ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

Je kan natuurlijk ook niet ontkennen dat vandaag de dag het gros van de beste en meest dominante bedrijven ook gewoon in de VS zitten, vervangers voor Microsoft, Coca Cola, ... ik zie ze niet meteen. Daarnaast is het ook gewoon de grootste economie, en dan heb je China - het is nu niet dat het land vrij van grillen van zijn bestuur is. En niet te vergeten: we leven in een geglobaliseerde wereld - alles wat Trump beslist heeft impact op al de rest.

Ja, dat is (was) altijd het antwoord op de oververtegenwoordiging van de VS in al die ETFs.
Blijft natuurlijk dat je zo het meest afhankelijk bent van de situatie in de VS (en de grillen van Trump bijv).
Maar das short term... long term maakt dat weinig uit.
Cege spreekt op zijn vorige pagina ook over slechte momenten om uit te cashen... niet zo'n héél groot probleem. Het is niet de bedoeling dat je op 65 heel het boeltje ineens uitcashed en verbrast. Als je dat kapitaal over lange tijd met veel discipline hebt opgebouwd val je ook niet onder dat profiel.

Net als je DCA ingestapt bent stap je DCA uit, ok: je gaat in slechte jaren iets meer aandelen moeten verkopen dan in goede om je levensstandaard te behouden maar dan nog. Maar eerlijk, waren er tijdens en net na de crash in 2008 ook niet veel bedrijven die dividendbetalingen sterk gereduceerd hebben of compleet geschrapt? Dan moet je evengoed stukjes verkopen.

Maar das short term... long term maakt dat weinig uit.
Cege spreekt op zijn vorige pagina ook over slechte momenten om uit te cashen... niet zo'n héél groot probleem. Het is niet de bedoeling dat je op 65 heel het boeltje ineens uitcashed en verbrast. Als je dat kapitaal over lange tijd met veel discipline hebt opgebouwd val je ook niet onder dat profiel.

Net als je DCA ingestapt bent stap je DCA uit, ok: je gaat in slechte jaren iets meer aandelen moeten verkopen dan in goede om je levensstandaard te behouden maar dan nog. Maar eerlijk, waren er tijdens en net na de crash in 2008 ook niet veel bedrijven die dividendbetalingen sterk gereduceerd hebben of compleet geschrapt? Dan moet je evengoed stukjes verkopen.

Ik toeter hier tegen de muur. Je kunt niet gewoon zaken poneren en de data negeren 'based on feeling'.

DCA uitstappen heb ik al aangetoond dat return onvoorspelbaar is. Hogere expected value, bredere uitkomst distributie, hence groter risico. Een uitkomst heeft 2 dingen: gemiddelde + standaard deviatie. Als je enkel focust op gemiddelde, tjah, dan is de discussie zinloos. Met je DCA uitstap strategie zijn er dus scenarios, zie de simulatie, waar je met 0 overschiet. Geen 0 winst, of 0 reele winst, nee, 0 kapitaal. Kort samengevat "einde oefening". Je bent er dan vet mee dat je 'gemiddeld' wel nog geld hebt. In het echt dus niet.

Ik heb ook nergens gezegd dat je al je geld in dividend aandelen moet steken. Ik heb ook een grote niet-dividend portefeuille. Daar kijk ik niet naar om. Ik heb ook een dividend portefeuille waar ik minder risico pak en zekere cashflows verkies >>> hoger gemiddelde met onzekere uitkomst. Ik heb zo goed als 0 cash.

En als de dividenden verlaagd worden of geschrapt, dan wacht ik 1 maand of 2 maand op het volgende dividend om de grote aankoop te doen. Uiteindelijk komt de cash die ik nodig heb wel. Als je moet verkopen, wederom, meer risico. Verkoop je nu, binnen 1 maand, binnen 2 maand ?

Verkopen is altijd mijn allerlaatste optie. Er gaan scenario's zijn waar je niet anders kunt dan verkopen. Maar met een quasi zekere cashflow, kun je die momenten tot een minimum herleiden.

