ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

Niet lump sum, maar over een periode van meerdere jaren (5 is Buffet zijn advies) elke maand een gelijk bedrag inleggen ongeacht of het hoog of laag staat.
Dat is inderdaad ook een optie 👍. In te brengen bedrag delen door 60 maanden en dat iedere maand extra inbrengen gedurende die periode. Eindelijk iemand die meedenkt 👍.

Je zei dat je daarmee je instapmomenten beredeneerde qua timing en dat het een hulpmiddel was?

Dus gewoon een legitieme vraag zonder oordeel: hoe baseer je je juist op die standaarddeviaties (die essentieel zijn bij uw voorbeeld én bij die bollingerbands) als aandelenkoersen niet normaal verdeeld zijn?

Ik zal jullie het moment meedelen wanneer ik een groter bedrag inleg. 👍
Neenee, gewoon de onderliggende redenering van die standaarddeviaties aub, ik vind dat interessant.

En ook belangrijk, want je gebruikt dat als hulpmiddel zei je.

Dat is gewoon hoe DCA werkt en dat hier al pagina's lang gezegd wordt.
Dat is inderdaad DCA, passief beleggen. Je portefeuille kun je vervolgens op je eigen manier invullen. De ultieme portefeuille/manier bestaat niet, omdat iedereen een andere leeftijd, financiële doelen, appetijt voor risico en vermogen om risico te nemen heeft. Dit wil niet zeggen dat deze portefeuilles dan niet dezelfde eigenschappen hebben, nl de kosten (goedkoop beleggen) en weinig verandering in de portefeuille (een mens neemt liever actie dan niets te doen). Belangrijk is ook steeds om op koers te blijven.

Had niet voor niets de top van gas op de dag correct en de 2e lagere top erna ook.
Als ik die post van enkele dagen terug lees, dan zie ik vooral veel ‘mogelijk’ en ‘hopelijk’ en ‘kan’. Dan is het achteraf makkelijk om te zeggen ‘zie je wel!’. Ik ga ervan uit dat je dan ook stevig geld hebt verdiend aan de gasvolatiliteit? Ik zeg niet dat je liegt, maar als je claimt sinds 2008 actief te investeren en 15 jaar later komt vragen wat een ETF is en met een trading-app en een boek van Kwik en Flupke komt aandraven, dan neigt mijn waarschijnlijkskompas toch wel sterk naar links. Ik post hier zelden, pik graag passief informatie op, maar als er over discretionair traden wordt begonnen in een topic over passief investeren dan is dit wel moeilijk. Opnieuw, wat weerhoudt je om concreet jouw regels neer te pennen (want ‘beredeneerd’, zeg je toch) en zonder enige subjectiveit eventuele over-of underperformance of zelfs decorrelatie te kwantificeren? Dus ja ik herhaal, 0 datapunten over jouw strategie.

Laatst bewerkt:
Als ik die post van enkele dagen terug lees, dan zie ik vooral veel ‘mogelijk’ en ‘hopelijk’ en ‘kan’. Dan is het achteraf makkelijk om te zeggen ‘zie je wel!’. Ik ga ervan uit dat je dan ook stevig geld hebt verdiend aan de gasvolatiliteit? Ik zeg niet dat je liegt, maar als je claimt sinds 2008 actief te investeren en 15 jaar later komt vragen wat een ETF is en met een trading-app en een boek van Kwik en Flupke komt aandraven, dan neigt mijn waarschijnlijkskompas toch wel sterk naar links. Ik post hier zelden, pik graag passief informatie op, maar als er over discretionair traden wordt begonnen in een topic over passief investeren dan is dit wel moeilijk.
Ik zeg ook niet dat ik iets met 100% zekerheid zie (dat doet niemand), daarom dat ik marge/cash behou om na een nog grotere daling eventueel nog meer te kunnen bijkopen. Bij gas waren het de toppen die ik mogelijk detecteren, dat zijn by the way niet de momenten dat ik zou kopen 😉.

Ik zeg ook niet dat ik iets met 100% zekerheid zie (dat doet niemand), daarom dat ik marge/cash behou om na een nog grotere daling eventueel nog meer te kunnen bijkopen. Bij gas waren het de toppen die ik mogelijk detecteren, dat zijn by the way niet de momenten dat ik zou kopen 😉.
Stel dan eens de vraag in het passive investing topic over wat shorten is, dan kan je geld slaan uit jouw mogelijke toppen.

