ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

Ja, de bedoeling van ETF's zoals IWDA is niet snel rijk worden met veel risico maar een beter rendement halen dan een spaarboekje en beter doen dan de inflatie. En als je daardoor enkele jaren vroeger op pensioen kan gaan is het mooi natuurlijk.
Dat is de reden waarom ik daarin investeer: een mooier rendement krijgen dan een spaarboek en een goeie hoop dat die beter is dan de inflatie. Ik verwacht niet dat ik daar schatrijk van ga worden - maar wel dat het een mooie reserve wordt op termijn. Wil ik schatrijk worden moet ik gaan daytraden en veel risicovollere transacties gaan doen, maar vooralsnog heb ik daar geen verstand van en loop ik een veel te groot risico om al mijn geld kwijt te spelen in plaats van het exponentieel te doen groeien.

Een beurscrash of een meer dan zware correctie is uiteraard altijd mogelijk.

Dat argument gaat niet op, deze thread gaat over ETF's en aandelenindexen. Niet over 1 aandeel, grondstof, cryptocoin, ...
Ja en?
Het argument is dat hij spreiding buiten wat in zijn ogen ideaal is, als dom investeren beschouwt.

Ik denk ook dat de US voorlopig de aandelenmarkten zal domineren. Maar dat kan even goed snel en abrupt omdraaien.

Wie zag de crisis van 2008/2009 aankomen? Wie de dotcom bubble? Zo goed als niemand.

Dat kan even goed nu gebeuren. Sowieso komt er nog eens een dikke crisis. Waar die het hardst gaat toeslaan, weet niemand. En waar het herstel dan het snelste op gang komt, weet ook niemand.

Ja en?
Het argument is dat hij spreiding buiten wat in zijn ogen ideaal is, als dom investeren beschouwt.

Ik denk ook dat de US voorlopig de aandelenmarkten zal domineren. Maar dat kan even goed snel en abrupt omdraaien.

Wie zag de crisis van 2008/2009 aankomen? Wie de dotcom bubble? Zo goed als niemand.

Dat kan even goed nu gebeuren. Sowieso komt er nog eens een dikke crisis. Waar die het hardst gaat toeslaan, weet niemand. En waar het herstel dan het snelste op gang komt, weet ook niemand.
Voila, vandaar het idee om te investeren in zo een all world ETF. In IWDA is USA ook al oververtegenwoord maar nog +-25% andere landen. Als USA underperformt is dat nog een hedge.

Ja en?

En wat is je punt nu? Dat omwille van het bovenstaande een belegging in EU trackers best steek houdt tegenover een belegging in US trackers? Een crisis/crash/bear market zal ongetwijfeld nog wel komen, maar o.b.v. wat er vandaag op tafel ligt houdt het meer steek om je geld in je US trackers te plaatsen, zeker als je verwacht dat de US gaat blijven outperformen.

En wat is je punt nu? Dat omwille van het bovenstaande een belegging in EU trackers best steek houdt tegenover een belegging in US trackers? Een crisis/crash/bear market zal ongetwijfeld nog wel komen, maar o.b.v. wat er vandaag op tafel ligt houdt het meer steek om je geld in je US trackers te plaatsen, zeker als je verwacht dat de US gaat blijven outperformen.
huh? Er staat toch duidelijk wat mijn punt is?
You don't know, en daarom spreid je je bets. Dat is de hele filosofie van index-beleggen.

Van mij mag iedereen investeren in wat hij wilt, maar 'met je hoofd schudden' omdat iemand zijn beleggingen ruimer spreidt dan jijzelf, is gewoon dwaas en arrogant.

Ik verwacht dat de US het voorlopig beter gaat blijven doen. Ik weet dat ik niet de kennis heb om dat juist in te schatten of de zin heb om dat op te volgen.

Duidelijker kan ik het niet omschrijven hoor.

You don't know, en daarom spreid je je bets. Dat is de hele filosofie van index-beleggen.

Van mij mag iedereen investeren in wat hij wilt, maar 'met je hoofd schudden' omdat iemand zijn beleggingen ruimer spreidt dan jijzelf, is gewoon dwaas en arrogant.

