ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

Dat is een keuze die je natuurlijk zelf moet maken ik wil gewoon passief beleggen en niet bezig zijn met welke sector het goed doet want dan ben ik actief aan het beleggen.
Mijn strategie is simpel elke maand investeren in dezelfde wereld ETF ongeacht hoe de koers staat.
Die keuze is een beetje des mensens zeker? Eerst accepteren dat je er eigenlijk niet genoeg van kent om actief te belegen en dus de passieve weg nemen om dan alsnog in diezelfde passieve methode op zoek te gaan naar een edge om de markt te verslaan waarvan je eerder al aan jezelf hebt toegegeven dat je dat waarschijnlijk toch niet kan :tongue:

Kinxton vermeld hier een defense ETF van +18% maar vergeet helaas de periode erbij te vermelden. Dat lijkt op zich fantastisch en afhankelijk van het aankoop moment is dat ook zo, of net niet... Als dat op 2 maand gehaald is: sterk. Maar ik hoop wel dat het bv niet YTD is want IWDA/SWRD staan op die periode bijna 30% up...

De realiteit is dat 95% van beleggers de markt niet consequent kan verslaan met stock picking. Waarom zou diezelfde 95% dan moeten denken dat ze de markt wél consequent kunnen verslaan door op een andere manier aan stock picking te doen? :unsure:

Wat een ongelooflijke naïviteit de laatste 2 pagina's. Het is gemakkelijk om fier op de borst te kloppen hoe goed beleggen in ETF's in als je een boerejaar van +20 +30 procent achter de rug hebt.
"was ik maar vroeger begonnen" -> zou je dit ook nog zeggen als je 4 procent verlies had gemaakt op je startbedrag? Wellicht niet. Dan zou het zijn 'had ik het maar niet gedaan'.

Terwijl als je echt overtuigd bent van passief beleggen je inderdaad zou wensen dat je het al 10 jaar geleden deed, los van de prestaties. Een groot deel beleggers is pas gestart in de laaste 4 jaar, and it shows. Optimisme is gemakkelijk als het geld aan de bomen groeit.
Het kan ook dat diegenen die het al langer doen, gewoon hunne tater houden en verder doen?

2024-11-26-09-50-50-Window.png

Laatst bewerkt:
Wat een ongelooflijke naïviteit de laatste 2 pagina's. Het is gemakkelijk om fier op de borst te kloppen hoe goed beleggen in ETF's in als je een boerejaar van +20 +30 procent achter de rug hebt.
"was ik maar vroeger begonnen" -> zou je dit ook nog zeggen als je 4 procent verlies had gemaakt op je startbedrag? Wellicht niet. Dan zou het zijn 'had ik het maar niet gedaan'.

Terwijl als je echt overtuigd bent van passief beleggen je inderdaad zou wensen dat je het al 10 jaar geleden deed, los van de prestaties. Een groot deel beleggers is pas gestart in de laaste 4 jaar, and it shows. Optimisme is gemakkelijk als het geld aan de bomen groeit.
Het ene sluit het andere toch niet uit?

Natuurlijk beklaag ik me dat ik 10-15 jaar geleden nog geen ETFs ben beginnen opbouwen.
Na opstart in 2022 heb ik vrij lang tegen een negatieve return aangekeken, geen 4% maar voldoende om te snappen dat de zon niet altijd schijnt.

Daarbij ben ik al sinds 2012 aandeelhouder via een corporate stock plan; ook daar heb ik stevige stijgingen én stevige drops mogen meemaken, 40% terugvallen van all time highs is nooit leuk. Een aandeel x3 zien gaan is altijd leuk. Voor zolang het duurt.

Allez, ik snap eigenlijk niet waarom je iemand een sentiment kwalijk kan nemen, gelijk in welke richting. De beurs nl. niet rationeel.

Allez, ik snap eigenlijk niet waarom je iemand een sentiment kwalijk kan nemen, gelijk in welke richting. De beurs nl. niet rationeel.
Inderdaad. Ik besef maar te goed dat die +18% morgen -30% kan gaan en volgend jaar pas weer +50%. Boeit me niet, ik laat het toch 20 jaar staan.

Daarnaast gisteren eens wat met m'n stiefvader gesproken die +/- 40 jaar zelfstandige filiaaldirecteur was van Gemeentekrediet/Dexia.
Die heeft dus nog nooit gehoord van ETFs éh, het enige waar 'm in belegd zijn obligaties en fondsen via de bank zelf, natuurlijk,... Enorm defensief.
Toen ik begon over ETF's en het feit dat 'm zoveel winsten gemist heeft over al die jaren dat 'm 'investeerde' geloofde hij me niet.
Echt gebrainwashed geweest door de bank waarvoor 'm werkte. Bankiers in bankfilialen zijn niet minder dan verkopers die de agenda & producten van een bank door het strot van hun klanten moeten krijgen...

Zelfs de vader van een vriend, ook filiaaldirecteur, die recent met pensioen is gegaan na 20-tallen jaren BNP Paribas Fortis, ook niet...

