ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

Ik had het dan ook niet op u, ik was vergeten de quote te verwijderen.
Excuseer als het zo overkwam. Ik had het nu ook niet op u en had het zo alvast niet geïnterpreteerd. Maar ik wou wel even de extra omkadering geven.

Ik wil hier niet komen doen alsof ik alles beter weet, was een beetje de kern van mijn boodschap. Samen met dat ik het jammer vind, inderdaad in functie van anderen die misschien meelezen, dat basisprincipes adhv buikgevoel aan de kant worden geschoven.

Excuseer als het zo overkwam. Ik had het nu ook niet op u en had het zo alvast niet geïnterpreteerd. Maar ik wou wel even de extra omkadering geven.

Ik wil hier niet komen doen alsof ik alles beter weet, was een beetje de kern van mijn boodschap. Samen met dat ik het jammer vind, inderdaad in functie van anderen die misschien meelezen, dat basisprincipes adhv buikgevoel aan de kant worden geschoven.
Daar ben ik volledig mee akkoord.

“Het nadeel aan periodiek beleggen in ETFs is dus dat je niet in de grote dippen koopt. In plaats daarvan doe je jouw spaargeld verspreiden door iedere maand een beetje te investeren in de aandelenmarkt (of andere belegging). In principe is er een logisch antwoord op het toch omdraaien van dit nadeel tot een voordeel. En dat is namelijk door gewoon iedere maand te investeren, maar ook iedere maand een klein beetje te sparen. Wanneer er dan een grote dip komt, kan je dit spaargeld investeren waardoor je op een laag niveau de ETF aankoopt. Maar let op dat je niet in de valkuil loopt van “de markt proberen te timen”!“

https://www.linkedin.com/company/happy-investors/
Disclaimer: Happy Investors BV geeft geen beleggingsadvies. Wij zijn geen professioneel beleggingsadviseur en niet op de hoogte van uw persoonlijke financiële situatie. Beleggen kent risico's tot geld verlies, en blijft uw eigen verantwoordelijkheid. Lees de volledige disclaimer.
@Gassy, om op uw pm te antwoorden: je bent als bezig in bovenstaande post

“Het nadeel aan periodiek beleggen in ETFs is dus dat je niet in de grote dippen koopt. In plaats daarvan doe je jouw spaargeld verspreiden door iedere maand een beetje te investeren in de aandelenmarkt (of andere belegging). In principe is er een logisch antwoord op het toch omdraaien van dit nadeel tot een voordeel. En dat is namelijk door gewoon iedere maand te investeren, maar ook iedere maand een klein beetje te sparen. Wanneer er dan een grote dip komt, kan je dit spaargeld investeren waardoor je op een laag niveau de ETF aankoopt. Maar let op dat je niet in de valkuil loopt van “de markt proberen te timen”!“
En vlak er boven staat :

Maandelijks of periodiek beleggen heeft ook een nadeel. Het nadeel is dat het niet de allerbeste beleggingsstrategie is. De beste strategie is namelijk door met grote bedragen te beleggen wanneer de markt op haar allerlaagste niveau is, om vervolgens te verkopen op het allerhoogste niveau. En deze cyclus van kopen in een dal en verkopen op de piek te herhalen. Dit noemen ze ook wel “buy the dip”. Vele beleggingsexperts proberen dit, en toch is de realiteit dat zo’n 95% van al deze experts slechter presteert dan de gemiddelde aandelenmarkt!
Het is dit verschil tussen theorie en praktijk dat je niet uit het oog mag verliezen. Geloof niet in sprookjes.

De beste manier om euromillions te winnen is door de juiste getallen te kiezen op het juiste moment. Hoe je die gemakkelijke theorie in de praktijk wilt omzetten, wil ik nog wel zien.

Koop de grote dippen!!

Je beseft dat die website één van de zoveelste scams is die u probeert dure cursussen aan te smeren? "Cursus financieel onafhankelijk"? "Day trading & crypto"? Op poten gezet door deze vlotte salesman https://www.linkedin.com/in/jorik-vermeulen-668962a5/?originalSubdomain=nl

En vlak er boven staat :

Het is dit verschil tussen theorie en praktijk dat je niet uit het oog mag verliezen. Geloof niet in sprookjes.

