MiniJeffrey
Well-known member
Als de dollar zich wat herstelt is het misschien interessant om in een hedged te stappen als je de wisselkoersstress er wat uit wilt?
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Wat houdt dat in?Vandaag einde boekjaar voor IWDA overigens.
Wat houdt dat in?
![]()
Vrijstelling van 10.000 euro verhoogd en pensioensparen ontzien: dit weten we al over de nieuwe meerwaardebelasting | VRT NWS Nieuws
Stilaan worden de contouren van de politieke deal rond de meerwaardebelasting duidelijk. Het regeerakkoord is grotendeels gevolgd, zo leren de eerste reacties van ministers en regeringspartijen, maar hier en daar is wat versoepeld of een mogelijk achterpoortje gesloten. Dit weten we nu al.www.vrt.be
Wat zal dit betekenen voor accumulerende ETFs ?
Dear Client,
You could earn up to USD XXXXXX annually on fully-paid shares of stock held in your account ******* by joining IBKR's Stock Yield Enhancement Program.
SYEP allows IBKR to borrow fully paid shares from you in exchange for US Treasury or cash collateral and lend the shares to short sellers who will pay to borrow them. Each day that your stock is on loan, you will be paid. You can sell your loaned stock with no restrictions.
Neen, dat is gewoon een stock enhancement program als je je stocks uitleent (veel brokers bieden dat aan).
Staat volledig los van de verschuldigde meerwaardebelasting bij een verkoop van aandelen.
Zouden jullie dit doen met een 100% ETF portfolio?Dat zijn interesten die je krijgt dus te belasten aan 30%. Totaal niks te maken met "meerwaarden".
Het Stock Yield Enhancement Program (SYEP) van Interactive Brokers (IBKR) kan extra inkomsten opleveren door je aandelen uit te lenen aan short sellers, maar er zijn zeker risico’s waar je rekening mee moet houden:
Belangrijkste risico’s
- Geen beleggersbescherming: Aandelen die je uitleent vallen niet onder SIPC-bescherming. In het zeldzame geval dat IBKR failliet gaat, ben je mogelijk je uitgeleende aandelen kwijt.
- Verlies van stemrecht: Tijdens de uitleenperiode kun je niet stemmen op aandeelhoudersvergaderingen.
- Dividendproblemen:
- Je ontvangt een “payment in lieu” in plaats van een echte dividenduitkering.
- Deze betaling kan fiscaal ongunstiger zijn, afhankelijk van je land (bijv. in België of Nederland kan het als gewone inkomsten worden belast)3.
- Marktrisico blijft bestaan: Je blijft eigenaar van de aandelen en dus ook blootgesteld aan koersschommelingen.
- Onvoorspelbare opbrengsten: De rente die je ontvangt kan sterk fluctueren, afhankelijk van de vraag naar jouw aandelen.
- Mogelijke “fail to deliver”: In uitzonderlijke marktomstandigheden (zoals bij de GME-squeeze) kan het gebeuren dat je je aandelen niet terugkrijgt, maar een geldbedrag in plaats daarvan.
Voordelen (mits je het risico accepteert)
- Je ontvangt dagelijkse rente op de uitgeleende aandelen (50% van het marktpercentage).
- IBKR beheert het proces automatisch, en je kunt op elk moment stoppen met het programma.
Als je vooral ETF’s bezit (zoals VWRL of VT), is de kans klein dat ze vaak worden uitgeleend. Aandelen zoals Tesla of kleinere volatiele bedrijven zijn populairder bij short sellers.
Zouden jullie dit doen met een 100% ETF portfolio?
Hier ook een interessante take:
![]()
IBKR Stock Yield Enhancement Program: 1 year review
I tested the Interactive Brokers Stock Yield Enhancement Program for one year. Here is my feedback and conclusion.www.mustachianpost.com
2: hou gewoon telkens bij hoeveel delen van hem zijn. Nu zal dat bijvoorbeeld 75% van 1 VWCE aandeel zijn.Ik investeer vandaag tweemaandelijks zo’n 500 euro in VWCE via Degiro. Onze peuter krijgt maandelijks 100 euro van de grootouders, wat we ook willen beleggen. Ben er alleen nog niet uit wat nu de beste optie is.
