ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

Recentelijk zijn wij (mijn vrouw en ik) begonnen met beleggen in ETF's.
Wij zijn ook gestopt met pensioensparen.

Ons doel is om per 3 maand voor 1000-1500€ IWDA aan te kopen (kan binnen 2 jaar met grotere bedragen) met een beleggingshorizon van 20-30 jaar (ik ben 41 en mijn vrouw is 35).
Een vrij simpele strategie dus, maar... wat binnen 25 jaar?
In de loop der jaren zal er een bepaald rendement zijn met een (hopelijk) aanzienlijk bedrag, maar hoe neem je dit dan best op?
Jaarlijks een bepaald percentage opnemen of zijn er andere/betere manieren?

Een aantal mensen hebben hun verwachte toekomst strategie voor de langere termijn hier uitgelegd:
https://www.beyondgaming.be/threads/beleggen-sparen-jouw-doel-en-de-weg-daarnaartoe.27099/

Voor 1 keer ga ik akkoord met @Gassy :p: je hebt nog 20+ jaar om te kijken hoe jullie inkomsten, uitgaven en opgebouwd vermogen evolueren. Het is wel logisch om op een bepaald moment (bv. rond je pensioen) over te stappen op producten met een lager risico.

Ik moet dat hier altijd (ex ante) melden van een forum collega 😉.
Mijn systeem had melding gemaakt van een tijdelijke bodem (uitbraak naar boven uit descending triangle pattern). Aangezien ik toch deze week moest aankopen, heb ik dat na de uitbraak al gedaan 👍.

Laatst bewerkt:
Wij van wc eend
Kan effe niet volgen 🤷‍♂️.
Gaat over de duck-shaped curve bij technische analyse.
Kan je vinden op Armstrong economics.

CAISO_DuckCurve_720_469_80.jpg

Toch wel straf dat mijn systeem de tijdelijke bodem weer heeft opgepikt. Ben benieuwd of we rond 75,65€ stoppen. Staan nu al op 75,49€ 🤔.

Laatst bewerkt:
Wat is ‘jouw systeem’? Elke maand ETF’s kopen zoals iedereen doet?
Vooral ook technische analyse en opstelling van aankoopplan om DCA te optimaliseren. Als ik,zoals sommigen in 2021 gestart zou zijn, zou ik al 24 maanden topprijzen betaald hebben. Dan wordt het moeilijk om bij daling de gemiddelde aankoopprijs fatsoenlijk omlaag te krijgen. Zo ga ik niet te werk. Regelmatig aankopen en per prijsrange x-aantal aankopen verdeeld. In prijsrange 70-80 minder aantal aankopen en voor lager bedrag dan prijsrange 60-70 enz naar beneden toe. Dit geeft ook het voordeel van meer aankopen aan lage prijzen, zonder het risico van weinig aankopen aan lage prijzen (daling gaat sneller dan stijging; bij felle daling en maandelijkse aankopen dreig je weinig maanden aan lage prijzen aan te kopen).

Laatst bewerkt:
Wel straf dat ik zonder technische analyse op maandag goedkoper heb gekocht als jij. En dat enkel maar met mijn wichelroede!

Ons Miranda zegt dat ook altijd. Pa, zegt ze, zoals gij de markt kunt timen. Zo, ja, zo kan ik de markt timen hé.

Terug
Bovenaan