ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

Ik trek daar mij geen hol van aan. Ze hebben een rekening en daar staat ongeveer 0 euro op.

Al dat geld (kleine bedragen to be honest) van verjaardagen gaat ofwel integraal naar speelgoed waar ze nu (5 & 3) iets aan hebben óf wordt op de familiehoop gesmeten. Niet bewust gedaan in’t begin, maar ik stond eens met een weigerende ING-kaart in de winkel en dan heb ik maar de kinderzichtrekening gebruikt. Waarna ik dacht, waarom bestaat dat eigenlijk, en heb ik gewoon alles samengegooid. Mijn zoon krijgt ook meer van zijn peter dan mijn dochter van de hare, dat zou ik sowieso toch gelijktrekken.

Als ik ze elk 50k kan geven als ze 20 zijn en ze laten blijken daar klaar voor te zijn, gaan ze dat héél snel krijgen. Als ik ze maar 20k kan geven zal dat niet zijn omdat ik hun verjaardagsgeld niet goed heb beheerd. Maar ik hou niks apart.

Ik geef de voorkeur er aan om bij te houden welk deel van mijn zoon is. Dat deel zal hij sowieso krijgen als hij volwassen is, maar als het kan krijgt hij ook wel nog iets extra van ons.
Mijn vriendin was ook niet om alles in een ETF te beleggen, maar ik heb gewoon gezegd dat ik later wel bijpas als hij verlies gedaan heeft en zo ist opgelost. Maar met een horizon van 20 jaar verwacht ik dat niet direct. En anders heb ik pech.

Sinds wanneer hebben kinderen daar effectief zeggenschap in?
Gohja, als ge uw kind zakgeld geeft en dan dat zakgeld in een etf steekt dan ga ik er toch van uit dat ge daar wat duiding rond geeft aan uw kind. (En dat er ook een keuze is om zakgeld voor iets anders te sparen/gebruiken)

Ik investeer vandaag tweemaandelijks zo’n 500 euro in VWCE via Degiro. Onze peuter krijgt maandelijks 100 euro van de grootouders, wat we ook willen beleggen. Ben er alleen nog niet uit wat nu de beste optie is.

• Optie 1: op spaarboekje laten staan -> geen optie
  • Optie 2: spaargeld mee-investeren in eigen ETF
    • Beperken van transactiekosten
    • Maar hoe bepaal je dan op zijn 18 jaar welk deel aan hem toebehoort?
  • Optie 3: spaargeld investeren in aparte ETF
    • Vrouw haar voorkeur om alles mooi gescheiden te houden. VWCE is allesomvattend (emerging en developed). Is er nog een andere ETF die hier een aanvulling op kan zijn? Lijkt me stom om twee VCWE’s apart van elkaar te openen. Of een iShares S&P 500 om eens de verschillende prestaties te zien?

Hoe pakken jullie dit aan met de kids?

Aparte ETF's is enkel goed om brokers te spijzen.

Hier hebben de kids een fysieke spaarpot staan op hun kast waar hoop en al enkele 100-den € in steken voor als ze eens iets willen doen, enkele duizenden op een aparte rekening waar verjaardag/nieuwjaar/whatever op komt en waar regelmatig wat extra naar hun "fonds" gaat, en dan hun "fonds" die in essentie gewoon een gedeelde rekening is met onze beleggingen.
Je kan dat in excel per belegging gaan tracken, je kan dat procentueel doen, of je kan eens de tijd er is gewoon zien wat je wil meegeven. Whatever rocks your boat or whatever suits your autism :biglaugh:. Hier is er een excel die dat in detail kan bijhouden, maar wellicht geven we hen gewoon een bedrag dat we dan wel zien.

Voor de komende jaren: koop BRK en geen IWDA of S&P500.

Druist volledig in tegen het passief beleggen principe, maar ik zou het achteraf SNEU vinden dat ik het hier niet gezet heb :-D

Reden: indexen zijn momenteel serieus overgewaardeerd, terwijl Berkshire 15% ondergewaardeerd en een index op zijn eigen is.
Deze even terug naar boven halen. BRK heeft het sinds dit buy advies zeer goed gedaan (~+35% op ATH in mei) maar ondergaat sindsdien een correctie, ik vermoed aangezwengeld door de aankondiging dat Buffert ermee kapt eind dit jaar?

Blijft dit momenteel een buy of is het enigszins de kat uit de boom kijken? Indien het 2de, op welk price point zou je instappen/bijkopen?

Deze even terug naar boven halen. BRK heeft het sinds dit buy advies zeer goed gedaan (~+35% op ATH in mei) maar ondergaat sindsdien een correctie, ik vermoed aangezwengeld door de aankondiging dat Buffert ermee kapt eind dit jaar?

Blijft dit momenteel een buy of is het enigszins de kat uit de boom kijken? Indien het 2de, op welk price point zou je instappen/bijkopen?
Als je dat zelf niet weet zou ik gewoon een all world etf kopen.

hoeveel % etf's houden jullie aan tegenover andere aandelen? ik zit hier rond 60% in etf

Momenteel ongeveer 55% ETF maar dat stijgt wel elk jaar - omdat de afgelopen 15+ jaar beleggen me geleerd heeft dat ik het zeker niet beter doe dan de index, integendeel...

