ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

Ik denk dat je passief verwart met comateus.
Er is nog een heel spectrum aan comateus, passief én actief beleggen voor we uitkomen op verkopen op basis van speculatie op een grote correctie of beurscrash omdat Trump aan z’n 2e ambtstermijn begon, en als het al zou gebeuren, te denken dat je zowel het verkopen als terug aankopen goed kan timen.

Niet dat daar iets verkeerd mee is, ieder z’n ding, het is gwn geen passief beleggen.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je perspectief, waren oprechte vragen hoor :).
Ook oprechte antwoorden uit eigen ervaring hoor! De beste manier om te leren is (helaas) vaak om het zelf eens allemaal mee te maken :p. Wat ik ook heb gemerkt is dat zelfs als je het geluk hebt gehad om op tijd te verkopen, het niet altijd zo evident is om op tijd terug in te kopen. Heb bijvoorbeeld net voor de COVID crash alles verkocht, maar ietsje te lang gewacht met terug in te kopen en daarmee ook heel wat rendement mislopen (nog steeds meer dan niet verkocht te hebben maar kon nog heel wat meer zijn, maar het punt is dat timing niet eenvoudig is). Sindsdien ook nooit meer proberen timen.

Wat ik ook een interessante quote vind is een stukje uit een bekend FIRE boek van JL Collins (Simple Path to Wealth), ga het even paraphrasen: tussen 1970 en 2013 is de index ~77% van de tijd gestegen, dat betekent dus dat als je doet aan dollar cost averaging of speculeert dat er een (tijdelijke) drop staat aan te komen, dat je eigenlijk gokt dat we in die 23% kans zitten.

Passief wilt in mijn ogen ook niet zeggen dat je nooit eens iets verandert aan jouw strategie. Het is voor mij de eerste keer in 5 jaar dat ik een deel verkoop om te heralloceren, daarvoor altijd blindelings op vaste momenten IWDA gekocht.

23% blootstelling aan de mag 7 die aan redelijk hoge P/E noteren vond ik wat te veel risico worden.

Je vergeet wel dat naast de groten van de beurs je voor de rest nog in heel veel andere bedrijven investeert en dus nog altijd vrij breed zit.
Van de big 7 af willen omdat ze overgewaardeerd zijn is te begrijpen. Maar waar ga je dan wel in investeren? In iets wat naar alle waarschijnlijkheid minder performance zal halen en een even grote bubbel is.

Je vergeet wel dat naast de groten van de beurs je voor de rest nog in heel veel andere bedrijven investeert en dus nog altijd vrij breed zit.
Van de big 7 af willen omdat ze overgewaardeerd zijn is te begrijpen. Maar waar ga je dan wel in investeren? In iets wat naar alle waarschijnlijkheid minder performance zal halen en een even grote bubbel is.
Ik heb niet gezegd dat ik van de mag 7 vanaf wil, ik heb gezegd dat hun aandeel in mijn PF te groot geworden is.

Daarom ben ik aan het kijken naar grondstoffen trackers (ik heb al enkele jaren grondstoffen miners die IWDA serieus outperformed hebben, maar dat past niet in dit topic.)

Voor de rest ga ik deels voor aandelen die niet aan het bubbelen zijn en voor 20% cash, waar dit de afgelopen 5 jaar 0,xx% was. Elke maand ging elke euro op overschot naar de beurs. Nu hou ik wat opzij om bij correcties bij te kopen.

We zullen kijken hoe ongevoelig de beurzen zijn op Trump zijn tariffs en de gevolgen daarvan. Binnen een jaar weten we wat de juiste keuze was.

Voor alle duidelijkheid: ik heb nog altijd IWDA, maar wel 50% minder dan vorige week.

Maar belangrijker: ik wil mijn risico's verminderen in een onstabieler Trump jaar.

Overgewaardeerd, potentieel een bubbel.
Hexcel en Hanwha zijn nu toch ook niet bepaald top als je naar de cijfers kijkt.

Nu goed ik kan mij hierin vergissen en het kan zijn dat het de toekomst is. Maar voor mij is het allemaal nog iets te veel toekomstmuziek en te veel bubbel.

Overgewaardeerd, potentieel een bubbel.
Hexcel en Hanwha zijn nu toch ook niet bepaald top als je naar de cijfers kijkt.

Nu goed ik kan mij hierin vergissen en het kan zijn dat het de toekomst is. Maar voor mij is het allemaal nog iets te veel toekomstmuziek en te veel bubbel.
Het is niet omdat er 1 ding een bubbel is dat alles een bubbel moet zijn. Ook tijdens de dotcom bubble waren er nog steeds waardevolle aandelen terug te vinden.