Gegroet,

Na jaren mutual funds beleggen toch besloten om eens met een ETF te beginnen, ipv die onnozele spaarrekening voor de kids.

Ik ga Bolero gebruiken, met een wereld ETF via de ETF playlist. Ik heb mezelf wat geïnformeerd maar zit nog met twee vragen (de zoekfunctie geprobeerd maar ik kom er niet echt op uit, dus op voorhand excuus voor een veelgestelde vraag).

- Hoe kan ik zien of de ETF in Belgïe geregistreerd is? Ik wil uiteraard de 1,32% taks vermijden. Maar de ISIN-code die met IE (Ierland) start, is hier geen zekerheid?
- Als er een EUR en USD variant bestaat, heeft het nut om de EUR te kiezen ook al is het fonds achterliggend wsl USD?

Bedankt!

Gegroet,

Na jaren mutual funds beleggen toch besloten om eens met een ETF te beginnen, ipv die onnozele spaarrekening voor de kids.

Ik ga Bolero gebruiken, met een wereld ETF via de ETF playlist. Ik heb mezelf wat geïnformeerd maar zit nog met twee vragen (de zoekfunctie geprobeerd maar ik kom er niet echt op uit, dus op voorhand excuus voor een veelgestelde vraag).

- Hoe kan ik zien of de ETF in Belgïe geregistreerd is? Ik wil uiteraard de 1,32% taks vermijden. Maar de ISIN-code die met IE (Ierland) start, is hier geen zekerheid?
- Als er een EUR en USD variant bestaat, heeft het nut om de EUR te kiezen ook al is het fonds achterliggend wsl USD?

Bedankt!
op reddit befire eens zoeken

Sinds een jaar of twee koop ik om de 2 à 3 maanden IWDA en af en toe een plukje EMIM of IUSN bij.
Nu overweeg ik om over te stappen naar IMIE omdat deze:
  • Breder gediversifieerd is (ook small caps)
  • Iets lagere lopende kosten heeft (0,17% vs 0,20% voor IWDA)
  • Eenvoudiger te beheren (slechts 1 aankoop en geen herbalancering nodig

Enige nadeel: IMIE staat niet in de ETF Playlist van Bolero. Daardoor zijn de transactiekosten wat hoger:
  • IWDA: voor €1000 aankoop betaal ik €5 → 0,50% kosten
  • IMIE: voor €1000 aankoop betaal ik €7,50 → 0,75% kosten
    → ik zou dus eerder naar ~€1500 per aankoop moeten gaan om de % kost wat te drukken.
Mijn vraag:
Is het volgens jullie zinvol om naar IMIE over te stappen en gewoon met iets grotere bedragen te werken? Of toch maar verder blijven met IWDA + EMIM + IUSN?
De rendementen van EMIM en IUSN liggen ook een stuk lager dan die van IWDA zelf :)

Sinds een jaar of twee koop ik om de 2 à 3 maanden IWDA en af en toe een plukje EMIM of IUSN bij.
Nu overweeg ik om over te stappen naar IMIE omdat deze:
  • Breder gediversifieerd is (ook small caps)
  • Iets lagere lopende kosten heeft (0,17% vs 0,20% voor IWDA)
  • Eenvoudiger te beheren (slechts 1 aankoop en geen herbalancering nodig

Enige nadeel: IMIE staat niet in de ETF Playlist van Bolero. Daardoor zijn de transactiekosten wat hoger:
  • IWDA: voor €1000 aankoop betaal ik €5 → 0,50% kosten
  • IMIE: voor €1000 aankoop betaal ik €7,50 → 0,75% kosten
    → ik zou dus eerder naar ~€1500 per aankoop moeten gaan om de % kost wat te drukken.
Mijn vraag:
Is het volgens jullie zinvol om naar IMIE over te stappen en gewoon met iets grotere bedragen te werken? Of toch maar verder blijven met IWDA + EMIM + IUSN?
De rendementen van EMIM en IUSN liggen ook een stuk lager dan die van IWDA zelf :)
Overdenk het niet en doe gewoon verder zoals je bezig bent :)

Gegroet,

Bedankt!
https://curvo.eu/nl/artikel/beurstaks-tob

Ik beleg via Saxo dan zit je ongeveer op 3,20€ voor 1000€ IWDA afhankelijk van de koers op dat moment.
De USD versie voor ETF's ga je in Europa niet kunnen aankopen dus het zal altijd EUR zijn enkel losse aandelen kunnen USD zijn.

