Het Laadpaal topic - thuis je EV opladen

Hallo,

Is het veilig om de auto op te laden met enkele wikkelingen rond de houder, zoals in onderstaande foto? Of moet de kabel steeds volledig afgerold zijn?

gunholder_cableholder_black-1000x1000_1.jpg
 
Heb sinds kort een nieuwe auto gekocht - Volvo XC60 hybride (eerste inschrijving dec 2019, model 2020). Eerste keer een hybride en bedoeling is om die zoveel als het kan thuis op te laden. Helaas is de meegeleverde kabel te kort om de auto op te laden.

Zit nog met enkele vragen:
  • Verlengkabel -> gebeld met Volvo, adviseren ze om niet te doen. Zal ik dus ook niet doen.
  • Optie 1: lange kabel
  • Optie 2: stopcontact verzetten
    • Optie aan het bekijken om buiten (zijkant of voortuin) een stopcontact te plaatsen. Deze kan dan gebruikt worden voor kabel evt. ook andere materiaal (bv. elektrisch tuinmateriaal). Al iemand voor gecontacteerd, moeten wel rekening houden met aantal zaken zoals aarding.
    • Nadeel: zien of het mogelijk is en geen verlies geeft. Gaatje in de muur boren of via ander kastje verlengen.
  • Optie3: laadpaal
    • Ergens buiten zetten
    • Nadeel: neemt meer ruimte in (kostprijs/praktisch installeren?). Goed nadenken waar te plaatsen zodat het geen hinder geeft.
Nu ga ik vermoedelijk één van de komende jaren verhuizen. Het gemakkelijkste is de langere kabel (die ik dan overal kan gebruiken) maar lijkt me onhandig.
Welke optie is volgens jullie het meest aan te raden?
Laadpaal lijkt me het meest praktisch, kan deze gemakkelijk geïnstalleerd worden? Voor de toekomst: gemakkelijk te demonteren en mee te nemen naar nieuwe woning? Zijn er bepaalde laadpalen beter dan anderen?

Alvast bedankt voor antwoorden.
 
Heb sinds kort een nieuwe auto gekocht - Volvo XC60 hybride (eerste inschrijving dec 2019, model 2020). Eerste keer een hybride en bedoeling is om die zoveel als het kan thuis op te laden. Helaas is de meegeleverde kabel te kort om de auto op te laden.

Zit nog met enkele vragen:
  • Verlengkabel -> gebeld met Volvo, adviseren ze om niet te doen. Zal ik dus ook niet doen.
  • Optie 1: lange kabel
  • Optie 2: stopcontact verzetten
    • Optie aan het bekijken om buiten (zijkant of voortuin) een stopcontact te plaatsen. Deze kan dan gebruikt worden voor kabel evt. ook andere materiaal (bv. elektrisch tuinmateriaal). Al iemand voor gecontacteerd, moeten wel rekening houden met aantal zaken zoals aarding.
    • Nadeel: zien of het mogelijk is en geen verlies geeft. Gaatje in de muur boren of via ander kastje verlengen.
  • Optie3: laadpaal
    • Ergens buiten zetten
    • Nadeel: neemt meer ruimte in (kostprijs/praktisch installeren?). Goed nadenken waar te plaatsen zodat het geen hinder geeft.
Nu ga ik vermoedelijk één van de komende jaren verhuizen. Het gemakkelijkste is de langere kabel (die ik dan overal kan gebruiken) maar lijkt me onhandig.
Welke optie is volgens jullie het meest aan te raden?
Laadpaal lijkt me het meest praktisch, kan deze gemakkelijk geïnstalleerd worden? Voor de toekomst: gemakkelijk te demonteren en mee te nemen naar nieuwe woning? Zijn er bepaalde laadpalen beter dan anderen?

Alvast bedankt voor antwoorden.
Er bestaan dikke verlengkabels die geschikt zijn voor het laden van een EV. Ik zou daarvoor gaan of voor optie 2.
 
Herkent iemand dit of is het een Huawei omvormer of Wallbox specifiek dingetje?

