ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

Ik ben gewoon pas in september gestart met index beleggen en wil nu geen lump sum doen. Gewoon geleidelijk aan inbrengen bij daling 🤷‍♂️.
Dus je bent Brittany met een minder goede timing, of de helft van je geld is Sarah en de andere helft Britanny?

Kunnen ze die vergelijking ook maken voor bv. 1965-1980?
Je kan altijd historisch gekende pieken en dalen nemen en daar zorgvuldig uit gaan selecteren om gelijk welke theorie te gaan bewijzen.

En dan nog: Sarah met de automatische $200 aankopen van januari 1965 tem december 1980 haar portefeuille eindigt op $76.923,84. Brittany heeft elke maand $200 op haar bankrekening gestort, want zij spaarde alles voor de crash op het einde die ze perfect voorspelde, zij eindigt met $49.158,29 op haar spaarrekening dankzij de 3% rente.

Ondertussen was er ook 161,1% inflatie dus iedereen heeft verloren, alleen houdt Sarah duidelijk nog altijd veel meer (geld / ETF's) over dan Brittany om de komende stijgende markt tegemoet te gaan.

Laatst bewerkt:
Je kan altijd historisch gekende pieken en dalen nemen en daar zorgvuldig uit gaan selecteren om gelijk welke theorie te gaan bewijzen.

En dan nog: Sarah met de automatische $200 aankopen van januari 1965 tem december 1980 haar portefeuille eindigt op $76.923,84. Brittany heeft elke maand $200 op haar bankrekening gestort, want zij spaarde alles voor de crash op het einde die ze perfect voorspelde, zij eindigt met $49.158,29 op haar spaarrekening dankzij de 3% rente.

Ondertussen was er ook 161,1% inflatie dus iedereen heeft verloren, alleen houdt Sarah duidelijk nog altijd veel meer (geld / ETF's) over dan Brittany om de komende stijgende markt tegemoet te gaan.
Bedankt Destel. Degene die in zilver of goud belegd hadden, hadden een mooie winst.

Laatst bewerkt:
Ik denk dat je er al minstens tijdens je maandelijkse aankoop naar moet kijken 😉.

Bwoah, nee, niet echt. Dat is automatische piloot zowat. Ik zou begot niet weten hoeveel up/down die dingen op welk moment dan ook staan. Als ik daar de tijd en de goesting voor zou hebben, dan zou ik wellicht veel gerichter werken dan een ETF.

Bwoah, nee, niet echt. Dat is automatische piloot zowat. Ik zou begot niet weten hoeveel up/down die dingen op welk moment dan ook staan. Als ik daar de tijd en de goesting voor zou hebben, dan zou ik wellicht veel gerichter werken dan een ETF.
Idd, zo doe ik het ook. Maandelijks of tweemaandelijks een dagorder plaatsen en be done with it. Op die 20/30+ jaar dat mijn geld er hopelijk nog blijft staan is dat verschil in prijs irrelevant.

Vroeger was dit topic zo'n mooie bron van info en kon ik er nog iets uit leren. Nu lees ik hier veelal bagger dat niet thuis hoort in een passief beleggingstopic. Echt spijtig..

Nee dat hoop je niet. Je gaat volledig voorbij aan de opportuniteitskost.

Je houdt 90k op de bank en koopt voor 10k iwda.

Het stijgt: ik heb winst!
Het daalt: ik kan mijn gak ferm verlagen!

Realiteit: als het 30% stijgt misloop je 27k winst op je 90k. Je doet alsof je in beide scenario's de grote winnaar bent maar bij een forse stijging ben je altijd de klos.
Ik heb vroeger veel mislopen door 90k op de bank te laten staan (nog voor ik een huis gekocht had). Wou dat ik er eerder mee begonnen was. Beter in een ETF gestoken of toen een appartement gekocht (om te verhuren), maar ik was toen ook niet thuis in het hele gebeuren. Tegenwoordig kan je ook veel gemakkelijker ETF's kopen en is er meer kennis te vinden op het internet terwijl mensen vroeger naar hun bank gingen om 'advies' om te beleggen en één of ander fonds aangesmeerd kregen dat minder opbracht.

Ik heb vroeger veel mislopen door 90k op de bank te laten staan (nog voor ik een huis gekocht had). Wou dat ik er eerder mee begonnen was. Beter in een ETF gestoken of toen een appartement gekocht (om te verhuren), maar ik was toen ook niet thuis in het hele gebeuren. Tegenwoordig kan je ook veel gemakkelijker ETF's kopen en is er meer kennis te vinden op het internet terwijl mensen vroeger naar hun bank gingen om 'advies' om te beleggen en één of ander fonds aangesmeerd kregen dat minder opbracht.
Hoe lang heeft het geld op de bank gestaan? Want regel 1 bij beleggen is dat je het moet doen met geld wat je kan missen (min 10 a 15 jaar).

Mensen die op relatief korte termijn een huis / eerste woning willen kopen zou ik afraden om dat geld te beleggen.

Idem hier, maar dat was eigenlijk een bewuste keuze: ik had geen idee wanneer ik een huis zou willen kopen, en wou geen risico lopen dat de markt dan op een slecht punt zit.
En achteraf bekeken zou ik toch niet veel rendement gehaald hebben 😬 Die eerste jaren kende ik ETF's nog niet en wat ik toen belegde in aandelen & aandelenfondsen bracht niet fantastisch op; de dip van 2007 - 2009 deed er natuurlijk ook geen goed aan, het heeft de S&P500 toen ook 5-6 jaar gekost om weer op hetzelfde niveau te staan.