De beste manier om euromillions te winnen is door de juiste getallen te kiezen op het juiste moment. Hoe je die gemakkelijke theorie in de praktijk wilt omzetten, wil ik nog wel zien.
Ik praat ook niet over “buy the dip”, maar over maandelijks aankopen, en na een forse daling wat meer. Niet persé “THE dip”. Is mijn tactiek zo moeilijk te begrijpen? Of dit de beste tactiek is? Weet ik niet. Ik weet wel dat dit de beste tactiek is als je jezelf daar het meest comfortabel bij voelt. Je kunt bv. ook een deel afdekken met obligaties, en bv. jaarlijks herbalancereb. Wat je dan doet is eigenlijk bv. obligaties verkopen om aandelen te kopen in geval van daling van aandelenprijs tov obligatie.

Ik praat ook niet over “buy the dip”, maar over maandelijks aankopen, en na een forse daling wat meer. Niet persé “THE dip”. Is mijn tactiek zo moeilijk te begrijpen? Of dit de beste tactiek is? Weet ik niet. Ik weet wel dat dit de beste tactiek is als je jezelf daar het meest comfortabel bij voelt. Je kunt bv. ook een deel afdekken met obligaties, en bv. jaarlijks herbalancereb. Wat je dan doet is eigenlijk bv. obligaties verkopen om aandelen te kopen in geval van daling van aandelenprijs tov obligatie.
Ik wou het nog Editten, maar met de nieuwe posts er bij toch ff apart.

Wat jij eigenlijk zegt is dat je een deel dca doet, wat goed is. Maar tegelijkertijd wil je ook wat britanny zijn uit het verhaaltje hierboven.

Inderdaad, beredeneerd en uithoudbaar. Dat doet sowieso de gemiddelde aankoopprijs en het risico verlagen en op termijn de winst verhogen.
Hier ging je thans akkoord met hoe ik je tactiek omschreven had.

Pas op. Ik zeg ook niet dat het direct verschrikkelijk slecht is. En zolang dit "kopen na een forse daling", maar een gedeelte van je portefueille is, zie ik hier ook zeker geen problemen mee. Maar waar je op gewezen wordt is dat het moeilijk is dit te voorspellen is en dat je hierdoor ook rendement kunt mislopen. Het gedeelte "na een forse besparing wat meer" = "Britanny" = minder effectief dan DCA in de praktijk.

Als jij je hier meer comfortabel bij voelt, by all means... En als je chance hebt, kun je er inderdaad profijt uit halen. Maar de geschiedenis in combinatie met statistiek toont aan : Dan moet je chance hebben.

Toen de rente nog laag stond was het wel interessant om met margin dips te kopen en dat DCA-gewijs terug te betalen.

Dan stap je eigenlijk op een goedkoop moment in de markt met geld dat je in de toekomst toch zou beleggen.

Ik praat ook niet over “buy the dip”, maar over maandelijks aankopen, en na een forse daling wat meer. Niet persé “THE dip”. Is mijn tactiek zo moeilijk te begrijpen? Of dit de beste tactiek is? Weet ik niet. Ik weet wel dat dit de beste tactiek is als je jezelf daar het meest comfortabel bij voelt. Je kunt bv. ook een deel afdekken met obligaties, en bv. jaarlijks herbalancereb.

Klinkt allemaal goed. In de veronderstelling dat je een glazen bol hebt.

DCA is gewoon risk control. Ja, je kunt gepoept zijn, of je kunt niet gepoept tgo lump sum. Maar je kunt nooit mega gepoept zijn door op de top gelumpsumt te hebben. Daar gaat het om en niks anders. Je gaat toch niet met opzet variantie opzoeken in een EV+ ding waar je relatief gegarandeerd 7-8% kunt hebben door gewoon gespreid in te stappen.

Hebben jullie nooit poker gespeeld? Wat wil je doen als je de beste kaarten hebt? De turn/river 1x draaien of 3x of 5x ? Ik ga altijd pushen voor 5x

DCA met "extra kopen tijdens de dip" is afwijken van het bovenstaande. Dat komt gewoon neer op opschuiven naar lump sum. Wat is dan het plan ? maand 1 2 3 in maand 1 kopen? en dan maand 2 en 3 niet? Of maand 2 3 ook kopen en op het einde vroeger stoppen?

Wat je dan doet is eigenlijk bv. obligaties verkopen om aandelen te kopen in geval van daling van aandelenprijs tov obligatie.

