ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

Situatieschets: de voorbije 3j heb ik maandelijks het bedrag dat ik overhield belegd in 2 trackers (sp500 of World Index)

Nu gaan deze trackers best goed maar een vraag die ik stelde enkele jaren terug wordt nu opeens pijnlijke realiteit.

De Eur/usd wisselkoers is dermate gestegen en heeft een groot deel van mijn winst opgeslorpt.

Wat is jullie advies hier? Wisselkoers direct hedgen lijkt me minder interessant gezien dat geld is die dan niet actief belegd wordt maar tegelijk ook niet liquide is. Er bestaan wel hedged etfs maar ik vermoed dat de kosten wel oplopen ? Zijn die ook efficiënt?

Andere opties waar ik nu niet aan denken?
Niet vergeten dat veel van de goede performance 2022-2024 (je zegt dat je sinds 3j belegt) het gevolg is van een dalende EUR/USD. Nu maken we de omgekeerde beweging.

Op de langere termijn met gespreid instappen maken die schommelingen niet zo veel uit. We spreken hier historisch over een factor max 1.5, in de veronderstelling dat je alles kocht toen de EUR/USD laag stond (quod non), en zult verkopen terwijl ze hoog staat; terwijl een belegging op ik zeg maar 20j historisch gaat over een factor 3-4.

Als je er beter door slaapt, een hedged S&P500 etf is qua kosten niet zo veel duurder, bv. iShares TER 0.07% (nonhedged) vs. 0.20% (hedged).

Beleggen in de stoxx600 is dan (historisch gezien) een impactvollere beslissing dan voor een hedged variant kiezen.

Trump zei dat hij Powell ging ontslaan, bleek uiteindelijk dat het niet waar was.
Ik zag de graph gisteren, mijn eerste gedacht was "wat heeft Trump nu weer uitgestoken?" maar kon niet meteen veel vinden. Bedankt voor de opheldering.

Trouwens: al die gasten die voor de correctie in april alles hebben buiten gesmeten en terug gekocht hebben in de dip... wat doen jullie nu, nu de S&P500 opnieuw ATH's laat noteren en IWDA/SWRD ook richting ATH gaan? Terug verkopen dan veronderstel ik?

Ik had mijn onregelmatige maar regelmatige aankoop van een hoopje IWDA aan limietprijs 100 gezet in de hoop dat de brieven met (eenzijdige) deals een dipje gingen veroorzaken, maar die is dus nog niet uitgevoerd en intussen staat die op 102.31.

De beurzen hebben precies al immuniteit opgebouwd voor de grote leider.

Heeft niet veel zin. Als je uitzoomt zie je gewoon dat de euro erg laag stond historisch. Het staat nu op een meer gemiddelde waarde. Ik heb het zelf ook gemerkt.
Ik heb redelijk wat dollar-blootstelling via Nasdaq, S&P500 en Nvidia, en hierdoor zit ik nog niet aan een nieuwe ATH ondanks dat het gros van mijn posities dat wel zijn (of er zelfs voorbij). Komt dus puur door het valutaverschil.

²
Laat die FX bewegingen voor wat ze zijn en zorg dat je belegt voor de lange termijn. Mijn S&P500 en QQQ trackers zitten ook nog niet aan een ATH doordat de USD het nu wat minder doet, maar over 10-15 jaar ga je dat effect niet meer zien op een grafiek.

Het enige echte alternatief imo is om meer in de Stoxx 600 te beleggen zodat je dit dollar risico helemaal niet hebt (vanuit het perspectief van de ETF dan, de onderliggende bedrijven kunnen bv. nog altijd hun winst uit Amerika halen).
Dan kan je beter een short positie in de USD innemen, het heeft geen zin om een long positie i/d Stoxx 600 te nemen als je niet bullish bent op die stocks.