Aanvankelijk had ik onze laadpaal (Wallbox Pulsar Plus) 3-fase aangesloten, en isdus minimum vermogen 4.1 kW. Bij Wallbox kan je kiezen tussen 'full green' opladen of 'eco-mode'. Bij full green is het opladen volledig met PV en dus 4.1 kW aan overschot nodig. Bij eco-mode is er 1.4 kW overschot nodig en de rest vult hij aan ben het net tot de minimale 4.1 kW (en natuurlijk als er dan meer zon komt, komt die extra er bij en haal je minder vak het net). Of

Nu had ik de Wallbox 1-fase aangesloten, met het idee om meer van de zon gebruik te maken en 'full green' op te laden in de mindere-zon-maanden. Dan kan je dus al met 1.4 kW gaan opladen volledig van de zon. Natuurlijk pak trager, meer verlies, maar boeie als het van PV komt. Of gewoon de eco-mode en het minimale aan zon erin steken en aanvullen tot 1.4 kW.

Alleen lijkt dat hier niet te werken. Als ik hem op eco-mode zette, leek hij toch pas bij een overschot van 1.4 kW te beginnen (dus eigenlijk de voorwaarde voor full green), en gaf hij ook aan volledig op zon op te laden... Het rare is, als er dan meer zon kwam, dit op het met werd gezet ipv naar de auto. Dan zag ik vlotjes 2 kW ofzo geïnjecteerd worden, terwijl de auto maar met 1.4 aan het opladen was.

Het lijkt alsof de Huawei omvormer de opgewekte stroom niet naar die ene fase van de Wallbox stuurt, maar blijft verdelen.

Of is dit 'normaal' gedrag en begrijp ik het niet?

Nu is hij terug 3 fase aangesloten want opbrengst begint OK te worden om vooral met zon bij te laden, maar zou toch handiger zijn mocht hij al vanaf een overschot van 1.4 kW alles naar de auto kunnen sturen en zo blijven aanvullen ipv op het net te steken.
 
Herkent iemand dit of is het een Huawei omvormer of Wallbox specifiek dingetje?

Aanvankelijk had ik onze laadpaal (Wallbox Pulsar Plus) 3-fase aangesloten, en isdus minimum vermogen 4.1 kW. Bij Wallbox kan je kiezen tussen 'full green' opladen of 'eco-mode'. Bij full green is het opladen volledig met PV en dus 4.1 kW aan overschot nodig. Bij eco-mode is er 1.4 kW overschot nodig en de rest vult hij aan ben het net tot de minimale 4.1 kW (en natuurlijk als er dan meer zon komt, komt die extra er bij en haal je minder vak het net). Of

Nu had ik de Wallbox 1-fase aangesloten, met het idee om meer van de zon gebruik te maken en 'full green' op te laden in de mindere-zon-maanden. Dan kan je dus al met 1.4 kW gaan opladen volledig van de zon. Natuurlijk pak trager, meer verlies, maar boeie als het van PV komt. Of gewoon de eco-mode en het minimale aan zon erin steken en aanvullen tot 1.4 kW.

Alleen lijkt dat hier niet te werken. Als ik hem op eco-mode zette, leek hij toch pas bij een overschot van 1.4 kW te beginnen (dus eigenlijk de voorwaarde voor full green), en gaf hij ook aan volledig op zon op te laden... Het rare is, als er dan meer zon kwam, dit op het met werd gezet ipv naar de auto. Dan zag ik vlotjes 2 kW ofzo geïnjecteerd worden, terwijl de auto maar met 1.4 aan het opladen was.

Het lijkt alsof de Huawei omvormer de opgewekte stroom niet naar die ene fase van de Wallbox stuurt, maar blijft verdelen.

Of is dit 'normaal' gedrag en begrijp ik het niet?

Nu is hij terug 3 fase aangesloten want opbrengst begint OK te worden om vooral met zon bij te laden, maar zou toch handiger zijn mocht hij al vanaf een overschot van 1.4 kW alles naar de auto kunnen sturen en zo blijven aanvullen ipv op het net te steken.
Het heeft normaal niet met uw omvormer te maken want uw laadpaal kijkt naar injectie en niet naar opbrengst. Dus die meting moet ergens tussen uw hoofdaansluiting en het net gebeuren.

Hoe heb je die laadpaal 1 fasig gemaakt? In uw zekeringskast of heb je fase 2 en 3 van de laadkabel losgemaakt?
Op mijn Smappee heb ik de laadkabel in de laadpaal op fase 2 en 3 losgemaakt. Zo denkt de laadpaal dat er een 1 fasige wagen aan hangt en begint die op 1.4kW te laden i.p.v. 4kW. Hij is wel nog 3 fasig aangesloten in de meterkast en doet ook 3 fases metingen om de injectie/afname te berekenen voor solarladen/loadbalancing.
 
