EV - Het grote laadkaarten topic

Mijn Freshmile RFID kaart lijkt nergens te werken (engie, Lidl)... Scanned wel maar altijd: this RFID card is rejected ofzo

Werken niet al die stations die in die freshmile app staan?

Kaart is geactiveerd in de app. Heb visa gekoppeld aan die kaart. Moet je daar ook nog balance op zetten?

(Ter info: laden is nog nooit gelukt met die kaart).
Bij mij is het gelukt door een debetkaart aan toe te wijzen.

Werken niet al die stations die in die freshmile app staan?
Ik denk het niet.
In de app zie ik ook dat bvb de Lidl lader enkel met RFID kaart werkt, niet met enkel de app.
Vandaar dat ik dan ook de Lidl app heb geïnstalleerd. Nog niet gebruikt.

Edit: fout gelezen, je hebt al een FreshMile RFID kaart. Dan weet ik het niet.

Zoals ik het lees wel ja :

EDIT : aan de andere kant spreken ze zichzelf tegen : If I have registered a credit card, do I also have to fund my account?
No, you can only pay for your charging sessions using your credit card. A bank guarantee will be set, only the price of your charging will actually be debited.

Ben je zeker dat uw kredietkaart is geregistreed bij uw app ? Meestal is er zo'n eerste registratietest die de app uitvoert om te verifiëren dat het een geldige methode van betalen is.
Inderdaad moeilijk aan uit te kunnen...
Heb ondertussen er ook wat balance op gezet (met die visa dus ik vermoed geregistreerd). Maar al de andere stops bij Tesla gedaan (in ABRP Tesla een duimpje omhoog gegeven). Ging super vlot daar. Dus kaart nog niet gebruikt.

Bij Engie was er ook contactloos Visa. Maar daar was eigenlijk iedereen aan het suggelen. Niet aan de praat gekregen.

Gewoon een gleufje voor een Visa kaart zoals een tankstation is precies te moeilijk?

Bij mij is het gelukt door een debetkaart aan toe te wijzen.
Zou je bv bij Lidl kunnen laden? Enig idee? Waar heb jij bijvoorbeeld wel kunnen laden?

In de app is een slider "Alle toegankelijke laders tonen". Als je dat uitzet zie ik er veel minder. Maar iedere lader heeft dan in de app een "Start charging now" knop.
Maar wat die slider precies wilt zeggen...

Zou je bv bij Lidl kunnen laden? Enig idee? Waar heb jij bijvoorbeeld wel kunnen laden?

In de app is een slider "Alle toegankelijke laders tonen". Als je dat uitzet zie ik er veel minder. Maar iedere lader heeft dan in de app een "Start charging now" knop.
Maar wat die slider precies wilt zeggen...
Shell niet. Allego wel.
Gewoon om eens te testen, ik heb de kaart nog niet bekeken.

Normaal werkt de Freshmilekaart met alle laders die in de app staan. Wel goed checken dat het Freshmiletarief (0,3/0,3) van toepassing is. Recent geladen.met een Ionitylader en dié tarieven waren toen van toepassing.

Ondertussen wat geld op die freshmile kaart gezet.

Ging onmiddellijk. Is dus prepaid als je geen abo hebt. En voor bepaalde palen moet er €50 op staat alvorens ze starten. Staat aangegeven in de Freshmile app.

Ondertussen wat geld op die freshmile kaart gezet.

Ging onmiddellijk. Is dus prepaid als je geen abo hebt. En voor bepaalde palen moet er €50 op staat alvorens ze starten. Staat aangegeven in de Freshmile app.
Waar staat dat ergens aangegeven? Ik heb vandaag bij een sparki snellader geprobeerd, eentje waarvan de app zei dat het met de rfid zou moeten lukken. En de laadpaal zei dat de kaart niet in hun systeem zit.

Waar staat dat ergens aangegeven? Ik heb vandaag bij een sparki snellader geprobeerd, eentje waarvan de app zei dat het met de rfid zou moeten lukken. En de laadpaal zei dat de kaart niet in hun systeem zit.
Op het scherm waarop staat dat de app niet geaccepteerd wordt, maar enkel RFID.
Het tabblad met het info logo voor de duidelijkheid. Want soms staat dat ook op het tabblad met het laadstation logo.

Daaronder staat soms een hoofding "Tarief".
En daar staat soms: Vereist minimum saldo.

Het hoogste wat ik tot nu toe heb gezien is €50. Als je aan zo een paal even laadt is er ook maar een klein bedrag af. Dus waarom die €50 eigenlijk nodig is...

Heb er nu gewoon €200 opgezet.
Je kan dat geld altijd terug laten storten volgens hun FAQ.

Op het scherm waarop staat dat de app niet geaccepteerd wordt, maar enkel RFID.
Het tabblad met het info logo voor de duidelijkheid. Want soms staat dat ook op het tabblad met het laadstation logo.

Daaronder staat soms een hoofding "Tarief".
En daar staat soms: Vereist minimum saldo.

Het hoogste wat ik tot nu toe heb gezien is €50. Als je aan zo een paal even laadt is er ook maar een klein bedrag af. Dus waarom die €50 eigenlijk nodig is...