Trouwens: al die gasten die voor de correctie in april alles hebben buiten gesmeten en terug gekocht hebben in de dip... wat doen jullie nu, nu de S&P500 opnieuw ATH's laat noteren en IWDA/SWRD ook richting ATH gaan? Terug verkopen dan veronderstel ik?
Ik vraag met hetzelfde af, verschillende forummers die hier de schrik te pakken kregen bij de eerste correctie en zogezegd aan de kantlijn gingen staan. Een dure beslissing qua opportuniteitskost.

Indexing of passive investing moet je doen voor de lange-termijn, en niet afstemmen op welke politicus x of y beslist. Dat is net het hele basisidee erachter.

Ik had mijn onregelmatige maar regelmatige aankoop van een hoopje IWDA aan limietprijs 100 gezet in de hoop dat de brieven met (eenzijdige) deals een dipje gingen veroorzaken, maar die is dus nog niet uitgevoerd en intussen staat die op 102.31.

De beurzen hebben precies al immuniteit opgebouwd voor de grote leider.
Dat hebben we vorige week gezien, toen de beurzen net voor sluiting ~1,5% verloren gewoon omdat Trump zogezegd Powell ging ontslaan om dan de volgende dag volledig te herstellen (en meer) nadat bleek dat dat helemaal niet waar was.
Ik vraag met hetzelfde af, verschillende forummers die hier de schrik te pakken kregen bij de eerste correctie en zogezegd aan de kantlijn gingen staan. Een dure beslissing qua opportuniteitskost.
Er zijn ook gasten die hier op voorhand al verkocht hadden eind vorig jaar/begin dit jaar maar die vervolgens in of rond de dip terug aangekocht hebben (alledgedly). Diezelfde mensen, die dus eind vorig jaar/begin dit jaar verkochten moeten nu toch gewoon terug verkopen zou ik denken?
Of is er op 4-5 maand tijd iets fundamenteel veranderd waardoor die mensen die toen de markt overvalued vonden dat nu plots niet meer vinden? :unsure:

Ok dus mijn broer heeft ineens 22 miljoen op zijn bolero staan. Ineens een stuk of 200k aandelen op zijn account.

Wat als hij dit afhaalt?

Als jij een verkeerde storting ontvangt ben je wettelijk verplicht om dat geld terug te zetten, dus ik neem aan dat dit wel onder dezelfde regel gaat vallen, als hij die aandelen zelf niet gekocht heeft dan zal hij die moeten afstaan.
Is er dan iets terug te vinden in zijn transactiehistoriek hiervan? :)
Hij zou zich kunnen van de domme laten en zien of zijn bank hem contacteert.

Twee keer een transactie om 70k en 100k aandelen te kopen, maar hij heeft dat dus nooit gedaan

Edit: zijn transactie was dus 10 en 7 stuks, maar das van maanden geleden. Raar dat da ineens veranderd is.

Laatst bewerkt:
Ik ben daar 1 van. Verkocht voor de vorige ath en daarna vooral bijgekocht in grondstoffen en lager bijgekocht in IWDA. (Zie postgeschiedenis voor er iemand weer roept dat het niet waar zou zijn)

Op dit moment zeker niet van plan om te verkopen. We zijn gewend geraakt aan de shitshow van Trump. TACO is ook een ding, dus ik zie geen reden voor een nieuwe correctie op korte termijn.

Verkopen vlak voor de top lokte hier veel commentaar op, maar was voor mijn portefeuille iig heel positief.

Als jij een verkeerde storting ontvangt ben je wettelijk verplicht om dat geld terug te zetten, dus ik neem aan dat dit wel onder dezelfde regel gaat vallen, als hij die aandelen zelf niet gekocht heeft dan zal hij die moeten afstaan.
Is er dan iets terug te vinden in zijn transactiehistoriek hiervan? :)
Hij zou zich kunnen van de domme laten en zien of zijn bank hem contacteert.
omzetten in bitcoin en doen alsof ge tkwijt zijt. een paar jaar in den bak zou ik er wel voor over hebben :unsure:

Terug
Bovenaan