ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

My god wat is er aan de hand? Mijn IWDA blijft maar hard gaan. Weeral 1.2% erbij.
Een laatste FOMO rally?

Ik hoop het alleszinds want ik heb een deel verkocht aan 105 omdat alles (zeker de mag 7) toch echt wel duur begint te worden. Dat in combinatie met een onvoorspelbare Trump maakt het voor mij allemaal wat te riskant.

My god wat is er aan de hand? Mijn IWDA blijft maar hard gaan. Weeral 1.2% erbij.
Het DeepSeek "drama" is blijkbaar alweer vergeten. We zijn zelfs de week niet uitgeraakt :laugh:

Het geld dat ik speciaal een paar dagen vroeger dan normaal heb overschreven van mijn zichtrekening is zelfs niet op tijd bij DeGiro geraakt om "de dip" (als je het dat al mag noemen) te kunnen kopen :unsure:

Laatst bewerkt:
Ik denk dat ik vandaag maar gewoon mijn maandelijkse aankoop ga doen ondanks dat IWDA weer zoveel gestegen is. De keren dat ik gewacht heb tot het nog eens zou zakken, is het meestal verder doorgestegen. Over meerdere jaren maakt dat nu niet zoveel uit

Ik denk dat ik vandaag maar gewoon mijn maandelijkse aankoop ga doen ondanks dat IWDA weer zoveel gestegen is. De keren dat ik gewacht heb tot het nog eens zou zakken, is het meestal verder doorgestegen. Over meerdere jaren maakt dat nu niet zoveel uit
Is zeker een goed idee en klopt ook als je naar de historische koersen van IWDA kijkt.
Ik vond dat mijn exposure aan de "mag 7" te groot geworden was terwijl die net heel duur staan, dus een deeltje verkocht om andere trackers te kopen.

Iemand tips voor grondstoffen trackers? Mijn huidige posities zijn eigenlijk allemaal miners van bepaalde grondstoffen, maar ik ben aan het kijken om ook daar meer naar trackers te gaan.

Een laatste FOMO rally?

Ik hoop het alleszinds want ik heb een deel verkocht aan 105 omdat alles (zeker de mag 7) toch echt wel duur begint te worden. Dat in combinatie met een onvoorspelbare Trump maakt het voor mij allemaal wat te riskant.
Die fout heb ik ook gemaakt bij de eerste verkiezing van Trump, nooit meer :p.

Als de waarde van je ETF stijgt, wat is dan de meest waarschijnlijke factor?

In het geval van IWDA:
1. Bedrijven waarvan aandelen in ETF gekocht worden stijgen in waarde, en de dividenden van die bedrijven worden geherinvesteerd
2. ETF's verhandelen naargelang vraag en aanbod, dus als meer mensen IWDA kopen zal het ook stijgen

Maar bij punt 2, wordt dit niet beperkt door het creation/redemption mechanism onderliggend aan ETFs? Zodat de marktwaarde dichtbij de NAV wordt gehouden? I.e. de vraag naar ETFs heeft veel minder impact dan de performantie van de onderliggende bedrijven?

Dit is een vraag, voor alle duidelijkheid.

Hoezo fout? Risicospreiding is in mijn ogen niet fout. In hindsight had je alles YOLO nvidia moeten doen, is dan elke andere keuze fout?
Fout als in: veronderstellen dat Trump een negatieve impact zou hebben op de beurs. Dan ben je bezig met speculatie en dat wil je niet als passive investor.

Fout als in: veronderstellen dat Trump een negatieve impact zou hebben op de beurs. Dan ben je bezig met speculatie en dat wil je niet als passive investor.
Passive investor betekent toch niet aan alle grillen van de wereld zich schikken en terug kopen/verkopen, maar betekent toch ook wel dat je geen onvoorzichtige investeringen doet en terug verkoopt (of niet investeert) als de situatie écht penibel is? Persoonlijk vind ik investeren in de V.S. nu wel risicovol als je nog niet weet wat die man gaat doen.

Passive investor betekent toch niet aan alle grillen van de wereld zich schikken en terug kopen/verkopen, maar betekent toch ook wel dat je geen onvoorzichtige investeringen doet en terug verkoopt (of niet investeert) als de situatie écht penibel is? Persoonlijk vind ik investeren in de V.S. nu wel risicovol als je nog niet weet wat die man gaat doen.
Passief wilt in mijn ogen ook niet zeggen dat je nooit eens iets verandert aan jouw strategie. Het is voor mij de eerste keer in 5 jaar dat ik een deel verkoop om te heralloceren, daarvoor altijd blindelings op vaste momenten IWDA gekocht.

23% blootstelling aan de mag 7 die aan redelijk hoge P/E noteren vond ik wat te veel risico worden.

Dat is toch allesbehalve passive investing? Het vetgedrukte is gewoon speculatie.

Passief wilt in mijn ogen ook niet zeggen dat je nooit eens iets verandert aan jouw strategie. Het is voor mij de eerste keer in 5 jaar dat ik een deel verkoop om te heralloceren, daarvoor altijd blindelings op vaste momenten IWDA gekocht.

23% blootstelling aan de mag 7 die aan redelijk hoge P/E noteren vond ik wat te veel risico worden.
Als Trump het vergalt dan vergalt hij het ook voor de rest van de wereld vrees ik (een economische crisis in de VS zal wellicht niet beperkt blijven tot de VS). Of gewoon los van wat Trump doet zal er sowieso wel eens een bear market/crisis/recessie komen.

Dat is toch allesbehalve passive investing? Het vetgedrukte is gewoon speculatie.
Impliceert jouw definitie dan dat je bij passive investing een welgemikte keuze maakt van een bepaald product (ETF) en dat je ongeacht wat er ook gebeurt gewoon blijft bijkopen? Ik heb je zien argumenteren tegen world investments en voor US investments. Als je informatie krijgt dat daar, stel, een burgeroorlog aankomt, ga je dan gewoon op je lauweren rusten en zo verderdoen?

Impliceert jouw definitie dan dat je bij passive investing een welgemikte keuze maakt van een bepaald product (ETF) en dat je ongeacht wat er ook gebeurt gewoon blijft bijkopen? Ik heb je zien argumenteren tegen world investments en voor US investments. Als je informatie krijgt dat daar, stel, een burgeroorlog aankomt, ga je dan gewoon op je lauweren rusten en zo verderdoen?
Wat betekent passief?

Ja, want tegen dat jij het weet ben je toch te laat om te verkopen hoor.

Ja en ja. Random ass presidenten, oorlogen, wereldwijde virussen, dat heeft allemaal geen impact op de lange termijn. :p

Terug
Bovenaan