En wat in het totaal onrealitische scenario dat beide zakken ... ? (wat we de voorbije 1-2y al zien)

DCA met "extra kopen tijdens de dip" is afwijken van het bovenstaande. Dat komt gewoon neer op opschuiven naar lump sum. Wat is dan het plan ? maand 1 2 3 in maand 1 kopen? en dan maand 2 en 3 niet? Of maand 2 3 ook kopen en op het einde vroeger stoppen?
Heb het plan hier al gepost.

En wat in het totaal onrealitische scenario dat beide zakken ... ? (wat we de voorbije 1-2y al zien)
Op een termijn van 20 jaar vind je altijd wel bepaalde periodes van uitzondering/afwijking. Periodiek/jaarlijks herbalanceren wordt vaak gedaan.

Ik denk dat velen onder jullie zich het type “Globetrotter” voelen. Een type uitgelegd in het boek Hangmat Beleggen. Hoogste potentieel rendement, maar ook hoogste risico.

Ik zeg niet dat mijn strategie beter of slechter is. Als de markt enkel blijft stijgen de komende 15 jaar, is jullie strategie beter, krijgen we een grote dip, de mijne. Het risico bij mijn strategie is lager, daardoor ook het potentieel rendement indien het enkel blijft doorstijgen. Het belangrijkste is: waar sta je op het einde van de rit? Op de pechstrook of mooi aan de finish.

Laatst bewerkt:
Het opzienbarende aan vele boeken, youtubers, of websites, is dat ze meerdere keren Warren Buffett quoten.

(Want dat is hét lichtend pad bij uitstek:
- vermogen opgebouwd enkel met beleggen, is 210 miljard waard momenteel (had hij niet de helft van zijn aandelen aan goede doelen geschonken ondertussen)
- doet dit al 70 jaar aan een stuk, enkel met beleggen
- staat gekend om zijn ethiek en onafhankelijk advies aan de kleine belegger.)

Om dan doodleuk verder te gaan en 'strategieën' voor te stellen, diametraal tegenovergesteld aan wat Buffett adviseert over dat specifieke onderwerp.

Buffett zegt dus DCA, niet om te proberen dips te timen.
Hebben die auteurs van dat boek dat vermeld?

Gegarandeerd trouwens dat de dip-timers op de duur ook de toppen gaan proberen timen als dat een paar keer gelukt zou zijn.

Om dan doodleuk verder te gaan en 'strategieën' voor te stellen, diametraal tegenovergesteld aan wat Buffett adviseert over dat specifieke onderwerp.

Buffett zegt dus DCA, niet om te proberen dips te timen.
Hebben die auteurs van dat boek dat vermeld?
De modelportefeuille van Buffet (10% ICE US Treasury 1-3 year bond + 90% S&P 500) hebben ze niet in hun eindselectie mee opgenomen, omdat die zich volledig op de VS concentreert. De vraag wordt gesteld of die uitzonderlijke rendementen tussen 2009 en 2018 zullen blijven voortduren de komende decennia. Enkel blootstellen aan VS geeft groter risico, want blijft de VS het wel zo goed doen? Een van de basisprincipes van indexbeleggen is zoveel mogelijk te spreiden. De portefeuille van Buffett schiet daarin tekort. Er zijn nog meerdere argumenten, maar ga niet alles overnemen.

'Wat kopen' en 'Hoe kopen' zijn thans toch ook twee verschillende zaken.

Jij begint over de 'wat' terwijl het eigenlijk al continu over de 'hoe' gaat.

Het is wat vermoeiend dat je eigenlijk weinig ingaat op de zaken die gezegd worden, maar vaker over iets anders begint.

Nogmaals trouwens, lump sum beleggen in goede ETF's, is nog altijd geen slechte strategie. Nog altijd beter dan het spaarboekje, beleggen via de bank,... Maar het is gewoon niet de meest optimale strategie vanuit een risk/reward standpunt. Dat is alles wat er gezegd wordt.

De modelportefeuille van Buffet (10% ICE US Treasury 1-3 year bond + 90% S&P 500)
Die 10% is enkel als je van die cash (of de opbrengst van die cash) moet leven ondertussen, anders is het 100% aandelen.