Banken hebben geen enkele baat tenzij voor henzelf, om ETFs voor te stellen, of in geval ze net als Bolero of Keytrade het toch aanbieden mits hoge transactiekosten...

Ongelooflijk.

Inderdaad. Ik besef maar te goed dat die +18% morgen -30% kan gaan en volgend jaar pas weer +50%. Boeit me niet, ik laat het toch 20 jaar staan.

Daarnaast gisteren eens wat met m'n stiefvader gesproken die +/- 40 jaar zelfstandige filiaaldirecteur was van Gemeentekrediet/Dexia.
Die heeft dus nog nooit gehoord van ETFs éh, het enige waar 'm in belegd zijn obligaties en fondsen via de bank zelf, natuurlijk,... Enorm defensief.
Toen ik begon over ETF's en het feit dat 'm zoveel winsten gemist heeft over al die jaren dat 'm 'investeerde' geloofde hij me niet.
Echt gebrainwashed geweest door de bank waarvoor 'm werkte. Bankiers in bankfilialen zijn niet minder dan verkopers die de agenda & producten van een bank door het strot van hun klanten moeten krijgen...

Zelfs de vader van een vriend, ook filiaaldirecteur, die recent met pensioen is gegaan na 20-tallen jaren BNP Paribas Fortis, ook niet...

Banken hebben geen enkele baat tenzij voor henzelf, om ETFs voor te stellen, of in geval ze net als Bolero of Keytrade het toch aanbieden mits hoge transactiekosten...

Ongelooflijk.
Ge kunt hem natuurlijk dat niet kwalijk nemen. De factor 'internet' speelt hierbij een grote rol. In zijn tijd was het waarschijnlijk nog niet gebruikelijk om forums af te schuimen naar de beste beleggingsopties, dus de enige informatiebron kwam dan van zijn eigen bank.

Mochten we ons vandaag 15jaar terug in de tijd verplaatsen zou de 90% van het ETF volk op dit forum ook nooit van die afkorting gehoord hebben, laat staan dat ze het risico zouden aangaan om hun spaarcentjes erin te beleggen.

Ik zou 10-15 jaar geleden niet gedurfd hebben om een ETF of aandelen te kopen. Ik zou al niet geweten hebben wat te kopen en hoe.
Het internet bestond toen al, en ETF's ook, ik denk niet dat het toen zo gangbaar was om daarin te beleggen.
Ik had ook nog niet gehoord toen van termen zoals DCA en zonder enige ervaring is het denk ik moeilijk om je eigen emoties onder controle te houden als de boel crasht.

Via kameraden ben ik voor ik begonnen ben op de beurs met ETF's met crypto begonnen dus ik zal niet zo vlug panic sellen als een aandeel zakt in prijs.

Laatst bewerkt:
In Europa lopen we ook achter op de VS qua acceptatie van en investeren in ETFs, en ook in de VS zie je dat dat vooral de afgelopen 15 jaar exponentieel gegroeid is.

Dus aangezien ETF's quasi onbestaand waren in Europa 10-15 jaar geleden kon je bijna niet anders dan ofwel individuele aandelen kopen of beleggen in een fonds van je bank.

Dus aangezien ETF's quasi onbestaand waren in Europa 10-15 jaar geleden kon je bijna niet anders dan ofwel individuele aandelen kopen of beleggen in een fonds van je bank.
Dacht dat ETFs al langer bestonden, maar neen, blijkbaar nog maar sinds 1993 in USA.
'k Ben maar enkele jaren ouder zoals velen hier :LOL:

(waarschijnlijk) laatste aankoop van dit jaar, eerste keer EMIM gekocht vandaag, ~6% van mijn totale ETF portefeuille nu. Misschien in de eerste helft van volgend jaar richting de 10% brengen zoals op verschillende plaatsen wordt gesuggereerd hoewel ik ben nog steeds niet ten volle overtuigd dat EMIM uberhaupt veel extra meerwaarde geeft aan een portefeuille.

Dacht dat ETFs al langer bestonden, maar neen, blijkbaar nog maar sinds 1993 in USA.
Mijn eerste SPY aankoop is van 2010, dat is één v/d oudste trackers geloof ik. Toen kocht niemand etf’s, ik moest altijd uitleggen wat dat was als ik over spy begon.

(waarschijnlijk) laatste aankoop van dit jaar, eerste keer EMIM gekocht vandaag, ~6% van mijn totale ETF portefeuille nu. Misschien in de eerste helft van volgend jaar richting de 10% brengen zoals op verschillende plaatsen wordt gesuggereerd hoewel ik ben nog steeds niet ten volle overtuigd dat EMIM uberhaupt veel extra meerwaarde geeft aan een portefeuille.
Bwa, hier toch sinds augustus tot heden +5.55%
Diversificatie is 'vaak' beter.

Hoe kan je nu op een recente aankoop 'niet ten volle overtuigd zijn' als je dat voor de komende 10-15-20 jaar moet laten staan?

Ik ben eens voor een aankoopje small caps gegaan, ook al is de TER iets hoger
Je moet de kleinere bedrijven ook eens wat gunnen
Hier nu al sinds augustus UIMS van UBS, +9.68%.