Het heeft normaal niet met uw omvormer te maken want uw laadpaal kijkt naar injectie en niet naar opbrengst. Dus die meting moet ergens tussen uw hoofdaansluiting en het net gebeuren.

Hoe heb je die laadpaal 1 fasig gemaakt? In uw zekeringskast of heb je fase 2 en 3 van de laadkabel losgemaakt?
Op mijn Smappee heb ik de laadkabel in de laadpaal op fase 2 en 3 losgemaakt. Zo denkt de laadpaal dat er een 1 fasige wagen aan hangt en begint die op 1.4kW te laden i.p.v. 4kW. Hij is wel nog 3 fasig aangesloten in de meterkast en doet ook 3 fases metingen om de injectie/afname te berekenen voor solarladen/loadbalancing.
1 fasig gemaakt in de meterkast zelf (elektricien 1x laten komen om het te tonen hoe, en die zei gewoon in de meterkast, vandaar). Dus misschien beter het aan de laadpaal zelf te doen ipv meterkast?
 
1 fasig gemaakt in de meterkast zelf (elektricien 1x laten komen om het te tonen hoe, en die zei gewoon in de meterkast, vandaar). Dus misschien beter het aan de laadpaal zelf te doen ipv meterkast?
Ik spreek natuurlijk van mijn ervaring met een Smappee laadpaal. Misschien voor de zekerheid even navragen bij de Wallbox support?
 
Herkent iemand dit of is het een Huawei omvormer of Wallbox specifiek dingetje?

Aanvankelijk had ik onze laadpaal (Wallbox Pulsar Plus) 3-fase aangesloten, en isdus minimum vermogen 4.1 kW. Bij Wallbox kan je kiezen tussen 'full green' opladen of 'eco-mode'. Bij full green is het opladen volledig met PV en dus 4.1 kW aan overschot nodig. Bij eco-mode is er 1.4 kW overschot nodig en de rest vult hij aan ben het net tot de minimale 4.1 kW (en natuurlijk als er dan meer zon komt, komt die extra er bij en haal je minder vak het net). Of

Nu had ik de Wallbox 1-fase aangesloten, met het idee om meer van de zon gebruik te maken en 'full green' op te laden in de mindere-zon-maanden. Dan kan je dus al met 1.4 kW gaan opladen volledig van de zon. Natuurlijk pak trager, meer verlies, maar boeie als het van PV komt. Of gewoon de eco-mode en het minimale aan zon erin steken en aanvullen tot 1.4 kW.

Alleen lijkt dat hier niet te werken. Als ik hem op eco-mode zette, leek hij toch pas bij een overschot van 1.4 kW te beginnen (dus eigenlijk de voorwaarde voor full green), en gaf hij ook aan volledig op zon op te laden... Het rare is, als er dan meer zon kwam, dit op het met werd gezet ipv naar de auto. Dan zag ik vlotjes 2 kW ofzo geïnjecteerd worden, terwijl de auto maar met 1.4 aan het opladen was.

Het lijkt alsof de Huawei omvormer de opgewekte stroom niet naar die ene fase van de Wallbox stuurt, maar blijft verdelen.

Of is dit 'normaal' gedrag en begrijp ik het niet?

Nu is hij terug 3 fase aangesloten want opbrengst begint OK te worden om vooral met zon bij te laden, maar zou toch handiger zijn mocht hij al vanaf een overschot van 1.4 kW alles naar de auto kunnen sturen en zo blijven aanvullen ipv op het net te steken.

Mijne Zappi doet wat jij wil. Ook 3 fase aangesloten op een 3 fase omvormer (maar volgens mij heeft dat daar dus inderdaad niks mee te maken. De zappi meet zelf met klemmetjes de injectie vlak bij de meter en zal zo beslissen om op te laden.
 
Mijne Zappi doet wat jij wil. Ook 3 fase aangesloten op een 3 fase omvormer (maar volgens mij heeft dat daar dus inderdaad niks mee te maken. De zappi meet zelf met klemmetjes de injectie vlak bij de meter en zal zo beslissen om op te laden.
Zappi kan schakelen tussen 1 en 3 fase om solar laden te optimaliseren
 
Ik spreek natuurlijk van mijn ervaring met een Smappee laadpaal. Misschien voor de zekerheid even navragen bij de Wallbox support?
Tgoh, ik heb het daar ook al proberen uitleggen, maar meer dan een link sturen naar hun support pagina's doen ze jammer genoeg niet. Ik zal het eens proberen.
 
Terug
Bovenaan