Loeren naar ultra high risk space stocks, de markt timen door de helft van een ETF postie te verkopen, …

Van “passieve investing” is er dan al lang geen sprake meer hè. Misschien best eerlijk zijn tegenover zichzelf en toegeven dat dat gewoon actief beleggen is. De beursthread heet jullie welkom.

Loeren naar ultra high risk space stocks, de markt timen door de helft van een ETF postie te verkopen, …

Van “passieve investing” is er dan al lang geen sprake meer hè. Misschien best eerlijk zijn tegenover zichzelf en toegeven dat dat gewoon actief beleggen is. De beursthread heet jullie welkom.
Wie is er dan niet eerlijk tegenover zichzelf?

Hmm, met de meerwaardebelasting toch eens opzoeken of ik alles nu moet verkopen (en mijn meerwaarde v/d voorbije +10 jaar moet realiseren) en dan alles heraankopen, zodat ik geen te grote meerwaarde meesleur going forward.

Hmm, met de meerwaardebelasting toch eens opzoeken of ik alles nu moet verkopen (en mijn meerwaarde v/d voorbije +10 jaar moet realiseren) en dan alles heraankopen, zodat ik geen te grote meerwaarde meesleur going forward.
Ze gaan normaal gezien een nulpunt zetten zodat historisch rendement niet meetelt. Dus niet verkopen en terug inkopen, want dan ben je een stuk slechter af.

Alleen snap ik niet goed hoe het is de toekomst berekend zal worden. Als ik voor 20 jaar 1000euro/maand DCA in IWDA vanaf nu en ik verkoop dan voor 15000euro na 20 jaar, is dat dan 15000euro pure meerwaarde of net niet? Want dat op die laatste 15k zal ik nog geen 10k meerwaarde hebben verwezelijkt hebben. Maar wel op mijn eerste 15k toen ik gestart was.
Of gaan ze elk jaar ook het nulpunt resetten?

Ze gaan normaal gezien een nulpunt zetten zodat historisch rendement niet meetelt. Dus niet verkopen en terug inkopen, want dan ben je een stuk slechter af.

Alleen snap ik niet goed hoe het is de toekomst berekend zal worden. Als ik voor 20 jaar 1000euro/maand DCA in IWDA vanaf nu en ik verkoop dan voor 15000euro na 20 jaar, is dat dan 15000euro pure meerwaarde of net niet? Want dat op die laatste 15k zal ik nog geen 10k meerwaarde hebben verwezelijkt hebben. Maar wel op mijn eerste 15k toen ik gestart was.

Goeie vraag, geen idee hoe ze dat in andere landen doen.

En ook als ze elk jaar het nulpunt resetten, blijft dezelfde vraag als je meerdere aankopen van 1 aandeel of ETF gedaan hebt en slechts een deel verkoopt.

Hier terug IWDA bijgekocht maar ook nieuwe ETF "IMAE" (iShares Core MSCI Europe). Zag via Getquin dat ik atm 40% Noord-Amerika had en maar 9% Europa dus dat laatste wil ik wat hoger trekken.

Iemand die de essentie wil delen?
Artikel is helaas niet te lezen via mijn gebruikelijke manier :unsure:

Nu is er geen twijfel meer mogelijk. De hln journalisten zitten effectief op BG.

Ik heb HLN+ via Proximus abo dus ik kan eraan. Snippets posten was toegelaten denk ik? :unsure: (indien niet, dan moeten de mods die maar terug verwijderen)

Ik denk dat je specifiek benieuwd bent naar dat zinnetje van Bart De Wever?
Moraal van het verhaal: hoewel de meerwaardebelasting een doorn in het oog van hangmatbeleggers lijkt, zullen de gevolgen voor de meesten wellicht beperkt blijven. “Al zeker omdat Bart De Wever dit weekend één opmerkelijk zinnetje heeft uitgesproken, dat als muziek in de oren klinkt”, merkt Nijsmans op. “Hij zei dat mensen die hun aandelen tien jaar bijhouden, aan de taks ontsnappen. Had de premier door het tekort aan slaap even een niet zo helder moment, of was dit een van de dingen die Bouchez heeft geschreeuwd toen hij tijdens de onderhandelingen weg stormde? (lacht) Hoe dan ook zou het voor hangmatbeleggers een hele goeie zaak zijn. Ik ben benieuwd hoe de wettekst er effectief zal uitzien. Met een N-VA’er als minister van Financiën (Jan Jambon; red.) mogen we hoop koesteren.”

Het (voorlopig) enige juiste antwoord is dat niemand dit weet. De krijtlijnen zijn uitgetekend, de eigenlijke implementatie moet nog in wetteksten worden gegoten.

Terug
Bovenaan