Dat is inderdaad DCA, passief beleggen. Je portefeuille kun je vervolgens op je eigen manier invullen. De ultieme portefeuille/manier bestaat niet, omdat iedereen een andere leeftijd, financiële doelen, appetijt voor risico en vermogen om risico te nemen heeft. Dit wil niet zeggen dat deze portefeuilles dan niet dezelfde eigenschappen hebben, nl de kosten (goedkoop beleggen) en weinig verandering in de portefeuille (een mens neemt liever actie dan niets te doen). Belangrijk is ook steeds om op koers te blijven.
Hier staan nu al pagina's vol met posts van jou, vol met dit soort blabla. Mensen raden DCA aan, jij begint een hoop vage en vooral halve theorieën over de standaarddeviatie gebruiken (dus in de veronderstelling van een normale verdeling), mensen vragen hoe je dat praktisch ziet, dan doe je wat vaag en uit de hoogte, en nu ben je blij dat er iemand "meedenkt" omdat hij nog eens DCA aanraadt.

Aandacht te kort ofzo?

Hier staan nu al pagina's vol met posts van jou, vol met dit soort blabla. Mensen raden DCA aan, jij begint een hoop vage en vooral halve theorieën over de standaarddeviatie gebruiken (dus in de veronderstelling van een normale verdeling), mensen vragen hoe je dat praktisch ziet, dan doe je wat vaag en uit de hoogte, en nu ben je blij dat er iemand "meedenkt" omdat hij nog eens DCA aanraadt.

Aandacht te kort ofzo?
Vaag en uit de hoogte? Ik ben steeds degene die zegt dat er verschillende methodes zijn, heb respect voor enkel de maandelijkse DCA en erken dat de ene methode niet persé beter is dan de ander. De risico’s, potentieel rendement, moeilijkheidsgraad verschillen. Hangt dus af van verschillende factoren, dewelke ik vanmorgen reeds vermeld heb. Aandacht te kort? Nee, totaal niet.
Ik probeer steeds opnieuw tot de basis te komen, sommigen van jullie proberen mij steeds woorden in de mond te leggen die ik niet geschreven heb, verdraaien door er een andere interpretatie aan te geven. Velen onder jullie staan maar open voor 1 methode, die voor sommigen goed zal werken, maar waarbij anderen er op termijn emotioneel onderuit gaan. Op zich niet slecht om aan een methode vast te houden.

In de loop van 2024-2025 zullen we een evaluatie maken 👍.

@Gassy Normaal volg ik hier passief mee, maar toch enkele vragen die naar boven komen.

1) stel: 1000 euro per maand te beleggen. Hoe verdeel je dit dan over DCA en hoeveel hou je achter de hand voor dip-aankopen?
2) stel: 1000 euro per maand te beleggen en 50000 cash om te beleggen. Hoe verdeel je dit dan over DCA en hoeveel hou je achter de hand voor dip-aankopen?
3) wanneer doe je juist je dip-aankopen?
4) wat zijn je verwachtingen voor het komende jaar voor bv IWDA? Stijgen of dalen? En zo ja, met hoeveel procent?

@Gassy Normaal volg ik hier passief mee, maar toch enkele vragen die naar boven komen.

