet zo leuk als je op hun limiet rijdt, of op zijn minst zéér sportief.
Wat bij de meeste EV's al zeer snel "illegaal" wordt :oi22:.

Gewoon rijden, en ik vindt ze een héél stuk beter rijden (eens je het gewoon bent), wanneer ik terug in een ICE wagen stap is het een héél vreemd gevoel, al dat lawaai, vibraties, ellendige trage respons op het gaspedaal, en in bijna alle gevallen heel veel minder snel in hernemingen, dus bij voorsteken, invoegen op autostrade, rijvak switchen in wat drukker verkeer en dergelijke kan je best wat beter anticiperen (bijvoorbeeld pookje even naar links in de BMW's alvorens je een "snel" maneuver moet uitvoeren).

Ik bol met een i4 M50 en prefereer hem over de e40, vermoedelijk omdat ik zeer zelden de limiet opzoek, maar bij bijvoorbeeld nat wegdek toch wel de 4 wielaandrijving voel en apprecieer als ik wat sneller wil weg zijn.
Anderen prefereren dan weer de e40, minder snel (maar uiteraard wel nog steeds véél sneller dan eigenlijk nodig op de Belgische weg), maar wegens enkel de achterwielaandrijving veel meer dat echte BMW gevoel, lichtere voorkant (geen motor/tractie op de voorwielen), dus wat meer dat gevoel dat de achterkant de voorkant in de juiste richting "duwt" en de achterkant die zich nogal snel BMW stijl wat wil "zetten".

Minder mijn ding, maar wil toch wat zeggen dat de meeste chauffeurs hun gading wel vinden.
Paar kleine toegevingen voor veel voordelen, en die laatste wordt je heel snel gewoon!

Het geen dat vooral minder aangenaam is, is hun prijs, maar dat is bij echte ICE fun wagens ook hoor!

Ideaal scenario: EV voor de dagdagelijks kilometervretende ritten (ik doe 3 à 4K km/maand voor mijn werk), en een "heel" leuke ICE wagen voor de fun tripjes.
Met die fun wagens spreken we dan over de wagens die net wat minder geschikt zijn voor het dagdagelijkse km vreten, de BMW (echte) M wagens, de Porsche's (bv 911, al dan niet een klassieker), MX5/Miata zijn ook heel leuke fun wagentjes, ...

Die van mij werkt bij BMW dus rijd hier zelf geregeld mee.
Dat is nu wel geen correcte vergelijking als je het hebt over snelle hernemingen, invoegen,...
Die wagen zit onder de 4 sec aan 100, valt niet te vergelijken met een normale ICE.

Met mijn AMG had ik die herneming toch ook (met een klein beetje delay), maar met mijne ID4 bijvoorbeeld totaal niet.
Log en traag ding.

Die van mij werkt bij BMW dus rijd hier zelf geregeld mee.
Dat is nu wel geen correcte vergelijking als je het hebt over snelle hernemingen, invoegen,...
Die wagen zit onder de 4 sec aan 100, valt niet te vergelijken met een normale ICE.

Met mijn AMG had ik die herneming toch ook (met een klein beetje delay), maar met mijne ID4 bijvoorbeeld totaal niet.
Log en traag ding.
Inderdaad, je moet natuurlijk altijd proberen appels met appels te vergelijken!
Maar de aanzet van mijn reply was natuurlijk de post van Horse waar hij schreef dat ook de BMW, Porsches en Audi's in EV versie niet leuk kunnen rijden, terwijl de Porsche en i4 toch wel als "waardig" alternatief uit de hoek kunnen komen naar rijplezier toe.
En een ID4 is misschien een logge boot, maar is een Passat met ICE motor dan zoveel leuker om mee te rijden?
Lang geleden met zo een 1,6 diesel Passat gebold, en ben redelijk zeker dat de ID4 net iets vlotter gaat ,😉🤣

Inderdaad, je moet natuurlijk altijd proberen appels met appels te vergelijken!
Maar de aanzet van mijn reply was natuurlijk de post van Horse waar hij schreef dat ook de BMW, Porsches en Audi's in EV versie niet leuk kunnen rijden, terwijl de Porsche en i4 toch wel als "waardig" alternatief uit de hoek kunnen komen naar rijplezier toe.
En een ID4 is misschien een logge boot, maar is een Passat met ICE motor dan zoveel leuker om mee te rijden?
Lang geleden met zo een 1,6 diesel Passat gebold, en ben redelijk zeker dat de ID4 net iets vlotter gaat ,😉🤣

Ik zou het niet weten, ik ben gezegend om al jaren niet meer met ne prutdiesel te hebben gereden.
Das voor het plebs en niet voor mensen op BG.

Ik reed toch ook wel graag met een turbodiesel in normaal verkeer. Nu al jaren een turbobenzine met meer PK en koppel dan die diesel, en toch... zeker in de winter :)

Terug
Bovenaan