Ik verwacht dat de US het voorlopig beter gaat blijven doen. Ik weet dat ik niet de kennis heb om dat juist in te schatten of de zin heb om dat op te volgen.
Van mij mag je elke world, gold, country, ... tracker kopen die je wilt hoor, mij niet gelaten.
Zodra je een brede tracker koopt ben je al enorm aan het diversifiëren, ik betwijfel in welke mate je nog meerwaarde hieraan toevoegt door world trackers erbij te betrekken. Een tracker op de S&P 500 bijv. zit bijv. al te diversifiëren over bedrijven die wereldwijd bezig zijn, veel internationaal exposure hebben, ...

Van mij mag je elke world, gold, country, ... tracker kopen die je wilt hoor, mij niet gelaten.
Zodra je een brede tracker koopt ben je al enorm aan het diversifiëren, ik betwijfel in welke mate je nog meerwaarde hieraan toevoegt door world trackers erbij te betrekken. Een tracker op de S&P 500 bijv. zit bijv. al te diversifiëren over bedrijven die wereldwijd bezig zijn, veel internationaal exposure hebben, ...
Gewoon voor wie er nog verder interesse in heeft:

Ben Felix heeft hier ooit een filmpje over gemaakt, waarin hij aanvoert dat investeren buiten de VS wel nog steek houdt.
Ook het stuk in't vet komt expliciet aan bod (rond 9:20)

Duidelijker kan ik het niet omschrijven hoor.
Ik vind het helemaal niet dom om te beleggen in de all-world index hoor, je spaargeld beleggen is sowieso al een hele slimme zet en door dat niet te doen loop je heel wat mis. Ik vind het gewoon jammer om te investeren in de rest van de wereld terwijl de US het zoveel beter doet. Heb je al eens gezien wat de US bijdraagt tot de all-world ETF's in vergelijking met de overige componenten?

Hier is de MSCI world zonder de US:

nm52JMV.png

En hier de emerging markets:

N44jovI.png

Simpelweg gezegd: bagger tegenover de US, daar kan je niet omheen. Dus waarom dan niet de componenten met slechte performance eruit halen? Gewoon omdat er de verwachting is dat het binnen X aantal jaren gaat keren? Opnieuw de vergelijking met individuele aandelen: daar koop je toch ook geen underperformers in de hoop dat ze het ooit beter zouden doen en zet je toch ook vooral in op de marktleiders? Maar dat is inderdaad persoonlijk, ik vind opportunity cost een belangrijkere rol spelen dan maximale spreiding (en zoals Straddle zegt, de S&P500 is al meer dan voldoende diversificatie), zeker in de accumulerende fase.

Plus de US staat er nu fundamenteel veel sterker voor tov de rest van de wereld, dan dat bijv. in 2010 het geval was. Nu heb je nog meer reden dan de afgelopen 20 jaar om long te gaan op US trackers.
Dit zou nog een mogelijke ETF strategie kunnen zijn:

Long US tracker
Short World tracker die de US excludes

Allemaal goed en wel dat inzetten op de US beter zou zijn maar de deepseek dips atm doen toch pijn.
Dit is echt nog niks hoor.
't Is duidelijk dat je nog niet lang bezig bent als je over een dip van 2% al begint te panikeren.

Er zal ooit wel nog eens een dag komen dat het -10% gaat op 1 dag. Misschien niet dit jaar, maar het komt er wel eens aan.

Dit is echt nog niks hoor.
't Is duidelijk dat je nog niet lang bezig bent als je over een dip van 2% al begint te panikeren.

Er zal ooit wel nog eens een dag komen dat het -10% gaat op 1 dag. Misschien niet dit jaar, maar het komt er wel eens aan.
Panikeren doet hij niet, vind ik. Maar je kan niet verwachten dat het elke dag mooi weer is op de beurs.

Heel de FIRE beweging is historisch gezien gebaseerd op de S&P500 en de resultaten daarvan; om dan even te zeggen "oh, ik ga toch liever voor een all-world ETF want dat is toch iets beter qua spreiding!" zal ik nooit snappen.
This historic fall wiped out nearly $600 billion from its market valuation, sending seismic waves through the tech industry.

Snap je het ondertussen?

Weinig impact gezien van de +/- -10% op Nvidia e.a. waarvan 4.20% Nvidia in m'n wereld ETF large & medium cap zit.
Nog altijd +10% since inception deze zomer :LOL: Als ik m'n broker mag geloven.

Er zit 2.61% China in dus misschien bleef alles zo wat in balans, paar percent in USA naar beneden, en in China naar boven 🤩

Terug
Bovenaan