Zijn hier nog mensen die hun TOB zelf regelen?
Ik gebruik altijd TOBcalc en een automatische email, paar minuten werk per maand.

Maar ik krijg nu een mail van de overheid dat je dit vanaf juli via myminfin moet aangeven. Echter kan ik deze module nog niet vinden. Iemand al gedaan?

Ik gebruik altijd TOBcalc en een automatische email, paar minuten werk per maand.

Maar ik krijg nu een mail van de overheid dat je dit vanaf juli via myminfin moet aangeven. Echter kan ik deze module nog niet vinden. Iemand al gedaan?
Ze hebben hun module al eens verlaat. Zou me niet verbazen dat het nog is verlaat wordt...

Inderdaad, ik kan het ook niet vinden. Enige mogelijkheid zou zijn om je TOB brief op te sturen naar Brussel maar mijn postzegel kost meer dan mijn TOB dus denk dat ik ga stoppen met dat maandelijks aan te geven.

Inderdaad, ik kan het ook niet vinden. Enige mogelijkheid zou zijn om je TOB brief op te sturen naar Brussel maar mijn postzegel kost meer dan mijn TOB dus denk dat ik ga stoppen met dat maandelijks aan te geven.
als ge een boete krijgt zou het dubbel het verschuldigde bedrag zijn, misschien geraak je dan net aan een postzegel :unsure:

als ge een boete krijgt zou het dubbel het verschuldigde bedrag zijn, misschien geraak je dan net aan een postzegel :unsure:

Zo ver geraak ik zelfs niet! Onderdeel van mijn portefeuille is maandelijkse inleg van 50€ in ETF via Trade Republic (rente + cashback geld) en de maandelijkse TOB bedraagt daarvan 0.07 of 0.06€ :tongue:

Ik heb nog wat $'s staan die ik op dit moment niet terug naar EUR wil converteren.
Kent iemand een goed alternatief in $ voor IWDA met gelijkaardige eigenschappen (acc., non-synthetic, etc..)

Of je nu converteert naar euro en iwda koopt, of iwda koopt in dollar en later omzet, maakt geen verschil.

Je koopt hetzelfde
Maar als je $ hebt staan en je wil dat zo houden moet je niet nodeloos wisselkoers commissies gaan betalen. Op grotere bedragen loopt dat aardig op.

Maar als je $ hebt staan en je wil dat zo houden moet je niet nodeloos wisselkoers commissies gaan betalen. Op grotere bedragen loopt dat aardig op.
Akkoord, als je later nog plannen hebt om die dollars anders in te zetten.
Als het is om te parkeren in (een fonds als) IWDA tot aan je pensioen ben je wat mij betreft beter af om nu te wisselen en in de euro-variant te beleggen.

Is inderdaad het moment :thinking:

Als de dollar weer sterker wordt, dan stijgt de IWDA notering in euro sneller dan die in dollar.

Als je dus in IWDA of gelijkaardig fonds belegt, maakt het geen verschil in welke munt je dat doet.
Je koopt gewoon de achterliggende bedrijven, die elk op hun eigen exchange en in de eigen munt noteren. Het fonds balt die gewoon samen onder één noemer. En of je die waarde uitdrukt in euro, dollar of bitcoin, dat maakt niets uit.

Het maakt pas uit als je nu met die dollars iets anders doet, en bij een gunstiger tarief omzet naar euro.

Om de zoveel tijd komt dit onderwerp eens naar boven

Terug
Bovenaan