Heb er nu gewoon €200 opgezet.
Je kan dat geld altijd terug laten storten volgens hun FAQ.
Aha ik ga in het vervolg die pagina duidelijker lezen :D.
Die 50 euro zal wel zijn omdat ze je geld willen zien als je zou blijven staan nadat de batterij vol is, bij die minuten kost.

Aha ik ga in het vervolg die pagina duidelijker lezen :D.
Die 50 euro zal wel zijn omdat ze je geld willen zien als je zou blijven staan nadat de batterij vol is, bij die minuten kost.
De meeste zijn overigens wel minder.
€50 is het hoogste wat ik heb gezien.

Even een bedenking die ik had, ik rij zelf nog niet elektrisch en ben in afwachting van leasewagen/laadkaart.
Maar een tankkaart is altijd met pincode, voor zover ik weet is een laadpas dat niet of heeft een laadpaal geen mogelijkheid om een pincode in te vullen. Is er een bepaalde communicatie tussen wagen/laadpaal dat enkel maar kan werken met die laadpas of kan die laadpas door eender wie gebruikt worden?
Of stel het anders, je hebt thuis een laadpaal van het werk met laadpas. Kan je met die laadpaal dan je eigen prive EV ook nog opladen of hoe gaat dat dan in zijn werk? Als je dan de laadpas van het werk gaat gebruiken gaat die laadpaal dan zien dat het een andere wagen is? Of hoe geef je die laadpaal dan vrij voor een andere wagen te laten opladen die geen eigen laadpas heeft ofzo.

Een laadpas is niet gekoppeld aan een wagen, en enkel bij snelladen wisselen de wagen en paal gegevens met elkaar. In theorie kan je dus foefelen bij thuisladen (DC), zolang ze niet op onderzoek gaan wegens afwijkend verbruik ten opzichte van de rest van het wagenpark.

Een laadpas is niet gekoppeld aan een wagen, en enkel bij snelladen wisselen de wagen en paal gegevens met elkaar. In theorie kan je dus foefelen bij thuisladen (DC), zolang ze niet op onderzoek gaan wegens afwijkend verbruik ten opzichte van de rest van het wagenpark.
Dat is toch net hetzelfde bij een tankkaart? De enige manier om er achter te komen of iemand met een andere wagen (of bijvoorbeeld bidon voor de grasmaaier) gaat tanken is als het verbruik te veel afwijkt.

Maar daar moet je je kilometers ingeven. Dat moet/kan je niet bij een elektrische. En hier hangt het verbruik nog meer af van rijstijl dan bij een ice.
En het gaat mij nu niet perse over dat foefelen. Ging hem eerder ook over het feit dat die totaal niet beveiligd is, dus als je die verliest of gestolen wordt en het duurt even voor je het doorhebt kan er iemand anders al zijn plezier aan hebben terwijl je bij een tankkaart toch steeds met een code zit.

Meer en meer AC thuislaadpalen hebben plug and charge. Je voertuigID wordt doorgegeven om het laden te starten zonder de laadpas te gebruiken. De twee moeten alleen gekoppeld worden aan elkaar.

Ik vind het normaal dat je werkgever zou kunnen zien welk voertuigID en welke pasID gebruikt werden om misbruik op te sporen. Het is maar 1 extra stap.

Dat is toch net hetzelfde bij een tankkaart? De enige manier om er achter te komen of iemand met een andere wagen (of bijvoorbeeld bidon voor de grasmaaier) gaat tanken is als het verbruik te veel afwijkt.
In het Dieseltijdperk was foefelen met een tankkaart redelijk beperkt, aangezien het tanken van benzine (voor tuinmachines bijvoorbeeld) geblokkeerd werd. Door de gewijzigde fiscaliteit zien we ondertussen meer benzinewagens als bedrijfswagen (al dan niet als PHEV), wat terug een en ander mogelijk maakt. Al helemaal bij een hybride in mijn ogen, omdat je ook op elektriciteit kan rijden, en het bij fleet niet zo snel gaat opvallen als je tussen 2 tankbeurten door eens een bidon tankt voor tuinmachines, terwijl je tank eigenlijk nog vol is omdat je consistent op elektriciteit rijdt.

Het beste foefelscenario momenteel is een EV bedrijfswagen met laadpas, waarmee je thuis ook een privé hybride gaat opladen. Diens batterij is immers een stuk kleiner dan die van de EV, waardoor dat niet zo heel hard gaat opvallen als je dit van in het begin consistent doet. Bij vragen verwijs je naar je sportieve rijstijl en het routinematig gebruik van klimatisering voor vertrek.

Ging hem eerder ook over het feit dat die totaal niet beveiligd is, dus als je die verliest of gestolen wordt en het duurt even voor je het doorhebt kan er iemand anders al zijn plezier aan hebben terwijl je bij een tankkaart toch steeds met een code zit.
De diefstal van brandstof van enkele honderden euro's is met een tankkaart dan ook in een paar minuten geflikt, terwijl de schade met een laadpas pas na enkele dagen boven de 100 euro zal stijgen (speciale situaties met blokkeertarieven uitgezonderd). Ik vermoed dat daar een deel van de verklaring zit, alsook het feit dat je met een laadpas vermoedelijk geen 10 parallelle sessies kan starten om sneller poen te scheppen. Bij een tankkaart gaat dat ook niet, maar een goed georganiseerde dief kan een tankkaart met een maandelijkse limiet van 1000 euro in een uurtje uitputten.

Terug
Bovenaan