ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

Raad je dan ook aan om nu alles te verkopen?
Nee want dan ga je vloeken/panikeren als er geen crash komt en alles blijft stijgen.
Zie gewoon dat je ook wat geld hebt staan op de bank voor in geval er een crash komt. Wat Nineshots bedoelt is dat je beter in stukjes koopt ipv alles ineen zodat als er een crash komt je nog geld staan hebt om te kopen wanneer alles goedkoper staat.

Nee want dan ga je vloeken/panikeren als er geen crash komt en alles blijft stijgen.
Zie gewoon dat je ook wat geld hebt staan op de bank voor in geval er een crash komt. Wat Nineshots bedoelt is dat je beter in stukjes koopt ipv alles ineen zodat als er een crash komt je nog geld staan hebt om te kopen wanneer alles goedkoper staat.
Het is toch ook vloeken als je niet verkoopt en er een crash komt, en evenzeer vloeken als je geen lump sum doet en geen crash komt?

Ik begrijp het advies gewoon niet, wat is dan het verschil tussen een lump sum van 50K dat morgen 50K aan ETF’s is en een bestaande portefeuille van 50K aan ETFs?

Het is toch ook vloeken als je niet verkoopt en er een crash komt, en evenzeer vloeken als je geen lump sum doet en geen crash komt?

Ik begrijp het advies gewoon niet, wat is dan het verschil tussen een lump sum van 50K dat morgen 50K aan ETF’s is en een bestaande portefeuille van 50K aan ETFs?
Een drop van 20% op 50K waarvan je initiële investering 30K is ofzo is gemakkelijker te verteren dan een drop van 20% wanneer je juist voor 50K hebt gekocht.
De ene strategie is niet per sé slechter dan de andere, want niemand weet wat de markt gaat doen de komende jaren. Als alles blijft stijgen ben je het beste met lump sum maar dat weet je niet op voorhand.

Een drop van 20% op 50K waarvan je initiële investering 30K is ofzo is gemakkelijker te verteren dan een drop van 20% wanneer je juist voor 50K hebt gekocht.
De ene strategie is niet per sé slechter dan de andere, want niemand weet wat de markt gaat doen de komende jaren. Als alles blijft stijgen ben je het beste met lump sum maar dat weet je niet op voorhand.
Ik vind ‘verteerbaarheid’ een rare basis om financieel advies op te baseren, maar ik kan er wel inkomen.

Voor de rest zie ik geen verschil tussen afraden om een lump sump te doen en aanraden om de boel verkopen. Het ene geeft de schijn van voorzichtig te zijn, het andere drastisch, maar in beide gevallen zit je met 50K die niet in de markt zit omdat je die markt bent aan het proberen timen.

Heb je die bestaande portefeuille dan voor 50k gekocht? Dan maakt het idd niet uit.

Ja, daar gaat het m.i. om hé. Die portefuille is nu misschien 50K waard, maar als je al een tijdje DCA doet heb je die waarschijnlijk niet aan de huidge waarde gekocht (mss voor 30K). Dat is het grote verschil met Lump Sum. een daling is dan 'minder erg', omdat je dus nog steeds winst hebt op ten minste een aantal aandelen die nu gezamelijk 50K waard zijn,

Deze post is alles wat je nodig hebt:
CSPX is dus beter dan SPY (trackers voor de S&P 500)
voor een brede marktETF kijk je naar IWDA (MSCI World index)
voor een nog bredere marktETF kijk je naar VWCE.
Klopt dit vandaag nog steeds?

Concreet: er staat hier ondertussen ruim 10000 euro (in totaal) op de spaarrekeningen van de kinderen. Het idee is om daar een deel van te beleggen in ETF's. Het doel is om op lange termijn (passief) te beleggen (minstens 15 jaar). Ik heb helemaal niet de tijd/intentie om actief bezig te zijn op de beurs.

Ik heb net een rekening geopend bij Bolero, en vraag me nu af wat ik best aankoop. Ben me ook wel wat aan het inlezen, maar goede raad van mensen met ervaring/kennis van zaken is zeker welkom. :unsure:

Concreet: er staat hier ondertussen ruim 10000 euro (in totaal) op de spaarrekeningen van de kinderen. Het idee is om daar een deel van te beleggen in ETF's. Het doel is om op lange termijn (passief) te beleggen (minstens 15 jaar). Ik heb helemaal niet de tijd/intentie om actief bezig te zijn op de beurs.

Ik heb net een rekening geopend bij Bolero, en vraag me nu af wat ik best aankoop. Ben me ook wel wat aan het inlezen, maar goede raad van mensen met ervaring/kennis van zaken is zeker welkom. :unsure:
Ja, altijd de accumulerende versie nemen als je kan, want op de dividenden betaal je 30% belastingen anders in België.

IWDA + EMIM is ook een optie, en is beter dan VWCE want je betaalt 1,32% beurstaks op VWCE en maar 0,12% op IWDA dus IWDA is interessanter (want anders geef je al 2,4% weg aan de staat). EMIM is voor wanneer je er de emerging markets wilt bijnemen om een "wereld-ETF" zoals VWCE te bekomen.
CSPX is ook een mogelijkheid maar is enkel US, hoger risico maar historisch grotere winsten (wat nog geen zekerheid is voor de toekomst).

Ja, daar gaat het m.i. om hé. Die portefuille is nu misschien 50K waard, maar als je al een tijdje DCA doet heb je die waarschijnlijk niet aan de huidge waarde gekocht (mss voor 30K). Dat is het grote verschil met Lump Sum. een daling is dan 'minder erg', omdat je dus nog steeds winst hebt op ten minste een aantal aandelen die nu gezamelijk 50K waard zijn,
psychologisch is het inderdaad makkelijker.
Maar in beide gevallen heb je gewoon 50.000 euro in je handen die exact hetzelfde waard zijn, en dus eigenlijk ook op dezelfde manier beheerd zouden moeten worden.

edit: wat Destel dus zei

Wat je wilt doen is de markt timen. En met alle respect dat kan je niet.