All-in.

Waarom?

Geen zin in individuele aandelenkoterij.
Denk dat de vraag eerder moet zijn "hoeveel verschillende ETF's heb je", want als je 100% ETF's hebt maar dat zijn dan 10 of 20 verschillende thema-ETF's, is dat eigenlijk hetzelfde als aandelenkoterij.

Denk dat de vraag eerder moet zijn "hoeveel verschillende ETF's heb je", want als je 100% ETF's hebt maar dat zijn dan 10 of 20 verschillende thema-ETF's, is dat eigenlijk hetzelfde als aandelenkoterij.

tgoh, we spreken hier meestal over 1 all world etf :)
We spreken dus meer over 'gewichten' in ons portfolio.

Als je naast een wereld ETF wat thematische hebt om wat meer gewicht te hebben in bepaalde thema's - sectoren, waarom niet, dan kost me dat toch minder koterij dan met individuele aandelen waar het er veel volatieler aan toe kan gaan.

Maar waarom niet éh, iedereen doet maar waar 'm zich goed bij voelt.

nee, totaal hetzelfde niet, geld steken in een enkel aandeel is veel risicovoller. Daarom mijn vraag hoe jullie verdelen

nee, totaal hetzelfde niet, geld steken in een enkel aandeel is veel risicovoller. Daarom mijn vraag hoe jullie verdelen
Dat hoeft niet per se zo te zijn. Een aandeel zal wat volatieler zijn dan een korf aandelen maar als alle aandelen in die korf in dezelfde sector zitten (want je vaak hebt bij thematische etf's) zal het rendement van die etf in lijn liggen met het rendement van het gemiddelde aandeel in die korf. Beleggen in ETF's en beleggen in aandelen is uiteindelijk hetzelfde, het enige verschil is spreiding, maar dat doe je deels teniet als je begint met niche thema ETF's. Vandaar dat ik zei dat de verdeling niet per se is ETF/aandelen maar de vraag ook moet zijn: wat zit er dan in die korf ETF? Eén globale ETF of 30 verschillende nichte ETF's?

Zijn er hier naast @cege nog mensen die actief inzetten op een dividendportefeuille?

Naast mijn maandelijkse inleg in etf's zou ik graag ook beginnen kijken voor wat passieve cashflow.

Zoja, welke criteria gebruiken jullie (naast het dividendrendement uiteraard). Uitkeringspercentage free cash flow, groei, p/e verhouding,...?
Deze vraag stel je beter in de beurs topic

Situatieschets: de voorbije 3j heb ik maandelijks het bedrag dat ik overhield belegd in 2 trackers (sp500 of World Index)

Nu gaan deze trackers best goed maar een vraag die ik stelde enkele jaren terug wordt nu opeens pijnlijke realiteit.

De Eur/usd wisselkoers is dermate gestegen en heeft een groot deel van mijn winst opgeslorpt.

Wat is jullie advies hier? Wisselkoers direct hedgen lijkt me minder interessant gezien dat geld is die dan niet actief belegd wordt maar tegelijk ook niet liquide is. Er bestaan wel hedged etfs maar ik vermoed dat de kosten wel oplopen ? Zijn die ook efficiënt?

Andere opties waar ik nu niet aan denken?

Laatst bewerkt:
Heeft niet veel zin. Als je uitzoomt zie je gewoon dat de euro erg laag stond historisch. Het staat nu op een meer gemiddelde waarde. Ik heb het zelf ook gemerkt.
Ik heb redelijk wat dollar-blootstelling via Nasdaq, S&P500 en Nvidia, en hierdoor zit ik nog niet aan een nieuwe ATH ondanks dat het gros van mijn posities dat wel zijn (of er zelfs voorbij). Komt dus puur door het valutaverschil.

Het enige echte alternatief imo is om meer in de Stoxx 600 te beleggen zodat je dit dollar risico helemaal niet hebt (vanuit het perspectief van de ETF dan, de onderliggende bedrijven kunnen bv. nog altijd hun winst uit Amerika halen).

Heeft niet veel zin. Als je uitzoomt zie je gewoon dat de euro erg laag stond historisch. Het staat nu op een meer gemiddelde waarde. Ik heb het zelf ook gemerkt.
Ik heb redelijk wat dollar-blootstelling via Nasdaq, S&P500 en Nvidia, en hierdoor zit ik nog niet aan een nieuwe ATH ondanks dat het gros van mijn posities dat wel zijn (of er zelfs voorbij). Komt dus puur door het valutaverschil.

Het enige echte alternatief imo is om meer in de Stoxx 600 te beleggen zodat je dit dollar risico helemaal niet hebt (vanuit het perspectief van de ETF dan, de onderliggende bedrijven kunnen bv. nog altijd hun winst uit Amerika halen).
Geen slecht idee, ik ga het zo aanpakken en lichtjes mijn exposure in EU verhogen.

Terug
Bovenaan