Staat dat in dat boek?
Ik vermoed van niet, want dan zou je Buffett in detail moeten gevolgd hebben.
Wat de auteurs niet deden, aan hun advies te zien.

omdat die zich volledig op de VS concentreert.
Enkel blootstellen aan VS geeft groter risico, want blijft de VS het wel zo goed doen?
Als je bv. enkel aandelen van Apple en Coca Cola hebt, ben je dan geconcentreerd in de VS?
Een van de basisprincipes van indexbeleggen is zoveel mogelijk te spreiden.
Dat is niet zo.

Spreid je ook in crypto en oldtimers?
Want immers spreiding over zoveel mogelijk?

'Wat kopen' en 'Hoe kopen' zijn thans toch ook twee verschillende zaken.

Jij begint over de 'wat' terwijl het eigenlijk al continu over de 'hoe' gaat.

Het is wat vermoeiend dat je eigenlijk weinig ingaat op de zaken die gezegd worden, maar vaker over iets anders begint.

Nogmaals trouwens, lump sum beleggen in goede ETF's, is nog altijd geen slechte strategie. Nog altijd beter dan het spaarboekje, beleggen via de bank,... Maar het is gewoon niet de meest optimale strategie vanuit een risk/reward standpunt. Dat is alles wat er gezegd wordt.
Hoe heb ik ook al vermeld, maar ik blijf niet eindeloos herhalen. Ik blijf ook niet herhalen dat ik in principe maandelijks beleg, maar enkel een lump sum inleg bij een grote opportuniteit, en dan ook nog beredeneerd, zonder te overdrijven. Zeg ook nooit dat mijn strategie beter of slechter is. Iedere strategie heeft zijn risico en potentieel rendement toe. Ik doe dus DCA, en wie weet, als er op een bepaald moment extreme beurspaniek heerst, en mijn portefeuille staat, ondanks de maandelijkse aankopen, bv. nog steeds 30% negatief, zal ik een “beredeneerde” lump sum doen waardoor de gemiddelde aankoopkoers daalt.

Die 10% is enkel als je van die cash (of de opbrengst van die cash) moet leven ondertussen, anders is het 100% aandelen.

Staat dat in dat boek?
Ik vermoed van niet, want dan zou je Buffett in detail moeten gevolgd hebben.
Wat de auteurs niet deden, aan hun advies te zien.

Als je bv. enkel aandelen van Apple en Coca Cola hebt, ben je dan geconcentreerd in de VS?

Dat is niet zo.

Spreid je ook in crypto en oldtimers?
Want immers spreiding over zoveel mogelijk?
Ik schrijf wat er in het boek staat. Wat ze ook aanhalen over uwe Apple: dikwijls is er het tegenargument dat de meeste Amerikaanse bedrijven een groot deel inkomsten in buitenland genereren. Zo is dat 67% voor Apple. Toch heb je hiermee niet dezelfde spreiding als door direct in niet-Amerikaanse bedrijven te beleggen. Zo willen bedrijven zich indekken tegen valutaschommelingen van hun buitenlandse activiteiten. Maar vreemde valuta zijn een spreidingsmiddel voor de portefeuille van de belegger.

Ik schrijf wat er in het boek staat.
Dat kan, maar wat zijn de credentials van de auteurs opdat dit boek de algemene waarheid spreekt?

Waarom staat hun zogezegde 'Buffett model portefeuille' niet in hun eindselectie?

Dus for the record: de portefeuille van de guru himself, die we nota bene meermaals quoten in dat boek als de beste belegger ooit, nemen we niet op in ons advies "want wij hebben daar een andere mening over".

Dat is op zijn zachtst gezegd extreem vreemd, niet?
dat de meeste Amerikaanse bedrijven een groot deel inkomsten in buitenland genereren. Zo is dat 67% voor Apple. Toch heb je hiermee niet dezelfde spreiding als door direct in niet-Amerikaanse bedrijven te beleggen.
Waarom niet?

Als Cola Cola 80% van zijn inkomsten uit ex-usa haalt, heb je gemiddeld slechts 20% blootstelling aan USA en de dollar.
Dat is hetzelfde als zou je 20% in een puur Amerikaans bedrijf zitten, en 80% in een puur ex-usa bedrijf.

In theorie.
In de praktijk is het beter om de Amerikaanse variant te bezitten met ex-USA inkomsten.
Want aandeelhoudersgerichter, institutioneel stabieler, etc.

Ik heb een licht vermoeden dat dat allemaal zaken zijn waar Buffett over nagedacht heeft inzake die index materie.

Terug
Bovenaan