1) stel: 1000 euro per maand te beleggen. Hoe verdeel je dit dan over DCA en hoeveel hou je achter de hand voor dip-aankopen?
2) stel: 1000 euro per maand te beleggen en 50000 cash om te beleggen. Hoe verdeel je dit dan over DCA en hoeveel hou je achter de hand voor dip-aankopen?
3) wanneer doe je juist je dip-aankopen?
4) wat zijn je verwachtingen voor het komende jaar voor bv IWDA? Stijgen of dalen? En zo ja, met hoeveel procent?
Dag janvo, zo te lezen zit ik momenteel ongeveer in dezelfde situatie als jou. Heb ongeveer dezelfde bedragen waar ik mee worstel.
Ik zou het volgende doen, maar anderen hebben er een andere mening over (iedereen heeft een andere risicobereidheid ed):
1) Maandelijks 1000€ beleggen. IWDA of IMIE. Voor dipaankopen heb je dan nog je 50000€.
2) Is eigenlijk zelfde als vraag 1). Wat je ook kunt doen is die 50000€ delen door 60 maanden en dat bedrag boven op de 1000€ maandelijks besteden. Dan hoef je niet te kijken naar dipaankopen. Je moet je wel steeds de vraag stellen: kan ik het emotioneel aan indien de beurs 30%, 40%, 60% of zoals in de jaren eind 20-begin 30 met 80-tal %. Dus indien je portefeuille van bv. 50000€ naar 25000€ zakt, en je daarbuiten dan geen vrije cash meer hebt.
3) Ik overweeg enkel mijn “50000€” stapsgewijs aan het werk te zetten na een serieuze daling. Wat een serieuze daling is, is moeilijk in een standaardtekst te definiëren. Je moet zeten dat de beurs bv. 2 jaar op rij met 20% of zelfs meer kan zakken. Indien je dan cadh achter de hand hebt, en je koopt bv. (Ik zeg maar wat) een eerste deel bij na daling van 25%, en een 2e deel na daling van 40%, dan zie je die daling nog meer als een “kans”, en kun je de daling emotioneel ook beter aan.
4) Zoiets is steeds moeilijk te zeggen. Daarom doe je je maandelijkse DCA met 1000€. Bij IWDA is het vooral een kwestie om te zien of het door 80€ breekt op korte termijn (op lange termijn zal dit het wel doen). Wat ik denk/waar ik rekening mee hou, is dat in 2024-2025 (wie weet al eerder?) de beurs een duik naar beneden gaat maken. Waarom? Ik verwacht een verdere escalatie in Oekraïne. Waarom? Oa. Een zittende Amerikaanse president heeft nog nooit de verkiezingen verloren op het ogenblik dat ze rechtstreeks in oorlog waren. De partij van Biden gaat de macht proberen te houden. Voor de verkiezingen van 2024 verwacht ik een diepere inmenging van Amerika. Maar… na de beursdaling verwacht ik een verdere interveniëring van de FED waarna de beurzen weer fors gaan stijgen, alsmede de inflatie. De westerse overheden willen op de ene manier wel graag veel inflatie, want dan wordt hun overheidsschuld kleiner tov het bruto binnenlands product. Anderzijds is er het probleem dat, indien ze de rente nu te lang te hoog houden, de overheden in de problemen kunnen komen. Daarom dat dit nu allemaal in schokken moet gebeuren.

je koopt bv. (Ik zeg maar wat) een eerste deel bij na daling van 25%, en een 2e deel na daling van 40%,
Je moet wel een exacte strategie hebben over wanneer en hoeveel je bij koopt anders heb je geen (verifieerbare) strategie. "Ik zeg maar wat" impliceert dat je niet weet wanneer je exact moet/zal bijkopen in een dalende markt en ondergraaft de validiteit van al je vorige posts in dit topic.

Je moet wel een exacte strategie hebben over wanneer en hoeveel je bij koopt anders heb je geen (verifieerbare) strategie. "Ik zeg maar wat" impliceert dat je niet weet wanneer je exact moet/zal bijkopen in een dalende markt en ondergraaft de validiteit van al je vorige posts in dit topic.
Valkuil, ik kom daar niet nog eens op terug 😉.

Het feit dat mensen dezelfde vraag blijven stellen wil toch zeggen dat het niet duidelijk is...
Voor iemand die nog iets of wat serieus is: hoe kun je bv. inschatten wanneer de ETF laag staat, en dit buiten het feit dat je dat “ziet”?

Even een voorbeeld voor de MSCI World Index:
De jaarlijkse standaarddeviatie van de MSCI World index bedraagt 14,64%. (https://investingintheweb.com/blog/msci-world-index-historical-data/).
Dit wil zeggen dat bij een standaarddeviatie van 14,64%, 67% van de schommelingen binnen een bandbreedte van +14,64% en de -14,64% rond de gemiddelde koers valt. Dat wil tegelijkertijd zeggen dat in 33% van de gevallen de schommelingen zo groot en heftig zijn dat ze buiten de grenzen van +14,64% en -14,64% vallen. En volgens de kansberekening vallen 95% van de schommelingen (1 op de 20 waargenomen schommelingen) tussen twee keer die grens: in dit geval dus tussen de grenzen van +29,28% en -29,28%. In 1 op de 20 gevallen (5%) zijn de pieken of dalen dus groter dan +29,28% of -29,28%.
Als je bovenstaande weet, kun je bv. al wat meer beredeneren.
Is een combinatie van tal van signalen die dat weergeven. Ten eerste moet er reeds een grote daling zijn geweest (niet 5-10%), waarbij je duidelijk ziet dat je in een lagere range zit (zie je oa in grafieken waar steunen en weerstanden liggen, je maag “draait” van de daling, je merkt de overdreven emotionaliteit in de media of de fora, …) Een exacte bodem hoef je niet te hebben. Als veel van die factoren samenvallen, kun je al een beredeneerde inleg doen.
Probleem is, hoe meer ik iets uitleg, hoe meer er weer hoongelach op komt. Daarom, evaluatie volgt in 2024-2025 🤷‍♂️.