- Optie 1: op spaarboekje laten staan -> geen optie
- Optie 2: spaargeld mee-investeren in eigen ETF
- Beperken van transactiekosten
- Maar hoe bepaal je dan op zijn 18 jaar welk deel aan hem toebehoort?
- Optie 3: spaargeld investeren in aparte ETF
- Vrouw haar voorkeur om alles mooi gescheiden te houden. VWCE is allesomvattend (emerging en developed). Is er nog een andere ETF die hier een aanvulling op kan zijn? Lijkt me stom om twee VCWE’s apart van elkaar te openen. Of een iShares S&P 500 om eens de verschillende prestaties te zien?
Hoe pakken jullie dit aan met de kids?
Ik koop met mijn zoontje zijn spaarpot volledige shares voor hem. Dus stel dat IWDA 95euro kost en er zit 600euro in zijn spaarpot, zet ik 570euro over naar de broker en laat ik die 30 euro zitten voor een volgende keer.Ik investeer vandaag tweemaandelijks zo’n 500 euro in VWCE via Degiro. Onze peuter krijgt maandelijks 100 euro van de grootouders, wat we ook willen beleggen. Ben er alleen nog niet uit wat nu de beste optie is.
- Vrouw haar voorkeur om alles mooi gescheiden te houden. VWCE is allesomvattend (emerging en developed). Is er nog een andere ETF die hier een aanvulling op kan zijn? Lijkt me stom om twee VCWE’s apart van elkaar te openen. Of een iShares S&P 500 om eens de verschillende prestaties te zien?
Ik investeer vandaag tweemaandelijks zo’n 500 euro in VWCE via Degiro. Onze peuter krijgt maandelijks 100 euro van de grootouders, wat we ook willen beleggen. Ben er alleen nog niet uit wat nu de beste optie is.
Ik hou in een Excel bij hoeveel er van mij en van hen ingaat. En dan procentueelIk investeer vandaag tweemaandelijks zo’n 500 euro in VWCE via Degiro. Onze peuter krijgt maandelijks 100 euro van de grootouders, wat we ook willen beleggen. Ben er alleen nog niet uit wat nu de beste optie is.
Klopt dat helemaal? Waarschijnlijk niet… Maar zoals cege zegt, wat maakt het eigenlijk uit? 
Optie 3 doe wij hier ook, Dat is toch het minste gedoe met excellekes en weet ik nog wat. Misschien is het voor anderen perfect duidelijk wat ze hun kinderen binnen 15-20j gaan geven, maar voor ons dus niet.
Zo blijft het duidelijk en kan alles extra als verjaardagen en opgespaard zakgeld daar ook even parkeren tot je er een ETF van koopt.
Het enige goeie antwoord hierop lijkt mij: wtf?Misschien wil uw kind helemaal niet dat je zijn geld belegd in een ETF.
Hoe ga je daar dan concreet mee om?
Sinds wanneer hebben kinderen daar effectief zeggenschap in?Misschien wil uw kind helemaal niet dat je zijn geld belegd in een ETF.
Hoe ga je daar dan concreet mee om?
Exact mijn punt.Sinds wanneer hebben kinderen daar effectief zeggenschap in?
Wij houden het op onze naam, maar wel apart omdat het ook effectief voor hen geschonken is. Vandaar dat we de beleggingen met dat geld ook apart houden.Geld dat ze krijgen voor hun verjaardag en zo zetten wij hier wel op een rekening op hun naam. Mensen geven dat echt wel voor hen en dan willen we dat ook niet vermengen met het gezinsvermogen. Ook al is het ons plan hen meer te geven dan wat ze over de jaren zullen vergaren aan verjaardagsgeld.