De actief beheerde ETF bestaat nog geen 15 jaar, deze kwam pas in 2010 op de markt.

En daarmee is ook een ommezwaai gekomen omdat het initiële doel gewoon was om simpelweg de index te volgen en dit op een simpele manier voor de belegger te doen.
Vandaag de dag is een ETF gewoon synoniem voor indirect beleggen, hetzij in een index, hetzij in iets thematisch of specifiek. En lang niet elke ETF is nog passief beleggen. Zo heb je ook ETF’s die zo specifiek zijn dat je u de vraag kan stellen of je niet beter gewoon aandelen koopt van een specifiek bedrijf waarin je dan gelooft.

Is bij mij ook wel een heel stabiele ETF, dat stijgt amper en dat zakt amper maar zoiets heb je ook nodig in je portefeuille.
Lang getwijfeld voor mijn maandelijkse drop maar toch terug alles in IWDA gestopt, dit is voor mij wel mijn basis ETF dus moet het grootste aandeel in mijn portefeuille zijn/worden.

Is bij mij ook wel een heel stabiele ETF, dat stijgt amper en dat zakt amper maar zoiets heb je ook nodig in je portefeuille.
Dit ga je toch even moeten uitleggen want dit snap ik niet helemaal.

Volgens mij neem je EMIM als aanvulling op IWDA/SWRD om een groter deel van wereldmarkt af te dekken. Ik stel mij gewoon nog steeds de vraag of er echt veel toegevoegde waarde in die verdere diversificatie zit, omdat (zoals hier al vaker aangegeven) veel van die 70% US stocks in IWDA ook gewoon worldwide actief is.
Op het eind van de rit komt het toch op rendement aan en als je dan de laatste 10 jaar bekijkt kan je je vragen stellen bij het nut van EMIM. Het short term bufferen van eventuele schokken zal mij eerlijk gezegd worst wezen als EMIM underperformed VS IWDA/SWORD over 20-25 jaar gezien. Mogelijks zie ik hier iets gigantisch over het hoofd en het is ook makkelijk van te fixeren op enkel IWDA na een jaar van 30% maar toch. Enfin, ik heb ~6% zitten nu, dus een echte significante impact op de performance van mijn totale portefeuille heeft dat toch niet.

Lang getwijfeld voor mijn maandelijkse drop maar toch terug alles in IWDA gestopt, dit is voor mij wel mijn basis ETF dus moet het grootste aandeel in mijn portefeuille zijn/worden.
Dit ga je toch even moeten uitleggen want dit snap ik niet helemaal.

Volgens mij neem je EMIM als aanvulling op IWDA/SWRD om een groter deel van wereldmarkt af te dekken. Ik stel mij gewoon nog steeds de vraag of er echt veel toegevoegde waarde in die verdere diversificatie zit, omdat (zoals hier al vaker aangegeven) veel van die 70% US stocks in IWDA ook gewoon worldwide actief is.
Op het eind van de rit komt het toch op rendement aan en als je dan de laatste 10 jaar bekijkt kan je je vragen stellen bij het nut van EMIM. Het short term bufferen van eventuele schokken zal mij eerlijk gezegd worst wezen als EMIM underperformed VS IWDA/SWORD over 20-25 jaar gezien. Mogelijks zie ik hier iets gigantisch over het hoofd en het is ook makkelijk van te fixeren op enkel IWDA na een jaar van 30% maar toch. Enfin, ik heb ~6% zitten nu, dus een echte significante impact op de performance van mijn totale portefeuille heeft dat toch niet.
Mensen, kom op, sinds inception heeft EMIM +/- +66,83% gedaan, in 10 jaar tijd. Van 30 mei 2014 tot mei 2024. Staat nu zelfs aan +78,20%.

Dit is voor lange termijn, 15~20 jaar éh. Als jullie pas begonnen zijn met in EMIM te pompen en nu al 'janken' over kruimels op amper enkele maanden tot 1 jaar tijd, laat staan 3 jaar underperformance, dan zijn ETFs misschien niet bedoeld voor jullie, want dan zie ik jullie ook al afkomen met drama bij correctie van IWDA/SWRD en met verlies verkopen.

Buy & HOLD. En hou jullie aan een ratio en koop af en toe meer naast de andere ETFs.

'k Denk dat ge op een dag blij zult zijn als China, India & andere EM opkomen wanneer USA underperformed.

Hold your horses, mijn horizon is nog langer dan 20 jaar dus ik panikeer zeker niet als het minder gaat, in tegendeel, ik sta klaar met cash om bij te kopen bij serieuze correcties. Mij ga je niet horen klagen ;)

Hold your horses, mijn horizon is nog langer dan 20 jaar dus ik panikeer zeker niet als het minder gaat, in tegendeel, ik sta klaar met cash om bij te kopen bij serieuze correcties. Mij ga je niet horen klagen ;)
En wat zijn serieuze correcties? -20, -30, -40, -50, -60, -70 of -80%?

Terug
Bovenaan