Normaal zeg je: ah ja easy, gewoon indexen.
Maar ik denk dat de discipline serieus onder druk zal komen in de komende jaren.

Deze inschatting van een persoon die consistent aantoont er ‘wel wat’ van te weten, in een periode waarin blijkbaar een boek over hangmatbeleggen wordt gepumpt op HLN 🤔 Zou dit meer kunnen zeggen dan subjectieve TA?
Is een combinatie van tal van signalen die dat weergeven. Ten eerste moet er reeds een grote daling zijn geweest (niet 5-10%), waarbij je duidelijk ziet dat je in een lagere range zit (zie je oa in grafieken waar steunen en weerstanden liggen, je maag “draait” van de daling, je merkt de overdreven emotionaliteit in de media of de fora, …) Een exacte bodem hoef je niet te hebben. Als veel van die factoren samenvallen, kun je al een beredeneerde inleg doen.
Probleem is, hoe meer ik iets uitleg, hoe meer er weer hoongelach op komt. Daarom, evaluatie volgt in 2024-2025 🤷‍♂️.
De situatie waarop de befaamde quote van Buffett (fear en greed enzo) het meest van toepassing op is, is een VIX boven de 35, 40, etc. Dán kan je beredeneerd erin gooien wat je aan de kant hebt staan. Geen floue steunen of foutief gebruikte statistische verdelingen nodig.

Probleem is, hoe meer ik iets uitleg, hoe meer er weer hoongelach op komt.
Omdat je niets uitlegt.
Je begint in uw recente post hierboven terug over standaarddeviatie.

We vragen al meerdere keren en met meerdere personen hoe dat juist werkt met die standaarddeviatie, aangezien aandelenkoersen niet normaal verdeeld zijn.
Dus nogmaals: hoe werkt dat juist, en hoe helpt jou dat precies in het bepalen van een instapmoment?

Daarom, evaluatie volgt in 2024-2025 🤷‍♂️.
Neen, dan volgt geen evaluatie.
Je moet ex ante exact zeggen wat/wanneer/hoeveel je gaat handelen.

Anders ben je zoals een waarzegger die zegt 'volgend jaar op 5 januari gaat het regenen' zonder te zeggen hoe of wat, om dat victorie te kraaien als het dan toevallig zou regenen.

Neen, dan volgt geen evaluatie.
Je moet ex ante exact zeggen wat/wanneer/hoeveel je gaat handelen.

Anders ben je zoals een waarzegger die zegt 'volgend jaar op 5 januari gaat het regenen' zonder te zeggen hoe of wat, om dat victorie te kraaien als het dan toevallig zou regenen.
Ok. En jij zegt mij nu hoe ik exact bv. 50000€ moet inzetten (vergeet niet aan welke IWDA of IMIE koers te vermelden) 👍. Ik ga de uitdaging aan. Ben 06/09 begonnen met 12 IWDA aan te kopen. Ik ga maandelijks aankopen.

Deze inschatting van een persoon die consistent aantoont er ‘wel wat’ van te weten, in een periode waarin blijkbaar een boek over hangmatbeleggen wordt gepumpt op HLN 🤔 Zou dit meer kunnen zeggen dan subjectieve TA?

De situatie waarop de befaamde quote van Buffett (fear en greed enzo) het meest van toepassing op is, is een VIX boven de 35, 40, etc. Dán kan je beredeneerd erin gooien wat je aan de kant hebt staan. Geen floue steunen of foutief gebruikte statistische verdelingen nodig.
Hoge vix gaat daar normaal ook mee gepaard, inderdaad 👍

Laatst bewerkt:
Ik ga de uitdaging aan.
Er is geen uitdaging aan te gaan.

Wat je nu probeert, is te bewijzen dat gemiddeld kop of munt gooien geen 50% kop is, maar je door uw methode dit 70% kan maken, en dit zal bewijzen door in 2024 kop of munt te gooien.

1 discretionaire gebeurtenis bewijst niets.
Je moet de onderliggende denkwijze uitleggen.

Dus je moet ex ante uitleggen hoe dat juist werkt om standaarddeviaties te gebruiken om mede uw instaptiming te bepalen.

Dat heb je nu na meerdere pagina's nog steeds niet gedaan.

Terug
Bovenaan