ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

Dank u ook nog eens Janus voor de post van 15u31. Ik had dus niet enkel de top van 26/08 gespot, eveneens de volgende lagere top van 01/12/2022, en dat beide op de dag nauwkeurig 👍. Ik heb daarjuist een euromillions formulier gekocht. Ik ben benieuwd 😅.

Dit was letterlijk waarop uw voorspelling van gasprijzen gebaseerd was:

Dus een industriële commodity heb je voorspeld via "technische analyse", iets waar men al sinds de jaren 1920 mee lacht (zie het finance klassieker boek"where are the customers' yachts').

Wel ja, dan gaan we het hierbij moeten houden, die discussie heb ik al teveel gevoerd. (Zoeken - janusdr - technische analyse)
En die ga ik zeker niet opnieuw voeren met iemand die niet van gedacht gaat veranderen, want denkt dat hij de korte termijn gasprijzen voorspeld heeft.
Ach, om geld te verdienen op de beurs moet een ander er toch verliezen natuurlijk.

Nu, dit gezegd zijnde, ben ik ook niet zo enthousiast over de s&p500 momenteel.

Maar de bedoeling van dit topic is niet dat ik mensen op ideeën breng om op lange termijn af te wijken van DCA in S&p500. (of IWDA indien men echt andere ontwikkelde beurzen erbij wil).

Want dat eindigt dan in yolo amc of gamestop.

Daar gaat het vooral over.

Informatief: “BlackRock lanceert obligatie-ETF met vaste vervaldatum: “Meer zekerheid over je rendement”
en https://www.tijd.be/markten-live/ni...kers-met-voorspelbare-opbrengst/10485963.html

Ik spreid graag wat over de brokers, omdat ik een (onrealistische I know) angst heb dat als één van hen overkop gaat het miserie is, dan heb ik liever mijn trackers ook in verschillende manden zitten, puur voor de gemoedsrust.
Dag MiniJeffrey, ETF’s hebben hetzelfde juridische statuut als klassieke beleggingsfondsen, nl. de Undertakings forcCollective Investment in Transferable Securities (of UCITS). ETF’s staan eveneens onder toezicht van dezelfde controle-instanties, nl. de FSMA in België. Op dat vlak zijn ETF’s dus niet minder veilig dan beleggingsfondsen. Zoals bij de klassieke beleggingsfondsen moeten ook ETF’s hun onderliggende beleggingen bij een bewaarinstelling onderbrengen. Wanneer een ETF-uitgever failliet gaat, zijn de beleggingen niet weg. Een andere ETF-uitgever zal dan het beheer van het fonds overnemen.

En wat als de broker in de problemen komt?
Bij Bolero ben je maar gedekt tot 20.000€ (en 100.000€ cash).
Dit staat bij Bolero: “Wat betreft uw effecten zelf, geniet u reeds een grote wettelijke bescherming. U blijft immers te allen tijde eigenaar van deze effecten. Daarbovenop voorziet het Beschermingsfonds voor Deposito's en Financiële instrumenten in een garantie tot maximaal € 20.000 per klant, mocht Bolero - KBC Bank NV in gebreke blijven voor het teruggeven van de financiële instrumenten.”
En: Een beursgenoteerd fonds (ETF) is een groep effecten die op een effectenbeurs kan worden gekocht of verkocht.

De aandelen blijven van u bij failliet van Bolero. deze worden bewaard bij Euroclear. Echter wanneer Euroclear in gebreke blijft door een grote fraudezaak ofzo zijn uw effecten ook slechts gedekt voor 20000€.

Tenslotte: Onlinebroker Bolero en KBC Bank behoren tot dezelfde bankengroep, namelijk KBC Group. Of u een dubbele bescherming geniet, wordt volledig bepaald door het gegeven of beide aparte juridische bankentiteiten van elkaar zijn. Zo vormen Bolero, KBC Bank en KBC Brussels samen één bankentiteit. Dat betekent dat uw tegoeden bv. bij Bolero en bij KBC Bank opgeteld, slechts gedekt worden tot 100 000 euro per persoon. Kortom, er geldt géén dubbele bescherming.

Laatst bewerkt:
Ik spreid graag wat over de brokers, omdat ik een (onrealistische I know) angst heb dat als één van hen overkop gaat het miserie is, dan heb ik liever mijn trackers ook in verschillende manden zitten, puur voor de gemoedsrust.

Daarom kies ik zoveel mogelijk voor physical replication trackers ipv synthetische én de grootste uitgevers van ETF's.

Iemand iemand bv in oktober 2003 gestart is met aankoop van VWCE, en dat deed tot december 2009, aan een aankoop van 1067€ per maand, gerekend aan aankoopkosten van 5€ per transactie en een TER van 0,22%, had die persoon in december 2009 80025€ uitgegeven, en de totale waarde van de portefeuille zou dan 78952€ geweest zijn. Dus een verlies van 0,22% of een verlies van 1073€.

Indien diezelfde persoon iedere maand vanaf oktober 2003 maar 1000€ had geïnvesteerd, en in december 2008 bijkomend een lump sum bedrag van 5000€ had ingebracht, zou diezelfde persoon op het einde van de rit 80000€ uitgegeven hebben, en zou de waarde 102721€ bedragen, of een winst van 22721€.

Bovenstaande zijn feiten en hiermee wil ik maar zeggen dat steeds 100% in aandelen gaan altijd het beste is.

Glazen bol is wel vereist, waar koop ik die?
Bij Bol. De BG-link steekt er al in:

Als iedereen de markt zo goed kon timen waren we allemaal al rijk. Volgens dat ene topic is dat al het geval hier.

Terug
Bovenaan