Hoe lang heeft het geld op de bank gestaan? Want regel 1 bij beleggen is dat je het moet doen met geld wat je kan missen (min 10 a 15 jaar).

Mensen die op relatief korte termijn een huis / eerste woning willen kopen zou ik afraden om dat geld te beleggen.
Een groot deel zal daar toch zeker 10 jaar opgestaan hebben. Daarmee dat ik wellicht veel winst mislopen heb. Als je niet vertrouwd bent met beleggen is er toch een drempel om daarmee te beginnen.

Ik ben dan ineens met crypto begonnen (met weinig inleg), 't is een goede leerschool om niet meteen te beginnen panikeren wanneer het zakt.

Een groot deel zal daar toch zeker 10 jaar opgestaan hebben. Daarmee dat ik wellicht veel winst mislopen heb. Als je niet vertrouwd bent met beleggen is er toch een drempel om daarmee te beginnen.

Ik ben dan ineens met crypto begonnen (met weinig inleg), 't is een goede leerschool om niet meteen te beginnen panikeren wanneer het zakt.
Zitten nu ook in deze situatie. We willen een buffer hebben staan voor een nieuwe woning / bouwgrond te kopen en daarom kunnen we nu het geld niet "missen". Dit zal nog niet voor het komende jaar zijn maar wel binnen de 3-4 jaar. Een klein deel van het inkomen gaat nu ook richting ETF's maar dat is de bedoeling om niet aan te raken tenzij we het echt nodig zouden hebben. Zelf nu wat aan het zien hoe je het meeste rendement er uit kan halen maar ben er nog niet helemaal uit. Staatsbons kopen (zero-coupon dan) ofwel toch een spaarrekening met een hogere interestvoet (bv. Keytrade geeft 2.65%). Het nadeel van dit laatste is dat dit ieder moment gewijzigd kan worden... Wat zijn nog zoal alternatieven ?

Ik wil nu mijn maandelijkse aankopen van een ETF doen (Degiro kernselectie) maar zie nu staan bij de geschatte maandelijkse kosten €3. Ik dacht dat dit €1 was of doe ik iets fout?

Ik wil nu mijn maandelijkse aankopen van een ETF doen (Degiro kernselectie) maar zie nu staan bij de geschatte maandelijkse kosten €3. Ik dacht dat dit €1 was of doe ik iets fout?
Zeker dat het de eerste keer deze maand is?

Ik wil vaak al kopen wanneer mijn loon wordt gestort (zo rond de 28ste) en vergeet steeds dat ik dan nog in dezelfde maand zit als mijn laatste aankoop :)

Stomme vraag waarschijnlijk, maar kan iemand me dit uitleggen?

IWDA koopt de aandelen fysiek van de index dat het volgt (via een optimalisatiemodel ipv volledige replicatie), maar hoe werkt dit dan juist?

Koop je aandelen van IWDA aan bij Blackrock zelf en worden daar dan telkens fysieke aandelen mee gekocht?
Zelfde bij verkoop, maar dan verkopen ze aandelen?

Lijkt me tegenstrijdig met de term 'exchange traded fund', waarbij er geïmpliceerd wordt dat Blackrock hier niet in tussen komt.
Maar als er x-aantal aandelen zijn in een fysiek replicerende ETF en die worden vrij verhandeld, betaal je dan x-% meer dan de onderliggende waarde als het een populaire ETF is en x-% minder als ETF niet populair is?

Stomme vraag waarschijnlijk, maar kan iemand me dit uitleggen?

IWDA koopt de aandelen fysiek van de index dat het volgt (via een optimalisatiemodel ipv volledige replicatie), maar hoe werkt dit dan juist?

Koop je aandelen van IWDA aan bij Blackrock zelf en worden daar dan telkens fysieke aandelen mee gekocht?
Zelfde bij verkoop, maar dan verkopen ze aandelen?

Lijkt me tegenstrijdig met de term 'exchange traded fund', waarbij er geïmpliceerd wordt dat Blackrock hier niet in tussen komt.
Maar als er x-aantal aandelen zijn in een fysiek replicerende ETF en die worden vrij verhandeld, betaal je dan x-% meer dan de onderliggende waarde als het een populaire ETF is en x-% minder als ETF niet populair is?

Op het moment dat jij een ETF koopt of verkoopt, zal de ETF provider (bv. Blackrock) geen onderliggende aandelen kopen of verkopen; ze hebben die al aangekocht op het moment dat de ETF gecreëerd werd. Wanneer er een zeker volume aan kopers of verkopers is, zal er wel een actie moeten volgen - en die actie/reactie zorgt er ook voor dat de prijs van de ETF in lijn blijft met de onderliggende aandelen.

De link hieronder legt het achterliggende proces in grote lijnen uit:
https://www.etf.com/etf-education-c...s-the-creationredemption-mechanism?nopaging=1

Als ik het goed heb is (voor België) de grootste redenen om een IWDA ETF te verkiezen boven VWCE die beurstaks (TOB). Is het mogelijk dat in de nabije toekomst die ook zal in rekening gebracht worden voor IWDA ETFs?

Terug
Bovenaan