Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Aangezien Re-Bel onder Belfius valt ga ik er halvelings vanuit dat het verplaatsen van effecten naar een andere bank €75 per lijn kost. In u geval dus €225. Ik weet niet of er kosten vasthangen aan u Re-bel account maar waarschijnlijk is bijhouden gewoon het verstandigste.Ik ben op Saxo begonnen, qua kost toch de beste leek me
Heb nog 10k op Re-Bel (en dat nog eens over 3 verschillende etf's verspreidt). Kost dat geld om over te zetten? Nogal onduidelijk
2 of maximaal 4 keer per jaar IWDA kopenEen vriend van mij (dertiger) wil beginnen investeren voor de lange termijn (+- 20 jaar). Hij kan elke maand +- 200 euro apart zetten (misschien in de toekomst meer). En na wat advies van mij en wat eigen opzoekwerk is hij bij het volgende uitgekomen.
- Saxo als broker (vs. De Giro en andere low cost brokers omdat die de nodige info niet doorgeven aan de Belgische belastingdienst en vs. Bolero vanwege nog iets goedkoper en niet beperkt tot “playlist”)
- 1 of een beperkt aantal globale ETF dat zo divers en gespreid mogelijk is om risico te beperken
- Voor de keuze van het ETF twijfelt hij nog:
o VWCE: tegenwoordig 1,32% TOB maar wel handig voor passieve investeerder om maar 1 fonds te hebben.
oSPDR MSCI ACWI IMI: 0,12% TOB voor een gelijkaardig aantal bedrijven maar op het eerste zicht minder gespreid?
oIWDA + EMIM (bijvoorbeeld in een 88/12 verhouding zoals Curvo voorstelt): maar dit betekent dan wel dubbele transactiekosten en manuele bijsturing als de markt verschuift
oNog iets anders?
Houdt deze strategie steek? En wat zouden jullie aanraden qua keuze voor het ETF?
1.32% TOB is echt veel. Niet doen dus. Kunt ge beter IWDA + EMIM doen. Gewoon elke 10 maand EMIM kopen en dan eens IWDA overslaan. Persoonlijk doe ik enkel IWDA.Een vriend van mij (dertiger) wil beginnen investeren voor de lange termijn (+- 20 jaar). Hij kan elke maand +- 200 euro apart zetten (misschien in de toekomst meer). En na wat advies van mij en wat eigen opzoekwerk is hij bij het volgende uitgekomen.
- Saxo als broker (vs. De Giro en andere low cost brokers omdat die de nodige info niet doorgeven aan de Belgische belastingdienst en vs. Bolero vanwege nog iets goedkoper en niet beperkt tot “playlist”)
- 1 of een beperkt aantal globale ETF dat zo divers en gespreid mogelijk is om risico te beperken
o VWCE: tegenwoordig 1,32% TOB maar wel handig voor passieve investeerder om maar 1 fonds te hebben.
oSPDR MSCI ACWI IMI: 0,12% TOB voor een gelijkaardig aantal bedrijven maar op het eerste zicht minder gespreid?
oIWDA + EMIM (bijvoorbeeld in een 88/12 verhouding zoals Curvo voorstelt): maar dit betekent dan wel dubbele transactiekosten en manuele bijsturing als de markt verschuift
oNog iets anders?
Houdt deze strategie steek? En wat zouden jullie aanraden qua keuze voor het ETF?
Met zo'n bedrag altijd maandelijks. Verschil in kost gaat miniem zijn om het verder te bundelen.Maandelijks steken wij nu een 900€ in de IWDA via Saxo. Zouden jullie maandelijks aankopen of om de x aantal maanden pas?
Maandelijks. Die 2euro fee gaat het verschil niet maken en dan heb je een mooie spreiding.Maandelijks steken wij nu een 900€ in de IWDA via Saxo. Zouden jullie maandelijks aankopen of om de x aantal maanden pas?
Ik heb die nochtans kunnen aankopen bij SaxoIk dacht eraan een stukje iShares Physical Gold (IE00B4ND3602) te kopen, maar is niet beschikbaar bij Saxo, ook niet bij Keytrade.
Hoe kom je te weten hoe je die dan toch kan kopen? Of zoeken jullie dan gewoon een alternatief, zoals bv IE00B579F325?
Ik beleg zelf in IWDA en voor mijn zoontje in IMIE.Een vriend van mij (dertiger) wil beginnen investeren voor de lange termijn (+- 20 jaar). Hij kan elke maand +- 200 euro apart zetten (misschien in de toekomst meer). En na wat advies van mij en wat eigen opzoekwerk is hij bij het volgende uitgekomen.
oNog iets anders?
Ik beleg zelf in IWDA en voor mijn zoontje in IMIE.
IMIE is wel verspreid dan heb je 99% van de hele wereld.
https://www.justetf.com/nl/how-to/msci-acwi-imi-etfs.html
Ik zou net een hoger risico nemen met je zoon aangezien die een langere beleggingshorizon heeft. Iets geconcentreerder zoals de S&P500 bv.Ik beleg zelf in IWDA en voor mijn zoontje in IMIE.
IMIE is wel verspreid dan heb je 99% van de hele wereld.
https://www.justetf.com/nl/how-to/msci-acwi-imi-etfs.html
Wie zegt dat de S&P500 IWDA of IMIE gaat outperformen op de lange termijn?Ik zou net een hoger risico nemen met je zoon aangezien die een langere beleggingshorizon heeft. Iets geconcentreerder zoals de S&P500 bv.
De man met de glazen bolWie zegt dat de S&P500 IWDA of IMIE gaat outperformen op de lange termijn?