Het kan op elk moment grondig mis gaan. Maar is dat niet een beetje heel het gedacht achter beleggen? En we zijn hier bezig met passief beleggen met passieve producten.

Het kan drie kanten uit.
1) Het gaat enkel nog maat harder omhoog
2) De rush is eruit en je haalt niet zoveel rendement meer, maar nog altijd beter dan de inflatie en een spaarboekje
3) Het gaat fors mis en het gaat echt fors omlaag.

Scenario 1 en 2 zou je gek zijn om niet met uw geld asap in de markt te gaan. Elke dag niet in de markt is uw rendement naar omlaag en uw wapening tegen lichte correcties.
Scenario 3 is kut, maar wanneer is ook van cruciaal belang. Als dit pas binnen 2 jaar is dan zit je wel met uw rendement van uw 2 jaar.

Daarom moet je voor uw eigen uitmaken welke strategie je wilt volgen.
Maar belangrijk lijkt me te zijn dat elke dag niet in een markt die omhoog gaat je tout court verlies doet. Elke cent die niet in de markt zit wordt minder waard en uw aankooppotentieel en toekomstig rendement ook lager.

psychologisch is het inderdaad makkelijker.
Maar in beide gevallen heb je gewoon 50.000 euro in je handen die exact hetzelfde waard zijn, en dus eigenlijk ook op dezelfde manier beheerd zouden moeten worden.

edit: wat Destel dus zei
Maar in het ene geval heb je minder moeten betalen om die 50k te hebben.

Ik zit te denken om naast IWDA nu ook een portie (1/5 van IWDA aandeel in portefeuille?) EMIM bij te kopen. Zou dit de verwachte daling van IWDA niet deels kunnen afvlakken?
Wat denken jullie? Is uiteraard koffiedik kijken.

Dat klopt nog in grote lijnen, ik persoonlijk ben een voorstander van ANX (dat is een tracker op de Nasdaq in EUR die accumulerend werkt), omdat je zo meer exposure krijgt aan de sterkere tech bedrijven uit de USA. Die tracker zit de andere bovenstaande al jaar na jaar te outperformen.
Je kan je 10k€ splitsen over die 4 trackers bijv, dan heb je spreiding zat. Let wel, als de beurs crasht, gaan alle 4 mee crashen.

Ik zit te denken om naast IWDA nu ook een portie (1/5 van IWDA aandeel in portefeuille?) EMIM bij te kopen. Zou dit de verwachte daling van IWDA niet deels kunnen afvlakken?
Wat denken jullie? Is uiteraard koffiedik kijken.

Zoals je zegt, koffiedik kijken.

Maar kijkend naar de afgelopen 30 jaar, zijn de sterkste dalingen van IWDA+12%EMIM of IWDA+20%EMIM nniet minder of zelfs een tikkeltje erger dan van IWDA.
Als IWDA een duik neemt doordat de Amerikaanse beurs serieus daalt, volgt de rest van de wereld onvermijdelijk.

Reden waarom ik geen EMIM koop, voor wat het waard is:
- bovenstaande redenering
- de nogal volatiele regimes in een aantal van de grote EMIM landen, waarvan ik geen vertrouwen heb dat ze de economie en het bedrijfsleven in hun regio ten goede komen
- bijna even veel gewicht in Tech+IT als IWDA, maar dan vooral in bedrijven waar ik minder explosieve groei zou verwachten in tegenstelling tot de tech in IWDA (op middellange/lange termijn gezien)
- duidelijk meer gewicht in Finance, ook niet meteen de sector waar ik veel spectaculaire resultaten van verwacht
- ongeveer even veel concentratie in de top 10 aandelen (pakweg 23-25%) met zelfs 9% in TSMC als top positie

Vraagje: is Degiro nog altijd de beste optie voor ETF's? Of ga je toch beter voor Saxo als Belg? Heb online al van sommige users slechte dingen gehoord over Saxo, zonder weinig argumentatie wel.

Ik wou ofwel in MSCI WORLD investeren, of in iShares Core MSCI World. De tweede zit in de kernselectie van Degiro, het eerste niet. Bedoeling is om DCA gewijs elke maand een bedrag van drie cijfers erin te pompen.

Vraagje: is Degiro nog altijd de beste optie voor ETF's? Of ga je toch beter voor Saxo als Belg? Heb online al van sommige users slechte dingen gehoord over Saxo, zonder weinig argumentatie wel.

Ik wou ofwel in MSCI WORLD investeren, of in iShares Core MSCI World. De tweede zit in de kernselectie van Degiro, het eerste niet. Bedoeling is om DCA gewijs elke maand een bedrag van drie cijfers erin te pompen.
Best eens de thread lezen, of de wiki op reddit befire

Best eens de thread lezen, of de wiki op reddit befire
Welke thread? Op de eerste pagina zie ik niks. Reddit ben ik niet gewoon om te gebruiken, voel me daar net een boomer :)

Bedoel je die thread op Reddit van 5 jaar geleden van BeFire? Is dat ondertussen niet al verouderd? Ik lees dat er wat problemen waren bij Degiro afgelopen zomer, waren wel snel opgelost maar toen zijn er precies wel veel mensen ook overgestapt naar Saxo, die hun prijzen ook goedkoper hebben gezet. Enfin, je vindt veel online terug waardoor je als beginneling zoals ik het bos door de bomen niet meer zie.

Alvast bedankt voor je reactie, ik ga nog even zoeken hier.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan